min czytania
Homonimy - definicja ze słownika
Zanim przejdziemy do zawiłości naszej pięknej polszczyzny, poznajmy definicję słowa „homonimy”. Według Słownika Języka Polskiego PWN – „homonimy to pojedyncze słowa lub związki wyrazowe o jednakowym brzmieniu czy pisowni, lecz odmiennym znaczeniu i etymologii”. Tak więc, cechą wyróżniającą homonimy spośród innych wyrazów jest ich wieloznaczność. Dlatego też homonimy doceniane są przez twórców reklamy, dziennikarzy czy pisarzy. Spotykamy je nie tylko w tekstach marketingowych, publicystycznych, informacyjnych i literackich, ale także w dowcipach czy nawet na plakatach wyborczych.
Homonimy i rodzaje
Wśród homonimów wyróżnia się trzy rodzaje, w zależności od tego, co je łączy. Mamy więc:
- homonimy - słowa o identycznej wymowie i pisowni, np.:
zamek - do drzwi, błyskawiczny w kurtce, jako średniowieczna budowla,
państwo - jako kraj lub jako grono osób,
damy - w kontekście dawania oraz określenia grupy kobiet;
- homofony - słowa, które mają taką samą wymowę, ale różną pisownię, np.:
morze (akwen) i może (prawdopodobieństwo),
bóg (istota nadprzyrodzona) i buk (gatunek drzewa),
hart (wytrzymałość) i chart (rasa psa),
kot (zwierzę) i kod (pocztowy);
- homogramy (lub homografy) - słowa, które mają taką samą pisownię, ale różną wymowę, np.:
cis (ćis - gatunek drzewa) i c-is (jako dźwięk),
zamarzać (rozmar-zać z zimna) i zamarzać (zamażać - czyli morzyć głodem),
rozmarzać (rozmar-zać - roztapiać) i rozmarzać (rozmaż-ać - pobudzać od marzenia).
Wspomniane na wstępie problemy z ortografią przysparzają homofony, które różnią się zazwyczaj zapisem głosek np. kąt - kont, rąb - romb, wież - wierz, jeżyk - jerzyk, kolaż - kolarz.
Homonimy - zabawy ze słowami w reklamie
Homonimy są często wykorzystywane do tworzenia zabawnych gier słownych, które mają na celu zwrócić uwagę odbiorcy. Ta atrakcyjna forma sprawia, że slogan czy motto zapadają bardziej w pamięć niż pozostałe słowa. Posłużymy się tu wyrażeniem, które pojawia się często w reklamach czekolady lub czekoladowych słodyczy. Chodzi o „rozpływać się w ustach”, które znaczy dosłownie „topnieć” pod wpływem ciepła oraz metaforycznie - czegoś niezwykle pysznego. Tym sposobem otrzymujemy ciekawy przekaz, w którym za pomocą homonimu podkreślamy szczególne właściwości czekolady.
Homonimy w kampanii wyborczej
Nie sposób wspomnieć o tym dość powszechnym zjawisku w okresie agitacji wyborczej. Często bowiem na plakatach i banerach wyborczych można spotkać - gry słowne, które polegają na zestawieniu charakterystycznego nazwiska kandydata z jego potocznym znaczeniem. Przykładów takich nie trzeba daleko szukać, wybory do samorządów lokalnych uwolniły kreatywne podejście do autoprezentacji. Z humorem i z dystansem do własnej osoby powstały takie slogany jak:
- Wybierz swojego ZIOMKA.
- Nie bój się puścić Bąka do Rady Powiatu.
- Twój GACH w samorządzie.
Tym zabawnymi przykładami (zaczerpniętymi z życia) kończymy nasz artykuł. Zachęcamy do wykorzystywania homonimów w tekstach, które uatrakcyjnią jego lekturę. Rozbawić czytelnika niezwykłą grą słów to zdobyć jego uwagę! Dla copywriterów i twórców tekstów to jedno z najważniejszych wyzwań.
Powinno Cię zainteresować: Środki stylistyczne, czyli słowa malowane