6 min czytania
Z pewnością wielokrotnie słyszałeś o tzw. misji firmy. Doniośle brzmiące hasło często pojawia się w mediach społecznościowych, na stronie internetowej i innych nośnikach reklamowych marki. Często jest traktowana wyłącznie jako element patetycznego PR-u, a nie faktyczny drogowskaz pracy w przedsiębiorstwie. Czym powinna być misja firmy i jak stworzyć misję firmy? Jakie wartości powinna określać? Postaramy się to dokładnie wyjaśnić.
Klienci wielokrotnie odczuwają, że misja firmy to wyłącznie puste frazesy bez pokrycia. Słyszą o "nowoczesnym przedsiębiorstwie" lub "marce z tradycjami". Za sloganami nie idą jednak czyny. Jest to błąd, bo misją firmy są właśnie elementy faktycznie wpływające na rozwój firmy.
Czym jest misja firmy?
Przemyślana misja firmy to faktyczne wartości i cele strategiczne firmy, które realnie wpływają na jej funkcjonowanie. Działanie zgodne z misją oznacza, że kadra pracownicza, produkcja, jej podstawy, system sprzedaży i dystrybucji jest powiązany z określoną etyką czy wskazanymi zasadami.
Skuteczna misja firmy skupia się wokół realnych wartości, które rzeczywiście można wdrożyć. Jeżeli piszesz, że przedsiębiorstwo opiera się na ekologicznej produkcji warzyw, nie możesz stosować sztucznych nawozów. To sprzeczne działania, które utrudniają dotarcie do klienta.
Dlaczego firmy potrzebują deklaracji misji?
Dlaczego warto napisać misję firmy? Ponieważ działania zgodne z misją, określone w strategii przedsiębiorstwa pomogą klientowi utożsamiać się z daną marką. Niektórzy odbiorcy poszukują firm opartych na ekologii, inne chcą produktów wytworzonych na bazie krajowych składników, a innych interesuje ciągła innowacja i praca nad rozwojem.
To misja firmy wyznacza jej strategiczne cele. To misja firmy pozwala na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy. Ułatwia też prowadzenie przedsiębiorstwa. Cele strategiczne firmy powinny być powiem dostosowane do założeń misji, a ewentualna zmiana kierunku działania firmy zawsze powinna uwzględniać wskazane wcześniej wytyczne.
Jak stworzyć misję firmy?
Nawet najmniejsze przedsiębiorstwo powinno napisać misję firmy, aby zdefiniować jej unikalność, system komunikacji i wartości. Przyjmując misję, możesz pokazać się klientom z pozytywnej strony. Ułatwia się także zarządzanie ryzykiem strategicznym w firmie i format kontaktu z odbiorcą.
Jak napisać misję firmy? Przemyślana misja firmy skupia się na tym, co już istnieje. Zastanów się, co firma robi, jakie są jej zasoby i cechy charakterystyczne. Przemyśl, na czym naprawdę opierasz produkcję i co łączy Twoich pracowników. Postaraj się też pomyśleć, dlaczego realnie cenią Cię klienci.
Kompleksowo opracowana, realna i unikalna misja firmy wdrożona w długofalową strategię rozwoju firmy to system oparty na zasadzie "od ogółu do szczegółu". Tworząc misję okrajaj kolejne elementy, odcinając te najmniej charakterystyczne. Ostatecznie misją powinna być kilka zdań, które naprawdę opisują Twoje przedsiębiorstwo.
Co może być przedmiotem misji firmy?
Misją mogą być różne elementy, które wpływają na jej funkcjonowanie. To różne czynniki, które odnoszą się np. do etyki, zatrudniania, obsługi klienta czy produkcji i dystrybucji. Co może być przedmiotem misji firmy?
- Wartości etyczne w misji - np. brak testowania produktu na zwierzętach, pomoc organizacjom charytatywnym itd.
- Kierunek działania firmy - to np. wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, praca nad serią produktów o nowoczesnym składzie czy kierunek zmierzający do przygotowania całkowicie polskiej linii produkcyjnej.
- Zarządzanie procesami w organizacji - chodzi np. o odpowiedzialność za kadry, system szkolenia młodych pracowników, dbałość o tzw. work-life balance.
- Wspólnota i łączenie ludzi - firmy kierujące się tymi zasadami mogą np. stawiać na rodzinną atmosferę w firmie, angażować klientów w proces produkcji itd.
Jak wdrażać misję?
Misję firmową wdrażaj poprzez dopasowywanie do niej kolejnych działów (od księgowości, po dystrybucję). Istotny w tym przypadku jest proces, a nie nagła zmiana wcześniejszego systemu komunikacji. Możesz np. postawić na ewolucję marki. Przykład? To stopniowe odchodzenie od produkcji obciążającej klimat i konwencjonalnych źródeł energii na rzecz OZE. W ten sposób przyzwyczaisz swoich odbiorców, w jakim kierunku chcesz podążać i stopniowo zaczniesz przyciągać do siebie nowych klientów.
Jak komunikować misję?
Komunikacja misji firmy nie może być oparta wyłącznie na jednej podstronie na witrynie internetowej firmy. Na misji muszą opierać się wszystkie materiały reklamowe, system komunikacji z klientem, działanie struktury HR i cała strategia biznesowa. Pod misję trzeba dopasowywać kolejne elementy układanki. Komunikacja misji powinna w praktyce wychodzić "naturalnie". Jeżeli jest przygotowana prawidłowo, odbiorca Twoich produktów lub usług szybko zorientuje się jakie zasady przyświecają Twojej marce.
Oczywiście, misję warto podkreślać także na sloganach reklamowych, w mediach społecznościowych, na materiałach wideo czy w czasie współpracy z influencerami. Formą komunikacji misji jest z pewnością dobrze dopasowany do niej slogan firmowy.
Różnice między misją a wizją a wartościami firmy
Misja firmy:
- Wskazuje cel istnienia organizacji.
- Pokazuje jak chce spełniać oczekiwania klienta.
- Definiuje główne zadania przedsiębiorstwa.
Wizja firmy:
- Skupia się na przyszłości przedsiębiorstwa.
- Wskazuje jak określać długoterminowe cele strategiczne firmy.
- Stanowi fundament do konkurowania z innymi firmami.
Wartości firmy:
- Wskazują wartości, którymi kieruje się firma.
- Wyznaczają granice etyczne zachowania przedsiębiorstwa.
- Wpływają na zaufanie społeczne, relacje z klientami i partnerami biznesowymi.
Przykłady misji znanych marek
IKEA
Celem marki IKEA jest przygotowanie mebli, które są solidne, innowacyjne, proste w złożeniu oraz funkcjonalne. Szwedzka firma podkreśla to we wszystkich reklamach.
(fot. Ikea.pl/ https://industry.ikea.pl/images/V_1_gfx_kultura_warto%C5%9Bci.jpg)
Microsoft
Założeniem marki jest wprowadzenie planu neutralności klimatycznej, inspirowanie ośrodków mniej rozwiniętych w Afryce oraz rozwój sztucznej inteligencji. Firma chwali się tym na swojej stronie internetowej.
(fot. Microsoft.com / https://www.microsoft.com/pl-pl/about)
PKN Orlen
Przedsiębiorstwo skupia się na odpowiedzialności biznesowej, rozwoju i innowacyjności, a także na zapewnianiu niezawodnego produktu.
(fot. Orlen.pl/ https://raportzintegrowany2020.orlen.pl/grupa-orlen-i-otoczenie/grupa-orlen/wartosci-i-zasady-postepowania/)