7 min czytania
Branża motoryzacyjna to w Polsce jeden z filarów handlu. Co roku sprzedaż nowych lub używanych aut, a także rynek części i akcesoriów generuje ogromne przychody. To dobrze dla klienta, który może korzystać z szerokiego wyboru marek dostępnych na rynku. Gorzej natomiast z punktu widzenia przedsiębiorcy, gdyż ten musi wyróżnić się wśród konkurencji. W zaprezentowaniu marki pomoże copywriting dla marki motoryzacyjnej. W tekście wskażemy, jak pisać tego typu treści, aby przyciągać klientów, budować zaufanie i zachęcić odbiorców do zakupu produktów lub zamówienia usług.
Treści copywriterskie w branży motoryzacyjnej pojawiają się jako opisy nowych lub używanych samochodów, oryginalnych i zamiennych części mechanicznych, treści blogowe dla mechaników samochodowych lub sprzedawców akcesoriów motoryzacyjnych. Content motoryzacyjny może być bardzo zróżnicowany. Niezależnie od tego, jaką treść chcesz przygotować, musisz pamiętać, że działania copywriterskie mogą w znacznym stopniu wpłynąć na Twoją sprzedaż.
Dlaczego copywriting pełni istotną rolę w branży motoryzacyjnej?
Copywriting jest ważnym czynnikiem w prowadzeniu marketingu internetowego dla firm z branży motoryzacyjnej, niezależnie czy mówimy o sklepach internetowych z częściami samochodowymi czy salonach z nowymi autami. Odpowiedni content przekłada się na odbiór algorytmów wyszukiwarki, ale też na bezpośrednią opinię wśród użytkowników.
- Pozwala budować pozycję w wynikach wyszukiwarki internetowej – treści w branży motoryzacyjnej, oparte na słowach kluczowych i zasadach optymalizacji pomagają budować pozycję w wynikach wyszukiwania (np. w Google).
- Tłumaczy odbiorcom zasady użytkowania produktów – produkty motoryzacyjne (np. części zawieszenia, silnika, układu hamulcowego, a także płyny eksploatacyjne i niektóre akcesoria) pełnią zróżnicowaną rolę w pracy mechaniki pojazdów. Dobrze przygotowany content może pomóc odbiorcy w zrozumieniu tych zasad i wykorzystaniu zakupionego produktu.
- Pomaga w doborze produktu podczas zakupu – wahacz, tuleje, przekładnie, chłodnice i wiele innych elementów mogą występować w różnych wersjach, nawet dla jednego modelu pojazdu. Dobrze przygotowany opis techniczny pozwala rozróżnić te części i ułatwia proces zakupu.
- Wpływa na współczynnik konwersji – prawidłowo wykonany opis produktu, kategorii lub tekst blogowy sprawiają, że budujesz u klienta potrzebę zakupu. To przekłada się ostatecznie na zwiększenie współczynnika konwersji, czyli liczby odwiedzin strony internetowej, kończące się zakupem.
- Zwiększa świadomość marki wśród klientów – ostatni efekt dobrze przygotowanych treści copywriterskich to budowanie pozytywnego wizerunku marki wśród klientów. Fachowe, profesjonalne treści są cenione przez odbiorców, a brand zapadnie im w pamięć, co przekłada się na sprzedaż w przyszłości.
Na co uważać w treściach motoryzacyjnych na stronach www?
Przygotowywanie treści motoryzacyjnych wymaga odpowiedniej wiedzy technicznej, przygotowania pod kątem prawidłowego użycia terminów, ale też uwzględnienia języka pod określonego odbiorcę.
- Dane techniczne – podczas tworzenia treści uwzględniaj dane techniczne samochodów lub części motoryzacyjnych. Jeden model auta może mieć zróżnicowane wyposażenie, budowę napędu lub silnik, w zależności od wersji. Należy to uwzględniać w tekstach, aby klient nie miał wątpliwości, że znalazł produkt, którego szuka.
- Specyfika odbiorców – branża motoryzacyjna to bardzo szerokie pojęcie. W przypadku tekstów dla posiadaczy aut osobowych, dobrze jest stosować język prosty, gdzie techniczne aspekty są tłumaczone dla mało zorientowanego odbiorcy. Jeżeli prowadzisz hurtownię z częściami (gdzie jej odbiorcą jest zwykle pracownik warsztatów samochodowych), nie musisz tłumaczyć najprostszych pojęć, a powinieneś skupić się na kwestiach technicznych i danych. Z kolei prowadzenie strony komisu samochodowego lub salonu z nowymi autami wymaga stosowania języka korzyści i przekonania odbiorcy, że właśnie to auto będzie dla niego najlepsze.
Wszystkie treści blogowe, opisy produktów i opisy kategorii muszą być czytelne, dobrze sformatowane, pozbawione błędów stylistycznych i ortograficznych. Powinny się „dobrze czytać”, aby odbiorca zwrócił uwagę na najważniejsze aspekty. To zmniejszy liczbę zwrotów, charakterystycznych np. dla sklepów z częściami samochodowymi (źle dobrana część jest zwracana ze względu na pomyłkę przy rozmiarze elementu lub jego zastosowaniu). Od razu wskaż też, czy na stronie znajdują się elementy dla posiadaczy samochodów ciężarowych, czy wyłącznie dla właścicieli osobówek.
Pamiętaj o szczegółach – w motoryzacji to istotne
Jedną z najważniejszych cech treści motoryzacyjnych są szczegóły. W przypadku tworzenia takiego contentu trzeba być precyzyjnym w każdym aspekcie. Co to oznacza? Wyobraź sobie budowę węża do chłodnicy. Każdy z tego rodzaju elementów może pasować do innego pojazdu (np. jeżeli oferujesz zamienniki). Koniecznie podaj w tekście numer seryjny części, co ułatwi użytkownikowi zakup. Wskaż wymiary elementu, średnicę węża i sposób montażu. Możesz podać kilka przykładów pojazdów, do których będzie pasować dana część.
W motoryzacji będzie istotny rozmiar każdego gwintu, śruby, długość czy grubość. Podobnie jest przy sprzedaży samochodów. Np. w opisie nowych pojazdów nie możesz podać wyłącznie nazwy wersji wyposażenia. Wskaż, czy posiada on dwu czy trzystrefową klimatyzację, jakie posiada systemy bezpieczeństwa (wraz z ich zastosowaniem, nie tylko skróty), a także rodzaj napędu wraz z korzyściami z ich zastosowania.
W tekstach blogowych możesz np. wskazać sposób wykorzystania oferowanych przez siebie części samochodowych, jak często należy dokonywać ich wymiany albo krok po kroku przeprowadzić czytelnika przez instrukcję montażu części (ilustrując ją zdjęciami). W przypadku sprzedaży pojazdów warto opisać np. charakterystykę silnika oferowanego auta, podkreślając zalety wykorzystania go w trasie lub w mieście, albo wskazując na techniczne aspekty działania jednostki hybrydowej.
Uwaga!
Jeżeli nie jesteś pewny tego, jak działa określony system albo nie wiesz, czy na pewno poprawnie opisujesz zastosowanie określonej części, skonsultuj to ze specjalistą (np. mechanikiem). Zafałszowywanie rzeczywistości może skończyć się dla odbiorcy poważnymi konsekwencjami m.in. w postaci uszkodzenia auta.
Doświadczony twórca to większa szansa na sukces
Ostatnie core update’y przeprowadzone przez specjalistów Google, a także zmiana ogólnego trendu w budowaniu pozycji w wynikach wyszukiwarki poprzez duży akcent na użyteczność treści i ich profesjonalizm (elementy UX) sprawiły, że ważnym elementem budowania treści jest sama osoba twórcy.
W tworzeniu treści dla branży motoryzacyjnej warto wybrać doświadczonych w tym kierunku copywriterów, którzy mają zbudowaną historię contentową (np. publikowali w branżowych mediach lub mają odpowiednią wiedzę w tym zakresie dzięki studiom technicznym). Pamiętaj, aby przygotować opis autora, w którym uwzględnione są jego kompetencje do tworzenia tekstów motoryzacyjnych. Dzięki temu wyszukiwarka będzie eksponować tego rodzaju content, a odbiorcy będą mieli do treści większe zaufanie.
Czytaj także: Na czym polega audyt treści?
Czytaj także: Usługa copywriterska – na czym polega?