Umów rozmowę

Analiza Content GAP - jak skutecznie pozbyć się braków w treści?

Nawet strona odpowiednio nasycona najważniejszymi frazami kluczowymi może wypadać negatywnie pod kątem wyników analizy treści. Zdarza się, że witryna może np. nie odpowiadać na potrzeby użytkowników, ze względu na małą ilość wartościowych treści. W wykryciu luk w jakości treści pomoże analiza Content Gap. Jak zabrać się za wykrycie Content Gap? Jak dojść do eliminacji Content Gap na stronie internetowej i na czym polega wykrycie Content Gap, a także jakie są sposoby eliminacji Content Gap? Podpowiadamy.

Analiza Content Gap to niezwykle istotny proces. Podobnie jak w przypadku identyfikacji słów kluczowych Google, raport wyników analizy treści może pokazać, czy strona jest dostosowana do oczekiwań użytkowników i - co za tym idzie - sprawdzi się w Google. Dlaczego? Ponieważ doprowadzenie do eliminacji Content Gap przełoży się na wdrożenie treści, których oczekują użytkownicy. Jak zobaczysz po analizie Content Gap, najczęściej na stronie masz 30-40 proc. treści, których rzeczywiście oczekują użytkownicy. Czas to zmienić!

Co to jest Content GAP? Definicja Content GAP

Niewątpliwie zasada "content is king" nadal obowiązuje w świecie marketingu internetowego. Jakość treści wpływa na odbiór strony przez użytkowników. Odpowiedniej jakości content powinien zaspokajać potrzeby użytkowników, odpowiadając na wszystkie nurtujące ich pytania. To przekłada się na zadowolenie z użytkowania strony i np. przekłada się później na zwiększenie współczynnika konwersji (czyli m.in. sprzedaż produktu).

Nie zawsze uda nam się to w naturalny sposób. Treści pełne ważnych fraz kluczowych mogą różnić się od tego, czego oczekuje użytkownik, aby spełnić swoje cele, wchodząc na stronę internetową. To właśnie definicja Content Gap. Content Gap odpowiada na pytanie, ile naprawdę treści jest potrzebnych dla użytkowników, a ile odpowiada wyłącznie identyfikacji słów kluczowych Google.

Tu pojawia się jednak zapotrzebowanie na kompletną analizę Content Gap. Proces polega ten polega na identyfikacji luk (przez narzędzia takie jak np. Senuto), aby doprowadzić do możliwie pełnej eliminacji Content Gap. Analiza luk to w praktyce optymalizacji istniejącej treści, poprawiająca także pozycjonowanie strony.

Analiza luk treści. Jak analizować Content Gap?

Kompleksowa analiza Content Gap to proces identyfikacji luk, umożliwiający optymalizację treści. Kompletną analizę Content Gap może przeprowadzić wprawdzie doświadczony pozycjoner (który będzie wiedział, jak pogodzić wartościowy content i umieszczenie ważnych słów kluczowych w treści), ale już podstawową analizę Content Gap SEO możemy zrobić sami.

Analiza struktury strony i optymalizacja istniejącej treści pomagają w wyeliminowaniu Content Gap w możliwie największym stopniu. Celem identyfikacji luk jest ich zapełnienie odpowiednimi tekstami, które może przygotować np. wyspecjalizowany copywriter.

Metody analizy Content Gap - jakie są etapy? Jakie narzędzia są pomocne?

Jakie są etapy Content Gap Analysis? W częściowym wyeliminowaniu Content Gap pomoże kilka podstawowych zasad, które może wdrożyć każdy twórca contentu. Nie chodzi tylko o umieszczenie ważnych fraz kluczowych w treściach. Podstawowa analiza pozwala na m.in.  wyeliminowanie błędów w zawartości strony www i "zapełnienie" dziur.

Jak krok po kroku dokonać podstawowej optymalizacji Content Gap?

  1. Przeanalizowanie i zdefiniowanie celów analizy - Content Gap Analysis może spełniać różne cele marketingowo-biznesowe. Content Gap umożliwia np. poprawę współczynnika konwersji, zwiększenie ruchu na stronie, poprawę współczynnika cytowalności czy znaczny wzrost sprzedaży konkretnego produktu.
  2. Analiza Content Gap konkurencji - dobra analiza Content Gap polega też na analizie konkurencyjnych stron. Do Content Gap konkurencji należy wybrać witryny o podobnym profilu i tematyce działalności. Co ciekawe analiza Content Gap konkurencji umożliwia wychwycenie tego, czego nie ma inna firma co ułatwia dotarcie do kolejnych użytkowników.
  3. Analiza treści na własnej stronie - na kompletną analizę Content Gap musi składać się dokładna analiza treści. Należy sporządzić plan, który wskazuje, na jakie pytania powinna odpowiadać treść i czy zawiera optymalną liczbę odpowiednich słów kluczowych.
  4. Analiza treści konkurencji - analizę treści konkurencji należy przeprowadzić dokładnie tak, jak contentu na własnej stronie. Porównanie 1 do 1 może dać wymierne wyniki.
  5. Porównanie wyników - jeżeli chcemy wykonać analizę Content Gap, należy zestawić ze sobą własne rezultaty z tymi, które zaobserwowaliśmy na stronie zewnętrznej. Musi być to zrobione w sposób możliwie najbardziej krytyczny. Istotne jest podkreślenie, gdzie nasza strona wypada lepiej (aby skupić się na poprawie tych wartości i jeszcze mocniejsze odskakiwanie konkurencji). Warto też jednak wskazać obszary, gdzie nasza strona wypada słabiej. Analiza konkurencji pozwala je szybko wyeliminować.
  6. Planowanie nowych działań - etapy Content Gap muszą polegać nie tylko na analizie, ale też na wdrożeniu działań zaradczych. Konieczny jest plan zakładający np. tworzenie nowego contentu, uzupełnianie treści, tworzenie nowych zakładek lub analiza fraz kluczowych pod kątem przydatności.

Narzędzia do analizy Content Gap

Powyższe sposoby to wstęp do prawidłowej analizy contentu w sposób podstawowy. Jak przeprowadzić kompletną analizę Content Gap? Do tego będą wymagane już specjalistyczne narzędzia, które przydają się też w procesach takich jak np. analiza fraz kluczowych. Co czego mogą przydać się poniższe narzędzia?

  • Surfer SEO - narzędzie pozwalające na sprawdzenie jak dużo ważnych słów kluczowych wdrożonych jest w teksty, a które można usunąć.
  • Senuto - dzięki Senuto można sprawdzić m.in.  słowa kluczowe konkurencji, ale też zoptymalizować treści własnej strony pod kątem przydatności, odpowiedzi na kluczowe pytania tematyczne i zawartości nagłówków.
  • Google Search Console i SEMrush - narzędzia te pozwalają na bezpośrednie porównanie treści dwóch stron internetowych, co przyspiesza wyniki analizy contentowej.
  • Google Analytics - analiza wyników wyszukiwania i odwiedzin strony pozwoli sprawdzić, w jakim kierunku idziemy w wypełnianiu luk treści. Warto przeprowadzić raport po wdrożeniu pierwszych działań.
  • Ahrefs - dzięki temu narzędziu można sprawdzić słowa kluczowe konkurencji, przebadać dopasowanie treści do użytkowników i wychwycić elementy, które sprawiają, że strona rankuje wyżej. To drogowskaz do wypełniania luk w contencie.

Przykłady Content Gap - popularne luki w treści

Content Gap pozwala na wychwycenie braków na stronie, które mogą wpływać na walory użytkowe witryny. Jakie są najpopularniejsze braki, które mogą dotyczyć stron?

  • Brak opisów produktów lub kategorii - niekiedy niektóre kategorie lub produkty nie posiadają opisów tekstowych, co utrudnia użytkownikom dokonanie wyboru.
  • Brak informacji o polityce prywatności, zwrocie, dostawie lub kontakcie - niektórzy twórcy stron zapominają o uzupełnieniu tresci na podstronach kontaktowych, regulaminie, polityce prywatności. Często nie ma też zdefiniowanych zasad zwrotów i dostaw.
  • Brak treści na blogu lub nieodpowiedni content - regularność jest istotna i wpływa na to, jak wygląda wynik analizy treści. Content Gap umożliwia wychwycenie takich braków.

Konsekwencje Content Gap w SEO. Dlaczego analiza luk jest tak ważna?

Dostęp do wartościowych treści ma istotne znaczenie nie tylko z punktu widzenia użytkownika. Optymalizacji Content Gap należy dokonać, aby ograniczyć degradujący wpływ na pozycjonowanie strony. Analiza struktury strony pośrednio wpływa na SEO, ponieważ im mniej treści wartościowych dla użytkowników, tym niższe jest ich zainteresowanie, a to z kolei obniża pozycję w wyszukiwarce.

Można to porównać do braku odpowiednich słów kluczowych. Brak słów kluczowych na stronie internetowej może nie będzie znacząco wpływał na odbiór treści, ale sprawi, że algorytmy Google nie będą widzieć, do kogo adresowana jest strona internetowa. Podobnie jest z brakami w contencie. Użytkownik będzie czuł niedosyt, że nie dowiedział się wszystkiego po sprawdzeniu treści. Analiza wyników wyszukiwania szybko pokaże, że poprawa Content Gap wyeliminuje ten niedosyt.

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również