Umów rozmowę

Nagłówek – wszystko, co warto wiedzieć o tworzeniu dobrych tytułów

Internet stał się ogólnodostępnym źródłem bezcennej wiedzy i prawdziwą skarbnicą informacji. Jednocześnie dostarcza on ogromne ilości treści, dlatego nawet najlepszy artykuł, który jest merytoryczny, w pełni wyczerpuje temat i został napisany dynamicznym językiem, może zostać całkowicie niezaważony. Co zrobić, aby przykuć uwagę odbiorców? Pierwszym krokiem jest dobry nagłówek. Jak go napisać, aby zwiększyć odsłony tekstu? Podpowiadamy! Dowiedz się, czym powinien wyróżniać się dobry tytuł artykułu i twórz nagłówki, które luzie będą chętnie klikać!

Czym jest nagłówek?

Nagłówek (tytuł) to najważniejsza część całego tekstu. Jego postać, długość i zawarty w nim przekaz decydują o tym, czy artykuł zainteresuje potencjalnego odbiorcę do tego stopnia, że zagłębi się w zaprezentowaną treść i zaczerpnie z niej wartościowe informacje. Tytuł to także zaproszenie do szukania treści w podobnych tematach. Coraz częściej jest on także decydującym czynnikiem przesądzającym o tym, czy dany tekst w ogóle zainteresuje czytelników i zachęci ich do dalszej lektury.

Zasady tworzenia wartościowych tytułów

Nic tak nie przyciąga uwagi czytelnika, jak chwytliwy nagłówek. Zdarza się, że naprawdę wartościowe artykuły (zawierające cenne informacje) mogą zostać pominięte z powodu nieciekawego, beznamiętnego tytułu. Ważne jest, aby nagłówek tekstu na już na wstępie zachęcał do kliknięcia odnośnika i przeczytania opatrzonego nim artykułu.

Krótki i treściwy nagłówek to połowa sukcesu

Wiele osób poszukiwania interesującego ich artykułu rozpoczyna od wpisania w wyszukiwarkę fraz kluczowych, tytułu zapamiętanego z innych źródeł lub fragmentu tekstu, umieszczonego na randomowej stronie. Dzięki tej metodzie są w stanie uzyskać wyniki, wśród których może znajdować się poszukiwany artykuł. Jednak ta metoda nie jest zbyt precyzyjna, pozostawia najczęściej zbyt wiele możliwości, co nie zawsze jest przed odbiorcę oczekiwane. Z tego powodu tytuł ściśle powiązany z oczekiwanymi przez odbiorcę informacjami ma większe szanse na pełną trafność niż nagłówek zawierający ogólne i luźnie dobrane słowa.

Treściwy tytuł powinien być odzwierciedleniem informacji umieszczonych w prezentowanym tekście. Jeżeli nagłówek nie będzie się z nim wiązał, czytelnik prawdopodobnie nawet nie zauważy go w czeluściach Internetu, nie zwróci na niego uwagi na konkretnej stronie, a nawet nie znajdzie go w polecanych artykułach.

Według najnowszych wytycznych na temat pisania chwytliwych tytułów, ten element artykułu powinien być dość krótki. Wystarczająca długość to około 50-70 znaków. To spowoduje, że podczas wyszukiwania, cała jego długość zostanie wyświetlona. Gdy nagłówek będzie dłuższy, jego część zostanie pominięta lub wykropkowana, co może zniechęcić czytelnika do jego rozwinięcia. Tak skrócony tytuł ma małe szanse na kliknięcie. Jeszcze gorzej jest w momencie, gdy najbardziej pożądana czy szukana fraza zawarta w tytule znajduje się na jego długim końcu. W takiej sytuacji umieszczone słowo kluczowe w ogóle nie znajdzie się w wyświetlanych wynikach i czytelnik nawet nie będzie miał pojęcia o jej istnieniu.

Stosuj frazy kluczowe

Umieszczenie fraz kluczowych na początku tytułu daje dużo większe szanse na pozycjonowanie szukanego tekstu. Zalecane jest stosowanie odpowiednich fraz nie tylko w tytule, ale również w treści. To powoduje ich powtarzalność, a jednocześnie lepszą widoczność dla robotów wyszukiwarki. Umieszczenie fraz kluczowych (zarówno w formie oryginalnej, jak i odmienionej) oraz powiązanych z nimi synonimów może ułatwić wyszukanie artykułu tylko po tytule.

Wykorzystaj pytania do czytelnika

Internauci, w poszukiwaniu artykułu na interesujący ich temat, często wpisują w wyszukiwarkę tytuł w formie pytania. To całkiem niezła metoda, ponieważ unikalność w algorytmie wyszukiwarek jest bardziej ceniona niż zwykły i mało intrygujący tytuł w formie oznajmiającej. Podczas tworzenia nagłówków h1 sięgnij do narzędzi analizujących słowa kluczowe i dobierz pytania, które są najczęściej wpisywane. Staną się one doskonałym tytułem dla Twojego artykułu, który będzie miał szansę zyskać wysoką pozycję w wynikach organicznych, dotrzeć do czytelników zainteresowanych danym tematem i dostarczyć im odpowiedzi na dręczące ich pytanie.

Tytuł redakcyjny artykułu a tytuł SEO

Google zbyt długie tytuły ucina. Z tego powodu nagłówek tekstu nie musi być identyczny z tytułem SEO. Gdy autorowi tekstu zależy na wyświetleniu jego pracy w całości, tytuł na potrzeby wyszukiwarki powinien być krótki, zaopatrzony w słowo kluczowe. Natomiast bardziej rozbudowany tytuł powinien znaleźć się na konkretnej stronie internetowej, do której prowadzi nagłówek znaleziony przez wyszukiwarkę. Oznaczony znacznikiemtytuł artykułu będzie frazą kluczową widoczną dla wyszukiwarki, zaś tytuł redakcyjny może zaintrygować czytelnika, który już trafił na stronę.

Jak napisać najlepszy nagłówek?

Stworzenie dobrego nagłówka nie jest proste. Warto wypisać kilka lub nawet kilkanaście pasujących do artykułu nagłówków, sprawdzić ich długość i porównać z wynikami znalezionymi w Internecie. Ta metoda pomoże Ci stworzyć unikalny tytuł, który ma szansę być tym jedynym i niepowtarzalnym wychwyconym podczas wyszukiwania. Krótkie i treściwe nagłówki mogą być kluczem do sukcesu podczas wyszukiwania interesujących nas artykułów.

Nagłówki, które zawsze się sprawdzają to:

  • wyliczanki (np. „10 sprawdzonych sposobów na cellulit”),
  • rankingi produktów („8 najlepszych laptopów do pracy biurowej w cenie do 3 000 zł”),
  • instrukcje oraz poradniki („Jak napisać artykuł na bloga, który zdobędzie wysoką pozycję w Google?”),
  • intrygujące nowości („Kremy, które pozwolą Ci pokonać zmarszczki – poznaj nowości na rynku”),
  • nieprawdopodobne fakty („Złodziej wyskoczył przez balkon z trzeciego piętra”),
  • unikalne sytuacje („Przegląd niezależnego kina w Warszawie – tylko dzisiaj najlepsi aktorzy odpowiedzą na pytania widzów”),
  • zaskakujące historie („Odwiedziłam córkę w Londynie. Na miejscu przeżyłam szok – wzięła ślub, o którym nie wiedział nikt z rodziny”),
  • niesamowite miejsca („Tajemnice ukryte w małopolskich zamkach”),
  • informacje topowe („Top 8 długich sukienek na wesele”),
  • tytuły w formie pytania („Jak urządzić salon w stylu skandynawskim?”).

Czego nie umieszczać w nagłówkach?

Należy pamiętać, że rzetelne informacje nie tylko zaintrygują czytelnika, ale również podsuną mu myśl dostosowania się do jego treści. Nie warto umieszczać w nagłówku informacji bez pokrycia, pustych obietnic czy rzeczy, których w treści artykułu w ogóle nie będzie. Taki tekst szybko zostanie oceniony jako fałszywy, a co za tym idzie niewart czytania. Podważy również wiarygodność autora oraz źródła, gdzie artykuł został opublikowany.

W ostatnim czasie coraz częściej stosowane są tzw. clickbaity. Są to tytuły mające na celu zaintrygowanie czytelnika, jednak nie zawsze przynoszące wymierne korzyści. Takie działanie rzadko kiedy się sprawdza, nie warto go nadużywać. Pozornie intrygujące clickbaity najczęściej mają zły wydźwięk, wprowadzają zamieszanie i podważają wiarygodność źródła.

Czytaj także: Jak zostać Copywriterem?

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również