6 min czytania
Masz już firmową stronę, na której prezentujesz ofertę? A może prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, jak przyciągnąć nowych użytkowników z Google, którzy będą składać zamówienia? Być może warto pomyśleć o przygotowaniu swojego firmowego bloga. Co to jest blog firmowy i jaką pełni rolę? Podpowiadamy!
Wiele firm prowadzi swoje blogi, aby komunikować się z klientami, prezentować swoją ofertę i poprawiać parametry SEO. Niektórzy tworzą blogowe wpisy samodzielnie, inni proszą o pomoc profesjonalnych copywriterów i agencje contentowe. Niezależnie od wszystkiego, blog firmowy musi być dobrze przygotowany. Inaczej nie będzie spełniał swojej roli, a nawet może odstraszyć klientów!
Blog firmowy – co to tak naprawdę jest?
Firmowy blog (który może być osobną witryną lub dedykowaną częścią kompleksowej strony internetowej) to element służący do publikacji treści odnośnie danej branży. Wpisy mogą odnosić się do różnych kwestii związanych z działalnością. To właśnie tutaj możesz publikować ważne informacje powiązane tematycznie z branżą w której działasz oraz oferowanymi produktami lub usługami. Na blogu możesz także dzielić się aktualnościami z życia firmy, nowinkami i ciekawostkami, prezentować nowości, które pojawiają się w Twojej ofercie.
Podkreślmy, że blog firmowy to także potężne narzędzie marketingowe, które może skutecznie wspomóc strategię reklamową opracowaną dla Twojej marki. Np. połączenie go z firmowymi profilami w Social Mediach pozwoli Ci nawiązywać relacje z odbiorcami (potencjalnymi Klientami) i tworzyć wokół swojej firmy społeczność.
Warto wspomnieć o content marketingowym zastosowaniu bloga. Dla odbiorców (ale też dla algorytmów Google) liczy się wartościowa treść. Chodzi tutaj przede wszystkim o praktyczne poradniki, analizy, recenzje czy porównania produktów, które okazują się przydatne na co dzień. Mogą one rozwiązywać konkretne problemy, podpowiadać, jak poradzić sobie z określonym zadaniem (np. „Jak zainstalować Windows 10 na laptopie? „) lub wybrać najlepszy produkt. Własny blog to cenny kanał do publikowania treści, które zainteresują wielu odbiorców.
Jaką rolę pełni blog firmowy?
Blogi spełniają istotną rolę w komunikacji z klientami. Pozwalają na budowę odpowiedniej świadomości marki u odbiorców. Bezdyskusyjnie blog firmowy jako forma komunikacji marketingowej daje szerokie pole do działań różnego rodzaju.
Jakie funkcje pełni blog firmowy?
- Funkcja promocyjna – umożliwia promowanie produktów lub usług wśród nowych i starych klientów.
- Funkcja informacyjna – informuje o nowinkach w branży, zmianie cen, asortymentu, a także rozwoju przedsiębiorstwa.
- Funkcja SEO – jest jednym z elementów optymalizacji strony internetowej dla przeglądarki Google.
- Funkcja budowania zaufania – odbiorcy postrzegają blog firmowy jako ważny element, który wpływa na zaufanie do marki. Strona bez bloga jest w opinii użytkowników często mało kompletna.
Warto pamiętać, że wyłącznie prowadzenie bloga zgodnie z zasadami sprawia, że wypełnia on skutecznie wszystkie swoje funkcje.
Prowadzenie bloga firmowego – od czego zacząć?
Zacznijmy od kwestii założenia bloga firmowego. Jak powinien wyglądać ten element strony, żeby przynosił korzyści swoim właścicielom?
Aby blog firmowy przyniósł oczekiwane rezultaty, powinien być dobrze przemyślany. Przede wszystkim należy określić jego główne zadanie. Innego sposobu pisania będzie wymagał blog, którego celem będzie przede wszystkim promocja produktów, innego zaś ten skupiony na zwiększeniu świadomości marki.
Drugą bardzo ważną kwestią jest określenie grupy docelowej. To najważniejsze zdanie każdej reklamy, która powinna wpisać się w potrzeby konkretnej grupy odbiorców. Target określany na podstawie wieku, płci, statusu społecznego czy zainteresowań pozwala skierować zamieszczane na blogu treści do zainteresowanych nimi czytelników, a tym samym również potencjalnych klientów.
Po ustaleniu, jaki jest cel wpisów blogowych i do kogo będą kierowane, należy skupić się na samych treściach. Istotny jest zarówno harmonogram publikacji, jak i sposób pisania – poprawny merytorycznie i językowo, a także zoptymalizowany pod SEO.
Ile kosztuje prowadzenie bloga firmowego?
Niektórzy zastanawiają się, czy prowadzenie bloga firmowego nie będzie zbyt kosztowne. Uważają, że pisanie tekstów na bloga zbyt mocno obciąży ich budżet na marketing. Czy jest tak rzeczywiście? To zależy od wielu zmiennych.
Na koszty prowadzenia bloga firmowego składa się wiele czynników. Przy założeniu, że firma ma już hosting i domenę, a także korzysta z odpowiednich narzędzi i oprogramowania, można skupić się jedynie na tworzeniu treści, dodawaniu grafiki czy też działaniach marketingowych.
Aby zminimalizować koszty, można zdecydować się na samodzielne prowadzenia bloga. W dłuższej perspektywie nie jest to jednak działanie korzystne, przede wszystkim ze względu na fakt, że wymaga dużej ilości czasu. Poza tym wiąże się z koniecznością optymalizacji tekstów pod kątem SEO, ponieważ tylko one będą skuteczne marketingowo.
Wszystko to sprawia, że prowadzenie bloga firmowego najlepiej powierzyć agencji copywriterskiej, która zrobi to z sposób w pełni profesjonalny. Przejrzystość, atrakcyjna forma, wartościowa treść, a przede wszystkim opracowanie słów kluczowych i optymalizacja pod wyszukiwarki to największe zalety takiego rozwiązania. Cena prowadzenia bloga firmowego z pewnością będzie zależała od tematyki, jak i częstotliwości zamieszczania wpisów, najlepiej więc sprawdzić ją indywidualnie w wybranej agencji copywriterskiej.
Jak pisać bloga? Przykłady tematów z dużym potencjałem
Content marketing, to tak naprawdę umiejętność rozpoznawania potrzeb Twoich potencjalnych Klientów. Masz dostarczyć im wartościowe treści, które odpowiadają na zadawane przez nich pytania (rozwiązują ich problemy – np. dotyczące wyboru konkretnego produktu, ale także jego wykorzystania na co dzień). Jak pisać bloga? Przykłady tematów do harmonogramu publikacji określ na podstawie analizy swojej branży.
Zwołaj „burzę mózgów” w firmie i (wspólnymi siłami) wraz ze współpracownikami wypiszcie zagadnienia luźno powiązane z niszą. Najlepiej nie zawężać tematów – np. sklep z zabawkami drewnianymi może pisać nie tylko o produktach dostępnych w swojej ofercie, ale także o rozwoju dziecka, ciekawych pomysłach na rodzinne spędzanie czasu itp. Dzięki temu szybko nie zabraknie Ci świeżych pomysłów i wykorzystasz wiele fraz wspierających pozycjonowanie na „długi ogon”.
Zwróć uwage, że content marketing przynosi efekty w dłuższej perspektywie. Prowadzenie bloga firmowego rzeczywiście ma sens, gdy będziesz regularnie zamieszczać na nim teksty. Możesz publikować np. 1-2 razy w tygodniu lub 2 razy w miesiącu. Trzymaj się jednak harmonogramu – gdy już zdobędziesz czytelników, taka regularność na pewno zostanie przez nich doceniona.
Jak widzisz, blog firmowy jest istotnym elementem prowadzenia działalności w sieci i wpływa na wiele kwestii związanych z funkcjonowaniem strony. Warto więc poszukać odpowiedniej agencji contentowej, pomyśleć wspólnie nad formą prowadzenia bloga i zacząć wdrażać to narzędzie do swojego marketingowego zasobnika. To sposób na sukces.