3 min czytania
Działania marketingowe firmy mają strategiczne znaczenie w momencie potrzeby zaistnienia na rynku. Jednym ze sprawdzonych narzędzi jest marketing mix 5p. Jak wygląda zasada 5p i kiedy warto ją wdrożyć?
Czym jest marketing mix 5p?
Marketing mix to zespół elementów stosowanych w biznesie celem podniesienia popytu na zaprezentowaną ofertę przedsiębiorstwa. To również zbiór elementów, które mają wpływ zarówno na pojedynczego odbiorcę, jak i cały rynek branżowy. Marketing mix ma na celu skupienie się na właściwościach prezentowanego produktu poprzez wykorzystanie elementów wspólnie na siebie oddziałujących.
Do najbardziej powszechnych kompozycji mieszanek marketingowych zalicza się strukturę 4p, która wprowadzona w życie ulega rozszerzeniu do 5p, a nawet 7p. Marketing 5p to ważne elementy, według których można wypromować dany towar czy usługę w sposób nie tylko atrakcyjny, ale również bardzo skuteczny.
Zasada 5p – marketing mix w rozszerzonej wersji
Zasada 5p rozszerza tradycyjną kompozycję marketingu mix p4 o dodatkowy element.
Obejmuje ona:
- produkt (product),
- cenę (price),
- miejsce (place),
- promocja (promotion),
- ludzie (people).
Produkt
Do tego określenia możemy zaliczyć towary, markę, usługi, jakość oraz opakowanie produktu. Dodatkowo ofertę można rozszerzyć o serwis, gwarancję, dostawę pod adres oraz całą obsługę posprzedażową. Ważną sprawą w tym kroku jest konieczność określenia i zaspokojenia potrzeb klienta.
Cena
Określa się ją zazwyczaj po starannym przemyśleniu i ocenieniu estetyki, wartości oraz korzyści danego towaru czy usługi. Jednak dzięki różnego rodzaju strategiom, można wpłynąć na tę kwotę, stosując politykę cenową. Warto zastosować m.in. rabaty czy korzystne warunki płatności. Duże firmy o ustabilizowanej pozycji na rynku i wypracowanej przez lata renomie często stosują wysokie ceny, aby wpoić w konsumenta przekonanie, że ich sklep przeznaczony jest dla osób zamożnych. Nowe firmy często obniżają ceny, aby przyciągnąć zainteresowanie i łatwiej utrzymać się na rynku i budować zaufanie wśród nowych klientów.
Miejsce (dystrybucja)
To strategia mająca na celu prawidłowe rozmieszczenie produktów na rynku i konkretne plany logistyczne. Jeśli sprzedaż odbywa się przez Internet, logistyka dotyczy zakupu towaru oraz opcji płatności i warunków zwrotu towaru.
Promocja
To najważniejszy element marketingu 5p. Polega on na rozreklamowaniu dóbr, reklamie produktu skierowanej do konkretnego odbiorcy. Ważne są także działania public relations (dbałość o poprawne kontakty z otoczeniem, sponsorowanie przedsięwzięć korelujących z promocją towarów) oraz promocja pomocnicza, czyli merchandising.
Ludzie
Ludzie są głównym elementem mix marketingu 5p i to oni stanowią podwaliny firmy. Ich zadaniem jest pomoc we wzroście sprzedaży produktu, co może przyczynić się do powrotu klientów. Ważne jest dobranie odpowiedniego personelu, który będzie identyfikował się z marką, doskonale znał produkt i korzyści płynące z jego zastosowania oraz potrafił swoją wiedzę przekazać odbiorcom.
Koncepcja 5p a czynnik ludzki (emocje)
Zasada 5p wprowadza do tradycyjnej koncepcji marketingu mix czynnik ludzki. Sprzedaży towarzyszą pozytywne emocje marketingowe, które są skutkiem szczerości, oddania oraz przyjacielskiego podejścia do prowadzonego biznesu. Dbałość o sprawy i potrzeby pracowników oraz klientów jest sprawą nadrzędną w każdym przedsiębiorstwie.
Czytaj także: Czym jest marketing mix 4P?