Umów rozmowę

Czym jest marketing szeptany?

Obecnie bardzo dużo osób, przed wybraniem konkretnej firmy, poszukuje opinii w Internecie.

Dotyczy to zarówno potencjalnych partnerów biznesowych, jak i usług świadczonych na rynkach lokalnych, produktów oferowanych przez sklepy internetowe czy przedsiębiorstwa handlowe. Chcesz wzmocnić pozycję swojej marki, budować jej wiarygodność w sieci i zwiększać ruch na stronie? Doskonałym wsparciem będzie marketing szeptany. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się co to jest, jak wyglądają przykłady takich kampanii oraz, czy to jest legalne. Poznaj rodzaje marketingu szeptanego oraz korzyści, które z niego płyną.

Marketing szeptany – co to jest? Definicja

Zastanawiasz się, czy warto zainwestować w marketing szeptany? Co to jednak tak dokładnie jest? Jest to ogół technik, które mają na celu poinformować potencjalnych Klientów lub kontrahentów o korzyściach płynących z sięgnięcia po konkretny produkt lub skorzystania z danej usługi. Jeśli chodzi o marketing szeptany, definicja tego typu działania określa także jako buzz marketing, whisper marketing lub word of mouth marketing. Warto pamiętać, że buzz marketing nie jest równoznaczny z konkretną reklamą lub sztucznymi opiniami, które mogłyby wprowadzać nabywcę w błąd i tworzyć spam w Internecie.

Buzz marketing najczęściej polega na dodawaniu informacji o produktach, poradników, komentarzy, wyjaśnień czy porównań. Mają one sprawiać, że dana marka (lub towar) są lepiej widoczne w sieci. Ich celem jest również zachęcenie użytkowników do podzielania się własnymi opiniami. W ten sposób można wpływać na decyzje zakupowe, ponieważ ludzie wolą sięgać po produkty sprawdzone już przez innych.

Jakie są cele marketingu szeptanego?

Buzz marketing ma na celu przede wszystkim wzbudzenie zainteresowania daną marką, produktem lub usługą. Marketing szeptany pozwala:.

  • wzmacniać wizerunek firmy w sieci,
  • zdobywać pozytywne rekomendacje dla produktów lub usług,
  • kreować trendy zakupowe,
  • rozprzestrzeniać informacje o akcjach promocyjnych prowadzonych przez sklep internetowy.

Marketing szeptany – rodzaje

Pod pojęciem marketingu szeptanego kryje się wiele działań. Obecnie najczęściej prowadzone są one w Internecie, chociaż czasami może zostać wybrany inny kanał dystrybucji przekazów.

Do najpopularniejszych form buzz marketingu należą:

  • evangelist marketing – są to przekazy, które mają na celu zbudować pomiędzy marką i odbiorcą silne więzi i przywiązanie do jej produktów lub usług. W ramach tego typu działań wokół firmy tworzona jest społeczność, która ufa danej firmie i sama rekomenduje jej ofertę w swoim środowisku (poleca produkty czy usługi rodzinie i znajomym). W ten sposób działa m.in. marketing szeptany na Facebooku – ten popularny portal pozwala nawiązywać trwałe relacje z potencjalnymi Klientami na bardziej prywatnym gruncie,
  • marketing wirusowy – jest to przygotowywanie chwytliwych przekazów. Mają one na celu zaintrygowanie odbiorcy. Komunikaty mogą śmieszyć i bawić bądź wzruszać. Ważne, aby Internauta uznał je za na tyle ciekawe i oryginalne, by dalej je udostępniać. W ten sposób to sam odbiorca buduje marce zasięgi, przekazując jej komunikaty dalej,
  • trendsetting – są to działania, które polegają na promowaniu brandu i jego oferty przez konkretną osobę. Może to być właściciel firmy, jej pracownik, współpracująca z marką blogerka bądź celebryta posiadający duże zasięgi. Ważne, aby wizerunek tej osoby był widoczny, miała ona duży wpływ na odbiorców i uchodziła za autorytet w danej branży. Musi to być ktoś, kogo ludzie będą chcieli naśladować. W ten sposób można kreować modę na określone produkty,
  • community marketing – promowanie marek w grupach tematycznych i innych wyspecjalizowanych społecznościach. Doskonale sprawdza się dla produktów niszowych czy przeznaczonych dla pasjonatów,
  • brand blogging – promowanie marki poprzez wpisy na blogu. Najczęściej działania te łączą się z trendsettingiem,
  • product seeding – dostarczanie próbek produktów do weryfikacji i rekomendacji osobom, które mają duże zasięgi w Social Mediach. Z tego typu działań e-marketingowych najczęściej korzystają marki kosmetyczne (ale także firmy z AGD, RTV czy elektroniką). Próbki zwykle trafiają do blogerek i vlogerek kosmetycznych, fashionistek prowadzących popularne konta na Facebooku bądź Instagramie,
  • causa marketing – angażowanie się marki w inicjatywy społeczne, które pozwalają kreować jej pozytywny wizerunek (np. w nurt zero waste).

Marketing szeptany a wirusowy

Buzz marketing bywa mylony z marketingiem wirusowym. Marketing szeptany a wirusowy – zastanawiasz się, na czym polega różnica? Te 2 pojęcia nie są tożsame. Jako marketing szeptany rozumie się ogół wielu działań i przekazów dystrybuowanych za pomocą różnych kanałów, których celem jest kreowanie pozytywnego wizerunku marki, promowanie jej produktów lub usług wśród potencjalnych Klientów. Marketing wirusowy to tylko jedna z odmian marketingu szeptanego. Są to wyłącznie przekazy, których głównym celem jest skłonienie odbiorców do ich udostępniania. Tutaj to sami Internauci mają mówić o danej marce i zwiększać jej zasięgi.

Marketing szeptany – czy to legalne?

Czasami pojawiają się wątpliwości natury etycznej, ponieważ buzz marketing bywa powszechnie odbierany jako dodawanie pozytywnych opinii o produktach lub usługach. Czy jednak rzeczywiście jedynie na tym polega marketing szeptanyCzy to legalne? W polskich przepisach prawych nie pojawia się definicja marketingu szeptanego, dlatego ustawa go nie zakazuje.

Typowe przykłady marketingu szeptanego to komentarze na forach internetowych, w porównywarkach cenowych i systemach komentarzy, w grupach tematycznych na Facebooku. Jak to wygląda z punktu widzenia prawa? Jak już wspomnieliśmy, przepisy nie zabraniają wprost stosowania buzz marketingu, dlatego każdą kampanię należy rozpatrywać indywidualnie. Znaczenie ma przede wszystkim treść komentarzy, ich kontekst i podane w nich informacje.


Ustawa z 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji chroni prawa przedsiębiorców i zakazuje pomówień w celu dyskredytowania konkurencji. Ustawa z 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym chroni zaś prawa konsumentów i gwarantuje im dostęp do prawdziwych i rzetelnych informacji. Kolejnym przepisem prawnym, który można byłoby odnieść do reklamy, jest ustawa z 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów. Wszystkie te przepisy nie zakazują jednak stosowania marketingu szeptanego, ale wprowadzania w błąd konsumentów, zwalczania konkurencji poprzez zamieszczanie o niej fałszywych opinii czy stosowania kryptoreklamy.

Czy więc w praktyce marketing szeptany jest legalny? Osoby, które chcą skorzystać z tej formy reklamy swojej marki, nie muszą się obawiać. Buzz marketing stanowi skuteczne narzędzie marketingowe. Musi on jednak zostać umiejętnie zastosowany. Nielegalne jest pisanie fałszywych komentarzy, poleceń czy wpisów, które wprowadzałyby konsumenta w błąd lub oczerniały konkurencję. Zamieszczanie prawdziwych opinii na temat produktów czy usług jest zgodne z polskim prawem. Marketing wirusowy można porównać np. do poleceń wypróbowanych towarów znajomym. Ten naturalny sposób reklamy „pocztą pantoflową” przez wieki stanowił podstawę wszystkich biznesów i pozwalał ludziom sięgać po dobrej jakości produkty.

Marketing szeptany – cena

Buzz marketing to skuteczne narzędzie reklamowe, które daje doskonałe efekty. Pod tym pojęciem kryje się jednak wiele różnych działań, dlatego cena marketingu szeptanego nie jest stała. Tego typu działania zwiększają ruch na stronie internetowej firmy czy witrynie sklepu, promują wizerunek marki oraz jej ofertę. To przekłada się na korzyści finansowe. Jednocześnie nie wymagają ogromnych nakładów, które należałoby przeznaczyć np. na spoty radiowe czy kampanię reklamową w TV.

Działania najczęściej prowadzone są w Social Mediach, na blogach, forach internetowych, porównywarkach produktów i cen. Dostęp do takich serwisów jest darmowy, dlatego cena za marketing szeptany jest bardzo atrakcyjna, a kampanie szybko przekładają się na realne zyski przedsiębiorstwa.

Marketing szeptany – skorzystaj z pomocy specjalistów

Chcesz wykorzystać ogromny potencjał marketingu szeptanego? Pamiętaj, że nieumiejętnie przeprowadzone działania mogą sprawić, że Twoja marka będzie odbierana jako nieuczciwa, co zniszczy jej wiarygodność. Zbyt nachalna reklama nie tylko może przełożyć się na straty wizerunkowe, ale i zostać uznana za działania nieuczciwej konkurencji i wprowadzanie konsumentów w błąd.

Chcesz, aby buzz marketing rzeczywiście wspierał Twoją działalność, generował sprzedaż i budował społeczność wokół brandu? Najlepszym wyjściem jest zlecenie przygotowania i przeprowadzania kampanii doświadczonej agencji, która doskonale zna zasady rządzące marketingiem szeptanym. Specjaliści wiedzą, jak powinien wyglądać interesujący komunikat, który zostanie dobrze odebrany przez odbiorców i przez nich rozpowszechniany.

Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu! Posiadamy bogate doświadczenie w kampaniach marketingu szeptanego. Pomożemy Ci bezpiecznie, całkowicie legalnie i skutecznie promować Twoją markę w sieci!

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również