3 min czytania
Promocja szeptana ma na celu wywołanie dyskusji wokół produktu i powiązanej z nim marki. Dobrze wspiera budowę wizerunku i może stać się alternatywą dla tradycyjnych form reklamy.
Przekazy marketingowe obecnie otaczają ludzi niemal z każdej strony, dlatego wiele osób nie reaguje na nie. Buzz marketing jest o wiele bardziej subtelny, co sprawia, że coraz więcej firm decyduje się w niego zainwestować.
Na czym polega promocja szeptana?
Promocja szeptana to szereg działań, które w delikatny sposób promują firmy, usługi lub produkty. Początkowo były to przede wszystkim rekomendacje i dzielenie się opiniami wśród znajomych. Wraz z rozwojem Internetu i e-marketingu marketing szeptany w ogromnej mierze przeniósł się do sieci. Obecnie pod tym pojęciem kryje się przede wszystkim inicjowanie dyskusji w Social Mediach (głównie marketing szeptany na Facebooku) oraz na tematycznych forach, znanych blogach czy w branżowych serwisach.
Promocja szeptana – podstawowe zalety
Dobrze przeprowadzona promocja szeptana ma wiele zalet. Warto jednak pamiętać, aby wybrać do tych działań fachowców, którzy przeprowadzą działania w granicach prawa, bo tu łatwo je naruszyć.
Dlaczego warto zainwestować w marketing szeptany?
Największą zaletą jest połączenie dobrych efektów z niskimi kosztami kampanii. Promocja szeptana niesie szeroki wachlarz korzyści:
- pozwala prowokować do dyskusji na temat marki lub produktu,
- wzbudza ciekawość i podnosi zainteresowanie marką,
- pomaga promować oferty firm,
- wspiera budowę pozytywnego wizerunku,
- buduje pozytywne skojarzenia wokół brandu lub konkretnego produktu czy usługi,
- może zostać wykorzystana w praktycznie każdej branży.
Jak zaplanować skuteczną promocję szeptaną?
Bardzo ważnym krokiem jest szczegółowe zaplanowanie kampanii. Należy określić grupę docelową, która może być zainteresowana ofertą promowanej firmy. Następnie musisz przygotować spis mediów za pośrednictwem, których będziesz docierać do odbiorców i wywoływać dyskusje.
Obecnie marketing szeptany na Facebooku jest najpopularniejszy. Grupy tematyczne powinny jednak zostać dobrane do specyfiki firmy. Warto również zainteresować się innymi miejscami, w których mogą znajdować się potencjalni Klienci. Fora internetowe, blogi, kanały na YouTube, Tik Tok czy Instagram również sprawdzą się do promocji szeptanej.
Gdy już odnajdziesz właściwe strony, dokładnie zapoznaj się ze specyfiką dyskusji prowadzonej przez daną społeczność. To pozwoli Ci poznać język użytkowników oraz ich sposób komunikacji. Dopiero wtedy możesz zacząć przygotowywać komunikaty.
Ważne, aby promocja była przeprowadzana niewielkimi krokami. O marce czy konkretnym produkcie wspominaj bardzo subtelnie. Pamiętaj, aby Twoje posty dotyczyły tematów poruszanych w danej grupie i nie stanowiły typowej reklamy. Linki możesz zacząć wstawiać dopiero za jakiś czas. Staraj się nie tylko reklamować konkretną ofertę, ale i udzielać praktycznych porad, służyć innym użytkownikom radą i wsparciem. Promocja szeptana tylko wtedy nie zostanie uznana za typowy spam, gdy będzie miała naturalną formę, a konkretne wypowiedzi rzeczywiście będą przydatne.
W jakich branżach sprawdzi się promocja szeptana?
Odpowiednio zaplanowana i profesjonalnie przeprowadzona promocja szeptana jest naprawdę uniwersalną formą reklamy, dlatego można ją wykorzystać niemal w każdej branży. Równie dobrze sprawdzi się dla sklepów odzieżowych czy kosmetycznych, co dla warsztatu mechanicznego, prywatnego przedszkola czy szkoły językowej. Komentarze, opinie i inne posty prowokujące do dyskusji muszą jednak pojawić się w miejscu, do którego pasują.
Obecnie większość Klientów szybko zauważa sztuczne działania reklamowe, dlatego nie można pozwolić sobie na żadne kompromisy. Pamiętaj, aby każdy wpis był unikalny i różnił się od siebie. Buzz marketing wymaga czasu, ale nie warto przekopiowywać postów i wstawiać ich na 2 różne grupy czy fora internetowe, ponieważ szybko zostanie to wykryte.
Czytaj także: Czym jest marketing szeptany?