10 min czytania
Wizerunek marki jest bardzo ważną częścią strategii sprzedażowej i śmiało można powiedzieć, że w równym stopniu wpływa na sukces biznesu, co jakość oferowanych produktów czy świadczonych usług oraz ogólny poziom obsługi. Obecnie wiele firm tak naprawdę oferuje bardzo podobne towary i usługi, a ogromna konkurencja sprawia, że bardzo ważny jest każdy szczegół, który może przesądzić o przekonaniu potencjalnych klientów do skorzystania z naszej oferty. Bardzo ważne jest także zbudowanie odpowiedniego zespołu, który stanowi podstawę rozwijającej się działalności. Jedną ze strategii, którą coraz częściej wdrażają firmy handlowe i usługowe z różnych branż, jest employer branding. Co to jest i jakich obszarów dotyczy? Po co w praktyce wykorzystuje się strategię employer brandingu? W naszym dzisiejszym wpisie znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Employer branding – co to jest?
Co to jest Employer branding? Employer branding (EB, budowanie wizerunku pracodawcy) to termin wprowadzony w 2001 roku przez firmę McKinsey. Jest to szeroki wachlarz działań, których wspólnym celem jest kształtowanie pozytywnego wizerunku konkretnego pracodawcy. W praktyce są to kroki, które mają przekonać aktualnych pracowników oraz kandydatów do pracy, że firma jest przyjaznym miejscem. Takim, które będzie wspierać ich karierę, umożliwi rozwój oraz pozwoli budować wartościowe relacje. W dużym skrócie można powiedzieć, że employer branding to reklama firmy jako wartościowego pracodawcy.
Działania z zakresu employer brandingu skupiają się na tym, aby w danej jednostce chcieli pracować najlepsi specjaliści w branży. Chodzi tutaj jednak nie tylko o to, aby były to osoby o konkretnych kompetencjach, doświadczeniu czy predyspozycjach miękkich, ale jednocześnie identyfikujące się z misją, wartościami i głównymi celami marki. Firma ma być postrzegana jako dobry pracodawca, z którym pracownicy chętnie wiążą się na długi czas i polecają go innym zarówno jako pracodawcę, jak i jako usługodawcę, producenta czy dostawcę konkretnych towarów.
Employer branding – jakich obszarów dotyczy?
W Polsce employer branding tłumaczony jest jako budowanie wizerunku pracodawcy, ale najczęściej w branży zasobów ludzkich używa się anglojęzycznego określenia. Jakich obszarów dotyczy employer branding?
Te specyficzne działania marketingowe można podzielić na 2 główne obszary:
- employer branding wewnętrzny – są to wszelkie zabiegi skierowane w stronę osób zatrudnionych już w firmie. Skupiają się przede wszystkim na stworzeniu przyjaznej atmosfery, która będzie zachęcać wszystkich do przychodzenia do pracy. Ważnym krokiem jest także zapewnienie zespołowi satysfakcjonujących zarobków oraz możliwości rozwoju. Przejrzysty zakres obowiązków, jasne kryteria awansu, premii czy innych profitów, dostęp do zewnętrznych i wewnętrznych szkoleń mają zapewniać pracownikom poczucie bezpieczeństwa oraz dawać możliwość budowania ścieżki kariery dopasowanej do kompetencji. Tego typu działania obejmują proces rekrutacyjny nastawiony na zdobycie specjalistów, którzy mogą rozwijać się w danej firmie. Pracodawcy zapewniają również opiekę zdrowotną, wiele benefitów i bonusów pieniężnych oraz pozapłacowych. Ważnym elementem są także spotkania i wyjazdy integracyjne, wspólne świętowanie mniejszych i większych sukcesów firmy. Świadomi pracodawcy doskonale wiedzą, że wszystkie inwestycje w kapitał ludzki są korzystne dla biznesu, ponieważ sprawiają, że ludzie naprawdę utożsamiają się z firmą,
- employer branding zewnętrzny – są to działania marketingowe przygotowywane z myślą przede wszystkim o przyszłych pracownikach. Opracowywane strategie mają na celu stworzyć przyjazny wizerunek pracodawcy i przekonać ludzi, że firma jest atrakcyjna na tle konkurencji oraz daje dużo większe możliwości rozwoju. EB zewnętrzny prowadzony jest m.in. poprzez umiejętne prowadzenie profili i budowanie społeczności wokół marki w mediach społecznościowych. Często wykorzystywany jest także udział w targach, konferencjach i innych wydarzeniach branżowych, współpraca z uczelniami (np. akademickimi biurami karier), uczestnictwo w targach pracy oraz aktywna promocja marki na innych polach.
Employer branding – od czego zacząć?
Od czego zacząć employer branding, aby rzeczywiście zbudować wizerunek dobrego pracodawcy, którego poleca nawet konkurencja? Pierwszym krokiem jest zadbanie o już zatrudniony zespół. W dobie powszechnego dostępu do Internetu, mediów społecznościowych i licznych portali branżowych czy serwisów, w których można zamieszczać opinie o pracodawcach negatywne opinie rozchodzą się błyskawicznie. Nieuczciwe traktowanie pracowników, brak jasno wytyczonych zasad czy rozbieżności pomiędzy profitami oferowanymi w procesie rekrutacji a faktycznymi bardzo szybko mogą zniszczyć reputację przedsiębiorstwa.
Chcesz, aby Twoja firma była postrzegana jako przyjazny pracodawca, który daje szansę na rozwój zawodowy, a zarazem pozwala pracownikom zachować balans pomiędzy pracą i życiem prywatnym? Jak zacząć employer branding, aby był naprawdę skuteczny?
Najważniejsze zasady strategii employer brandingu to:
- dbanie o dobre warunki pracy i komfort pracowników – odpowiednio zaprojektowane pomieszczenia i stanowiska sprzyjające ergonomii pracy, dostęp do zaplecza socjalnego oraz przestrzeganie czasu przerw to pierwsze kroki, aby być postrzeganym jako rzetelny pracodawca. Obecnie standardem stał się dostęp w biurze do ciepłych i zimnych napojów, dobrze wyposażona kuchnia, w której zespół może przygotować i zjeść posiłki, ciche zaplecze socjalne, gdzie w czasie przerwy ludzie mogą odpocząć oraz spokojnie porozmawiać. W fabrykach czy magazynach często wydziela się przestronne stołówki, które podają obiady dofinansowane przez pracodawcę,
- planowanie benefitów pracowniczych – każdy z nas lubi dostawać coś ekstra, dlatego podczas planowania strategii employer brandingu warto zadbać o benefity pracownicze. Obok regularnie przyznawanych premii (według przejrzystych zasad dobrze znanych w firmie), warto zadbać np. o prywatną opiekę medyczną, karnety na siłownię, basen czy do klubów fitness, zniżki do kina itp. Obecnie pracodawcy starają się także zaskakiwać. Prezenty z okazji urodzin czy imienin pracownika, Mikołajek, Gwiazdki lub świąt Wielkanocnych mogą stać się miłą niespodzianką, którą doceni każda obdarowana w ten sposób osoba. Podkreślą one, że pracodawca docenia współpracę i zależy mu na długofalowym utrzymaniu relacji. Pamiętaj jednak, aby dobierać benefity rzeczywiście dopasowane do konkretnej grupy docelowej i potrzeb danej branży, a wtedy na pewno zbudujesz zaufanie oraz lojalność wśród zespołu,
- firmowa integracja – atmosferę w pracy tworzą głównie ludzie, dlatego zadbaj, aby pracownicy Twojej firmy mieli szansę budować ze sobą pozytywne relacje. Oczywiście niemożliwe jest sztuczne sterowanie przez szefa biurowymi przyjaźniami, ale kadra zarządzająca może stwarzać okazje do integracji. Organizacja integracyjnych spotkań i ciekawych wyjazdów firmowych to znakomity sposób, aby ludzie ze współpracujących ze sobą działów poznali się na bardziej prywatnym gruncie. Ważne jest także zadbanie o przytulne zaplecze socjalne, gdzie przy kubku kawy czy wspólnym obiedzie pracownicy będą mogli spokojnie wymieniać się poglądami. Pokój socjalny, biurowa kuchnia, a może cała strefa z kanapami, piłkarzykami i stołem do bilardu? Wiele zależy od charakteru i możliwości firmy oraz oczekiwań samych zatrudnionych,
- inwestycja w rozwój – dawno już minęły czasy, gdy ludzie w jednym miejscu spędzali całe swoje zawodowe życie. Obecny rynek wymusił o wiele większą elastyczność, a szybko zachodzące zmiany wymagają zdobywania nowej wiedzy i ciągłego dokształcania się. Dobry employer branding polega także na umożliwieniu zatrudnionym ludziom rozwoju i podnoszenia swoich kompetencji. Specjalistyczne szkolenia, lekcje języków obcych, warsztaty umiejętności miękkich prowadzone przez doświadczonego psychologa, wartościowe kursy czy studia podyplomowe finansowane przez pracodawcę są bardzo atrakcyjnym bonusem, który na pewno zostanie doceniony. Pracownik w ten sposób nie tylko zdobędzie nową wiedzę i umiejętności, które może wykorzystać w pracy. Jednocześnie stanie się bardziej lojalny, ponieważ nie będzie miał poczucia, że jego kariera tak naprawdę stoi w miejscu,
- dbanie o poczucie stabilności zatrudnienia – lubisz, gdy ciągłe coś się dzieje, a ryzyko wpisujesz w strategię rozwoju swojej firmy? Dla pracowników niestety nie zawsze te wartości będą równie cenne. Większość osób ceni sobie stabilność zatrudnienia, która gwarantuje im poczucie bezpieczeństwa. Z tego powodu z odpowiednim wyprzedzeniem planuj swoje działania biznesowe i pamiętaj, aby zawsze dawać zespołowi czas na przygotowanie się do nadchodzących zmian. Strategia employer brandingu powinna chronić przed chaosem, który na pewno nie odbije się pozytywnie na sukcesie żadnego biznesu,
- tworzenie atrakcyjnych ofert pracy – od czego zacząć employer branding zewnętrzny? Od przygotowania przemyślanych ofert pracy. Ogłoszenia publikowane w serwisach rekrutacyjnych wiele mówią o Twojej firmie. Na ich podstawie kandydaci tworzą sobie wstępną opinię o pracodawcy, dlatego nie można ich zaniedbywać. Każde ogłoszenie powinno być przejrzyste, czytelne i zawierać wszystkie informacje, które są ważne dla konkretnej grupy docelowej. Szczegółową lista wymogów bez opisu tego, co firma ma do zaoferowania może odstraszać i na pewno nie przysporzy Twojej marce dobrej opinii. Poinformuj o widełkach wynagrodzenia, rodzaju przewidywanej umowy oraz ewentualnych benefitach pracowniczych. Przybliż również czytającym swoją firmę. Opisz, czym się zajmujesz, jaka jest Twoja misja i wartości. Spójna i wyczerpująca oferta to doskonała wizytówka świadcząca o tym, że pracodawca szanuje czas swoich potencjalnych pracowników.
Dlaczego employer branding jest ważny?
Budowanie wizerunku firmy jako przyjaznego pracodawcy to bardzo ważna część całej strategii marki. Dlaczego employer branding jest ważny? Tego typu strategia działa dwutorowo. Z jednej strony pozwala budować lojalny zespół, który chętnie podejmie się długofalowej współpracy i będzie rzetelnie wykonywać swoje obowiązki. Pracownicy, którzy są doceniani na co dzień, dobrze czują się w firmie, nawiązują pomiędzy sobą pozytywne relacje i wiedzą, że dane miejsce daje im szansę na rozwój kariery, wykonują swoje obowiązki z o wiele większym zaangażowaniem. Ich praca nie wymaga ciągłego pilnowania, nadzoru i ocen, ponieważ sami starają się jak najlepiej ją wykonywać. Gdy zespół identyfikuje się z firmą, zależy mu, aby ta rozwijała się, zdobywała nowych klientów i była konkurencyjna na rynku. To wpływa na większe zaangażowanie i kreatywność.
Z drugiej strony employer branding to także elementy zewnętrznego wizerunku firmy. Pracownicy i kandydaci biorący udział w rekrutacji doceniają profesjonalizm oraz uczciwe podejście do zatrudnionych, a swoimi opiniami chętnie dzielą się z innymi. Mogą polecać przedsiębiorstwo swojej rodzinie i znajomym oraz wystawiać mu pozytywne komentarze w Internecie.
Strategia employer branding – po co ją wdrażać?
Po co wdrażać strategię employer branding? Działania pomagające budować pozytywny wizerunek pracodawcy pozwalają:
- tworzyć rzetelny i lojalny zespół, który będzie dobrze wykonywał swoje zawodowe obowiązki,
- nawiązywać długofalowe współprace, by unikać ciągłych kosztów rekrutacji i wdrażania nowych osób,
- zatrudniać najlepszych specjalistów w swojej branży, którzy będą identyfikować się z firmą i wykorzystywać swoje cenne umiejętności w jej rozwoju,
- wspierać wizerunek marki jako uczciwego przedsiębiorcy.
Firma postrzegana jako rzetelny i uczciwy pracodawca jest o wiele chętniej wybierana przez klientów. Ludzie cenią pozytywne podejście i wartości, dlatego chętnie od takich marek kupują produkty czy zamawiają ich usługi. To bezpośrednio przekłada się na rosnące zyski, daje szansę rozwijać działalność i nawiązywać korzystne współprace biznesowe.
Czytaj także: Czym jest Marketing Mix i jak go stosować?
Czytaj także: Narzędzia Public Relations