Umów rozmowę

Artykuł preclowy – co to jest?

Wśród różnych form tekstów pisanych przez copywriterów znajdziemy m.in. precle, teksty zapleczowe oraz artykuły specjalistyczne. Każdy z tych gatunków różni się od siebie stopniem zaawansowania językowego, szczegółami umieszczonymi w treści artykułu oraz łatwością wyszukiwania potrzebnych informacji w Internecie. Przed laty bardzo popularne były precle, na których w największej mierze opierało się raczkujące dopiero SEO. Co to jest artykuł preclowy? Czy obecnie sprawdzi się on w skutecznym pozycjonowaniu?

Co to jest artykuł preclowy?

Artykuł preclowy (tzw. precel) to prosty i niewymagający używania specjalistycznych wyrazów tekst SEO. Jeszcze do niedawna był on bardo ceniony przez większość agencji zajmujących się pozycjonowaniem stron i zamawiany w hurtowych ilościach. W Polsce precle pojawiły się około 2006 roku i były zamieszczane na tematycznych blogach. Agencje SEO tworzyły je jako własne zaplecza służące do wstawiania linków do docelowych stron klientów. Tematykę blogów dobierało się stosownie do branży, w której działała pozycjonowana firma lub sklep, zyskując w ten sposób pozory bardziej naturalnego polecania.

Artykuł preclowy miał zawierać podane słowa kluczowe (przyjęło się, że minimum 3 razy na 1000 znaków) w formie nieodmienionej (np. fryzjer Warszawa, mechanik Poznań, tanie buty damskie sklep). Nie musiał mieć większej wartości merytorycznej czy kreatywnej formy – wystarczy, że krążył wokół podanego tematu.

Typowe precle miały tytuł, około 1000 – 1500 znaków treści i nie były dzielone na strukturę nagłówków (h2,h3). Były tworzone głównie po to, aby w miejscach słów kluczowych można było wstawić linka prowadzącego do pozycjonowanej strony. Jeszcze kilkanaście lat temu pozycjonowanie opierało się bowiem głównie na zdobywaniu hurtowej ilości linków zewnętrznych, dlatego artykuły preclowe były wówczas dobrym sposobem na zdobywanie wysokiej pozycji w Google.

Rodzaje Presel Pages

W branży SEO tworzono wiele stron typu Presel Pages. Nie były to jednak treści skierowane do konkretnej grupy docelowej i przygotowywane z myślą o użytkownikach poszukujących informacji, porady czy inspiracji. Często dodatkowo były generowane z synonimów przez programy komputerowe, co jeszcze bardziej zaburzało ich czytelność. Ich jedynym celem było zapewnienie miejsca do publikacji artykułów preclowych i zamieszczenia w nich linka do docelowej strony. Link musiał być osadzony na frazie kluczowej, która była wybrana do pozycjonowania.

Strony typu Presel Pages dzielono na:

  • publiczne (płatne i bezpłatne),
  • prywatne.
  • tematyczne,
  • moderowane,
  • niemoderowane.

Czy artykuły preclowe nadal działają?

Niemoderowane strony służące do wstawiania artykułów preclowych szybko zmieniły się w swoiste „śmietniki”, gdzie każdy mógł wstawić słabej jakości treści. Stały się one bardzo szkodliwe dla rozwoju Internetu i wiarygodności wyszukiwarki Google. Użytkownicy wpisujący określoną frazę robią to, ponieważ mają jakąś intencję. Mogą poszukiwać wiedzy (informacji), porady lub instrukcji jak coś zrobić, poleceń i opinii (np. gdy chcą coś kupić lub skorzystać z określonych usług) bądź konkretnych ofert (towarów, usług).

Pozycjonowanie oparte przede wszystkim o dużą ilość linków przychodzących z dowolnych źródeł niekorzystnie wpłynęło na wiarygodność wyszukiwarek. Internauci trafiali na spamerskie strony z preclami, gdzie nie znajdowali odpowiedzi na swoje zapytania. Brak jakichkolwiek wartości sprawił, że firma Google zaczęła walczyć ze spamem, czego efektem stały się algorytmy Panda i Pingwin, który były początkiem zmierzchu krótkich precli. Od tego czasu niskiej jakości artykuły preclowe bardziej szkodą pozycjonowaniu niż je wspierają. Roboty wyszukiwarek są już bowiem w stanie rozpoznawać, że linki do promowanej strony prowadzą nie z rzetelnych miejsc, ale z witryn tworzony wyłącznie na potrzeby pozycjonowania, które nie dostarczają żadnej wartości dodatniej użytkownikowi.

Ostatnia aktualizacja z sierpnia 2022 roku, czyli Google Helpful Content jeszcze w większym stopniu kładzie nacisk na rolę dobrej jakości treści w rankingowaniu stron internetowych w wyszukiwarce. Wysoko oceniane będą wyłącznie artykuły dobrze wpisujące się w intencje użytkownika, dające precyzyjną i konkretną odpowiedź na wpisane przez niego zapytanie. Artykuły preclowe całkowicie nie wpisują się w te założenia, dlatego przestają być wykorzystywane w skutecznym pozycjonowaniu stron.

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również