Umów rozmowę

Marketing mix 4p – elementy, zastosowanie

Sprzedaż każdego produktu lub usługi powinna być poprzedzona przez kampanię marketingową, która ułatwi zbudowanie pozytywnego wizerunku marki, zachęci potencjalnych klientów i kontrahentów do działań biznesowych, poszerzy zasięg działalności oraz zatrzyma dotychczasowych odbiorców. W tym celu, warto wdrożyć model marketing mix 4p, który pozwoli na ukierunkowanie działalności danego przedsiębiorstwa i możliwość osiągnięcia lepszych wyników finansowych. Czym jednak tak naprawdę jest 4p marketing mix? Dowiedz się, na czym polega koncepcja 4p, jakie elementy na nią się składają i jak wykorzystać je w swojej strategii biznesowej.

Marketing mix – czym jest koncepcja 4p?

Mieszanka marketingowa czyli marketing mix to zespół elementów dzięki którym możemy wywierać wpływ na rynek. Jedną z najbardziej popularnych kompozycji mieszanki marketingowej jest struktura 4p. Koncepcja 4p została stworzona, aby usystematyzować badanie rynku i dostosowywanie swoich produktów do potrzeb potencjalnych klientów.

Koncepcja 4p wykorzystuje 4 podstawowe elementy:

  • product (produkt),
  • price (cena),
  • place (miejsce),
  • promotion (promocja).

Marketing mix 4p polega na dogłębnej analizie wybranych czynników, które dobrze rokują na późniejszą sprzedaż. Z czasem koncepcja ta może być rozszerzona do koncepcji marketingu mix 7p (w zależności od tempa rozwoju rynku, produktów i usług).

Elementy marketingu mix 4p

Koncepcja ta w swojej pierwotnej postaci opracowana została w latach 60. XX wieku przez Edmunda McCarth’ego. Elementy marketingu 4p pozwoliły analizować podstawowe czynniki wpływające na ocenę produktu pod kątem jego potencjału sprzedażowego.

Product (produkt)

Pierwszym elementem jest produkt, który należy poddać szczegółowej analizie, czyli określić jego maksymalne możliwości i funkcje. Pod uwagę bierze się również rodzaj i estetykę jego opakowania, jakość oraz markę. Warto sprawdzić, czy produkt lub usługa spełniają oczekiwania klientów i czy konkurencyjne oferty są dla niego zagrożeniem.

Price (cena)

Następną częścią marketingu mix 4p jest cena, na którą składają się koszty wyprodukowania towaru oraz obsługi klienta. Do kosztów zaliczymy również kampanię reklamową produktu oraz inne wydatki związane z wdrożeniem go na rynek. Ważną kwestią jest zastanowienie się, jaka może być realna wartość produktu, ile za niego może zapłacić klient i czy będzie w stanie ponieść przewidywane koszty.

Place (miejsce)

Gdy zdołaliśmy ustalić dwa pierwsze elementy związane z produktem, należy określić w jaki sposób można go sprzedać. Miejscem docelowym może być sklep stacjonarny, sklep internetowy lub obydwa te miejsca jednocześnie. Dodatkowym atutem będzie określenie pozycji danego towaru na półce lub wieszakach, co ułatwi jego wyszukanie. W przypadku sklepu internetowego, warto zadbać o wygodne płatności (różne formy), możliwość zakupu na raty (przy droższych towarach) oraz różne sposoby wysyłki na adres odbiorcy do wyboru.

Promocja

Promocja jest najważniejszym elementem marketingu mix 4p. Nawet najbardziej pożądany produkt nie zaistnieje na rynku, jeśli nie zostanie ciekawie określony, opisany oraz zareklamowany. Kampanie promocyjne mają za zadanie szeroko rozreklamować dany towar czy usługę w taki sposób, by pozyskać nowych klientów i zachęcić dotychczasowych nabywców do interesowania się pozycjami prezentowanymi przez firmę.

Strategia 4p – jak ją wdrożyć?

Odpowiednio opracowana strategia 4p pozwala wykorzystać elementy modelu marketingu mix w praktyce. Pierwszym jej krokiem jest zdefiniowanie celu, który chcemy osiągnąć. Takim celem może być np. podniesienie prestiżu, pozytywny odbiór marki przez klientów czy zwiększenie liczby klientów.

Kolejny krok to zapoznanie się z grupą docelową – klientami indywidualnymi, biznesowymi, kobietami czy mężczyznami. Warto stworzyć profil odbiorcy pod kątem jego płci, wieku, zawodu, wykształcenia, sytuacji ekonomicznej i zawodowej. Następnie należy przeanalizować potrzeby konsumentów, poznać ich pragnienia, oczekiwania oraz problemy. Gdy nasi potencjalni klienci będą zainteresowani zaprezentowanym produktem, warto wypromować go podkreślając jego unikalne cechy wyróżniające go na tle innych o podobnych cechach fizycznych.

Warto również wdrożyć oryginalny sposób promocji danego towaru, który przykuje uwagę odbiorców i sprawi, że produkt stanie się obiektem godnym pożądania.
Ostatnim krokiem w strategii 4p jest ustalenie sposobu dystrybucji produktów, opracowanie polityki cenowej i sprawdzenie, czy wszystkie elementy są zgodne z założoną koncepcją marketingową.

Marketing mix 4p – przykład

Przeanalizujmy przykład marketingu mix 4p zastosowany w sprzedaży kosmetyków. Drogerie muszą odpowiednio przygotować produkty, na które rzeczywiście jest zapotrzebowanie. Pierwszym krokiem strategii powinno być przeanalizowanie  kosmetyków pod kątem ich największego zainteresowania klientów i dobranie produktów oraz marek, które najlepiej się sprzedają. Zawsze pod uwagę warto brać sezonowość. Wiosną i latem sprzedają się zupełnie inne perfumy (lżejsze i bardziej  świeże zapachy kwiatowo-owocowe) niż jesienią i zimą (cięższe kompozycje rozgrzewające oparte o nuty przypraw, ambry, piżma). Podobna zasada dotyczy kremów (latem rośnie zapotrzebowanie na lekkie kremy z wysokim filtrem UV). W wakacje poszukiwane są balsamy i olejki do opalania, które poza sezonem sprzedają się w niewielkich ilościach.

Model marketing mix 4p bierze pod uwagę również cenę. Sprzedawca musi przeanalizować ceny hurtowe, koszty dystrybucji i promocji oraz opłaty stałe punktu. Jednocześnie docelowe ceny muszą być dopasowane do zasobności portfeli klientów (ważne jest określenie grupy docelowej) i dopasowane do konkurencji.

Znaczenie ma również miejsce, czyli lokalizacja sklepu. Większą sprzedaż zawsze odnotowują drogerie zlokalizowane w centrach handlowych (chociaż tutaj może być duża konkurencja) czy przy szeroko uczęszczanych traktach pieszych. Osiedlowe drogerie usytuowane w okolicy wielu bloków często stawiają na zróżnicowane oferty zawierające produkty ze średniej półki cenowej, idealne dla całej rodziny. W przypadku sprzedaży internetowej, znaczenie ma przejrzystość witryny oraz intuicyjna ścieżka zakupowa (od momentu odnalezienia produktu do złożenia i opłacenia zamówienia).

Ostatni element marketingu 4p to promocja. Sklepy online muszą zainwestować w pozycjonowanie, płatne reklamy w Google Ads i Facebook Ads oraz promować swoją markę w mediach społecznościowych. Drogerie stacjonarne często przygotowują akcje promocyjne (np. 2 produkty w cenie jednego w soboty, trzeci wybrany produkt za 50% ceny czy specjalne pakiety okolicznościowe na Walentynki, Dzień Kobiet, Mikołajki itp.). O każdej takiej promocji warto odpowiednio wcześnie informować klientów – np. poprzez aplikację, wiadomości SMS, plakaty zawieszone w sklepie.

Czytaj także: Rodzaje marketingu

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również