Umów rozmowę

Google Scholar – czym jest i jak go wykorzystać w praktyce?

Popularnie mówi się, że „wujek Google zna odpowiedź na wszystko”. Niektórzy traktują to żartobliwe powiedzenie jak mantrę, wierząc we wszystko co pojawi się w wynikach wyszukiwarki. Chociaż treści publikowane w sieci nie zawsze są wiarygodne i eksperckie, to Google stara się odseparować słabej jakości content od naprawdę wartościowych, merytorycznych i naukowych publikacji. Z tego względu w sieci pojawił się Google Scholar, który można wykorzystać np. do promocji własnej firmy.

W Internecie publikowany jest content różnego rodzaju. To m.in. publicystyka i recenzje, teksty poradnikowe, e-booki i storytelling, treści newsowe czy naukowe. Z myślą o tych ostatnich, zdecydowanie najbardziej eksperckich, Google przygotował specjalne narzędzie o nazwie Scholar. Co to takiego?

Co to jest Google Scholar?

Google Scholar to specjalny rodzaj wyszukiwarki internetowej, przygotowany przez amerykańskiego giganta. Oparty jest na technologicznych rozwiązaniach standardowego Google z tą różnicą, że zamiast indeksować wszystkie treści publikowane w sieci, skupia się wyłącznie na contencie naukowym, przygotowywanym przez naukowców z różnych dziedzin.

Jakiego rodzaju treści znajdziesz wykorzystując wyszukiwarkę Scholar? To m.in.:

  • Artykuły naukowe – oparte na najpopularniejszych periodykach naukowych w kraju, Europie i na świecie. Scholar bierze pod uwagę wyłącznie renomowane czasopisma, punktowane przez uczelnie wyższe.
  • Książki – w wynikach wyszukiwania Google Scholar znajdziesz publikacje naukowe, w tym m.in. prace doktorskie czy rozprawy profesorskie, rozdziały w książkach albo całą literaturę naukową.
  • Wyniki badań naukowych – wyszukiwarka pokazuje wyniki badań naukowych, opartych na danych liczbowych lub badaniach zgodnych z metodologią naukową.
  • Metaanalizy – poza standardowymi badaniami wyszukiwarka pokazuje również opracowania, analizy czy metaanalizy dostępnych informacji i danych.

W Google Scholar znajdują się treści o zróżnicowanej tematyce i dyscyplinach naukowych (ścisłych, medycznych, humanistycznych). Jest to bardzo merytoryczne i ciekawe narzędzie, które pozwala na przesiewanie dostępnych ogólnie informacji w sieci.

Do czego wykorzystywane jest narzędzie Google Scholar?

Przede wszystkim rolą Google Scholar jest proste ewidencjonowanie informacji naukowych, dostępnych dla każdego. Odbiorca nie musi już selekcjonować wyników, aby wiedzieć czy korzysta ze źródła eksperckiego, czy tekst jest wyłącznie publikacją ogólną, bazującą na niezweryfikowanych materiałach.

Wyniki wyświetlane w Google Scholar mają wartość merytoryczną i są zgodne z prawdą. Mogą być świetnym źródłem informacji, umożliwiają szkolenie się w określonej dziedzinie, pozwalają zweryfikować inne dane, uzyskane w niezweryfikowanych źródłach czy stanowią podstawę do publikacji internetowych, ułatwiając podpieranie się zweryfikowanymi publikacjami naukowymi.

Pamiętaj, że Scholar jest wyszukiwarką o dużych zasobach, które niekiedy trudno uszeregować. Z tego względu wyszukiwarka wykorzystywana jest przede wszystkim do szukania konkretnych informacji czy danych, a nie np. budowania sobie opinii na określony temat.

Co jeszcze sprawia, że Google Scholar to wyszukiwarka warta wykorzystania?

  • Google Scholar sprawdza się przy pisaniu tekstów specjalistycznych np. o tematach medycznych.
  • Umożliwia porównywanie badań naukowych w celu wyciągnięcia określonych wniosków, przydatnych w tworzeniu contentów.
  • Zapewnia dostęp do najświeższych i w pełni zweryfikowanych informacji.

 

Jak wykorzystywać Google Scholar w promocji swojej firmy?

Scholar nadaje się nie tylko do poszukiwania źródeł do prac zaliczeniowych na uczelniach wyższych czy rozpraw licencjackich i magisterskich albo do przygotowywania się pod kątem merytorycznym do pracy. To ciekawe narzędzie udostępniające informacje przydatne dla Twojej branży. Pomoże rozwinąć skrzydła, poznać badania dotyczące wdrażanych nowinek i zmodyfikować ofertę np. pod kątem upodobania potencjalnych użytkowników. Wśród naukowych opracowań możesz bowiem znaleźć np. badania jak odbiorcy reagują na konkretne produkty.

To jednak nie wszystko. Google Scholar i wyniki tam wyświetlane znacznie wpływają na pozycjonowanie Twojej strony internetowej. Jak to możliwe? Otóż wyszukiwarka Google ceni dziś eksperckie treści, które posiadają wiarygodne źródło bazowe. Jeżeli przygotowujesz bloga firmowego albo opisujesz określone zagadnienie, warto podeprzeć je informacjami o charakterze naukowym. Im więcej źródeł podasz w tekście, tym będzie to dla wyszukiwarki wiarygodniejsze i lepsze. Scholar jest świetnym sposobem na wyszukiwanie takich źródeł.

Podkreślmy też wagę wiarygodnych informacji dla użytkownika. Dzięki korzystaniu z zawartych w Google Scholar informacji, Twoja firma wyrobi sobie markę eksperckiej, innowacyjnej i bardzo wiarygodnej. To wpływa na utrzymanie dotychczasowego klienta i pozyskiwanie nowego.

W jaki sposób korzystać z Google Scholar?

Scholar to intuicyjna wyszukiwarka, która działa podobnie do ogólnego Google. Bazuje również na słowach kluczowych. Różnica polega na tym, że w naukowej wyszukiwarce należy wpisywać bardzo skonkretyzowane frazy. W ten sposób ograniczysz konieczność wertowania informacji, które nie są dla Ciebie istotne.

Zwróć uwagę na zaawansowany system wyszukiwania. Możesz tam m.in. określić zakres dat, które powinno obejmować zapytanie, a także na system sortowania wyników. To sprawi, że szybciej znajdziesz najświeższe i najbardziej trafne informacje naukowe i eksperckie.

Pamiętaj, że Google Scholar to wyszukiwarka w pełni darmowa. Nie musisz płacić za same wyniki wyszukiwania. Może się jednak zdarzyć, że dostępny na stronach internetowych content naukowy będzie wymagał już uiszczenia określonej opłaty. To jednak nie jest zależne od właścicieli wyszukiwarki internetowej.

Jeżeli chcesz więc budować wiarygodny content i weryfikować zebrane informacje, sprawdź je za pomocą Google Scholar. Oszczędzisz w ten sposób wiele czasu (odseparowując niewiarygodne materiały od treści naukowych) i pomożesz Twojej marce uzyskać miano tej wiarygodnej.

 

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również