4 min czytania
Google ogromną wagę przywiązuje do unikalności treści zamieszczanych na firmowych stronach, w sklepach internetowych, portalach czy na blogach. Ochrona praw autorskich zabrania kopiowania treści od innych. Co jednak zrobić, gdy wiele razy piszesz na ten sam temat i obawiasz się, że niechcący możesz powielać myśli i całe zdania? Rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy programu, który pozwala wykryć plagiat. Dowiedz się, co to jest antyplagiat i jak działa.
Co to jest antyplagiat?
Antyplagiat to specjalistyczny program mający za zadanie sprawdzenie, czy wklejony tekst nie został celowo lub przypadkowo powielony z czyjejś pracy. Program porównuje wgrany tekst do innych treści znajdujących się w jego zasobach systemowych.
Jak działa antyplagiat?
Sprawdzanie tekstów przez antyplagiat polega na wychwytywaniu tych samych słów ułożonych w identyczne zdanie, całych zwrotów oraz bliskich podobieństw pomiędzy jednym a drugim tekstem. W efekcie otrzymujemy antyplagiatowy raport, który wykazuje procentowe prawdopodobieństwo na temat identyczności tekstów oraz źródło, z którego powielane fragmenty pochodzą. Co więcej, narzędzie pokazuje również podobieństwa dwóch tekstów nawet wtedy, gdy konieczne było umieszczenie takich samych danych (pochodzących np. z tekstów źródłowych czy przypisów).
Jakie treści weryfikuje program antyplagiatowy?
Program antyplagiatowy jest narzędziem weryfikującym wyłącznie teksty pisane. Filmy i inne utwory nie są sprawdzane ze względu na merytoryczność. Jednak jest możliwość samodzielnego sprawdzenia, czy dana grafika lub utwór muzyczny ma swojego sobowtóra. Do tego celu użyć grafiki Google lub (w przypadku muzyki) aplikacji, która po rozpoznaniu sekwencji nut poda jej oryginalny tytuł.
Kiedy popełniamy plagiat?
Plagiat następuje wtedy, gdy treść umieszczona w pracy naukowej, artystycznej utworze literackim czy muzycznym została skopiowana z pierwotnej treści i nie posiada informacji skąd pochodzi lub kto jest jej autorem. Plagiatem jest również treść, którą pomimo skopiowania w całości lub we fragmentach podpisujemy własnym nazwiskiem. Jasnym jest więc fakt, że plagiat jest równoznaczny z kradzieżą czyjegoś dzieła, a tym samym przywłaszczeniem sobie nienależnych praw autorskich. Takie działanie generuje sankcje prawne. Za powyższy czyn grozi kara grzywny, ograniczenie lub pozbawienie wolności do 3 lat.
Jaka treść nie jest plagiatem?
Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy koncepcja innego autora, niewykorzystana w praktyce nie jest plagiatem. Jeżeli autor zachował pierwowzór swojego dzieła, a jego treści znajdzie w innym (niepodpisanym jego nazwiskiem), może domagać się weryfikacji. Natomiast, gdy ewentualna koncepcja była tylko pomysłem lub niezobowiązującym początkiem, a została wykorzystana jako pełne dzieło przez kogoś innego, plagiat nie zostanie popełniony.
Używanie podobnego lub nawet takiego samego określenia, posiłkowanie się takimi samymi danymi wskazanymi w ogólnodostępnych publikacjach, tworzenie dzieł o podobnych treściach bez takiej wiedzy, używanie identycznego lub bardzo podobnego stylu pisania bez znamion naśladownic twa również nie jest plagiatem.
Jednolity System Antyplagiatowy – program rozpoznający powielone treści
Od 2019 roku na wszystkich wyższych polskich uczelniach zainstalowany został system antyplagiatowy JSA, dzięki któremu można sprawdzić prace studentów pod względem oryginalności. Dostęp do programu mają wyłącznie władze uczelni, dlatego studenci nie mają możliwości wcześniejszego sprawdzenia napisanych przez siebie prac.
Plagiat a SEO
Czerpanie ze źródeł, stosowanie długich cytatów z podaniem ich źródła w przypisie jest dozwolone w pracach naukowych i nie uznawane za plagiat. Nieco inaczej wygląda sytuacja w Internecie. W przypadku bloga, witryny sklepu internetowego czy strony firmowej warto przygotowywać oryginalne i typowo unikalne treści. Cytowania powinny być tutaj ostatecznością, ponieważ informacje zaczerpnięte z innych źródeł Google może potraktować jako brak unikalności.