4 min czytania
Marketing szeptany pozwala w naturalny sposób wypromować swoją markę lub produkt, który sprzedajemy. Jego to jedna z najbardziej subtelnych form reklamy, dlatego jest dobrze odbierana przez odbiorców bombardowanych ze wszystkich stron ofertami sprzedażowymi i komunikatami reklamowymi. Buzz marketing ma na celu jedynie skłonić użytkowników do podjęcia dyskusji o konkretnej firmie, jej usługach lub produktach i zachęcić ich do dalszego polecania. Jak powinien wyglądać skuteczny marketing szeptany? Oferta agencji copywriterskich jest rozbudowana, ale opiera się na podobnych zasadach.
Jakie są główne cele marketingu szeptanego?
Oferta marketingu szeptanego skierowana jest w stronę firm działających w wielu różnych branżach, które poszukują sposobu na tanią, a zarazem skuteczną promocję bez konieczności kupowania spotów w TV czy radio.
Celem takiej kampanii może być:
- poinformowanie odbiorców o nowej marce i budowa jej wizerunku w sieci,
- sprzedaż produktów lub usług,
- stworzenie wokół marki społeczności fanów, którzy mogą stać się stałymi Klientami polecającymi jej ofertę,
- zachęcenie nowych osób do zapoznania się z ofertą firmy,
- kreowanie trendów na naszą markę, konkretny produkt lub usługę (tzw. trendsetting),
- zabawa wizerunkiem marki – sprawdzi się dla firm o ustabilizowanej pozycji na rynku,
- integrowanie społeczności, która już jest zgromadzona wokół firmy (np. na jej firmowym profilu na FB),
- wsparcie pozycjonowania (wypowiedzi i opinie mogą zawierać linki do firmowej strony czy witryny sklepu internetowego).
Oferta marketingu szeptanego – jak dobrać odpowiedni kanał?
Buzz marketing opiera się na dyskusji, dlatego należy dobrać odpowiednie kanały, do zamieszczania swoich przekazów. Bardzo ważne jest, aby były to miejsca gromadzące nie tylko rozbudowaną społeczność, ale użytkowników, którzy rzeczywiście są aktywni, chętnie zamieszczają posty, wypowiadają się i wchodzą w nowe dyskusje. Obecnie raczej nie warto ograniczać się jedynie do forów tematycznych. Jeszcze kilkanaście lat temu to one były głównym kanałem dla marketingu szeptanego w Internecie. Obecnie większość dyskusji przeniosła się do Social Mediów, dlatego musisz przenieść się tam, gdzie rzeczywiście są duże i aktywne społeczności.
Miejsce do zamieszczania treści musi być także dopasowane tematycznie. Dla zabawek odpowiednim kanałem może okazać się blog parentingowy, dla sklepu z akcesoriami samochodowymi forum miłośników motoryzacji, a dla biura rachunkowego grupa na Facebooku gromadząca dyskutujących przedsiębiorców.
Gdzie zamieszczać swoje komunikaty?
Oferta na marketing szeptany przygotowywana przez profesjonalne agencje to kompleksowe kampanie oparte o starannie przygotowane strategie. Marketerzy określają grupę docelową i szukają mediów, w których osoby z tej grupy się poruszają. Dopasowują także język przekazów, aby w móc w naturalny sposób inicjować nowe dyskusje, włączać się w już trwające i nawiązywać relacje uwiarygodniające przekazywane informacje.
W marketingu szeptanym można wykorzystać:
- posty i komentarze w Social Mediach – nieocenionym kanałem do dystrybucji informacji o swojej marce i jej ofercie czy opinii produktów są obecnie tematyczne grupy na FB. Z powodzeniem można jednak wykorzystać także Instagram czy grupy na Linkedin. Ważne jest jedynie, aby miejsce zawsze było tematycznie dopasowane do profilu działalności marki, którą chcemy przedstawić lub oferowanych produktów,
- wpisy na forach internetowych – marketing szeptany na forach nadal jest skuteczny, ale należy wybierać miejsca, w których rzeczywiście gromadzi się szeroka grupa aktywnych użytkowników. W dobie popularności Social Mediów wiele forów zamarło, dlatego nie warto inicjować dyskusji gdzieś, gdzie odzew i tak będzie niewielki,
- komentarze na blogach – warto wybierać popularne blogi, które mają co najmniej 100 tys. unikalnych odsłon miesięcznie i zgromadzoną społeczność komentującą kolejne wpisy,
- komentarze w serwisach tematycznych – branżowe portale są dobrym miejscem, aby promować markę i zwiększać jej widoczność wśród osób zainteresowanych tematyką związaną z jej działalnością,
- lokowanie produktów – formą marketingu szeptanego jest lokowanie produktów w rankingach, porównywarkach czy na popularnych blogach,
- korzystanie z ambasadorów marki – dobrym sposobem na szeptany marketing jest skorzystanie z pomocy znanego blogera, vlogera, twórcy popularnego na Youtube, Instagramie czy influencera słynącego z podcastów. Ambasadorem może jednak zostać wyłącznie osoba, która będzie wiarygodna w promocji konkretnych produktów.
Czytaj także: Czym jest marketing szeptany?