Umów rozmowę

Narzędzia public relations

Pozytywny wizerunek firmy wpływa na relacje z odbiorcami, kontrahentami oraz klientami. Z tego powodu działanie według starannie przemyślanej strategii, wykorzystywanie instrumentów medialnych oraz dbałość o rozpoznawalność o pozytywny odbiór zależne są od użycia odpowiednich narzędzi PR. Jakie są narzędzia public relations? Poznaj ich rodzaje oraz najczęstsze zastosowanie.

Co to jest PR?

Public relations (kontakty z otoczeniem zwane w skrócie PR) to budowanie, a następnie utrzymanie ścisłych relacji z otoczeniem zewnętrznym oraz rozwój i akceptacja kształtowana na bazie tych relacji. Utrzymanie takiego stanu wymaga użycia dostępnych narzędzi PR, dzięki którym firma ma wpływ na stopień akceptacji jej przez odbiorców.

Co to są narzędzia public relations?

Narzędzia public relations (PR) to szereg mediów i rozwiązań, które pozwalają firmie budować swój pozytywny wizerunek wewnątrz organizacji oraz na zewnątrz. Dzięki nim możliwe jest nawiązywanie relacji z otoczeniem i ich utrzymywanie. Obecnie są one używane przez wszystkich zainteresowanych pragnących zaistnieć na forum publicznym. Wykorzystywane są m.in. przez nastoletnich blogerów, video blogerów, firmy produkcyjne, handlowe i usługowe, sklepy internetowe, gwiazdy świata muzyki, sportu czy filmy, instytucje państwowe oraz samorządowe, fundacje.

Narzędzia public relations – rodzaje

Do budowania pozytywnego wizerunku firmy wykorzystywane są narzędzia public relation, których celem jest reklama marki i wykazanie jej najlepszych cech, aby przynieść jej rozpoznawalność na rynku. Narzędzia PR dzielą się na wewnętrzne i zewnętrzne, które znacznie różnią się od siebie charakterem przekazu.

Wewnętrzne narzędzia PR

Wykorzystywane są do komunikacji wewnątrz jednostki. Są to przede wszystkim:

  • biuletyny i gazetki kolportowane wewnątrz przedsiębiorstwa,
  • tablice ogłoszeń,
  • broszury, ulotki I foldery,
  • radiowęzły,
  • plakaty,
  • konferencje,
  • imprezy firmowe,
  • konkursy.

Obecnie bardzo często wykorzystywane są także elektroniczne narzędzia PR. Chodzi przede wszystkim o:

  • Internet,
  • e-mail,
  • video lub podcast,
  • e-newsletter,
  • blog,
  • video czat lub transmisję online,
  • Social Media,
  • SMS.

Dodatkowym narzędziem mogą być okresowe spotkania z pracownikami, imprezy integracyjne, eventy oraz wyjazdy służbowe.

Głównym celem stosowania tego typu narzędzi jest przede wszystkim tworzenie pozytywnej atmosfery pomiędzy pracownikami, poprawa warunków pracy oraz nawiązywanie pozytywnych relacji pomiędzy kierownictwem i podwładnymi. Przyjazna atmosfera sprzyja lepszemu rozwojowi firmy, wpływa na lojalność i zaangażowanie pracowników, motywuje ich, jak również ułatwia firmie osiągnięcie założonych celów biznesowych.

Zewnętrzne narzędzia PR

PR zewnętrzny polega na ukazaniu marki z jak najlepszej strony klientom, kontrahentom, inwestorom oraz innym odbiorcom. Komunikacja zewnętrzna przede wszystkim ułatwia tworzenie pozytywnego wizerunku firmy i poprawia jej pozycję rynkową, tym samym umożliwiając dotarcie do wytypowanej grupy docelowej.

Do najpopularniejszych zewnętrznych narzędzi PR należą:

  • employer branding, czyli budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy,
  • crisis management – określony plan działania w przypadku powstania sytuacji kryzysowej, jak również plan naprawczy tej sytuacji,
  • influencer marketing, czyli współpraca z influencerami internetowymi,
  • media relation – ścisła współpraca z pozytywnym przebiegiem i utrzymywanie korzystnych relacji z przedstawicielami mediów oraz dziennikarzami,
  • korzystne relacje z inwestorami, czyli investors relations – do tej grupy można zaliczyć prasę branżową, analityków giełdowych, maklerów oraz innych uczestników rynku kapitałowego.

Ważnym posunięciem jest także organizacja eventów i imprez oraz specjalnych wydarzeń mających na celu promowanie produktów czy usług danej firmy. Te wszystkie narzędzia ułatwią zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz zwiększą jej rozpoznawalność.

Jak zaplanować strategię PR?

Public relations to złożony i dobrze zaplanowany proces komunikacyjny poprzedzony odpowiednio opracowaną strategią, która wymaga stworzenia planu podejmowanych działań.

Strategia powinna zawierać następujące elementy:

  • bezpośredni marketing,
  • reklamę,
  • eventy,
  • współpracę z mediami.

Podczas planowania strategii należy określić budżet przewidziany na realizację zamierzonych celów. Warto wcześniej zastanowić się, czy możliwe jest podjecie działań, które nie wymagają znacznych nakładów finansowych. Przyjętą strategię należy monitorować i kontrolować jej przebieg. To pozwoli ocenić, czy podejmowane działania przynoszą pożądany efekt i w razie potrzeby korygować kolejne kroki.

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również