Umów rozmowę

Co to jest lead, czyli jak przyciągnąć uwagę czytelnika

Sekret poczytności każdego artykułu tkwi w pierwszych jego zdaniach. To one decydują, czy czytelnik zechce kontynuować lekturę czy ją porzuci. Jednak jak napisać atrakcyjny dla czytelnika lead? Co powinien zawierać dobry wstęp? W tym artykule zdradzamy praktyczne i cenne rady, które pozwolą stworzyć Ci intrygujący początek tekstu i przyciągnąć uwagę czytelnika.

Lead czyli słowo na pierwszym froncie

Słowo „lead” - tłumacząc z języka angielskiego - oznacza być na czele, przodować, prowadzić. Jak sama nazwa wskazuje, lead to pierwszy akapit artykułu, który znajduje się tuż pod tytułem. Wizualnie odcina się od pozostałego tekstu, przybierając większy lub pogrubiony krój czcionki. To wyróżnienie spośród innych akapitów sprawia, że to właśnie na nim zatrzymuje się wzrok czytelnika. Od jego zawartości zależy sukces poczytności danego tekst. Jak jednak zachęcić czytelnika do zapoznania się z dalszą częścią artykułu?

Lead czyli przysłowiowa „kawa na ławę”

Czytelnik poszukujący konkretnych informacji w internecie będzie skakał z artykułu na artykuł. Nie będzie tracił czasu na przeczytanie każdego z nich z osobna i to jeszcze od A do Z. Dlatego też w leadzie powinien on znaleźć konkretne informacje, będące swoistym „streszczeniem” najważniejszych zagadnień, poruszonych w artykule. Jeżeli informacje będą zbyt ogólnikowe, to z pewnością czytelnik uzna artykuł za mało istotny i nieprzydatny, mimo, że w rzeczywistości będzie zawierał fachową wiedzę. Z kolei konkret i zwięzłe streszczenie zawarte w leadzie przekona go z kolei, że ma przed sobą przydatny artykuł, który warto przeczytać.

Lead czyli obietnica do spełnienia

Równie ważną rolą leadu jak streszczenie, jest odpowiednia zachęta. W pierwszych zdaniach warto więc zarzucić przysłowiowy „haczyk”, na który złapie się nasz czytelnik. Odpowiednio rozbudzona ciekawość czy też obietnica ujawnienia sekretnych trików z pewnością zachęci czytającego do dalszej lektury tekstu.

Przykłady:

Myślisz o zmianie samochodu? Zdradzimy Ci, gdzie najtaniej kupisz używane samochody sprowadzone z zagranicy.

Chcesz pozbyć się niepotrzebnych ubrań z szafy? Podpowiemy Ci, jak na wiosennych porządkach jeszcze dodatkowo zarobić.

Chcesz stworzyć niezwykłą aranżację tarasu, ale Twój portfel świeci pustkami? Zdradzimy Ci sekret, jak nakładem własnej pracy możesz odmienić taras nie do poznania!

Składanie obietnic w leadach wymaga ich spełnienia w dalszej części tekstu. Kredytu zaufania, który czytelnik daje autorowi już na samym wstępie, nie można w żadnym wypadku nadużyć. Rozczarowany czytelnik do kolejnych naszych tekstów podejdzie już z dużą dozą ostrożności albo całkowicie zarzuci ich czytanie. A przecież nie o to chodzi, aby spotkanie z nim było przelotne i nieznaczące, chcemy z nim przecież nawiązać dłuższą relację. Aby jednak było to możliwe, obie strony powinny czerpać z niej korzyści: autor – zainteresowanie, czytelnik – wiedzę.

Lead a clickbait

Dla początkujących autorów kuszące może się wydawać tworzenie leadu w formie clickbaitu. Jest to zabieg, który z pewnością zwielokrotni liczbę wyświetleń danego artykułu, ale w szerszej perspektywie wyrządzi więcej złego niż dobrego. Zanim jednak przejdziemy do tej „obosiecznej” broni w arsenale twórcy, warto wyjaśnić: co to jest clickbait.

Słowo to pochodzi z języka angielskiego i oznacza: „click” – kliknąć oraz „bait” – przynęta. To zabieg, który polega na tym, aby tytułem, leadem czy odpowiednią grafiką zachęcić czytelnika do kliknięcia i przejścia na stronę www, na której publikowany jest cały tekst artykułu. Zazwyczaj prowokacyjny lead nie ma wiele wspólnego z faktyczną zawartością artykułu. Rolą clickbaitu jest wyłącznie osiągnięcie dużego ruchu na stronie, dzięki czemu zyskuje ona wyższą pozycję w wynikach wyszukiwarki albo większe profity z wyświetlania reklam. Bardzo często takie clickbaity tworzone są przez portale o charakterze rozrywkowym lub też przez strony www określane jako spam.

Przykład:

Szok! Znany prezenter XY (tu pada imię i nazwisko – przyp.) nie wystąpi w kolejnych odcinkach popularnego programu XYZ. Tylko od nas dowiesz się, dlaczego nie zobaczymy XY w telewizji śniadaniowej.

Konkluzją takich artykułów jest zazwyczaj to, że dana osoba wybiera się na urlop (czy też zachorowała) i nie może z tego powodu brać udziału w nagraniach. W związku z tym nie wystąpi w kilku odcinkach programu.

Czytelnik, gdy zorientuje się, że szumnie zapowiadane rewelacje są tak naprawdę błahymi wydarzeniami, z pewnością będzie czuł się rozczarowany. W efekcie straci zaufanie do autora i celowo będzie omijał jego stronę internetową, uważając ją za niewiarygodną. Z tego właśnie względu clickbait to zabieg, który bardzo szybko może się obrócić przeciwko autorowi.

Powinno Cię zainteresować: Jak zwiększyć ruch na stronie https://www.escreo.pl/blog/jak-zwiekszyc-ruch-na-stronie/

 

Lead czyli optymalna długość

Przyjmuje się, że dobrze napisany lead powinien obejmować od 200 do 400 znaków ze spacjami. Jest to optymalna długość, która pozwala na zawarcie najważniejszych informacji na temat treści artykułu. Długi lead jest niewskazany, gdyż odstrasza swoim graficznym wyglądem, a także kojarzy się z zawiłością opisanej tematyki.

Przystępując do pisania leadu, należy wcześniej określić jego najważniejsze priorytety i konsekwentnie się ich trzymać. W celu uzyskania zwięzłości leadu warto już na samym starcie zrezygnować ze zbędnych ozdobników, „zapychaczy”, czyli stwierdzeń, które nie mają żadnej wartości merytorycznej dla czytelnika.

Jak napisać dobry lead do artykułu informacyjnego?

W przypadku zapowiedzi wydarzeń czy samej relacji najlepiej wykorzystać sprawdzoną zasadę, stosowaną do tworzenia leadu dla artykułu prasowego. Ta prosta formuła jest wręcz idealna, jeżeli chcemy przedstawić w skrócie najważniejsze fakty. W pierwszym akapicie należy zawrzeć odpowiedzi na pięć żelaznych pytań: Co? Kto? Gdzie? Kiedy? Dlaczego?

W przypadku zapowiedzi przyszłych eventów zasada pięciu pytań idealnie spełni swoją rolę. Czytelnik jak na dłoni będzie miał podane najważniejsze informacje: kiedy i gdzie odbywa się dane wydarzenie, kto je organizuje i z jakiego powodu. Do takich zapowiedzi czytelnicy wracają nader często. Chociażby po to, by upewnić się czy dobrze zapamiętali godzinę rozpoczęcia spotkania, koncertu, spektaklu itd. Umiejscowienie tych informacji w samym leadzie pozwala czytelnikowi na szybkie ich odnalezienie.

Przykład:

Teatr X w Warszawie zaprasza na spektakl „Moralność Pani Dulskiej”, który odbędzie się w najbliższą sobotę (27 stycznia) o godzinie 18.00 w sali widowiskowej w budynku teatru przy ulicy Wolności . W niezwykłej adaptacji komedii  Gabrieli Zapolskiej zobaczymy znakomitych i uznanych aktorów takich jak: … (tu następuje wymiana członków obsady, rozpoczynając od odtwórców głównych ról – przyp.).

Lead w artykułach marketingowych

Lead w artykułach marketingowych, które są zamieszczone na stronach sklepów internetowych tworzone są na nieco innych zasadach. Nadal powinny one zawierać wspomniany „konkret”, ale odpowiednio ubrany w język korzyści. Innymi słowy z leadu czytelnik powinien się dowiedzieć, co to za przedmiot, jakie ma cechy i jaką korzyść może zaoferować klientowi. Przy czym owa korzyść wykracza daleko poza wartość materialną przedmiotu, a skupia się na „profitach”, jakie on przyniesie dla przyszłego właściciela.

Przykład:

X to wyjątkowo wygodny fotel uszak, który charakteryzuje się wysoką jakością wykonania oraz nowoczesnym stylem skandynawskim. Już dzisiaj ten komfortowy fotel może stać się Twoją własnością (wartość materialna – przyp.). Ten niezwykły fotel z pewnością wniesie powiew świeżości i nowoczesności do aranżacji Twojego salonu, który zachwyci Twoich gości (korzyść: uznanie znajomych, pozytywne zmiany w aranżacji salonu – przyp.). 

Jak napisać dobry lead do artykułu poradnikowego?

Czytelnik w artykułach poradnikowych szuka przede wszystkim cennych i przydatnych wskazówek – np. jak napisać dobry tekst, jak wypełnić druk do ZUS-u, jak wyczyścić filtr w pralce itd. Dlatego też warto dokładnie określić już na początku tekstu, jaką wiedzę w wyniku lektury pozyska czytelnik. I tu wracamy ponownie do roli konkretu w leadzie, który pozwoli upewnić się czytelnikowi, że trafił pod właściwy adres. Dobrze sprecyzowane informacje i charakterystyczne dla danego tematu słownictwo przyniesie także dodatkową korzyść w postaci wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Przykłady

Makrama, czyli sztuka artystycznego wiązania sznurków - to nowy sposób na kreatywne spędzanie wolnego czasu oraz tworzenie wyjątkowych dekoracji do domu. Dla osób, które chcą zacząć przygodę z tym rękodziełem, przygotowaliśmy opis prostych do opanowania splotów z makramy. Z nami wykonasz swoje pierwsze dzieło – wiszący kwietnik ze sznurków i koralików.

Twój komputer po raz kolejny się zawiesza? Na ekranie wciąż wyskakują okienka z błędami? Nasza doświadczona załoga przychodzi na ratunek – pokażemy Ci, jak należy wykonać format komputera oraz jak krok po kroku postawić system operacyjny?

Lead czyli obiecujący początek

Reasumując, skuteczność każdego artykułu tkwi w jego pierwszych zdaniach. To trochę jak z czytaniem książki, jeżeli trafią do naszego serca pierwsze zdania powieści, to z chęcią przystąpimy do dalszej lektury. Lead to właśnie taki obiecujący początek. Gdy więc zdobędziesz umiejętności jego tworzenia, bądź pewien, że jesteś na dobrej drodze do pozyskania wiernych czytelników.

Przeczytaj też: Jak sprawdzać pisownię?

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również