10 min czytania
Zawód copywritera w ostatnich latach budzi coraz większe zainteresowanie. Wraz z intensywnym rozwojem Internetu, portali i Social Mediów nastąpił ogromny wzrost zapotrzebowania na treści, które pojawiają się w różnych kanałach. Ich tworzeniem zajmują się właśnie copywriterzy. Czy warto związać swoją przyszłość z tym zawodem? Jak bardzo opłacalny jest copywriting? Zarobki copywriterów budzą wiele dyskusji. Jedni uważają, że jest to bardzo opłacalne zajęcie, inni twierdzą, że czasochłonność i ciągła praca kreatywna wcale nie jest wyceniana tak dobrze, jak być powinna. Która grupa ma rację? Ile zarabiają copywriterzy? Przeczytaj i poznaj przeciętne zarobki z copywritingu.
Kim jest copywriter i czym się zajmuje?
Zawód copywritera istnieje już od wielu lat. Kiedyś były to osoby, które zajmowały się przede wszystkim układaniem chwytliwych haseł reklamowych pojawiających się głównie na plakatach, afiszach, opakowaniach produktów i w innych materiałach drukowanych. Wraz z rozwojem radia i telewizji, świat reklamy przeszedł ogromną rewolucję, a wraz z nim zmienił się także zawód copywritera. To właśnie wtedy zaczęły być potrzebne osoby, które przygotowują scenariusze i teksty do spotów. Na rynku zaczęły powstawać liczne agencje reklamowe, w których copywriterzy współpracowali z grafikami, kamerzystami, dźwiękowcami, reżyserami, montażystami i innymi osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie reklam telewizyjnych i spotów radiowych. Zawód ten nadal był jednak rzadki, a zarobki za copywriting o wiele wyższe niż średnia krajowa.
Wraz z rozwojem Internetu, pojawieniem się sklepów online, linków sponsorowanych (dawniej Google Adwords, a obecnie Google Ads) oraz pozycjonowania zapotrzebowanie na copywriting urosło. Masowo powstające strony internetowe, serwisy, blogi i sklepy ktoś musiał bowiem wypełnić treścią.
Obecnie copywriterzy piszą zarówno hasła reklamowe czy tworzą nazwy dla firm (naming), jak i przygotowują treści do kampanii content marketingu, pod SEO czy do mediów społecznościowych. To oni tworzą artykuły na blogi, oferty sprzedażowe i handlowe, poradniki, opisy produktów i kategorii zamieszczane na witrynach sklepów internetowych, posty na Facebooka, newslettery czy napisy do filmów na YouTube.
Co wpływa na wynagrodzenie copywritera?
Zawód ten stał się bardzo popularny, a obowiązki copywritera szerokie. Jak wynagradzany jest więc copywriting? Zarobki są bardzo zróżnicowane, zależą od specjalizacji danej osoby, jej wiedzy oraz formy zatrudnienia. Na zupełnie inne stawki może liczyć copywriter zatrudniony w agencji reklamowej specjalizującej się np. w przygotowywaniu filmów reklamowych niż osoba pisząca dorywczo prostsze teksty SEO przeznaczone głównie pod pozycjonowanie.
Na wynagrodzenie copywritera wpływ ma szeroki wachlarz czynników:
- miejsce zatrudnienia – inne stawki mają duże korporacje, sklepy internetowe, małe agencje SEO,
- doświadczenie i staż pracy,
- forma zatrudnienia – etat, własna działalność gospodarcza, zlecenia realizowane w oparciu o umowy cywilnoprawne. Wynagrodzenia poszczególnych copywriterów są zupełnie inaczej wyliczane,
- portfolio – szczególnie ważne jest ono dla freelancerów pracujących na własny rachunek. Większość klientów chce zobaczyć przykładowe realizacje i na podstawie jakości przygotowywanych dotychczas tekstów wybiera specjalistę do realizacji swojego zlecenia,
- opinie i referencje – w branży kreatywnej bardzo cenne są pozytywne opinie i polecenia wydawane przez zadowolonych klientów. Osoby, które osiągają wysokie zarobki za copywriting, najczęściej dobre zlecenia zdobywają z poleceń od zadowolonych z ich treści klientów,
- ilość tekstów pisanych w miesiącu – copywriterzy freelancerzy bardzo często rozliczają się za każde 1000 znaków, dlatego umiejętność szybkiego pisania atrakcyjnych i poprawnych merytorycznie tekstów pozwala znacznie podnieść miesięczne zarobki,
- umiejętność pracy pod presją czasu – często stawki za pilne zlecenia są o wiele wyższe niż za artykuły pisane w terminach standardowych,
- znajomość zasad SEO, programów do analizy słów kluczowych i sprawne poruszanie się w systemach wspierających pisanie – wiele agencji SEO i reklamowych poszukuje copywriterów, którzy potrafią obsługiwać stosowane w ich firmach na co dzień programy ułatwiające zarządzanie zleceniami i codzienną pracą,
- specjalizacja – poparta doświadczeniem, wykształceniem lub praktyczną wiedzą. Stawki za specjalistyczne artykuły medyczne, farmaceutyczne czy z zakresu IT są o wiele wyższe niż za prostsze teksty lifestylowe,
- konkurencja w danej branży – na najwyższe zarobki mogą liczyć copywriterzy, którzy specjalizują się w tekstach, na które istnieje duże zapotrzebowanie, a konkurencja wśród piszących w tych branżach jest niewielka,
- znajomość języków obcych – stawki za teksty w języku angielskim, niemieckim, francuskim czy hiszpańskim są wyższe niż za język polski,
- umiejętności sprzedażowe – copywriterzy pracujący na etacie mają stałe wynagrodzenie miesięczne, ale freelancerzy samodzielnie budują portfel klientów. Muszą potrafić dotrzeć do atrakcyjnych zleceń, przekonać klienta do swoich usług i wynegocjować korzystną cenę. To wymaga naprawdę dużej przedsiębiorczości i umiejętności udowodnienia, że zlecającemu opłaca się inwestować właśnie w nasze usługi,
- renoma – najwyższe zarobki osiągają copywriterzy dobrze znani w środowisku, którzy słyną z wysokiej jakości tekstów, jako specjaliści w swojej branży. Często są to osoby, które prowadzą na co dzień szkolenia, występują na branżowych konferencjach czy wykładają na uczelniach podyplomowych.
Zarobki za copywriting to tak naprawdę wypadkowa samej umiejętności pisania, znajomości SEO i rzetelnego wykonywania zleceń oraz umiejętności negocjacyjnych. Aby zwiększać swoje stawki, zawsze warto na bieżąco śledzić nowości pojawiające się w świecie SEO, poczynania konkurencji oraz zapotrzebowanie rynkowe. Należy również dokształcać się z zakresu swojej specjalizacji, aby posiadać merytoryczną i aktualną wiedzę, za którą firmy będą chciały zapłacić więcej niż osobom początkującym, które konkurują przede wszystkim niskimi stawkami za 1000 znaków.
Copywriting – zarobki na etacie
Portal Wynagrodzenia.pl udostępnił raport przygotowany na podstawie ankiet wypełnionych przez zawodowych copywriterów pracujących w jednej firmie i w oparciu o umowę o pracę. Według podanych danych połowa copywriterów zatrudnionych na etacie w 2022 roku zarabiała pomiędzy 3 170 zł brutto a 5600 zł brutto. 25% ankietowanych wskazało, że zarabia mniej niż 3710 zł, brutto, a kolejne 25%, że więcej niż 5600 zł brutto. Z analizy ankiety wynika, że mediana zarobków copywritera pracującego na etacie w 2022 roku wyniosła 4240 zł brutto (około 3174 zł netto). Co ciekawe, zupełnie inaczej kształtują się dane podane przez portal Jobted.pl, gdzie mediana zarobków copywriterów wyniosła 5600 zł brutto (nieco ponad 3850 zł netto).
Czy dane te pokazują faktyczne wynagrodzenia za copywriting? Zarobki poszczególnych specjalistów są zróżnicowane, zależą od wielkości i renomy firmy, w której są zatrudnieni, ich doświadczenia, umiejętności, specjalizacji czy nawet konkretnej listy obowiązków wykonywanych w danej firmie, dlatego tak naprawdę są bardzo zróżnicowane. Wielu copywriterów w agencjach zarabia powyżej średniej wynikającej z ankiet. Warto również zwrócić uwagę, że więcej zarabia osoba zarządzająca w biurze pracą copywriterów czy współpracująca z działem IT lub handlowym, która również w umowie może mieć wpisane stanowisko copywriter.
Ile zarabia Copywriter – freelancer?
Zarobki za copywriting wykonywany w ramach freelancu są bardzo zróżnicowane i uzależnione od wielu czynników zewnętrznych. Copywriterzy najczęściej rozliczają się za 1000 znaków tekstu. Na ich miesięczne wynagrodzenie przekłada się więc ilość napisanych znaków. Duży wpływ na zarobki copywriterów ma ilość czasu, który mogą poświęcić na pisanie. Zupełnie inne kwoty jest w stanie wypracować osoba, która traktuje to zajęcie jako pełen etat niż dorabiający student dzienny bądź osoba pracująca 8 godzin na etacie w innej firmie i pisząca w wolnym czasie.
Stawki wahają się w zależności od rodzaju pisanych artykułów, ich długości, branży, umiejętności negocjacyjnych wykonawcy i innych zmiennych. Zaczynają się one już od około 7-8 zł za 1000 znaków, a kończą przeciętnie na 150 zł za podobną długość tekstu (najlepsi copywriterzy mogą jednak mieć stawki nawet 300 zł za 1000 znaków – jest to jednak rzadkością). Dodatkową wartością jest biegła znajomość programów SEO i najnowszych algorytmów oraz optymizacji tekstów pod SEO.
Najniższe stawki najczęściej obowiązują dla najpopularniejszych tematów, których pisania podejmuje się wiele osób – np. mody, urody, wyposażenia wnętrz (średnie stawki tutaj wahają się od około 10 do 20 zł za 1000 znaków). Copywriterzy specjalizujący się w artykułach eksperckich i branżowych z zakresu medycyny, finansów, księgowości, prawa, budownictwa czy IT najczęściej mają szansę uzyskać od klienta o wiele wyższe stawki (średnia wynosi tutaj od 20 nawet do 100 zł za 1000 znaków).
Dodatkowo niektóre zlecenia rozliczane są w zupełnie inny sposób – np. hasła reklamowe czy naming, gdzie nie liczy się długość tekstu. Dobre hasło reklamowe musi być przede wszystkim chwytliwe i skuteczne, a ilość słów czy liter nie ma tutaj żadnego znaczenia. Może mieć ono nawet 3 czy 5 słów, a być o wiele lepsze niż dłuższe formy. Niektórzy copywriterzy podobnie rozliczają obsługę kampanii content marketingowych, gdzie w cenę usługi wliczają nie tylko napisanie tekstów na blogi, artykułów sponsorowanych czy postów na FB, ale także planowanie całej strategii, dobór zdjęć, dystrybucję treści.
Agencja Whitepress przeprowadziła ankietę wśród copywriterów, na podstawie której podała, ile można zarobić za copyriting. Zarobki copywriterów zostały przeanalizowane na podstawie 124 ankiet. Pojawiły się tutaj bardzo duże różnice w odpowiedziach. Najwyższy miesięczny zarobek z copywritingu wyniósł 30 tysięcy zł netto, a najniższy był zaskoczeniem, ponieważ ankietowany zadeklarował 0 zł (najpewniej w ostatnim miesiącu nie wykonał on żadnego zlecenia). Średni miesięczny zarobek copywriterów freelancerów wyniósł tutaj 5284,50 zł, a ogólna średnia (copywriterzy pracujący na etacie i na własny rachunek) – 4643 zł netto.
Copywriting – zarobki – jak je zwiększać?
Pracujesz jako copywriter i wydaje Ci się, że Twoje zarobki są zbyt niskie? Chcesz dorównać do średniej lub ją znacznie przekroczyć, ale zupełnie nie wiesz, jak zwiększyć swoje dochody?
Pomoże Ci wdrożenie kilku zasad:
- dbaj o swój warsztat i cały czas się dokształcaj,
- buduj dobre portfolio i zdobywaj referencje,
- poznaj bardzo dobrze narzędzia SEO i zawsze bądź na bieżąco ze zmianami,
- podejmuj bezpośrednie współprace z dużymi klientami,
- poszukaj klientów zagranicznych,
- znajdź swoją niszę – najlepiej, gdy będzie to specjalizacja, na którą jest duże zapotrzebowanie, a konkurencja wśród copywriterów niewielka,
- stwórz własną agencję – buduj zespół dobrych i rzetelnych copywriterów,
- wypracuj dodatkowy dochód – możesz stworzyć e-booka lub branżowy kurs czy pracować nad poczytnym blogiem,
- podnieś stawki za swoje zlecenia,
- opracuj odpowiednie techniki pracy – nie ma nic bardziej zabójczego dla wydajności copywritera niż prokrastynacja,
- dbaj o odpowiedni balans pomiędzy pracą a wypoczynkiem – przemęczony na pewno nie zwiększysz ani swojej wydajności, ani jakości tworzonych tekstów, od których zależy, czy będziesz mieć klientów.
Jak widzisz zarobki za copywriting tak naprawdę zależą od wiedzy i umiejętności konkretnej osoby, jej doświadczenia oraz jakości pracy. Wahają się od kilkuset złotych (u osób dorabiających na pisaniu) do miesięcznych sum znacznie przekraczających 10 tysięcy złotych.
Czytaj także: Ile zarabia Copywriter?