Umów rozmowę

Marketing mix – na czym polega i jak go zastosować?

Prowadzisz sklep internetowy lub firmę usługową i zależy Ci na promocji oferty? Chcesz wypromować markę i zwiększyć sprzedaż lub ilość zleceń? Bez dobrze opracowanej kampanii marketingowej przedsiębiorstwom bardzo trudno poradzić sobie na konkurencyjnym rynku. Jaką strategię jednak wybrać, aby rozwijać sprzedaż, zdobywać kolejne części rynku i zwiększać dochody? Poznaj koncepcję marketing mix! Na czym jednak polega ten model? Przeczytaj i dowiedz się czym on jest. Poznaj jego definicję, elementy składowe oraz najczęściej wykorzystywane modele. Poznaj także przykłady strategii i dowiedz się, jak mix marketing wykorzystać w praktyce.

Co to jest marketing mix? Definicja

Zanim przystąpisz do opracowywania szczegółów kampanii, musisz dowiedzieć się, co to jest marketing mix. Definicja marketingu mix odnosi się do zespołu działań, które mają na celu wprowadzenie na rynek nowej usługi lub produktu. Jest to kompozycja marketingowa, która wykorzystuje różne techniki i procesy pozwalające firmie oddziaływać na otoczenie (głównie na dotychczasowych i potencjalnych klientów oraz konkurencję), aby przekonywać do zakupów i zwiększać sprzedaż.

Mix marketing obejmuje kilka różnych modeli, które  składają się z różnej liczby elementów oddziałujących na otoczenie. Pierwotna idea mix marketingu z czasem ewoluowała i była dostosowywana do zmian zachodzących na rynku. Początkowo mix marketing obejmował 4 elementy (marketing mix 4p), z czasem dodano jeszcze 3 dodatkowe (marketing mix 7p).

Mix marketing – dlaczego warto go wykorzystać w promocji swojej firmy?

Mix marketing to koncepcja, która ułatwia opracowanie skutecznej strategii marketingowej i zaplanowanie działań reklamowych firmy. Z wykorzystaniem tej metody łatwiej jest zrozumieć potrzeby klientów, które powinien spełniać oferowany produkt lub świadczona usługa. Wykorzystanie założeń marketing mix ułatwia również przygotowanie produktów i usług, na które jest zapotrzebowanie rynkowe. Dzięki temu firma oszczędza na kosztach wdrażania ofert, które nie znajdą zainteresowania. Opracowane modele ułatwiają również identyfikację i wykorzystanie mocnych stron przedsiębiorstwa, usystematyzowanie organizacji pracy oraz zrozumienie wymagań stawianych przez klientów.

Marketing mix – elementy

Podstawowy model składa się z 4 części. Elementy mix marketingu według koncepcji 4p to:

  • product (marketing mix produkt) – chodzi tutaj nie tylko o towary, ale także usługi oferowane klientom.  Pierwszym krokiem Twojej strategii powinno być przygotowanie go w taki sposób, aby był dopasowany do potrzeb i oczekiwań klientów. Ważne jest przewidzenie problemów, które mogą pojawić się podczas sprzedaży i dopasowanie produktu, by budził zainteresowanie kupujących. Gdy sprzedaż zacznie spadać, musisz zastanowić się, czy Twój produkt nadal jest aktualny, a następnie go ulepszyć,
  • price (cena) – musisz wyliczyć ją w taki sposób, aby klient był w stanie właśnie tyle zapłacić za Twój produkt lub usługę, ale jednocześnie, by Twoja działalność była opłacalna. Ważne jest, żeby nie zaniżać ani nie zawyżać cen. Weź pod uwagę koszty swojej działalności (produkcji, dostaw, inwestycje w przygotowanie usług – np. naukę nowych programów czy zdobywanie wiedzy branżowej), przedziały cenowe stosowane przez Twoją bezpośrednią konkurencję oraz wartość, którą Twój towar bądź usługa daje klientowi. Dopiero po analizie wszystkich tych czynników, możesz ustalić cenę docelową, która rzeczywiście będzie akceptowalna przez potencjalnych klientów, a zarazem opłacalna dla Twojej firmy,
  • place (miejsce, marketing mix dystrybucja) – pod pojęciem miejsca w modelu marketing mix 4p rozumiany jest sposób dystrybucji produktów lub usług. Przy sprzedaży bezpośredniej dokładnie przemyśl lokalizację  swojej firmy (sklepu, serwisu samochodowego, salonu kosmetycznego, restauracji itp.). Miejsce sprzedaży jest ważne nie tylko w handlu, ale także w wielu usługach (np. lokalizacja restauracji tuż przy wielu obiektach biurowych sprawia, że w strategii warto uwzględnić lunche i śniadania na wynos, a w centrum miasta często lepiej wyspecjalizować się np. w uroczystych kolacjach). W odniesieniu do sklepów internetowych miejsce oznacza dopracowanie strony sprzedażowej (przejrzystość witryny, intuicyjność obsługi ułatwiająca klientom szybkie odnajdowanie i zamawianie interesujących ich produktów),
  •  promotion (promocja) – model marketing mix skupia się także na dopasowaniu sposobu reklamy do swojej działalności. W sprzedaży online warto wykorzystać pozycjonowanie strony, płatne reklamy Google Ads i Facebook Ads, budowanie społeczności w firmowych Social Mediach (FB, Instagram, Tik Tok). Restauracja może zainwestować również w atrakcyjne ulotki zawierające menu i kupony promocyjne, które zostaną rozdane w pobliskich urzędach, biurach, sklepach oraz innych miejscach pracy, a szkoła językowa w ulotki rozdawane na uczelniach i w szkołach. Odpowiednia strategia mix marketingu musi obejmować także PR i utrzymanie wysokiej jakości obsługi klientów.

Poszerzony marketing mix – model 7p

Podstawowa koncepcja obejmująca 4 elementy marketing mix z czasem została rozbudowana o kolejne 3 czynniki. Poszerzony marketing mix 7p jest jeszcze lepiej dostosowany do kampanii promujących firmy usługowe, produkcyjne i handlowe. Obok produktu, ceny, miejsca i promocji, model ten obejmuje także:

  • people (ludzie) – w strategii marketing mix należy uwzględnić wszystkie elementy, które pozwolą dostarczać klientom dokładnie takich usług, jakich oczekują.  Pod uwagę warto wziąć tutaj jakość świadczonych usług (przygotowanie, procesy związane z rekrutacją i szkoleniem personelu, dostęp do nowoczesnych narzędzi, park maszynowy dopasowany do szybkiego wykonywania zleceń itp.), obsługę klienta oraz konkurencyjność na rynku,
  • process (proces) – chodzi o cały proces przygotowania produktu, zainteresowania nim klienta, sprzedaż oraz obsługę posprzedażową. Wszystkie te elementy należy dokładnie przeanalizować, wyeliminować nieprawidłowości i dopracować spójne procesy wewnętrzne, o które opierają się pracownicy wszystkich działów firmy,
  • physical evidence (dowód rzeczowy) – musisz przeanalizować elementy, które sprawiają, że klienci korzystają z Twoich produktów lub usług. Ważna jest spójna identyfikacja wizualna marki (logo, sposób komunikacji, opakowania), misja i wizja oraz przygotowanie całej strategii zgodnie z wartościami wyznanymi przez przedsiębiorstwo.

Marketing mix 4c – model z uwzględnieniem perspektywy klienta

Marketing mix 4p, 5p oraz 7p to koncepcje przygotowane z punktu widzenia przedsiębiorcy. Koncentrują się one na działaniach pomagających firmom poznawać oczekiwania rynku i przygotowywać produkty, które rzeczywiście mają duży potencjał sprzedażowy. W 1990 roku Robert Lauterborn przygotował nieco inny model marketingowy. Koncepcja marketing mix 4c to spojrzenie na działania marketingowe z perspektywy klienta.

Model ten obejmuje następujące elementy:

  • potrzeby i pragnienia klienta (custumer value) – dobry produkt musi dostarczać konkretnych wartości dla nabywcy,
  • koszty dla konsumenta (cost) – analiza możliwości finansowych klienta,
  • wygodę zakupu (convenience) – czas poświęcony na wybór, łatwość składania zamówień, intuicyjność strony sklepu internetowego, duży wybór sposobów płatności itp.,
  • komunikację (communication) – sposób komunikacji ze sprzedawcą (kompetentny dział obsługi klienta, wyeksponowanie danych kontaktowych na firmowej stronie internetowej, wygodny formularz kontaktowy, chat na stronie sklepu itp.).

Marketing mix – przykład strategii

Model marketing mix ułatwia opracowanie strategii działalności, która daje szansę na poznanie rynku i jego potrzeb, dopasowanie do nich swojej oferty (produktów lub usług) oraz zwiększenie sprzedaży. Pomaga również w przygotowaniu celi biznesowych, wycenie, która jest niezbędna dla rentowności biznesu, bieżącej analizie aktualnej sytuacji rynkowej, dopasowywaniu do niej swoich produktów i zaplanowaniu odpowiednich kanałów reklamy.

Prawidłowo opracowana strategia według marketing mix powinna obejmować:

  • określenie celi biznesowych i ustalenie budżetu – przed wdrożeniem konkretnego produktu lub usługi dokładnie określ cele, które chcesz osiągnąć. Może to być np. zwiększenie liczby klientów, zbudowanie świadomości marki  czy praca nad budową pozycji eksperta w swojej branży. Pamiętaj jednak, że cel musi być konkretny i mierzalny (np. wzrost sprzedaży o 15% czy zgromadzenie zaangażowanej społeczności na firmowym FB). Kolejnym krokiem jest przygotowanie budżetu (określenie wysokości środków, które możesz przeznaczyć na podjęte działania),
  • poznanie oczekiwań Twoich klientów – produkty i usługi muszą być skierowane do konkretnej grupy docelowej, dlatego należy określić, kim jest Twój klient. Ludzie kupują coś, ponieważ pozwala im to zaspokoić ich aktualne potrzeby. Twoim zadaniem będzie odkrycie tych potrzeb i dostarczenie produktów, które pomogą nabywcom osiągnąć stawiane cele. Weź pod uwagę, jak możesz dotrzeć do swojego potencjalnego klienta (gdzie będzie on szukał informacji o potrzebnych mu towarach lub usługach) oraz co może go przekonać do skorzystania z właśnie Twojej oferty (doświadczenie, referencje od znanych marek, opinie dotychczasowych klientów, przykłady zrealizowanych już projektów itp.),
  • ustalenie Twoich mocnych stron – określ, czym Twój produkt lub usługa wyróżniają się na tle konkurencji. Dobrym pomysłem jest przygotowanie ankiet i przekazanie ich do wypełnienia swoim dotychczasowym klientom. To pozwoli Ci odkryć mocne strony oferty i inwestować w jej ulepszanie pod tym kątem,
  • poznanie swojej bezpośredniej konkurencji –  dokładnie przeanalizuj swoją branżę i określ taktyki stosowane przez inne firmy. W ten sposób zyskasz cenną wiedzę marketingową i sprawdzone metody na pozyskiwanie klientów oraz zwiększanie sprzedaży. Na bieżąco śledź, gdzie Twoja konkurencja się promuje, jak wyglądają jej reklamy, jakimi kanałami dociera do największej liczby klientów,
  • określ korzystne ceny docelowe – strategia cenowa jest bardzo ważna, ponieważ to właśnie od niej (w dużej mierze) zależą Twoje zyski i opłacalność prowadzonego biznesu. Poznaj ceny stosowane przez konkurencyjne firmy. Musisz jednak dokładnie przeanalizować swoje koszty i wartość produktu, który dostarczasz klientom. Dopiero na podstawie tych wszystkich danych, możesz zaplanować konkretną politykę cenową,
  • przygotuj metody dystrybucji i promocji – w marketingu mix bardzo ważne jest zaplanowanie sposobów sprzedaży oraz metod na promowanie swojej oferty.  W tym miejscu musisz określić, czy skupisz się na rynku lokalnym, czy ogólnopolskim. Ważne jest także wybranie odpowiednich kanałów reklamy (pozycjonowanie, promocja w mediach społecznościowych, tradycyjne nośniki reklamowe, reklamy płatne Google Ads itp.).

Chcesz wdrożyć marketing mix i na jego podstawie opracować odpowiednią strategię dla swojego biznesu? W naszych kolejnych wpisach rozbudujemy informacje na temat poszczególnych koncepcji. W szczegółowy sposób przedstawimy modele:

  • marketing mix 4p
  • marketing mix 5p
  • marketing mix 7p

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również