8 min czytania
Rola copywritera jest prosta: powinien on stworzyć wysokiej jakości treści, które pozwalają generować ruch na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych, wspomagając sprzedaż produktów lub usług. W celu zwiększenia efektywności działań, doświadczeni copywriterzy sięgają po różne metody socjotechniczne i specjalne formuły, zwiększające zainteresowanie klientów. Co warto o nich wiedzieć? W jaki sposób wykorzystać formuły copywriterskie w przygotowaniu prosprzedażowych treści? Wyjaśnijmy wszystkie wątpliwości związane z tą kwestią.
Spis treści
Czym jest copywriting? W ogromnym uproszczeniu jest to przygotowanie treści o charakterze marketingowym, których celem jest zwiększenie zainteresowania marką lub produktem, a co za tym idzie – poprawa wyników sprzedaży. Wydaje się proste, prawda? Przekonanie dużej grupy odbiorców do zakupów w dobie wszechobecnej konkurencji i wyróżnienie się na rynku nie jest jednak proste. Proces ten wspomagają m.in. formuły copywriterskie.
Czym są formuły copywriterskie? Gdzie się je stosuje?
Formuła copywriterska to pewnego rodzaju system umożliwiający stworzenie tekstów generujących ruch. Nawet jeżeli copywriter nie zna ich nazw czy składowych, jest w stanie intuicyjnie przygotować treści na ich bazie. Praktycznie nie ma dobrego tekstu marketingowego, który nie korzysta z zasad jednej z wielu formuł.
Rolą formuły copywriterskiej jest błyskawiczne zaciekawienie użytkownika treścią. Czasu na to jest naprawdę niewiele. Wiele badań prowadzonych na grupach starszych i młodszych odbiorców wskazuje, że czytelnik „daje” tekstowi od 5 do 10 sekund szans na zainteresowanie. Jeżeli po przeczytaniu fragmentu w tak krótkim czasie treść nie będzie ciekawić, użytkownik po prostu wyłączy tekst.
Wzmaganie ciekawości, zainteresowania, ukazanie zapotrzebowania na treść już w tytule to więc istotny element wdrażania formuł w tekście copywritingowym. Jako ciekawostkę możemy dodać, że w podobną stronę idzie też dziennikarstwo. Teksty dziennikarzy w sieci również oparte są na formułach i mają na celu stworzenie zapotrzebowania na treść.
Formuły copywriterskie - najpopularniejsze rodzaje
Zacznijmy od tego, że poniższe formuły to tylko kilka z wielu różnych, które funkcjonują w branży. Niekiedy doświadczeni copywriterzy tworzą hybrydy różnych wzorów, aby dopasować treść do potrzeb swojego klienta, uwzględniając charakterystykę jego grupy odbiorców.
AIDA
To formuła nazwana od zbitki słów „Attention, Interest, Desire, Action” (Uwaga, Zainteresowanie, Pożądanie, Działanie). Jest bardzo często stosowana, ze względu na sporą uniwersalność i stosunkowo wysoką skuteczność działania.
W czasie stosowania tej formuły copywriter powinien zwrócić uwagę użytkownika poprzez nagłówek, a następnie zainteresować treścią. W dalszej części konieczne jest wykreowanie potrzeby (pożądania) bazując na reklamowanym produkcie i wezwanie do działania (np. „kliknij w link, aby dowiedzieć się więcej o produkcie, który Ci pomoże”).
PAS
PAS odnosi się do zasady – zdefiniuj problem i go rozwiąż. Stąd zbitka słów „Problem, Agitate, Solution” (Problem, Poruszenie, Rozwiązanie). Najpierw copywriter powinien zdefiniować kłopot czytelnik (np. Masz popsutą kosiarkę?). Następnie warto go opisać np. To duży problem w sezonie. Rosnąca trawa nie tylko wygląda mało estetycznie, ale może też być dużym utrapieniem dla alergików.
W ostatnim – najważniejszym – punkcie konieczne jest wskazanie rozwiązania. Idąc za naszym przykładem „Skorzystaj z oferty mobilnego punktu naprawy kosiarek i ciesz się równym trawnikiem!”.
PPPP
Promise, Picture, Proof, Push (Obietnica, Obraz, Dowód, Pchnięcie) jest formułą bazującą od początku na wskazaniu korzyści i dopasowaniu ich do potrzeb odbiorcy. W pierwszym punkcie copywriter już informuje o realnych wartościach produktu (np. pokazuje, że piła mechaniczna może skutecznie ciąć nawet grube drzewo).
Następnie obrazuje to korzyściami („dzięki temu potniesz deski na piaskownice dla Twoich dzieci) i dowodami („moc piły przekracza 2600W, co pozwala na sprawne i bezpieczne cięcie”). Ostatni punkt to CTA (wejdź na wskazaną stronę internetową i zgarnij piłę oraz inne narzędzia 10 proc. taniej z kodem rabatowym).
BAB
BAB to formuła przedstawiająca sytuację przed i po zastosowaniu produktu. Klasyczne „Before, After, Bridge” (Przed, Po, Most) stosuje się np. w branży kosmetycznej. Przykładem zastosowania BAB jest krótka forma reklamowa „Masz suchą skórę i nie możesz sobie z tym poradzić? Skorzystaj z nowoczesnych rozwiązań dermatologicznych i skutecznie nawilżaj swoje ciało. Poznaj krem marki X”.
No problem
Formuła „No problem” stosowana jest w formie pytajników, które są drogowskazem do rozwiązywania problemów odbiorców produktu lub usługi. To dość skomplikowana formuła, która wymaga perfekcyjnej znajomości potrzeb i problemów grupy odbiorców, a także zastosowania promowanego produktu.
Przykładem są pytania o zastosowanie. „Czy prezentowany przez nas klej nadaje się do klejenia powierzchni chropowatych? Oczywiście! Klej o nazwie X zawiera formułę…”.
FAB
FAB to formuła oparta na zasadzie „Cecha, Zaleta, Korzyść” („Feature, Advantage, Benefit”). Jest to sposób na wymienienie cech produktu, wskazanie ich jako konkretne zalety i ukazanie jak można je wykorzystać w praktyce. Pamiętajmy, że cechy są uniwersalne, zalety obiektywne, ale wykorzystanie dowolne – zgodnie z zapotrzebowaniem użytkownika.
Przykład? „Wyjedź na wakacje do Grecji. To pełen słońca kraj, który każdego zachwyci. Z pewnością tam odpoczniesz, leżąc na piaszczystych plażach i zwiedzając niepowtarzalną architekturę antyczną”.
ACCA
ACCA to jedna z bardziej skomplikowanych formuł, z których korzystają copywriterzy. Polega na wskazaniu nieoczywistych problemów, z którymi może borykać się grupa odbiorców, a następnie na wyjaśnieniu, że produkt X pozwoli zapobiegać potencjalnemu zagrożeniu. ACCA to skrót od "Awareness, Comprehension, Conviction, Action (Świadomość, Zrozumienie, Przekonanie, Akcja)".
Przykładem ACCA może być np. „Nie masz odpowiedniego zabezpieczenia przed cyberprzestępcami? Cyberataki mogą pozbawić Cię środków na koncie, tożsamości sieciowej czy bezpieczeństwa danych. Nie zwlekaj! Postaw na nasze rozwiązania technologiczne, które wdrożymy w Twojej firmie. Skontaktuj się z naszym przedstawicielem już dziś. Jutro może być za późno”.
Wykorzystanie formuł copywriterskich w tworzeniu tekstów
Jak wykorzystać formuły w treściach copywriterskich?
Dobrym sposobem jest przygotowanie planu realizacji tekstu. Rozpisując plan warto wskazać co będzie głównym motywem przewodnim w danym fragmencie treści, dopasowując do tego np. określone słownictwo. W przypadku dłuższych form, można przygotować wcześniej nagłówki i uzupełniać je tekstem.
W jakich tekstach stosowane są formuły copywriterskie?
- Teksty blogowa publikowane na stronie internetowej.
- Opisy produktów i kategorii.
- Zewnętrzne artykuły sponsorowane.
- Newslettery przesyłane bezpośrednio do klientów.
- Oferty sprzedażowe w formie landing page lub folderów reklamowych.
- Wpisy w mediach społecznościowych (np. Facebook czy LinkedIn).
Co istotne, formuły copywriterskie nie mają zastosowania w przypadku krótkich sloganów reklamowych, niektórych tekstów blogowych czy tzw. kreatywnego copywritingu (np. przygotowanie nazwy produktu). Odnosi się wyłącznie do contentu, którego celem jest bezpośrednie zwiększenie sprzedaży.
Jak formuły copywriterskie wpływają na tekst? Czy są gwarancją sukcesu?
Żadna formuła nie jest i nie będzie gwarancją sukcesu. Na popularność treści wpływa również jego zawartość, sposób, miejsce i czas publikacji, a niekiedy też kwestie losowe. Formuły copywriterskie zwiększają natomiast szansę na to, że dana treść się przyjmie i będzie pozytywnie wpływać na współczynnik konwersji Twojej marki.
Formuła ułatwia natomiast pisanie tekstów w taki sposób, aby zaciekawić odbiorców, zainteresować ich treścią i wskazać im rozwiązanie problemów. Formuły mogą stanowić drogowskaz, na którego końcu jest Twój produkt lub usługa. Wskazany system tworzenia treści marketingowych wzmacnia przekaz sprzedażowy i pozwala zwiększyć generowanie
Pamiętaj, że copywriting to nie pisanie na bazie schematów!
Powyższe, wskazane przez nas elementy to przykłady tego, jak wdrażać kolejne formuły copywriterskie w treściach. Pamiętaj jednak, że nie można ich odwzorowywać 1:1. Czytelnik szybko zauważy, że content realizowany jest na bazie określonego wzoru. Formułami należy się inspirować, ale nie ma jednego i unikalnego wzoru, który pasuje do kontekstu firmy, jej historii, produktu, branży czy zapotrzebowania.
Natomiast, posiadając wiedzę z zakresu zapotrzebowania grupy docelowej i jej charakterystyki (np. wieku czy wykonywanego zawodu) możemy dopasować formułę, modyfikując ją w odpowiedni dla nas sposób. W ten sposób powstanie prosprzedażowy, ekspercki i jakościowy tekst, który spełni swoją marketingową rolę i pozwoli zwiększyć rozpoznawalność marki albo poprawić sprzedaż. Jeśli potrzebujesz dobrych treści, a nie potrafisz napisać ich samodzielnie, poproś nas o ofertę!
Czytaj także: Czym jest akapit i jak go zrobić?