6 min czytania
Mimo, że świadomość użytkowników sieci dotyczącej pozycjonowania treści w Internecie jest coraz szersza, to nadal wiele osób nie do końca wie, czym tak naprawdę jest SEO. Spore grono osób nadal myli pozycjonowanie z innymi formami konwencjonalnej reklamy w sieci. Czym jest SEO? Jakie są najważniejsze zasady tej skutecznej formy promocji w Internecie? Sprawdź!
Mimo, że świadomość użytkowników sieci dotyczącej pozycjonowania treści w Internecie jest coraz szersza, to nadal wiele osób nie do końca wie, czym tak naprawdę jest SEO. Spore grono osób nadal myli pozycjonowanie z innymi formami konwencjonalnej reklamy w sieci. Czym jest SEO? Jakie są najważniejsze zasady tej skutecznej formy promocji w Internecie? Sprawdź!
SEO jest niezwykle istotną formą promowania produktów, usług, marek osobistych czy inicjatyw, bo pozwala trafiać bezpośrednio do pożądanego odbiorcy. Oznacza to, że dobrze zoptymalizowana, zgodna z zasadami pozycjonowania strona internetowa trafi wyłącznie do osoby, która jest nią w pełni zainteresowana.
SEO, czyli search engine optimization – co to znaczy?
SEO (z angielskiego search engine optimization) to dostosowanie strony internetowej do potrzeb algorytmów wyszukiwarki internetowej. SEO w Polsce określa się mianem „pozycjonowania”. Pozycjonować w wyszukiwarce można m.in. blogi internetowe, e-sklepy oraz strony i wizytówki firmowe. Praktycznie każdy rodzaj strony www można poddać działaniom SEO.
Pozycjonowaniem zajmuje się zwykle agencja SEO, ale wpływ na jego efekty mają wszystkie osoby, które umieszczają jakąkolwiek treść na witrynie. Dlaczego?
SEO to szereg działań, które wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania. To zarówno kwestia techniczna (np. wdrażanie pozbawionego błędów kodu), jak i contentowa – publikacja ciekawych tekstów, opartych o słowa kluczowe.
Co to znaczy, że strona jest zgodna z zasadami SEO?
Strona jest zgodna z zasadami SEO, jeżeli dopasujesz ją do bieżących potrzeb wyszukiwarki internetowej. Słowo to jest niezwykle istotne. Nawet najlepsza firma SEO nie będzie w stanie osiągnąć zadowalających wyników, opierając się na starych wytycznych algorytmów Duck Duch Go, Yahoo!, czy Google.
Pamiętaj, że dopasowana do zasada SEO strona internetowa będzie wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania na frazy, które określisz na wstępnym etapie optymalizacji witryny (czyli dopasowania strony do zasad pozycjonowania). Zwróć też uwagę na fakt, że zasady SEO opierają się zarówno na działaniach wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Wszystkie mają wpływ na pozycję w wyszukiwarce internetowej.
Jakie są najważniejsze zasady SEO? O czym musisz pamiętać?
Jak zoptymalizować stronę pod SEO? Wiąże się to z koniecznością spełnienia kilku zasad, które wpływają na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce internetowej. Jeszcze doniedawna kwestia ta była powiązana wyłącznie z prawidłowo skonstruowanym kodem witryny, a także z implementacją słów kluczowych w treść na witrynie. Dzisiaj liczy się także kwestia użytkowa strony i podejście właściciela do klienta. O czym musisz więc pamiętać, skupiając się na pozycjonowaniu strony internetowej?
- Pamiętaj o jakości treści – witryna internetowa musi mieć czytelne grafiki, przyjazną kolorystykę, wysokiej jakości teksty o poradnikowym i merytorycznym charakterze, a także inne elementy, które wpływają na charakter contentu. Im lepsza jest zawartość strony, tym lepiej dla SEO.
- Skup się na działaniach wewnętrznych i zewnętrznych – działania wewnętrzne to poprawa jakości contentu, budowanie tekstów w oparciu o popularne słowa kluczowe i dopasowanie kodu strony do bieżących potrzeb robotów indeksujących. Zewnętrzne działania to m.in. linkowanie (umieszczanie linków do Twojej strony na zewnętrznych serwisach).
- Przede wszystkim dbaj o użytkownika – zdanie użytkowników bardzo liczy się we współczesnym SEO. Z tego względu dbaj, aby wszystkie podstrony i linki działały prawidłowo, system płatności i zamówienia był przyjazny dla klienta, a witryna oparta na responsywnych szablonach (tzn. wyświetlających się prawidłowo na różnych urządzeniach).
- Algorytmy są zmienne – nawet najlepsza firma SEO musi na bieżąco śledzić trendy w pozycjonowaniu. Wytyczne wyszukiwarek (szczególnie Google) mogą zmieniać się nawet kilka razy w roku, co wpływa na pozycję wyświetlania strony internetowej. SEO polega na śledzeniu trendów i dopasowywaniu witryny do ich potrzeb.
- Badaj wyniki i zmieniaj strategię – istotna jest analiza wyników SEO. Warto spoglądać na liczbę odwiedzin strony (poprzez Google Analytics), czy mierzyć inne parametry używając np. Google Search Console. W ten sposób sprawdzisz jakie efekty przynosi wdrożona praca i czy np. nie trzeba zmodyfikować strategii działania.
Czym zajmuje się specjalista SEO? Poznaj tajniki pracy agencji SEO
W pozycjonowaniu Twojej firmy pomoże wyspecjalizowana agencja SEO. Taka firma przeprowadzi najpierw audyt SEO (sprawdzi dopasowanie strony do współczesnych wymogów wyszukiwarki), a następnie wdroży procedury umożliwiające poprawę wyników strony w rankingu wyszukiwarki. To takie działania jak przygotowanie nowych treści (zajmie się tym wyspecjalizowany copywriter), naprawa struktury kodu strony, stworzenie sieci linkowania wewnętrznego i zewnętrznego, a także publikacja zewnętrznych treści, które umożliwiają poprawę wiarygodności witryny (co także wpływa na pozycję witryny w wyszukiwarce).
Specjalista SEO to osoba, która spina wszystkie te działania i koordynuje proces. Razem z Tobą dobry pracownik firmy SEO powinien dobrać słowa kluczowe (w oparciu o Twoje potrzeby, a także analizę profesjonalnych narzędzi jak np. Keyword Tools), przygotować plan działania, a także zamówić teksty u doświadczonych copywriterów, którzy znają charakterystykę Twojej branży, przygotowując profesjonalne i merytorycznie perfekcyjne materiały.
Co ciekawe, wpływa na pozycjonowanie strony internetowej masz nie tylko podczas współpracy z agencją SEO. Jeżeli uda Ci się osiągnąć zadowalający wynik w wyszukiwarce, możesz go podtrzymać opierając się na współpracy z twórcami tekstów, którzy potrafią np. wdrożyć słowa kluczowe w tekst, który będzie przydatny dla Twoich klientów.
Podsumowując można z całą uczciwością stwierdzić, że SEO to reklama, która przynosi wiele korzyści. Warto więc poświęcić na nią trochę czasu i środków. Przekłada się na pozyskanie konkretnych odbiorców, zainteresowanych Twoimi usługami. Sukces SEO zależy od tego, ile zaangażowania poświęcisz na ten rodzaj marketingu i z jakimi ekspertami zaczniesz współpracę.
Czytaj także: Tekst SEO - co to właściwie jest?