7 min czytania
Dane statystyczne pokazują, że zakładka „O nas” to często czytana podstrona po stronie głównej i ofertowej. Dzięki niej klient może pozyskać informację o firmie, jej tradycji, wartościach oraz pracownikach. W jaki sposób stworzyć zakładkę „o nas”, aby spełniała ona wszystkich oczekiwań klientów? Oto najważniejsze zasady dotyczące UX i SEO tej podstrony.
Zakładka „o nas” jest często bagatelizowana przez projektantów stron internetowych i twórców contentów. Błędnie uważana jest za zapychacz. Na podstronie umieszczane są na szybko zredagowane informacje o firmie wraz z jej zarysem historycznym. Postępowanie w ten sposób może kosztować Cię sporą liczbę klientów i znaczny spadek pozycji w wyszukiwarce Google.
Czym jest zakładka „o nas”? Jaką rolę pełni?
„O nas” to niezwykle ważna zakładka. Pełni strategiczne znacznie pod kątem strefy UX (user experience) i działań SEO. W znaczny sposób może przełożyć się na zaufanie klientów do marki, a także wymiernie wpływa na współczynnik konwersji. Jakiego rodzaju role odgrywa podstrona „o nas”.
- Informacyjna – element informacyjny, który umożliwia odbiorcy pozyskanie najważniejszych danych na temat firmy. To zarówno dane dotyczące działalności, jak i np. informacje kontaktowe.
- Prosprzedażowa – zakładka wzmacnia możliwości finansowe przedsiębiorstwa. Pozwala wyróżnić główne motywy działalności firmy, jest formą prezentacji sukcesów i tradycji.
- Budowanie świadomości marki – dane umieszczone w podstronie „o nas” to podstawa tworzenie relacji z klientem. Odbiorca może zainteresować się historią marki, skupić się na dotychczas wykonanych zleceniach lub zapoznać się z jej usługami i produktami, podzielając reprezentowane przez firmę wartości (krajowa produkcja, ekologiczna działalność itp.).
- Wyróżnienie na tle konkurencji – prawidłowo wykonana zakładka „o nas” może wyróżnić Twoją firmę na tle konkurencji, która podejdzie do przygotowywania tej podstrony taśmowo, bez skupienia się na najważniejszych szczegółach.
Zakładka „o nas” to istotny element nie tylko dla odbiorców usług lub produktów firmy. Ma również kluczowe znaczenie w procesie rekrutacji pracowników (jest wizytówką przedsiębiorstwa, co ułatwia pracownikowi podjęcie decyzji o zatrudnieniu). Trafia też do konkurencji, informując rywalizujące z Tobą podmioty z kim mają do czynienia.
Jakie elementy powinna zawierać podstrona „o nas”?
W zakładce „o nas” powinny znaleźć się najważniejsze informacje dotyczące historii firmy, opis jej działań na rynku krajowym i zagranicznym, wiadomości o sukcesach przedsiębiorstwa, sposobie zatrudnienia oraz dane kontaktowe (wraz z informacjami dotyczącymi pracy poszczególnych działów firmy, jeżeli takowe są). Firma powinna z jednej strony pokazać praktyczne aspekty działalności, a z drugiej – zachęcić klienta czy potencjalnego pracownika do podjęcia współpracy.
Jakiego rodzaju elementy to obowiązkowa część budowy zakładki „o nas”?
- Zwięzły opis firmy wraz ze szczegółami działalności – w kilku zdaniach opisz, czym zajmuje się firma, jakiego rodzaju zadań może się podjąć albo jakimi produktami handluje. Liczy się dynamika opisu i konkret.
- Kilka zdań o historii marki – historia marki nie powinna mieć kilku stron. Wystarczy cztero-, pięciozdaniowy opis, w którym zawrzesz datę powstania firmy, kwestię jej pochodzenia, dotychczasowe realizacje oraz daty kluczowe z punktu widzenia klienta.
- Unikalne cechy, które wyróżniają firmę na tle konkurencji – pokaż sukcesy firmy na rynku, ukończone kursy, certyfikaty jakości, nagrody na rynku czy inne elementy, którymi wyróżnia się marka. W tej części warto zawrzeć informację o misji przedsiębiorstwa i jej wartościach (np. o ekologicznej produkcji, korzystaniu z OZE, współpracy z polskimi producentami etc.)
- Dane kontaktowe – na koniec opisz konkretne działy i wskaż dane kontaktowe do konkretnych pracowników lub centrali działów. Jeżeli prowadzisz małą firmę, podaj kontakt do siebie. Istotne jest udostępnienie adresu mailowego, ale też numeru telefonu.
Pamiętaj, że podstrona „o nas” to nie tylko dobry content. Istotne są również walory wizualne. Kolorystyka powinna być spójna z innymi częściami strony internetowej. W zakładce możesz umieścić fotografie lub ilustracje, ale nie powinno być ich zbyt wiele (obciąża to serwer i zmniejsza czas ładowania strony).
W jaki sposób wykonać oryginalną, a jednocześnie zgodną z SEO zakładkę „o nas”?
Zakładka „o nas” nie powinna być oparta wyłącznie na surowych treściach, podawaniu danych kontaktowych i mało ciekawej dla klienta historii. Konieczne jest zbudowanie interesującego, wciągającego contentu, który stanowi wartość dodaną dla odbiorcy.
W jaki sposób to zrobić? Jakich narzędzi możesz użyć, aby podstrona „o nas” przełożyła się wymiernie na współczynnik konwersji strony internetowej?
- Storyteling oparty na emocjach – opowiedz historię i założenia swojej firmy, z Twojego punktu widzenia. W opisie powinny być emocje, zwroty akcji i anegdoty. Odbiorca musi czuć, że za firmą stoją ludzie z krwi i kości.
- Opis zgodny z prawdą - pamiętaj, aby nie koloryzować rzeczywistości. Pokaż firmę taką, jaka jest naprawdę. Odbiorcy cenią szczerość.
- Zwroty bezpośrednio do klienta – w tekście zwracaj się bezpośrednio do Twojego odbiorcy. Słowa nie powinny rozchodzić się w próżni. Bezpośrednie zwroty (Ty, Ciebie, Pani, Państwu) skracają dystans i budują od początku relację z marką.
- Pokazanie kadry pracowników – jeżeli zatrudniasz pracowników, pokaż ich twarze, pasję, zakres obowiązków. Pamiętaj, aby zdjęcia były uśmiechnięte, ale jednocześnie profesjonalne.
- Opis głównych założeń i hasła marki – zwróć uwagę, czy w opisie „o nas” znajdują się główne założenia marki pod kątem sprzedaży i hasło przewodnie. Dla klienta to odpowiedź, czy znajdzie u Ciebie to, czego szuka.
Powyższe elementy mają ogromny wpływa na UX, a pośrednio wpływają też na SEO. Pozycjonowanie podstrony „o nas” może być jednym z kluczowych aspektów w budowaniu pozycji w wyszukiwarce. Jak dopasować zakładkę do wymogów algorytmów Google?
- Pamiętaj o formatowaniu treści, meta tagach i responsywności witryny.
- Wpleć słowa kluczowe w treści. Rób to naturalnie. Frazy powinny być oparte na wcześniejszej analizie wykonanej przez pozycjonera.
- Używaj prosprzedażowych zwrotów, które zachęcą klienta do zakupu. Te wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania (Google uwzględnia je po ostatnich update’ach), a dodatkowo zachęcają odbiorcę do podjęcia konwersji (np. chcesz skorzystać z naszej oferty? Wejdź tutaj).
- W treści powinny znaleźć się informacje, w jaki sposób rozpocząć współpracę z marką.
Jeżeli chcesz, aby Twoja zakładka „o nas” była profesjonalna, oryginalna i przyciągająca, poproś o pomoc copywriterów i content creatorów, którzy mają w tym doświadczenie. Współpraca z ekspertami pod tym kątem zwiększa szansę na sukces i buduje pozytywny wizerunek marki u odbiorców – od samego początku.
Czytaj także: Jak pisać bloga? Porady dla początkujących blogerów i copywriterów
Czytaj także: Strony internetowe – co jest teraz w modzie?