Umów rozmowę

Freelancer – co to znaczy? Czym zajmuje się freelancer i ile zarabia?

Freelancer (potocznie znany jako „wolny zawód”) kojarzy się najczęściej z osobą, która nie ma ściśle wytyczonych obowiązków, siada do pracy kiedy chce i kończy ją w ustalonych przez siebie sytuacjach. Taka perspektywa wygląda niezwykle atrakcyjnie, ale wymaga dużej dyscypliny i samozaparcia ze względu na charakter wykonywanych obowiązków. Czym zajmują się freelancerzy i ile zarabiają? Jak zacząć pracę jako freelancer? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym tekście.

Niekiedy freelancer utożsamiany jest z osobą, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Wykonywanie „wolnego zawodu” nie musi wiązać się z zakładaniem własnej działalności.

Freelancer – kto to?

W powszechnym odbiorze freelancer kojarzy się z osobą, która wykonuje prace „doskokowe”. Rzeczywiście, tego typu działalność nie ma nic wspólnego z etatem. Freelancerzy nie mają wyznaczonych godzin pracy, jednego, konkretnego pracodawcy, urlopu, stałej wypłaty itd.

Według definicji, freelancer to osoba, która wykonuje różnego rodzaju zadania (najczęściej zleceniodawcy lub zamawiającego dzieło) na podstawie umów innych, niż umowy o pracę. Freelancer może pracować na umowie zlecenie, umowie o dzieło albo umowie B2B (jeżeli prowadzi działalność gospodarczą).

Czym charakteryzuje się praca freelancera?

  • Większą dowolnością – to freelancer wybiera, jakie zlecenia chce wykonać i dla kogo ma zamiar pracować. Sam określa też swoje obłożenie.
  • Ustalenie godzin i miejsca pracy – od freelancera zależy, o jakiej porze chce pracować i gdzie będzie działać. Musi jedynie zdać zlecenie lub dzieło w ustalonym terminie.

Zawód wykonywany przez freelancera może w teorii dotyczyć każdej profesji. W praktyce to jednak działalność związana głównie z mediami, marketingiem, usługami i programistyką.

Jak zostać freelancerem? Na co zwrócić uwagę?

Jeżeli chcesz zostać freelancerem, musisz pamiętać o kilku ważnych elementach takiej formy działalności. Przede wszystkim jest to praca dla osób bardzo zdyscyplinowanych, które potrafią same narzucić sobie styl działania, czas i miejsce. Konieczna jest też znajomość własnych możliwości, a także duże doświadczenie na rynku. Wyłącznie w ten sposób możesz pozyskiwać klientów.

W praktyce social media freelancer, czy copywriter freelancer to osoby, które zajmują się nie tylko tworzeniem tekstów czy contentu na media społecznościowe. Spada na nich konieczność rozliczenia wydatków (w tym prowadzenie księgowości), działalność handlowa (w tym poszukiwanie klientów), osobisty marketing i PR. Zaletą jest fakt, że freelancer rozwija własną markę osobistą, co procentuje w przyszłości.

Pamiętaj, aby w trakcie pracy wytyczyć sobie okres na działanie (godziny, w jakich poświęcasz się wyłącznie obowiązkom zawodowym) i konkretne miejsce. Najlepiej, żeby był to obszar, który nie jest powiązany z odpoczynkiem. W ten sposób nie zaburzysz harmonii działalności i swojego prywatnego funkcjonowania.

Istotne jest też podejście do klienta. Freelancer musi być przewodnikiem po temacie, w którym czuje się ekspertem. Istotne jest, aby tłumaczył klientowi charakter swojej pracy i omawiał krok po kroku kolejne kroki. W ten sposób buduje zaufanie i pokazuje, że warto z nim działać. W przypadku pracy „na etat” kontakt bezpośredni z klientem jest raczej ograniczony i nie ma tak rozbudowanej formy.

Czym zajmuje się digital marketing freelancer?

Jak już widzisz, wielu przedstawicieli „wolnych zawodów” to digital marketing freelancerzy. Skupiają się wokół kilku profesji, zajmujących się tematem promocji marki w sieci, zwiększenia sprzedaży przez e-commerce oraz tworzeniem szeroko pojętego contentu internetowego.

Czym zajmują się freelancerzy, którzy pracują w sektorze digital marketingu?

  • Freelancer SEO – to osoba, która np. może budować profil linkowy, tworzyć podstrony pod pozycjonowanie lub zmieniać kod strony pod kątem słów kluczowych.
  • Copywriter freelancer – specjalista od tworzeniu contentu na strony internetowe. Przygotowuje hasła reklamowe, teksty na media społecznościowe, witryny sieciowe (w tym sklepy interentowe) itp.
  • Social media freelancer – osoba odpowiadająca za wdrażanie wpisów w mediach społecznościowych, tworzenie prostych grafik i tworzenie kampanii reklamowych.
  • Marketing freelancer – zajmuje się m.in. budowaniem strategii reklamowej, wdrażaniem kolejnych etapów promocji marki czy kontaktem z mediami.

W branży marketing często pojawiają się też freelancerzy-graficy i freelancerzy-programiści. Ich działanie wspiera promocję marki na różnych szczeblach jej rozwoju.

Czy warto zostać freelancerem w marketingu? Czy warto korzystać z usług freelancerów?

Jak już wspomnieliśmy wyżej, wyłącznie osoby zdyscyplinowane, kontaktowe, twórcze i skuteczne mogą myśleć o pracy jako freelancer. Dotyczy to także digital marketingu. Przyjmowanie zlecenia wymaga od zleceniobiorcy jego realizacji, niezależnie od stanu zdrowia, pogody, problemów z koncentracją czy sytuacji rodzinnej. Freelancer nie może iść na L4 czy przekazać zlecenia koledze.

Daje to jednak poczucie elastyczności działania. Freelancer w marketingu może wykonywać swoją pracę gdziekolwiek tego chce, nie pytając nikogo o zgodę. Sam wyznacza sobie czas urlopu i liczbę zleceń, którą będzie realizował. Dla niektórych jest to zgodne z higieną pracy. Oczywiście, im mniej zleceń, tym mniejsze będą pieniądze.

Jeżeli chodzi o drugą stronę, to powodzenie współpracy z freelancerem zależne jest od charakteru zlecenia i wybranego wykonawcy. Przy bardziej skomplikowanych, rozbudowanych i wymagających dużego nakładu pracy zadaniach lepiej jest skorzystać np. z usług agencji copywriterskiej, która z kolei może współpracować z freelancerami.

Ile zarabia freelancer?

Zarobki freelancera zależne są tak naprawdę od nakładu pracy i zawodu, który dany zleceniobiorca lub twórca dzieła wykonuje. Dla zdecydowanej większości przedstawicieli „wolnych zawodów”, działalność freelancera to sposób na dodatkowy dochód. W 2023 roku copywriter-freelancer zarabiał od 1000 do 2000 zł miesięcznie netto miesięcznie.

Większy był dochód specjalistów od SEO czy twórców stron www. Ci mogli liczyć na ok. 4500-7500 zł zarobku netto na miesiąc. Marketingowcy mieli z kolei od 3500 do 8000 zł pensji miesięcznie.

Niekiedy dobrze jest łączyć działalność freelancerską ze stałą współpracą np. z jedną agencją lub umową o pracę. Podobnie jak będąc zleceniodawcą, dobrze jest działać zarówno z „wolnym strzelcem”, jak i profesjonalną firmą, która przygotowuje content lub tworzy SEO.

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również