4 min czytania
Marketing szeptany to jeden z elementów e-marketingu. Jest to szereg działań, które pozwalają promować markę, konkretne usługi lub produkty.
Marketing szeptany w Internecie jest następstwem działań, które znane były od wieków, czyli polecania sobie produktów czy rzetelnych wykonawców w gronie rodziny, sąsiadów oraz znajomych. Buzz marketing w osobach spoza branży może budzić pewne wątpliwości. Warto jednak wiedzieć, że takie kampanie są całkowicie legalne, ale muszą zostać odpowiednio zaplanowane i uczciwie przeprowadzone. Dowiedz się, jakie działania przyniosą doskonałe efekty, a których lepiej unikać.
Co to jest marketing szeptany?
Marketing szeptamy w Internecie to tzw. WOMM (Word of Mouth Marketing). Obejmuje on szeroki wachlarz czynności podejmowanych w przestrzeni online, które mają na celu subtelną reklamę określonej firmy (lub innej marki – np. fundacji czy stowarzyszenia) bądź konkretnej oferty (produktu, usługi świadczonej przez dane przedsiębiorstwo). Ma on na celu dostarczyć odbiorcom rzetelnych informacji i w nienachalny sposób zachęcić ich do zakupu czy podjęcia współpracy z firmą usługową.
Jak wygląda marketing szeptany w praktyce? Najczęściej przekazy są dystrybuowane za pośrednictwem kanałów elektronicznych – Social Mediów (profile firmowe, grupy tematyczne), forów internetowych oraz blogów. Bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie takich treści – muszą być naturalne, zawierać realne porady, króciutkie recenzje, opinie lub polecenia.
Jakie korzyści płyną z marketingu szeptanego w Internecie?
Marketing szeptany w praktyce stanowi skuteczny, a jednocześnie niezbyt drogi sposób, aby dotrzeć ze swoją ofertą do szerokiego grona odbiorców. Obecnie to właśnie w sieci bardzo dużo osób poszukuje opinii o usługach, których aktualnie potrzebują, produktach, po które warto sięgnąć, firmach, z którymi opłaca się współpracować czy sklepach posiadających ciekawe oferty (atrakcyjny towar, dobre ceny, liczne promocje itp.).
Marketing szeptany w Internecie pozwala:
- budować wizerunek marki w sieci i poza nią,
- gromadzić wokół firmy społeczność,
- nawiązać kontakt z potencjalnymi Klientami i poznać ich potrzeby,
- dopasować ofertę do potrzeb rynku,
- budować zaufanie do firmy,
- w subtelny sposób reklamować swoje produkty,
- zwiększać sprzedaż.
Jak przeprowadzić kampanię marketingu szeptanego w Internecie?
Pierwszym krokiem powinno być ustalenie celów kampanii. Marketing szeptany w Internecie może bowiem promować markę lub konkretne produkty czy usługi. Działania mogą również poprawić wizerunek konkretnej firmy, zwiększyć jej rozpoznawalność czy pomóc nawiązać relacje zwrotne z odbiorcami (potencjalnymi Klientami).
Gdy ustalisz cele, musisz wybrać grupę docelową, do której będziesz kierować swoje przekazy. Nie powinna ona być zbyt szeroka, ponieważ to utrudni tworzenie komunikatów dopasowanych do stosowanego języka. Kolejnym krokiem jest stworzenie tzw. bazy medialnej, czyli wybranie stron, gdzie będą pojawiać się komunikaty. Mogą to być fora tematyczne i grupy dyskusyjne oraz poczytne blogi. Ważne jest, aby strony te były nie tylko popularne, ale i dopasowane tematycznie do oferty promowanej firmy. Teraz możesz przystąpić do przygotowywania i zamieszczania komunikatów. Pamiętaj, aby były naturalne i dopasowane do konkretnego miejsca. Każda opinia na forum czy w grupie dyskusyjnej może wywołać odzew. Ważne jest więc reagowanie na posty i komentarze zamieszczane przez Internautów.
Skuteczny marketing szeptany w Internecie – krok po kroku
Pamiętaj o:
- powolnym budowaniu relacji – zanim wywołasz dyskusję lub włączysz się do już prowadzonych rozmów, buduj swoją pozycję w danej grupie. Śledź dyskusje i postaraj się udzielać w neutralnych tematach,
- stosuj spontaniczny styl wypowiedzi – Twoje komunikaty muszą być naturalne, nie stosuj typowego języka reklamowego czy zbyt dużej ilości pojęć branżowych,
- nie przesadzaj z pozytywnym tonem wypowiedzi – Twoje komunikaty mają być dobrą opinią czy poleceniem, ale nie może być widać, że to reklama niedopasowana do całej dyskusji,
- nie szkaluj konkurencji i nie przekazuj fałszywych informacji – zachowuj się etycznie.
Czego należy się wystrzegać w marketingu szeptanym online?
Odpowiednio prowadzona kampania WOMM jest legalna. Musisz jednak pamiętać, że marketing szeptany w Internecie może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego, gdy nie będziesz przestrzegać zasad. Wtedy wizerunek marki może ucierpieć.
Niedopuszczalne jest:
- spamowanie – pamiętaj o merytoryce dyskusji i dopasowaniu się do zasad panujących na danym forum czy w konkretnej grupie na FB. W innym przypadku administrator może zablokować Twoje konto. Nawet, gdy tego nie zrobi, marka stosująca tak nachalną reklamę nie zyska na wizerunku,
- podawanie nieprawdziwych informacji – ofertę musisz przedstawić w sposób rzetelny. Nie możesz koloryzować na temat parametrów, cen czy jakości produktu, ponieważ Klienci bardzo szybko odkrywają kłamstwo. Informacje o tym szybko rozejdą się w sieci, a firma zostanie uznana za nierzetelną,
- szkalowanie konkurencji – przedstaw swoją ofertę, ale nigdy nie dyskredytuj konkurencji.
Czytaj także: Czym jest marketing szeptany?