4 min czytania
Odbiór tekstu pisanego zależy nie tylko od treści i stylu, ale również od czytelności zapisu. Czytelnikowi znacznie łatwiej przyswoić zawarte w nim informacje, kiedy najważniejsze części są uporządkowane i wydzielone graficznie. Z tego powodu warto poznać zasady poprawnej edycji tekstu, ze szczególnym uwzględnieniem akapitów. Dowiedz się, co to jest akapit i jak go zrobić.
Jak wygląda akapit - definicja?
Akapit to według podstawowej, szkolnej definicji wcięcie w tekście. Kiedy patrzymy na tekst, od razu rzuca się on w oczy. Pierwszy wers kolejnych części odsunięty jest od lewego marginesu, tworząc charakterystyczny uskok.
W tekstach publikowanych w Internecie można się natomiast spotkać z odstępem akapitowym, który zamiast odsuwać początek zdania od marginesu, kolejne części oznacza poprzez zastosowanie przerwy pomiędzy akapitami.
I choć wydaje się, że to zupełnie niepozorny, graficzny element, który nie ma większego znaczenia, nie jest to prawdą. Warto bowiem wiedzieć, że pełni on znacznie więcej funkcji niż tylko estetyczne formatowanie. Dzięki niemu łatwiej odnaleźć się w treści, jednak pod warunkiem, że zostanie on zbudowany poprawnie. W dalszej części artykułu wyjaśnimy dokładnie, jak to zrobić.
Jak powinien być zbudowany akapit?
Aby teksty był czytelny, musi być on spójny i dobrze zaplanowany. Bardzo ważny jest logiczny rozkład treści i uporządkowanie myśli. Tekst należy zatem podzielić na mniejsze jednostki, z których każda będzie odpowiadała odrębnej kwestii. Można się spotkać z błędną interpretacją tego zapisu, która mówi, że należy wydzielić jedynie wstęp, rozwinięcie i zakończenie. I choć rzeczywiście powinny być one od siebie oddzielone graficznie i muszą się znaleźć w każdym artykule czy wypracowaniu, nie są to jedyne elementy, którym należy poświecić odrębny akapit. Wystarczy wyobrazić sobie obszerny artykuł na kilkanaście tysięcy znaków, w którym znajdą się jedynie trzy wcięcia w tekście. Byłby on nie tylko nieestetyczny, ale przede wszystkim trudny w odbiorze. A zatem, kiedy się robi akapit?
Akapit poza tym, że jest graficznym wcięciem w tekście, ma jeszcze inną bardzo ważną funkcję. Jest to fragment, który przekazuje jedną, spójną myśl. Dzięki temu zwraca na nią uwagę czytelnika i sugeruje mu przejście do kolejnego argumentu lub aspektu opisywanego w tekście problemu. Takie graficzne uporządkowanie i wydzielenie ważnych fragmentów sprawia, że nie tylko przyjemniej się czyta dane opracowanie, ale jest ono również łatwiejsze do zrozumienia.
Aby akapit był wydzielony prawidłowo, warto wiedzieć, jak go zrobić w najpopularniejszych edytorach tekstu, do jakich należą Microsoft Word oraz Open Office.
Jak zrobić akapit w Wordzie i w Open Office?
Jeśli nie wiesz, jak zrobić akapit w popularnych edytorach tekstu, poniżej zapoznasz się z najważniejszymi zasadami.
- Akapit w Wordzie – aby zrobić wcięcie w tekście w tym popularnym edytorze, wystarczy ustawić kursor na początku zdania i nacisnąć na klawiaturze przycisk TAB. Dzięki temu wcięcie pojawi się automatycznie, a każde kolejne będzie tworzyło się samo po przyciśnięciu klawisza ENTER. Word daje także wiele możliwości dostosowania akapitu do indywidualnych potrzeb. Na stronie głównej trzeba uruchomić okno dialogowe Akapit i wybrać kartę Wcięcia i odstępy, aby mieć dostęp do szeregu funkcji związanych z formatowaniem. Bardzo ciekawą opcją jest także ozdobna litera na początku akapitu, będąca dekoracyjnym elementem. Aby ja wstawić należy zaznaczyć żądany akapit, a następnie wybrać polecenie Inicjał. W oknie, które się pojawi można zdecydować, czy litera będzie wpuszczana w tekst, czy też znajdzie się na marginesie. Można również zmienić jej czcionkę i wielkość.
- Akapit w Open Office – zrobienie akapitu w Open Office również wymaga ustawienie kursora na początku zdania. Następnie należy przejść do okna dialogowego Format/Akapit i w zakładce Wcięcia i Odstępy ustawić właściwą wartość. Po wybraniu na klawiaturze ENTER kolejne akapity będą się tworzyły automatycznie.
Zasady poprawnej edycji tekstu dotyczą m.in. akapitów, które zostały opisane w powyższym artykule. Z pewnością warto je stosować, ponieważ dzięki nim tekst jest nie tylko bardziej czytelny, ale także łatwiejszy w odbiorze. Nie należy się także obawiać ilości akapitów – powinno być ich tyle, ile ważniejszych, spójnych części i odrębnych myśli znajduje się w tekście.