Umów rozmowę

Jak pisać bloga? Porady dla początkujących blogerów i copywriterów

Chcesz zacząć prowadzić bloga, ale nie do końca wiesz, jak się za to zabrać? Blog firmowy to świetne narzędzie promocyjne, ułatwiające dotarcie do czytelników, jednak prowadzenie bloga wymaga poświęcenia czasu publikowanym treściom. Na co zwrócić uwagę, podczas zakładania bloga dla swojej strony internetowej? O czym powinni pamiętać początkujący blogerzy i copywriterzy?

Czym jest blog firmowy? To podstawowe narzędzie content marketingu. Treść może mieć formę bazy wiedzy (np. wywiady z ekspertami), informacji, aktualności, case study i porad. Content adresowany jest do osób zainteresowanych daną tematyką bloga, a celem pisania tekstów jest ostatecznie zarobek (w sposób pośredni lub bezpośredni).

Content marketing od podstaw. Dlaczego blog jest tak ważnym elementem promocji?

Co ważne, bezpośredni cel prowadzenia bloga to dotarcie do nowych odbiorców i skuteczne promowanie swoich produktów, usług albo marki osobistej. Blog firmowy pomaga w przekazaniu określonemu odbiorcy informacji o Twojej marce w taki sposób, aby było to dla niego interesujące.

Klasyczna forma reklamy najczęściej nie wnosi nic do życia klienta. Ten przetworzy ją, ale najczęściej zapomni o jej treści. W przypadku blogów jest inaczej. Wysokiej jakości, przydatna treść może być użyteczna dla odbiorcy. Np. na bazie porad może on zwiększyć wykorzystanie danego produktu.

Prowadzenie bloga firmowego to także świetny sposób na przybliżenie funkcjonowania marki, budowę świadomości i pozytywnego wizerunku firmy i szybka odpowiedź na wiele pytań związanych z funkcjonowaniem produktu lub wykonywaniem usługi. Pisanie tekstów dotyczących wymiany zawieszenia pomoże klientowi zrozumieć, na czym polega proces przeprowadzany przez mechanika.

Jakie są kategorie blogów firmowych?

Jeżeli chcesz założyć bloga, możesz wybrać jedną z wielu, popularnych kategorii blogowych. Na jaki temat warto pisać bloga w 2024 roku?

  • Blogi kulinarne - blogi z przepisami, testami jedzenia, blogi o restauracjach.
  • Blogi podróżnicze - warto pisać bloga o podróżach krajowych, zagranicznych, kosztach podróży itd.
  • Blogi sportowe - popularne są dziś blogi o fitnessie, sporcie amatorskim, siłowniach, poradach dotyczących treningu czy dietetyki.
  • Blogi lifestyle - dotyczą tematyki celebrytów, relacji damsko-męskich, stylu życia itd.
  • Blogi branżowe - idealny sposób na prowadzenie bloga firmowego, dotyczącego np. branży budowlanej, handlowej, TSL itd.

Poza wskazanymi, w sieci popularne są również inne blogi tematyczne. Pamiętaj, że pisząc bloga budujesz swoją markę, a więc zwróć uwagę na dobranie tematu pod swoją wiedzę, zainteresowania i wykonywaną pracę.

Jak pisać bloga firmowego, aby błyszczeć na rynku? Najważniejsze zasady

Jeżeli chcesz zacząć prowadzić bloga firmowego, podstawową kwestią jest przygotowanie strategii. Musisz określić, jaki jest cel pisania bloga, do kogo chcesz adresować treści, jakie wpisy mają się na nim pojawiać i jak często chcesz publikować teksty. To istotne, bo określenie, o czym pisać bloga może wpłynąć na jego rozpoznawalność na rynku.

Druga kwestia to samo tworzenie wpisów. W teorii pisać bloga może każdy. W praktyce powinny to robić osoby, które znają zasady języka polskiego, wiedzą czym jest SEO, a także jakimi zwrotami można trafić do klienta. W skrócie: tworzenie bloga warto powierzyć copywriterom.

Jeżeli jesteś początkującym copywriterem pamiętaj, że dziś niezwykle istotne jest tworzenie treści eksperckich, opartych o wiedzę naukową i praktyczną. Wszelkie porady dla klientów muszą być potwierdzone dokładnymi analizami. Nie możesz wprowadzać odbiorcy w błąd. Poza tym konieczne jest, aby teksty były pisane poprawną polszczyzną i atrakcyjnym, dopasowanym do odbiorcy językiem.

Nagłówki, grafika, słowa kluczowe - to istotne elementy treści

Jeżeli chcesz napisać wpis, który będzie cieszył się dużym zainteresowaniem odbiorców, musisz pamiętać o elementach takich jak nagłówki, grafiki, zdjęcia i słowa kluczowe. Dlaczego są one istotnym elementem, który wpływa na popularność contentu?

Nagłówki dzielą tekst na czytelne fragmenty, wskazując, o czym jest dana część. Tak jak w tym tekście, kawałek dotyczy celu pisania bloga, część tego, jak powinien wyglądać blog, a część - jak pozycjonować teksty (o czym piszemy dalej). Mają też duże znaczenie pod kątem SEO. W nagłówkach należy umieścić słowa kluczowe, które pomagają algorytmom Google wyłapanie treści.

Jeżeli chodzi o grafiki i zdjęcia, to służą one do urozmaicenia tekstu, zwiększenia jego atrakcyjności, a także podkreślenia najważniejszych informacji. Dużą rolę grają tutaj infografiki, pozwalające na wizualizację najważniejszych danych.

Ostatni element, który jest bardzo ważny w promowaniu treści na blogu to słowa kluczowe. Na bazie tych słów użytkownicy mogą znaleźć Twojego bloga w wyszukiwarce internetowej. Słowa powinny być dobrane do tematyki contentu i popularne wśród użytkowników. Pamiętaj, że w treść muszą być wdrożone w taki sposób, aby nie zaburzać wartości użytkowej treści.

Co jeszcze warto robić, aby rosło zainteresowanie blogiem?

Pamiętaj, że treść na blogu musi być odpowiednio sformatowana. Zwróć uwagę na kwestię podziału na krótkie, czytelne akapity. Podkreślaj lub pogrubiaj najważniejsze fragmenty tekstu. Używaj wypunktowania, cytatów, wyliczenia. Treść powinna być prawidłowo wyjustowana i podzielona na sekcje.

Zwróć uwagę na długość tekstów. Te nie powinny być zbyt długie, aby nie nużyć odbiorcy. Staraj się pisać o konkretach i zakończyć pisanie po wyczerpaniu tematu. W każdym wpisie pośrednio lub bezpośrednio trzymaj się tematyki bloga. Chodzi o to, aby publikowanym treściom nadać oryginalności, ale jednocześnie zawsze krążyć wokół Twojej branży.

Możesz pisać co jakiś czas o nowinkach w branży lub o Twoim zespole. Nie odbiegaj jednak od pierwotnej tematyki. Przykład? Jeżeli tworzysz bloga o motoryzacji, pisanie tekstów o kosmetologii i publikowanie ich na stronie nie będzie dobrze odbierane przez czytelników.

Poza samą kwestią wewnętrzną, promuj bloga również na zewnątrz. Publikuj materiały w mediach społecznościowych i pozyskuj partnerów na innych witrynach. Dzięki temu możesz zainteresować blogiem osoby, które nie są w stanie na początku znaleźć go w sieci. Zwróć też uwagę na wspomniane wcześniej SEO.

Jak pisać tytuły i wartościowe treści, aby dobrze pozycjonować się w sieci?

Pozycjonowanie to jeden z najlepszych sposobów na promowanie bloga. SEO to działania prowadzone w taki sposób, aby strona znalazła się jak najwyżej w wyszukiwarce Google. Jednym z elementów wpływających na pozycjonowanie jest pisanie tekstów w taki sposób, aby algorytmy wyszukiwarki Google mogły wychwycić treści i zaproponować użytkownikom.

Teksty dopasowane do pozycjonowania oparte są o wskazane wyżej zasady. Muszą być atrakcyjne z punktu widzenia użytkownika, zbudowane na bazie wskazanych przez pozycjonerów słów kluczowych i odpowiednio sformatowane.

Wspomniane wcześniej nagłówki muszą mieć słowa kluczowe i prawidłowo dzielić tekst. Jeżeli chcesz pisać bloga firmowego pod SEO, znajdź główne słowo kluczowe, które będzie drogowskazem dla czytelników. Np. jeżeli piszesz tekst o zabytkowych samochodach w Polsce, fraza "klasyczne samochody w Polsce" może okazać się idealnie trafiona.

Niezwykle ważny jest też tytuł. Ten musi zachęcać do przeczytania tekstu, mieć odpowiednią frazę kluczową, a także długość nieprzekraczającą 70-80 znaków ze spacjami. Na pozycjonowanie wpływa także linkowanie między tekstami, linkowanie zewnętrzne (polecanie Twojej strony na zewnętrznych serwisach) oraz zaimplementowanie meta tagów. Elementy takie jak description czy meta title wyświetlają się w Google i stanowią do użytkownika drogowskaz, czy warto odwiedzić daną stronę czy nie.

Zdjęcia, które można wykorzystać na blogu

Prowadzenie bloga firmowego to nie tylko kwestia wyboru tematyki bloga, doboru słów kluczowych, opierania contentu na zasadach SEO, ale też wdrożenie elementów zwiększających atrakcyjność treści. Wśród nich są wspomniane wcześniej grafiki i zdjęcia.

Na swojej stronie internetowej musisz publikować fotografie i grafiki, które pochodzą z legalnych źródeł. Pamiętaj, że używanie zdjęć wykonanych przez innych fotografów bez ich zgody to kradzież, która również negatywnie wpływa na postrzeganie strony.

Gdzie znajdziesz zdjęcia, które możesz wykorzystać? Te dostępne są m.in. na Wikipedii (licencja Creative Commons, oznaczająca prawo do ponownego użycia po prawidłowym podpisaniu źródła i autora), stronach takich jak np. pixabay.com czy flickr.com oraz na stronach publicznych (np. gov.pl). Zdjęcia możesz też wykonać samemu lub zakupić z wybranego przez siebie źródła.

Jak widzisz, napisać wpis to sztuka. Jeżeli chcesz zacząć pisać bloga, musisz się do tego dobrze przygotować. Im więcej uwagi poświęcisz treści tym lepiej. Blog stanie się bardziej popularny, a Ty poprawisz świadomość swojej marki wśród klientów.

 

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również