Marketing Szeptany

Zależy Ci na promocji swojej marki w Internecie i budowaniu jej pozytywnego wizerunku? Właśnie wprowadzasz na rynek nową usługę lub produkt i chcesz, aby ludzie się o nich dowiedzieli? Marzy Ci się sprowokowanie dyskusji na temat Twojej firmy, która przełoży się na jej większą rozpoznawalność i zwiększenie ruchu na stronie? A może przez nieprzemyślane działania reklamowe wizerunek Twojego brandu nieco ucierpiał i teraz marzysz o jego ociepleniu?

Marketing szeptany to doskonałe rozwiązanie w każdej z tych sytuacji. Jest to bardzo subtelna forma reklamy w Internecie, która zaciekawia i świetnie wspiera budowanie społeczności wokół firmy, buduje zainteresowanie oferowanymi produktami lub świadczonymi usługami oraz stanowi doskonałe uzupełnienie dla kampanii SEO. Wypróbuj tę formę komunikacji w sieci wspólnie ze specjalistami z Escreo i przekonaj się, że właściwa promocja to doskonały przepis na sukces dla przedsiębiorstw działających w wielu różnych branżach. Dodajemy wpisy na forach internetowych i w Social Mediach, prowadzimy dyskusje w popularnych grupach, dyskutujemy na poczytnych blogach, piszemy w znanych serwisach stworzonych specjalnie dla konkretnych branż. Zadbamy, aby o Twojej marce i ofercie było głośno, a jednocześnie pracujemy w 100% etycznie i w oparciu o obowiązujące przepisy prawne.

Co to jest marketing szeptany?

Marketing szeptany (buzz marketing) to szeroki zakres działań w Internecie, których głównym celem jest dotarcie do wcześniej wybranej grupy odbiorców. Narzędziami promocji szeptanej są wpisy na forach internetowych i w portalach społecznościowych, blogach, serwisach opiniotwórczych. Podejmowana aktywność ma sprowokować dyskusję o konkretnej firmie, jej produktach lub usługach, aby odbiorcy poznali markę.

Marketing szeptany przyjmuje formę subtelnych komunikatów, które działają o wiele lepiej niż tradycyjne formy reklamy. Przez użytkowników odbierane są one bowiem  jako bardziej naturalne, dlatego wyróżniają się na tle nachalnych przekazów typowo reklamowych, które wywołują u ludzi skrajne emocje. Tradycyjne reklamy bombardują nas obecnie ze wszystkich stron, dlatego ludzie już się na nie uodpornili i przestali wierzyć, że spoty przekazują prawdę. Wpis na forum internetowym czy w lubianych przed odbiorcę mediach społecznościowych ma dużą szansę trafić do potencjalnych klientów twojej firmy – oczywiście wtedy, gdy zostanie zamieszczony w starannie dobranym miejscu.

Głównym zadaniem buzz marketingu jest sprowokowanie dyskusji o marce w miejscu, w którym na co dzień znajdują się jej potencjalni klienci. Ważne, aby w efekcie użytkownicy sami podjęli dyskusję i wyrażali swoje zdanie o firmie oraz jej ofercie. To pozwala biznesom zdobywać naturalne opinie konsumentów, które są bardzo cenione przez innych użytkowników i (w dużej mierze) wpływają na ich decyzje zakupowe. W ten sposób wpis na forum internetowym czy grupie na FB może prowadzić do zwiększenia sprzedaży.

Jakie są najważniejsze cele marketingu szeptanego?

Odpowiednio zaprojektowana kampania marketingu szeptanego ma zwiększać popularność marki i wspierać prowadzoną sprzedaż. Przed przystąpieniem do działań, należy dokładnie określić cel, który chcemy osiągnąć.

Głównym celem kampanii może być:

  • poinformowanie Internautów o istnieniu marki,
  • budowa pozytywnego wizerunku w sieci,
  • ocieplenie nadszarpniętego wizerunku firmy,
  • poinformowanie o przygotowanej ofercie – nowym produkcie lub usłudze,
  • promowanie sezonowych promocji lub wyprzedaży,
  • wspieranie działań SEO – wpisy na forum internetowym często zawierają linki prowadzące do strony głównej lub podstron firmy, komentarze na branżowych blogach mogą linkować do materiałów rozszerzających dany temat lub ujmujących go z nieco innej strony i zachęcać do przejścia na witrynę firmy czy sklepu online,
  • przyciągnięcie uwagi nowych osób i zachęcenie ich do przejrzenia oferty,
  • budowanie lojalnej społeczności wokół marki i jej integrowanie,
  • kreowanie nowych trendów.

Jakie korzyści przyniesie Twojej firmie kampania marketingu szeptanego?

Zastanawiasz się nad marketingiem szeptanym, ale nie wiesz, co takie działania mogą dać Twojej firmie i czy w ogóle warto w nie inwestować?

Odpowiednio zaprojektowana i odpowiedzialnie zrealizowana kampania marketingu szeptanego przynosi szereg wymiernych korzyści. Najważniejsze z nich to:

  • budowa widoczności marki w Internecie – wpisy na forach, komentarze na popularnych blogach i w mediach społecznościowych sprawią, że Twoja firma będzie bardziej rozpoznawalna,
  • uzyskanie przewagi konkurencyjnej – promocja szeptana sprawi, że o Twojej firmie będzie głośno, co pozwoli Ci wyprzedzić o duży krok konkurencję, która jest znana wśród duże węższego grona odbiorców,
  • budowanie zaufania do marki – obecnie wiele osób szuka opinii w Internecie, dlatego pozytywne komentarza sprawią, że Twoja firma będzie odbierana jako bardziej rzetelna,
  • zwiększenie sprzedaży – ludzie najchętniej kupują towar lub korzystają z usług firm, które znają. Liczne wzmianki w Internecie, polecenia i opinie sprawią, że konsumenci chętniej będą korzystać z Twojej oferty, co bezpośrednio przełoży się na zyski,
  • możliwość nawiązania relacji z aktualnymi i potencjalnymi klientami – obecność na FB, Instagramie, Linkedin i w innych serwisach społecznościowych pozwoli Ci na bieżąco docierać ze swoimi komunikatami do dotychczasowych i przyszłych klientów. Udział w dyskusjach prowadzonych na popularnych forach internetowych i w grupach mających tysiące zarejestrowanych użytkowników to doskonały sposób, aby informować o nowościach w ofercie, promocjach, wyprzedażach.
  • możliwość bieżącego odpowiadania na opinie konsumentów – gdy wykorzystasz narzędzie do monitoringu Internetu, możesz na bieżąco śledzić wszelkie wzmianki o swojej firmie i natychmiast na nie reagować (jako przedstawiciel firmy),
  • możliwość szybkiego zażegnywania kryzysów – gdy niezadowolony klient (lub konkurencja) zacznie dodawać niepochlebne opinie o Twojej ofercie, możesz wchodzić w dyskusję i pokazywać, jak sytuacja wyglądała z drugiej strony,
  • lepsze poznanie potencjalnych klientów – na gruncie nieformalnym (grupy na FB, fora internetowe, social media) łatwiej będzie Ci poznać aktualną sytuację, potrzeby i oczekiwania Twoich potencjalnych klientów. Taka wiedza jest nieoceniona podczas przygotowywania nowości w ofercie oraz planowania działań reklamowych,
  • zwiększenie ruchu na firmowej witrynie – wzmianki o Twojej marce mogą zawierać linki do firmowej strony. W ten sposób ruch z różnych źródeł wzrośnie, ponieważ ludzie chętnie sprawdzą ofertę przedsiębiorstwa, o którym dużo się mówi w ich ulubionych miejscach,
  • wsparcie pozycjonowania – marketing szeptany może stać się cenną bazą nowych linków, które zwiększą ruch organiczny na Twojej stronie.

Czy marketing szeptany jest etyczny?

Obawiasz się, że pozytywne wpisy na forach internetowych czy w Social Mediach przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów mogą zostać uznane za działania nieetyczne lub wręcz niezgodne z prawem? Pamiętaj, że marketing szeptany to specyficzna forma reklamy, która wymaga wypracowania dobrych praktyk i przestrzegania obowiązujących zasad. Bardzo ważne jest, aby kampania była przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, etycznie i bez przekłamań. Nieuczciwe praktyki spamerskie nie wchodzą w grę, ponieważ sztuczne komunikaty z jednej strony są nieuczciwe, a z drugiej nielegalne. Mogłyby one na długo zaszkodzić Twojej firmie i zmniejszyć jej wiarygodność.

Zadbaj, aby kampanię marketingu szeptanego powierzyć fachowcom, którzy doskonale znają obowiązujące przepisy i wiedzą, jakie praktyki są dopuszczalne przez UOKiK, a które zupełnie nie wchodzą w grę.

Agencja Copywriterska Escreo już od wielu lat zajmuje się buzz marketingiem z wykorzystaniem wyłącznie legalnych narzędzi. Dbamy, aby wszystkie nasze wpisy i komunikaty były:

  • naturalne – nasze publikacje nigdy nie noszą znamion SPAMU. Przygotowujemy naturalne komunikaty, wchodzimy w spontaniczne reakcje z użytkownikami i prowadzimy uczciwy dialog. Zachęcamy do wyrażania opinii, promujemy oferty naszych klientów, ale nie przekłamujemy rzeczywistości,
  • wiarygodne – dbamy, aby opinie wyrażały osoby, które rzeczywiście dobrze poznały daną markę, jej produkty lub usługi,
  • konstruktywne – nie zalecamy naszym klientom usuwania negatywnych komentarzy o ich firmie, zrealizowanych transakcjach czy usługach. Podpowiadamy, jak ocieplać wizerunek marki i wchodzić w spokojną dyskusję, która może przekonać oponentów do zmiany zdania,
  • subtelne – staramy się budzić zainteresowanie i zachęcać do dyskusji na temat promowanej marki, ale nie narzucamy odbiorcom tematów.

Gdzie prowadzimy kampanie marketingu szeptanego?

Skuteczność marketingu szeptanego w bardzo dużej mierze zależy od miejsc, w których realizowane są działania. W Escreo zawsze indywidualnie dobieramy kanały w oparciu o branżę, analizę aktualnej pozycji marki naszego klienta, jego grupę docelową i miejsca, w których najczęściej obecni są potencjalni odbiorcy (mogący korzystać z usług lub zamawiać ofertowane produkty).

W buzz marketingu najczęściej wykorzystujemy:

  • portale społecznościowe – w ostatnich latach Social Media stały się bardzo popularne. Internauci używają ich już nie tylko do prywatnych kontaktów czy rozrywki, ale także właśnie tutaj szukają opinii o produktach i usługach, pytają o namiary na dobrych fachowców w okolicy czy oferty sklepów internetowych mających szeroki asortyment w atrakcyjnych cenach. W marketingu szeptanym najczęściej wykorzystujemy Facebook i Instagram. Skuteczne działania można jednak prowadzić także na YouTube, Tik Toku czy Pinterest,
  • fora internetowe – ich popularność jest nieco niższa niż kilka czy kilkanaście lat temu, ale dobre fora nadal mają szerokie grono stałych użytkowników. Wielu osób to właśnie tutaj poszukuje porad, dlatego wpisy na forach internetowych zachęcające do dyskusji o ofercie firmy mogą przynosić naprawdę wiele korzyści,
  • blogi – wielu znanych blogerów o dużych zasięgach chętnie testuje produkty i zamieszcza ich recenzje,
  • grupy – tematyczne i dyskusyjne grupy zrzeszające osoby zainteresowane konkretną dziedziną to doskonały kanał, aby dotrzeć do grupy docelowej, która rzeczywiście może być zainteresowana ofertą firmy. Użytkownicy chętnie tutaj zamieszczają własne spostrzeżenia, rady i polecenia, dlatego warto pytać ich o zdanie na temat marki czy konkretnego produktu i prosić o wydanie opinii,
  • serwisy opiniotwórcze – cieszą się dużym zaufaniem wśród Internautów, dlatego warto zadbać, aby znalazła się na nich wzmianka o promowanej firmie,
  • portale branżowe (np. Znany Lekarz, Portal Spożywczy) – są przygotowane dla konkretnych usług, specjalizacji i branż, dlatego stanowią świetny kanał do rzetelnej promocji.

Dla jakich branż wykorzystać buzz marketing?

Marketing szeptany to skuteczna forma reklamy, która sprawdza się praktycznie we wszystkich branżach (wyjątkiem są tzw. branżowe wrażliwe). Korzystają z nieco zarówno firmy usługowe, jak i przedsiębiorstwa handlowe. Buzz marketing można wykorzystać do promocji biznesów prowadzonych na skalę lokalną (np. salony fryzjerskie i kosmetyczne, serwisy samochodowe i wulkanizacyjne, szkoły językowe, bawialnie dla dzieci, pizzerie, restauracje, kawiarnie). Doskonale sprawdzają się także dla sklepów internetowych. Kampania równie skuteczna może okazać się dla branż niszowych, co popularnych.

Wszystko zależy jedynie od dobrania odpowiedniego miejsca i umiejętności zachęcenia do konstruktywnej dyskusji. Najważniejsze, aby wpisy na forach, w grupach czy na blogach rzeczywiście odnosiły się do tematyki poruszanej przez innych użytkowników, dobrze pasowały do specyfiki danego kanału i skupiały się na dialogu z innymi ludźmi. Nie mogą to być suche komunikaty, ale intrygujące przekazy, na które każdy będzie chciał odpowiedzieć.

Skuteczny marketing szeptany – dlaczego właśnie z nami?

Agencja copywritingu i marketingu szeptanego Escreo już od wielu lat prowadzi kampanie buzz marketingu. Posiadamy sprawdzoną bazę for internetowych, grup na FB i innych miejsc, w których zamieszczamy wpisy oraz promujemy marki naszych klientów. Współpracujemy z firmami z wielu różnych branż. Przed przystąpieniem do realizacji kampanii, zawsze dokładnie analizujemy oczekiwania zlecającego. Dbamy, aby każdy przekaz był naturalny i idealnie dopasowany do sposobu komunikacji danej marki oraz specyfiki miejsca, w którym zostanie opublikowany. Dużą wagę przykładamy do tego, by marketing szeptany był w 100% zgodny z prawem, a każde działanie opierało się o zasady zdrowej konkurencji.

Zapewniamy:

  • uczciwość – nigdy nie publikujemy zakłamanych czy niesprawdzonych informacji,
  • naturalność i brak spamu – nie stawiamy na ilość, ale jakość, dlatego nasze wpisy na forach internetowych oraz w mediach społecznościowych zawsze są unikalne i ciekawe. Dbamy o lekkość przekazu i przyciągnięcie uwagi, aby komunikaty nie pozostały niezauważone przez Internautów,
  • szybkość działania – od razu reagujemy na wzmianki o marce naszych klientów w Internecie, ponieważ doskonale wiemy, że dyskusje w Social Mediach czy na forach powinny odbywać się w czasie rzeczywistym, a nie po wielu dniach od publikacji danego posta,
  • pomoc w sytuacjach kryzysowych – pomagamy naszym klientom nawiązywać stałe relacje z potencjalnymi odbiorcami ich usług lub kupującymi produkty,
  • wspieranie kampanii SEO – we wpisach możemy zamieszczać wskazane linki, aby działania marketingowe poprawiały pozycjonowanie Twojej strony.

Chcesz nam zlecić marketing szeptany? Zapraszamy do kontaktu – specjalnie dla Ciebie przygotujemy ofertę dopasowaną do potrzeb.