4 min czytania
Jeszcze całkiem niedawno narzędziami promującymi produkty i usługi najczęściej były reklamy publikowane w prasie, spoty wyświetlane w TV i nadawane w radio czy plakaty na bilbordach. Obecnie, mając do dyspozycji znacznie więcej możliwości, marketing wzniósł się na zupełnie nowy poziom. Internet pozwala błyskawicznie docierać do bardzo szerokich grup odbiorców bez ponoszenia ogromnych kosztów na reklamę. Rozwój technologii zapoczątkował epokę całkowicie odmiennego w formie i w odbiorze marketingu, a mianowicie digital marketingu. Czym jest marketing cyfrowy? Co składa się na digital marketing i jakie korzyści z niego płyną?
Czym jest marketing cyfrowy?
Digital marketing oznacza marketing cyfrowy lub marketing internetowy. Są to wszelkiego typu kampanie reklamowe i przekazy publikowane w Internecie. Mogą one przybierać formę filmów poradnikowych, tekstów blogowych, wpisów zamieszczanych w mediach społecznościowych, podcastów, webinarów, filmików wiralowych. Do tego typu marketingu można zaliczyć wszelkiego rodzaju działania marketingowe, których prowadzenie odbywa się na kanałach cyfrowych. Odbiorcy mogą do nich dotrzeć za pośrednictwem komputerów oraz urządzeń mobilnych (tablety, smartfony). Popularnymi kanałami, na których odbywa się komunikacja pomiędzy zainteresowanymi, jest poczta elektroniczna, media społecznościowe oraz content marketing na blogach i w serwisach branżowych.
Co składa się na digital marketing?
Digital marketing to szeroki wachlarz działań reklamowych, do których użytkownicy docierają za pomocą Internetu. Co składa się na digital marketing? Kampanie marketingu cyfrowego mogą obejmować:
- prowadzenie firmowych stron internetowych,
- prowadzenie firmowego bloga (podpiętego pod stronę firmy usługowej lub sklepu internetowego),
- obecność marki portalach społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, LinkedIn),
- video blogi i reklamy video na YouTube,
- e-mail marketing – newslettery i inne wiadomości wysyłane odbiorcom bezpośrednio na adres e-mail,
- pozycjonowanie (SEO),
- kampanie Google Ads (płatne reklamy w wyszukiwarce Google i na stronach sieci partnerów),
- reklamy w aplikacjach mobilnych.
Zalety marketingu cyfrowego
Digital marketing jest tym samym, czym wcześniej była reklama tradycyjna, dlatego inwestowanie w ten rodzaj promocji towarów i usług jest bardzo opłacalne.
Marketing cyfrowy:
- umożliwia pełną personalizację działań,
- zapewnia skierowanie reklamy ściśle do osób zainteresowanych danym produktem lub usługą,
- nie wymaga nadzwyczajnych i znacznych nakładów finansowych (ten rodzaj reklamy jest o wiele tańszy od tradycyjnych spotów),
- daje możliwość łatwego skalowania kampanii.
Dzięki coraz większemu zainteresowaniu treściami internetowymi, digital marketing ma szansę dotrzeć do szerokiej rzeszy odbiorców poprzez Social Media, YouTube czy video blogi. Co ważne, reklamy są bardzo dokładnie targetowane. Dzieje się tak, dlatego że, surfując po stronach internetowych, pozostawiamy ogromne ilości danych. Na ich podstawie można dokładnie zorientować się o naszych zainteresowaniach, miejscach pobytu, aktualnej wysokości dochodów, rodzaju wykonywanej pracy czy aktywności na konkretnych witrynach. Analitycy marketingowi wykorzystują zebrane informacje, aby sprawnie wyłowić osoby zainteresowane reklamowanych produktem. Dzięki temu przekazy reklamowe trafiają do grupy, która realnie może być zainteresowana zakupem.
Jakie korzyści płyną z digital marketingu?
Marketing cyfrowy stał się bardzo popularną formą reklamy, z której korzystają zarówno największe sklepy online czy serwisy aukcyjne, jak i korporacje, instytucje publiczne (np. urzędy, biblioteki), jak i fundacje czy lokalne firmy usługowe. Marketing cyfrowy pozwala szybko docierać do wielu odbiorców i targetować reklamy. Doskonale zwiększa on świadomość marki wśród opinii społecznej i jest narzędziem przekładającym się na realny wzrost sprzedaży.
Obecnie bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się reklamy na Facebooku, Twitterze czy YouTube. Na tych portalach można znaleźć największą ilość kont osobistych, a co za tym idzie danych użytkowników. Dzięki takiemu działaniu, specjaliści z dziedziny digital marketingu chętnie korzystają z pozostawionych danych i docierają prosto do osób pozostawiających najwyraźniejszy ślad (najczęściej komentujących czy umieszczających reakcję bądź klikających w umieszczone linki). Ma to na celu zachęcenie danej osoby do zainteresowania się produktem lub usługą.
Czytaj także: Czym jest Content Marketing?