5 min czytania
Wspiera pozycjonowanie, sprzedaż oraz budowę wizerunku marki. Copywriting online na stałe wszedł do świata reklamy, a wraz z rozwojem popularności mediów cyfrowych stał się niezbędnym elementem strategii marketingowej niemal każdej marki.
Korzystają z niego zarówno sklepy internetowe działające przede wszystkim w sieci, jak i firmy usługowe, które podbijają rynek lokalny, ale jednocześnie nie zapominają o widoczności w Internecie. Przeczytaj i dowiedz się, co to jest copywriting internetowy, czym dokładnie różni się od e-marketingu oraz jakie korzyści może przynieść Twojej firmie.
Copywriting – co to?
Pojęcie copywritingu przeszło ogromną metamorfozę. Przed laty było to tworzenie haseł i sloganów do spotów reklamowych emitowanych w radiu czy TV oraz do materiałów drukowanych (ulotek, katalogów branżowych, reklam prasowych). Wraz z rozwojem Internetu, wiele firm zmieniło swoje strategie marketingowe, a pojęcie copywritingu znacznie się rozszerzyło. Obecnie są to wszystkie treści wykorzystywane w szeroko pojętej reklamie – od namingu przez teksty na plakaty, foldery czy ulotki aż po treści na firmowe blogi czy do katalogów stron przygotowywanych głównie pod SEO.
Copywriting online skupia się na tworzeniu perswazyjnych, informacyjnych lub sprzedażowych tekstów do Internetu. Mogą one zawierać komunikat skierowany w stronę odbiorcy, przedstawiać markę, jej produkty lub usługi, dostarczać skuteczny porad czy sprawdzonej wiedzy eksperckiej.
Jakie treści tworzone są w ramach copywritingu online?
Copywriterzy online tworzą szeroki wachlarz treści, które mogą zostać wykorzystane w kampaniach content marketingowych, jako element budowania wizerunku marki czy treści potrzebne do wypełnienia firmowej strony internetowej.
Copywriting internetowy najczęściej obejmuje przygotowywanie:
- artykułów blogowych – teksty na blogi podpięte do stron sklepów internetowych oraz firm. Ich celem jest wspieranie pozycjonowania na tzw. „długi ogon”, zwiększanie widoczności marki w Google i przyciąganie ruchu na stronę. Teksty blogowe pomagają firmom również budować pozycję eksperta poprzez dostarczanie czytelnikom praktycznych poradników, branżowych informacji i nowinek, rankingów produktów, porównań czy recenzji,
- artykułów eksperckich – wysoko wyspecjalizowane teksty, które skierowane są przede wszystkim w stronę osób dobrze znających już daną branżę i fachowe słownictwo, które jest w niej stosowane. Zawierają skondensowane i rozbudowane informacje pozwalające zdobyć dużą dawkę wiedzy,
- artykuły sponsorowane – teksty łączące formę poradnika z subtelną reklamą danej marki. Publikowane są na zewnętrznych portalach, pozwalają zdobywać wartościowe linki oraz budować pozycję eksperta,
- opisy produktów – teksty opisujące asortyment sklepu językiem korzyści. Pozwalają potencjalnym Klientom poznać cechy i zalety produktów. Jednocześnie mają pełnić funkcję sprzedażową, dlatego bardzo ważne jest, aby copywriting online skupiał się na zbudowaniu w odbiorcy potrzeby i przestawieniu mu, w jaki sposób dany produkt może ją zaspokoić,
- opisy kategorii – teksty dla sklepów internetowych pozwalające podzielić asortyment na szersze kategorie produktowe (np. sukienki czy telewizory). Głównym celem tego typu tekstów jest wsparcie dla pozycjonowania i zawarcie wybranych słów kluczowych,
- teksty ofertowe (na stronę www) – treści zamieszczane na stronach firmowych, które przedstawiają oferowane usługi oraz przewagę danego przedsiębiorstwa nad konkurencją. Mają za zadanie zainteresować odbiorców i skłonić ich do skorzystania z oferty,
- teksty do newsletterów – teksty, które są rozsyłane do użytkowników zapisujących się do bazy mailingowej sklepu internetowego czy firmy. Ich zadaniem jest m.in. informowanie o nowościach w ofercie, przesyłanie poradników, ciekawostek czy nowinek,
- posty na Social Media – teksty przeznaczone do publikowania na firmowych profilach w mediach społecznoścowych (np. na Facebooku czy Instagramie). Mogą to być poradniki, treści informacyjne, krótkie recenzje bądź teksty lifestylowe.
Copywriting online – dlaczego warto?
Odpowiednio zaprojektowane treści pozwalają zaplanować kampanie content marketingu. Copywriting online:
- wspiera pozycjonowanie firmowej strony lub sklepu. Teksty zamieszczane na własnej witrynie powinny zawierać odpowiednie słowa kluczowe, które zwiększają widomość marki w sieci i pozwalają przyciągnąć nowych użytkowników z Google. Materiały publikowane na stronach zewnętrznych pozwalają zyskiwać linki niezbędne dla skutecznych działań SEO,
- pomaga budować wizerunek eksperta w branży – wartościowe poradniki i treści eksperckie zamieszczane na firmowym blogu oraz w serwisach zewnętrznych to doskonały sposób, aby pokazać markę i reprezentujące ją osoby jako ekspertów w swojej dziedzinie. To wzbudza większe zaufanie i zachęca do zakupów lub korzystania z oferowanych usług,
- zwiększa sprzedaż – ostatecznym celem copywritngu internetowego jest zwiększenie sprzedaży. Większy ruch na stronie, pisane językiem korzyści i wzbudzające pozytywne emocje opisy produktów czy zbudowanie społeczności wokół firmy w mediach społecznościowych ma przekonać Internautów do zakupów lub podjęcia współpracy.
Copywriting a online marketing
E-marketing to ogół działań, które mają na celu promocję firmy lub konkretnego produktu w Internecie. Jego celem jest nawiązanie i utrzymanie relacji pomiędzy marką, a odbiorcą. Tutaj jednak odbiorca (w odróżnieniu od tradycyjnego marketingu) nie pozostaje biernym widzem reklamy, ale może prowadzić dialog w odpowiedzi na konkretne działania (np. za pośrednictwem komentarzy na blogu czy w mediach społecznościowych). W zakres marketingu online wchodzą: m.in. SEO i pozycjonowanie, reklamy Google Ads, mailingi, content marketing, marketing szeptany i wirusowy, reklama w Social Media czy współpraca z portalami branżowymi, blogerami i influencerami. Copywriting online jest więc jedynie częścią e-marketingu i ma dostarczać na jego potrzeby treści.
Czytaj także: Jak zostać copywriterem?