6 min czytania
Najświeższe dane pokazują, że odsetek osób starszych, które regularnie korzystają z sieci cały czas rośnie. W 2022 roku CBOS podał, że było to 43 proc. seniorów, dziś wiele wskazuje na to, że to ponad połowa. Warto więc pomyśleć o tej grupie odbiorców, dopasowując stronę internetową do ich potrzeb. Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu witryny przeznaczonej dla seniorów? Oto kilka praktycznych wskazówek.
Grupa odbiorców 65+ coraz lepiej radzi sobie w obsłudze narzędzi internetowych. Seniorzy sprawnie wyszukują informacje w wyszukiwarkach, a także robią zakupy w sklepach www. Warto więc pomyśleć, czy nie rozszerzyć swojej grupy docelowej.
Dlaczego warto pomyśleć o starszych odbiorcach?
Seniorzy mogą stanowić ciekawą opcję na pozyskanie nowych klientów. Stosunkowo niewiele firm w Polsce adresuje swoje produkty i usługi w sieci konkretnie pod tę grupę odbiorców. Najczęściej stanowią oni tylko element „wypadku przy pracy” w czasie realizacji działań marketingowych. Powinieneś pomyśleć więc o starszych odbiorcach, jeżeli chcesz lepiej przebić się przez konkurencję i w efektywny sposób poprawić współczynnik konwersji.
Starsi odbiorcy stanowią również grupę bardziej lojalną. Jeżeli spełnisz oczekiwania osoby starszej, masz prawo sądzić, że przy kolejnych zakupach lub zamówieniu usług odbiorca ten wróci do Ciebie. Dbanie o seniorów (pod kątem budowania odpowiedniej strony internetowej) to również kreowanie pozytywnego wizerunku marki (zasada odpowiedzialności społecznej). Ostatecznie to wszystko prowadzi do długofalowego zwiększenia zysków.
W jaki sposób dopasować treść do wymogów osób starszych?
Podstawowym narzędziem promocji marki w sieci jest strona internetowa. Może bezpośrednio wpływać na zysk (jeżeli handlujesz za pomocą e-commerce) lub stanowić świetną wizytówkę (np. w przypadku prowadzenia działalności usługowej). Niezależnie od charakteru prowadzenia firmy, Twoja strona powinna być dopasowana do potrzeb osób starszych. Szczególną rolę gra tutaj treść.
Jak tworzyć content, który będzie uwzględniał potrzeby osób starszych? Przede wszystkim pamiętaj, że treści publikowane na stronie internetowej powinny być proste, zrozumiałe i stonowane. Nie używaj nadmiaru skrótów i technicznego języka. Skup się na realnych korzyściach, które usługa lub produkt dają seniorowi. Nie musisz pisać archaicznie. Wystarczy, że zrezygnujesz ze slangu, nadmiaru wykrzykników czy innych „urozmaiceń” językowych.
Pamiętaj, że dotyczy to opisów produktów, usług oraz opisów kategorii. Osoby starsze zwracają uwagę na konkrety. Podawaj więc istotne parametry oferowanych przez siebie dóbr. Robiąc zdjęcia pamiętaj, aby robić je na czytelnym tle, w dobrze oświetlonych pomieszczeniach. Warto, aby zdjęcia czy ilustracje miały opcję powiększenia (lupki), co ułatwi starszemu odbiorcy analizowanie elementów ze szczegółami. Przygotowanie contentu dla seniorów warto powierzyć sprawdzonym copywriterom, którzy nie tylko stworzą prosprzedażowe i zrozumiałe treści, ale też znają mechanizm SEO, który ułatwi zdobywanie wysokich pozycji w wyszukiwarce internetowej.
Jak powinna wyglądać witryna internetowa dla seniora?
Strona internetowa dla seniora to nie tylko dobrze zaplanowany i wykonany content. To również szereg innych elementów, wpływających na wygląd i funkcjonalność witryny. Na co zwracać uwagę, tworząc stronę internetową przeznaczoną m.in. dla seniorów?
- Przygotowanie czytelnego interfejsu – interfejs i layout strony internetowej to istotny element, który wpływa na odbiór witryny przez seniorów. Musi być czytelny, prosty i stonowany. Istotne jest stosowanie spokojnych barw, przejrzystych grafik, a także stosunkowo nieskomplikowanego fontu. Zwróć uwagę, aby każda ważna informacja była dodatkowo wyróżniona.
- Skuteczny onboarding – onboarding to element wprowadzania użytkownika w sposób użytkowania strony internetowej. Wszelkiego rodzaju poradniki, sugestie, dodatkowe wskazówki czy tutoriale przygotowane z myślą o seniorach (udostępnione na stronie) są dobrym rozwiązaniem. Warto zaimplementować je na witrynie i udostępnić opcję korzystania z nich.
- Przejrzysta nawigacja strony – seniorzy mogą mieć trudność w wyszukiwaniu informacji na stronie, jeżeli nie dostaną do dyspozycji czytelnego menu i listy podstron z nazwami, które wprost wskazują, o czym jest dany fragment strony www. Projektując stronę dla seniora uwzględnij prostotę i łatwość nawigowania.
- Wsparcie techniczne – nawet bardziej zorientowany w sieci senior może mieć problem z dokonaniem zakupu czy zamówieniem usługi. Opcja pełnego wsparcia technicznego (np. w formie chata) będzie rozwiązaniem na jego problemy. Chat lub FAQ musi być skonstruowane tak, aby jednoznacznie wskazać użytkownikowi, jak rozwiązać jego kłopot.
- Bezpieczeństwo podczas logowania i transakcji – pamiętaj, aby zapewnić seniorom bezpieczną formę logowania lub dokonywania płatności. Z jednej strony nie komplikuj tego procesu (np. seniorzy mogą mieć trudności z logowaniem dwuskładnikowym), ale staraj się zachęcać do korzystania z rozbudowanych haseł. Wprowadź też rozwiązania, które pozwolą na weryfikację transakcji w formie np. wpisywania kodu SMS podczas zakupów. To proste, ale skuteczne narzędzie.
Jakiego rodzaju funkcje warto zaimplementować z myślą o seniorach?
Istnieje kilka elementów strony internetowej, które warto zaimplementować z myślą o seniorach. Jakie funkcje powinny mieć witryny dla osób starszych?
- Wyraźnie wskazana opcja wyszukiwarki określonego produktu lub usługi.
- Opcja „lupki”, która pozwoli powiększyć zdjęcie lub ilustrację.
- Zmiana wielkości fontów na duży i bardzo duży.
- Opcja naczytywania tekstu dla osób niedowidzących.
- Opcja zmiany ilustracji na tekst.
- Funkcja transkrypcji materiałów wideo.
- Funkcja zarządzania stroną za pomocą komend głosowych.
Zrezygnuj z popupów, których senior może nie zamknąć czy trudnych w zrozumieniu animacji. Możesz za to wdrożyć forum z wątkiem dla seniorów, który będzie swego rodzaju miejscem integracji Twoich klientów.
Czy da się stworzyć uniwersalną stronę internetową z myślą o osobach starszych i młodszej grupie docelowej? Oczywiście. Rezygnując z „młodzieżowego” języka, bazując na konkretach i przejrzystości trafisz również do młodszych odbiorców.
Czytaj także: Strony internetowe – co jest teraz w modzie?