8 min czytania
Jeżeli prowadzisz aptekę, prywatną lecznicę medyczną lub inne przedsiębiorstwo z branży medycyny i farmacji, usługi profesjonalnego copywritera medycznego mogą okazać się niezwykle istotne. Pisanie treści medycznych na wysokim poziomie i ich publikacja pozwalają w skuteczny sposób dotrzeć do nowych odbiorców, zainteresowanych usługami Twojej firmy. Jak znaleźć twórcę profesjonalnych tekstów medycznych? Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu treści na bloga przychodni apteki? Postaramy się to dokładnie wyjaśnić.
Przede wszystkim pamiętaj, że treści medyczne muszą być pisane przez ekspertów, bo należą do kategorii szczególnie obserwowanych przez Google. Wszystkie informacje medyczne, które dostępne są w wyszukiwarce to YMYL (Your Money or Your Life), czyli content, który ma szczególny wpływ na wpływ na zdrowie, finanse i ogólne bezpieczeństwo ludzi.
Spis treści
- Copywriting medyczny i copywriting farmaceutyczny - czym są?
- Błędy do uniknięcia przy tworzeniu treści medycznych
- Jak dostosować język do odbiorców treści medycznych?
- Tekst medyczny - content, który edukuje
- Teksty medyczne na blogi
- Artykuły medyczne (specjalistyczne)
- SEO w copywritingu medycznym – optymalizacja dla wyszukiwarek
- Content marketing medyczny – na co możesz liczyć?
Copywriting medyczny i copywriting farmaceutyczny - czym są?
Copywriting medyczny lub farmaceutyczny to pisanie treści medycznych opartych na naukowej wiedzy, w sposób przystępny dla każdego odbiorcy, zainteresowanego danym zagadnieniem (np. dla klientów klinik medycyny estetycznej). Tego typu treści mogą być np. publikowane na blogach danych podmiotów medycznych.
Profesjonalny copywriter medyczny i farmaceutyczny to osoba, która zajmuje się tworzeniem profesjonalnych tekstów medycznych, publikowanych m.in. na stronach internetowych placówek medycznych, klinik specjalistycznych, sieci aptek, usług lekarskich itd.
Ekspert z dziedziny marketingu medycznego musi z jednej strony świetnie operować językiem polski, znać techniki SEO, zachęcić użytkowników do czytania treści, ale powinien mieć też bogatą wiedzę z dziedziny nauk medycznych lub farmaceutycznych. Chodzi zarówno o nowinki dotyczące leków, sposobów leczenia czy wykonywanych w przychodni zabiegów, ale też o etykę zawodu lekarza czy farmaceuty. Z tego względu często (chociaż nie zawsze) profesjonalny copywriter medyczny to były lub aktywny lekarz, absolwent medycyny bez specjalizacji i praktyk lub inna osoba o odpowiednim przeszkoleniu i doświadczeniu w branży.
Błędy do uniknięcia przy tworzeniu treści medycznych
Jakich błędów powinien unikać doświadczony copywriter medyczny? Przede wszystkim pisanie treści medycznych za każdym razem wymaga kompleksowego rozeznania w temacie. Informacje medyczne mogą zdeaktualizować się w ciągu kilku miesięcy. Nie wolno polegać wyłącznie na dotychczasowych doświadczeniach.
To niejedyne błędy przy pisaniu treści medycznych. Jakie są najczęstsze błędy przy tworzeniu medycznego contentu?
- Tworzenie tekstów na źródłach pozanaukowych, niezweryfikowanych przez wyszukiwarkę i ekspertów.
- Stosowanie zbyt mocno eksperckiego, nacechowanego branżowo języka, niezrozumiałego dla odbiorcy z zewnątrz.
- Brak podawania źródeł w tekstach, które poprawiają wiarygodność w oczach odbiorców i algorytmów Google.
- Brak angażujących fragmentów, które zachęcą użytkownika do podjęcia konwersji (np. do zdecydowania się na określony zabieg), wdrożonych w sposób perswazyjny, nienachalny i zrozumiały.
Jak dostosować język do odbiorców treści medycznych?
Często spotykanym błędem jest wspomniane stosowanie zbyt mocno eksperckiego języka, albo za bardzo potocznego słownictwa. Doświadczony copywriter medyczny bazuje na zrozumiałym słownictwie, balansując między pojęciami branżowymi i językiem odbiorcy. Co jest najbardziej istotne w dopasowaniu języka do odbiorców treści medycznych?
Przede wszystkim istotne jest, aby wytłumaczyć użytkownikowi zawiłe, mniej zrozumiałe pojęcia. Zgodnie z zasadą od szczegółu do ogółu, odbiorca powinien zapoznać się z danym określeniem i przyswoić jego definicję. Zadaniem copywritera jest czytelna odpowiedź na wszystkie wątpliwości odbiorcy (np. dotyczące powikłań po zabiegu lub stosowania określonego leku).
Tekst medyczny - content, który edukuje
Co niezwykle istotne musisz pamiętać, że jednym z zadań medycznych tekstów jest edukacja odbiorcy. Twórca (copywriter) nie może pisać nieprawdy. Jeżeli zabieg ma jakieś przeciwskazania albo nie jest zalecany w określonych przypadkach, należy o tym napisać. W żadnym wypadku rola marketingowa treści nie może być bardziej istotna niż rola edukacyjna. Istotne jest jednak to, że publikacja tekstów eksperckich, edukacyjnych, które wnoszą walory użytkowe dla odbiorców ma swoje przełożenie na współczynniku konwersji strony i poprawia wartości SEO.
Teksty medyczne na blogi
Jednym z bardziej istotnych elementów stron internetowych firm z branży medycznej i farmaceutycznej są blogi. Pełnią one rolę edukacyjną, informacyjną i reklamową. W tekstach na blogach mogą pojawiać się opisy zespołu medycznego wraz z notkami biograficznymi, porady jak przygotować się do określonych zabiegów i informacje na temat dotychczasowego doświadczenia medyków.
Co istotne, pamiętaj, że nie możesz wprost reklamować usług medycznych w Polsce (zabrania tego polskie prawo, m.in. Ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty, a także Kodeks etyki lekarskiej). Możesz natomiast korzystać z digital marketingu, stawiając na SEO strony internetowej. Doświadczony copywriter działający z branży medycznej powinien skutecznie wdrażać słowa kluczowe w treść, aby pomóc w jej pozycjonowaniu.
Artykuły medyczne (specjalistyczne)
Dobre artykuły medyczne, czyli jakie?
Dobre artykuły medyczne muszą opierać się na fachowej wiedzy, zrozumiałej treści, dopasowaniu do grupy odbiorców, a także podprogowej reklamie, zachęcającej czytelnika do skorzystania z oferty danej przychodni lub apteki.
Czy copywriter medyczny musi posiadać wykształcenie medyczne?
Copywriter medyczny nie musi mieć wykształcenia związanego z medycyną, ale powinien takowe mieć. Dlaczego? Z dwóch powodów. Po pierwsze, ponieważ pisanie treści medycznych wymaga specjalistycznej wiedzy i zrozumienia fachowych, zawiłych pojęć. Po drugie, algorytmy Google lepiej postrzegają treści, które tworzone są przez ekspertów, którzy mają "prawo" pisać o określonych zabiegach lub medykamentach.
Jakie są najważniejsze cechy dobrego copywritera w branży medycznej?
Doświadczony copywriter medyczny powinien mieć kilka cech, które sprawiają, że będzie on umiał odnaleźć się w branży i bez większych trudności stworzy angażujące treści medyczne oparte na wiedzy, walorach prosprzedażowych, a także na części reklamy, którą możemy określić jako "SEO copywriting medyczny".
Jakie cechy ma profesjonalny medyczny copywriter? Przede wszystkim jest to osoba rzeczowa, znająca się na medycynie. Potrafi dobrze zorganizować pracę i w terminie przekazuje pakiet profesjonalnych tekstów medycznych. Umiejętnie analizuje przekazane informacje medyczne z periodyków, stron internetowych, biuletynów czy literatury, tłumacząc ją na język przystępny dla odbiorcy.
Do tego dobry copywriter medyczny ma analityczny umysł, wsłuchuje się w potrzeby użytkowników, a całą swoją wiedzę i umiejętności przekłada na praktyczne tworzenie angażujących treści medycznych.
SEO w copywritingu medycznym – optymalizacja dla wyszukiwarek
Dziedzina copywritingu medycznego to nie tylko medyczne artykuły specjalistyczne, wdrażane na bloga, aby wytłumaczyć użytkownikom działanie leku lub przebieg zabiegu. To również pozycjonowanie stron internetowych placówek medycznych i farmaceutycznych. Profesjonalne umiejętności copywriterów medycznych sprawiają, że Twoja witryna może pojawić się wyżej w wynikach wyszukiwania na frazy powiązane z działalnością medyczną.
To bardzo skuteczna alternatywa dla tradycyjnej reklamy. Jeżeli chcesz rozwinąć swoją działalność i interesuje Cię skuteczny marketing, potrzebujesz copywritera medycznego, który wesprze działania pozycjonerów na Twojej witrynie internetowej.
Content marketing medyczny – na co możesz liczyć?
Pamiętaj, że copywriterzy medyczni odpowiadają za ekspercką i przyjazną dla czytelnika formę tekstów, ale treści medyczne muszą współgrać również z innymi elementami na stronie internetowej. Blog medyczny powinien być równie dobry co opisy kategorii, opisy produktów i usług lub podstrona z historią firmy.
Content marketing branży medycznej polega m.in. na umieszczaniu interesujących infografik medycznych, wyników badań w formie wykresów, analiz, zdjęć i podobnych elementów. Cały content musi być spójny, dopasowany do charakterystyki odbiorcy, a przede wszystkim - profesjonalny.
Czy treści farmaceutyczne albo medyczne będą mogły zostać podpisane imieniem i nazwiskiem konkretnego copywritera – eksperta?
Na koniec kwestia dotycząca podpisów pod tekstami medycznych copywriterów. Czy twórca może być podpisany swoim imieniem i nazwiskiem? Nie tylko może, ale nawet powinien. Treści, które są uwiarygadniane pełnym podpisem autora stają się w oczach odbiorców bardziej wartościowe, merytoryczne i godne zaufania. Podobnie jest z Google. Każdy tekst na blogu medycznym powinien być podpisany imieniem i nazwiskiem autora, gdyż to jeden z kryteriów, na które algorytmy Google zwracają uwagę. Szczególnie dotyczy to właśnie branży medycznej.