3 min czytania
Spis treści
- Copywriter - definicja
- Profesjonalny copywriter - w jednej połowie marketingowiec
- Profesjonalny copywriter - w drugiej połowie pisarz
- Copywriter wypowiada się w Twoim imieniu
- Copywriter to człowiek z wyobraźnią
- Copywriter jak kamelon
- Copywriter - czyli rozpoznanie, research, pomysł i lekkie pióro
- Copywriter - kto to dla mnie jest?
Copywriter - definicja
Świat nie lubi próżni, dlatego też wraz z pojawieniem się osób piszących teksty komercyjne stworzono nazwę dla nowego zawodu oraz jego definicję. Co na temat copywritera piszą autorzy słowników? Słownik Języka Polskiego PWN definiuje zawód ten dość skrótowo: copywriter [wym. kopyrajter] «osoba przygotowująca teksty reklam i ogłoszeń»(). Przejdźmy do słownika języka angielskiego, w którym znajdziemy etymologię słowa copywriter. Słowo writer oznacza oczywiście pisarza, ale również autora, literata i piszącego. Z kolei wyraz copy w tym przypadku nie posiada dosłownego znaczenia kopiować, ale - jak podaje Słownik Collinsa - the words used to present a promotional message in an advertisement, co oznacza słowa użyte do przedstawienia komunikatu promocyjnego w reklamie. Posłużmy się więc tymi znaczeniami - reklama i pisarz, aby rozwinąć temat: copywriter - kto to właściwie jest?
Sprawdź co znaczy: Copyrighter
Profesjonalny copywriter - w jednej połowie marketingowiec
To dość celne określenie pozycji copywritera wśród bardziej rozpoznawalnych zawodów. Jest on człowiekiem reklamy, dlatego że jego teksty mają służyć sprzedaży, podnoszeniu jej wskaźników, zdobywaniu nowych klientów. Copywriter nie działa w terenie, nie ma kontaktu osobistego z klientem. Jego rola polega na tworzeniu „ambasadorów marki”, „przedstawicieli handlowych”, którzy nie mają twarzy, ani nawet dowodu osobistego. To oczywiście teksty, które mają przemawiać do wyobraźni odbiorcy, przekonywać go do zalet danego produktu, zachęcać promocjami i rabatami. Grupą docelową dla copywritera nie będą więc klienci sklepu spożywczego, robiący sprawunki na targowisku czy nawet rozmówcy czekający w kolejce na połączenie z konsultantem. Copywriter przemawia do większego ogółu, na pewno nie do wszystkich, ale z pewnością do bardzo szerokiej grupy docelowej klientów.
Profesjonalny copywriter - w drugiej połowie pisarz
Copywriter to co prawda nie Szekspir czy Mickiewicz, ale osoba biegle posługująca się swoim ojczystym językiem, która potrafi napisać spójny i wartościowy tekst, i opatrzyć go atrakcyjną formą. Opisywanie produktów językiem korzyści wymaga z pewnością wyobraźni i umiejętności plastycznego tworzeniu obrazu za pomocą słowa. Nasuwa się tu pewna anegdota - w jej centrum oczywiście jest copywriter, który prosi współpracowników o korektę własnego tekstu. Bliźni zawsze widzi więcej błędów niż Ty sam - humorystycznie można to tak podsumować. Ale fakt jest faktem, że nawet copywriterowi jest trudno wyłapać swoje językowe potknięcia, dlatego też niebiosa zesłały korektora. Wracając jednak do tematu, jeden ze współpracowników po lekturze tekstu mówi: My to w ogóle mamy takie meble? Muszę je zobaczyć na zdjęciu. Otwiera stronę z produktem i przygląda mu się z uwagą, to z jednej, to z drugiej perspektywy i w końcu dodaje: No w sumie… takie są jak opisałeś, ale zdjęcia nie do końca to oddają. I to jest właśnie największy komplement dla każdego copywritera.
Copywriter wypowiada się w Twoim imieniu
Nikt nie jest we wszystkim najlepszy. Zapewne znasz mocne strony swoich produktów, pewnie swoją rodzinę zasypujesz informacjami o nowościach w Twojej branży. Całą wiedzę o swoim biznesie masz w małym palcu. Ale gdy siadasz przed komputerem, ciężko przelać tą wiedzę i Twój entuzjazm w opisy poszczególnych produktów. Dlatego też potrzebujesz copywritera, który napisze wszystko to, co masz do przekazania swoim klientom.
Zauważ, że pisanie o sobie samym jest niezwykle trudne. Nic więc dziwnego, że wiele osób szuka pomocy w tworzeniu CV i listów motywacyjnych. Pisarze też rzadko podejmują się pisania własnych biografii, skupiając się na fikcyjnych wydarzeniach. Copywriter - jako osoba stojąca z boku - szybciej dostrzeże potencjał tkwiący w Twoim biznesie, zdiagnozuje Twoje mocne strony, znajdzie argumentacje dla zakupu Twoich produktów, o których nawet byś nie pomyślał.
Zwykła rozmowa przy kawie oraz materiały informacyjne to jedyne, co copywriterowi jest potrzebne do tworzenia Twojej marki, przemawiania w Twoim imieniu do internautów, do zwiększenia Twoich zasięgów w sieci i poza nią - w codziennym funkcjonowaniu. Copywriter to nie tylko twórca tekstów internetowych, spod jego pióra wychodzą teksty do ulotek, hasła reklamowe, artykuły sponsorowane do gazet, a nawet scenariusze do filmów promocyjnych.
Copywriter to człowiek z wyobraźnią
To nie jest żaden banał. Opisywanie setki podobnych produktów w zupełnie inny, unikatowy sposób to zadanie dla osoby, który posiada w sobie ogromne pokłady kreatywności. Copywriter wystarczy, że spojrzy na pojedynczy - dla Ciebie może zupełnie zwyczajny przedmiot - i widzi całą masę obrazów. Paczka kawy to dla copywritera rozmowy przy filiżance dwóch przyjaciółek, prezent dla sąsiadki, która dokarmiała Twojego psa przez tydzień, kiedy nie było Cię w domu. Dla copywritera kawa to: ostatnia deska ratunku dla pracownika nocnej zmiany, to pobudka dla tych, którzy mają problem ze wstawaniem, to zastrzyk energii dla studenta, który zakuwa całą noc przed egzaminem, jedyny moment w ciągu dnia dla młodej mamy, aby pobyć sam na sam z własnymi myślami. Tyle widzi copywriter, któremu mówisz, że zajmujesz się dystrybucją włoskiej kawy.
Szukasz copywritera? Sprawdź naszą ofertę!
Copywriter jak kamelon
Nie chodzi tu wcale o zmiany poglądów, ale o płynne przechodzenie z jednej stylistyki w drugą. Zabawny post na Facebooka, błyskotliwe odpowiedzi pod komentarzami internautów, fachowy tekst na bloga, którego nie powstydziłby się adiunkt politechniki - to wszystko stanowi szerokie spektrum umiejętności copywritera. Niezależnie czego oczekujesz - czy artykułów wysokiej jakości, czy drobiazgowych opisów produktów na stronę - to wszystko w pliku *.doc jest Ci w stanie zaoferować profesjonalny copywriter.
Copywriter - czyli rozpoznanie, research, pomysł i lekkie pióro
Pewnie wydaje Ci się, że copywriter to osoba, która pozjadała wszystkie rozumy. Nic bardziej mylnego. Wręcz przeciwnie - praca profesjonalnego copywritera opiera się w dużej mierze na reaserchu, czyli wyszukiwaniu potrzebnych informacji do napisania tekstu. Na szczęście przeniesienie zasobów bibliotek do internetu i publikacje on-line znacznie to ułatwiają. To czasami godziny spędzone na lekturze, aby poznać tematykę, o której copywriter zamierza napisać. To żmudna praca rzemieślnika, który nierzadko ze skrawków informacji musi zbudować przemawiający do odbiorcy przekaz, który ma dać mu obraz opisywanego zagadnienia.
Fakty, fakty i jeszcze raz fakty - to bowiem podstawa warsztatu nie tylko dziennikarza, ale również copywritera. Błędy w tekście każdy jest w stanie zauważyć, dlatego też staranność i sumienność w zbieraniu rzetelnych informacji to domena profesjonalnego copywritera. Piszący teksty na zlecenie nie wygląda wcale jak pisarz, stojący na tle gwieździstego nieba, który doznał mistycznego olśnienia. To mrówcza praca nad szukaniem odpowiednich informacji, nadawaniem im przystępnej dla czytelnika formy oraz poprawianiem tekstów, nierzadko przeredagowywania gotowych już części i drobiazgowa autokorekta.
Copywriter - kto to dla mnie jest?
Jak sam widzisz, odpowiedź na pytanie, kim jest copywriter, nie jest wcale taka prosta. Dla mnie osobiście to rzemieślnik od słowa, który łączy je w zdania, akapity i w całe teksty, nadając każdemu z nich sens, przekaz, wiedzę i stylistyczną oprawę. Jeżeli więc szukasz osoby, która jest specjalistą od tworzenia atrakcyjnych treści, znalazłeś się na odpowiedniej stronie internetowej.
Sawdź kim jestesmy: O nas