10 min czytania
Google Trends to praktyczne narzędzie, które zostało bezpłatnie udostępnione przez giganta z Mountain View. Zastanawiasz się, jakie tematy poruszać na blogu podpiętym pod swój sklep internetowy, aby przyciągały klientów z Google, zwiększały ruch na stronie i budziły zainteresowanie ofertą, które przełoży się na wzrost sprzedaży? Prowadzisz portal z newsami, branżowy serwis internetowy lub bloga i szukasz inspiracji na artykuły, które rzeczywiście idealnie wpiszą się w aktualne zainteresowania użytkowników? A może właśnie planujesz kampanię contenet marketingową i zależy Ci na słowach kluczowych, które powinny znaleźć się w artykułach sponsorowanych czy postach zamieszczanych w social mediach? Dane z Google Trends będą pomocne w każdej z tych sytuacji.
Spis treści
Co to jest Google Trends?
Google Trends to bezpłatna usługa firmy Google pozwalająca uzyskać informacje na temat popularności słów kluczowych. Narzędzie działa od 2006 roku i zapewnia dostęp do statystyk wyszukiwania fraz w Google. Uzyskane w ten sposób dane doskonale sprawdzają się podczas opracowywania kampanii SEO i content marketingowych, planowania harmonogramu wpisów na blogach i w mediach społecznościowych czy newsów publikowanych na portalach.
Co zyskasz dzięki Google Trends?
Google Trends to nieocenione narzędzie, które pomaga badać popularność wybranych słów kluczowych. Pozwala sprawdzać sezonowość fraz i to, które z nich warto wykorzystać w kampaniach marketingowych prowadzonych np. przed wakacjami, Bożym Narodzeniem, Wielkanocą, początkiem roku szkolnego lub w innym czasie. Uzyskane informacje ułatwiają planowanie kampanii w czasie rzeczywistym i błyskawiczne reagowanie na blogu czy w mediach społecznościowych na aktualne zainteresowania Internautów.
Google Trend da Ci bezpośredni dostęp do statystyk Google pokazujących popularność słów kluczowych. Dzięki tej usłudze dowiesz się:
- jakie słowa kluczowe z grupy podobnych do siebie są najpopularniejsze wśród użytkowników wyszukiwarki,
- kiedy Internauci szukają Twoich usług lub produktów,
- które tematy aktualnie stają się popularne, a które odchodzą do wirtualnego lamusa,
- jakie słowa kluczowe są powiązane z Twoją ofertę (wybranym przez Ciebie słowem),
- które frazy cieszyły się zainteresowaniem w określonych odcinkach czasu (poznasz sezonowość słów kluczowych),
- jakie słowa kluczowe są szukane w danych regionach (duże ułatwienie do pozycjonowania lokalnego).
Dzięki Google Trends zyskasz:
- atrakcyjne tematy na wpisy blogowe, artykuły czy posty do social mediów,
- informacje potrzebne do zaplanowania sezonowych kampanii reklamowych z większym wyprzedzeniem (np. na Black Friday, Walentynki, Dzień Kobiet czy Mikołajki),
- dane przydatne podczas wprowadzania sezonowych produktów do swojej oferty – dowiesz się, kiedy użytkownicy wyszukiwarki zaczynają poszukiwać np. kostiumów kąpielowych, zimowych kurtek, sukienek na Sylwestra czy upominków na Dzień Dziecka.
Jakich informacji dostarczy Ci Google Trends?
Google Trends to narzędzie podzielone na kilka działów, które pozwolą Ci uzyskiwać nieco inne informacje. Te zaś są nieocenionym wsparciem w prowadzeniu marketingu internetowego.
Usługa składa się z sekcji
- Trendy w wyszukiwaniach fraz kluczowych – narzędzie pozwala sprawdzić sezonowość wybranych słów kluczowych. Dzięki niemu zyskasz również informacje o zmianach w popularności wybranej frazy w określonym regionie czy czasie oraz dane o częstotliwości wyszukiwania danego słowa na tle innych podobnych do niego wyrazów,
- Rok w wyszukiwarce – raport, który pozwala poznać najpopularniejsze w danym roku tematy. Zyskasz dane z wybranego kraju (np. Polski) lub całego świata oraz sprawdzisz najważniejsze trendy w wyszukiwaniu. Wyszukiwarka dzieli trendy na kilka różnych sekcji tematycznych (ekonomia, kultura, rozrywka, środowisko, zdrowie i samopoczucie, wiadomości i wydarzenia, reprezentacja, sport, filantropia),
- Zyskujące na popularności – sekcja dająca dostęp do dziennych trendów wyszukiwań. Ta opcja doskonale sprawdza się dla właścicieli serwisów informacyjnych i rozrywkowych, którzy poszukują pomysłów na najbardziej gorące newsy ze świata polityki, show biznesu, sportu itp.,
- Google News Initiative – dodatkowa sekcja, która daje dostęp m.in. do profesjonalnego szkolenia z korzystania z narzędzia Google Trends w praktyce. Dzięki niemu poznasz podstawowe zasady wyszukiwania, dowiesz się, jak odczytywać dane, by zyskać popularność w Google Search.
Jak działa Google Trends?
Google Trends dostarcza wykresów pozwalających poznać trendy dotyczące wyszukiwania danych tematów przez użytkowników Google. Daje wyniki w ujęciu geograficznym lub czasowym. Dostarcza ogólny obraz, ale nie zastępuje popularnego narzędzia SEO, czyli Keyword Planner, które ukazuje popularność wybranych fraz w czasie bieżącym. Na wykresie nie znajdziesz konkretnej ilości wyszukiwań wybranego słowa kluczowego, ponieważ Google Trends ma na celu ukazać zainteresowanie konkretnym tematem. Dane na wykresie są pokazywane w skali 0-100 po uprzedniej normalizacji. Na czym to polega? System odnajduje dzień, kiedy użytkownicy Google w wybranym czasie lub regionie najczęściej wyszukali wpisane słowo. To właśnie tej dacie narzędzie przypisuje wartość 100. Na tej podstawie wyliczane są wartości dla wyszukiwań w pozostałe dni (w skali 0-100).
Podczas odczytywania wykresów, pamiętaj, że liczba 100 oznacza największą popularność w Google Trends, a 50 o połowę mniejszą popularność. Jednocześnie wartość 0 pokazuje brak wystarczających danych dla danego słowa kluczowego, a nie to, że żaden użytkownik wyszukiwarki Google nie wpisał w pasek wskazanej frazy.
Jak korzystać z Google Trends?
Korzystanie z Trendów Google jest proste i intuicyjne. Wystarczy, że wejdziesz na stronę Google Trends. Następnie:
- wpisz interesujące Cię słowo kluczowe,
- wybierz opcję „Wyszukiwane hasło” lub „Marketing”,
- przeanalizuj dostępne wyniki.
Dostępne filtry pozwolą ci zyskać dostęp do wykresów według:
- regionu,
- zakresu czasowego – możesz wybrać ostatnią godzinę, ostatnie 4 godziny, ostatni dzień, ostatnie 7 dni, ostatnie 30 dni, ostatnie 90 dni, ostatnie 5 lat, zakres 2004 – dziś lub niestandardowy zakres,
- kategorii tematycznej,
- miejsca wyszukiwań – narzędzie sprawdza m.in. wyszukiwarkę Google, wyszukiwarkę grafiki oraz YouTube.
Jak wykorzystać dane z Google Trends w swoim biznesie?
Dane pozyskane z Google Trends znajdują szeroki wachlarz zastosowań. Wystarczy ich odpowiednia interpretacja, aby zyskać potężne narzędzie marketingowe ułatwiające planowanie kampanii reklamowych w czasie rzeczywistym lub działań typowo sezonowych.
Trendy Google są szczególnie przydatne w:
- planowaniu działań biznesowych i marketingowych – trendy ukazujące sezonowość zapytań to doskonały sposób na to, aby dobrze przygotować się do sezonu, kiedy Twój sklep internetowy może uzyskać najwięcej zamówień na towary, a firma na usługi. To ułatwi Ci wcześniejsze przygotowanie się do „gorącego czasu” w branży. Możesz wtedy zamówić więcej produktów, zaplanować zatrudnienie dodatkowego pracownika do obsługi zamówień i ich pakowania. Dzięki informacjom o sezonowości łatwiej będzie Ci również opracować strategię SEO i zaplanować kampanie marketingowe, aby w czasie największego ruchu potencjalni klienci dotarli właśnie do Ciebie, a nie do konkurencji. Te informacje szczególnie przydatne są dla początkujących przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają biznes lub weszli do danej branży i nie posiadają własnych danych historycznych o zwiększeniu zapytań, zamówień i sprzedaży w konkretnych okresach roku,
- planowaniu kampanii content marketingowych – Trendy Google pozwalają sprawdzać tematy o rosnącej i spadającej popularności. To znacznie ułatwia opracowywanie tematów na firmowe i sklepowe blogi czy artykułów sponsorowanych na portale zewnętrzne. Praktyczne porady, recenzje czy porównania produktów przyciągną użytkowników na stronę sklepu bądź firmy, pomogą użytkownikom rozwiać wątpliwości i mogą ich zachęcić do skorzystania z oferty firmy postrzeganej jako rzetelny ekspert w swojej branży,
- planowaniu tematów na portale newsowe lub rozrywkowe, serwisy branżowe czy popularne blogi – znajomość aktualnych trendów i newsów budzących największe zainteresowanie jest nieocenione dla osób prowadzących portale i blogi, które chcą dostarczać czytelnikom dokładnie tych informacji, których aktualnie poszukują,
- sporządzaniu harmonogramów postów w Social Mediach – popularne trendy doskonale sprawdzą się jako temat postów w mediach społecznościowych. Tematy z sekcji „Zyskujące ostatnio popularność” to prawdziwa kopalnia wiedzy dla Social Media Managerów, którzy chcą, aby firmowy fanpage czy konto na Instagramie zawsze były na bieżąco i trafiały w aktualne gusta odbiorców,
- odkrywaniu pomysłów na uzupełnienie asortymentu – w Trendach Google można odkryć prawdziwe perełki, które mogą stać się hitem wśród asortymentu sklepu internetowego,
- weryfikowaniu popularności lokalnej – popularność poszczególnych fraz kluczowych bardzo często różni się w zależności od krajów, regionów i miast, w których są wyszukiwane. Dane uzyskane z Google Trends możesz wykorzystać podczas przygotowywania sprzedażowych landing pages pod lokalne SEO czy w kampaniach Google Ads (dzięki informacjom z wykresów Google Trends dużo łatwiej będzie Ci targetować reklamy),
- porównywaniu kilku różnych słów kluczowych – Trendy Google dobrze sprawdzą się jako dane wspierające kampanie SEO. Dzięki temu bezpłatnemu narzędziu możesz porównać popularność kilku słów kluczowych z Twojej branży (np. łóżko do pokoju dziecka, łóżka dla dzieci, łóżka dziecięce).
- doborze słów kluczowych – w Google Trends znajdziesz informacje o innych hasłach poszukiwanych przez użytkowników. Są one podzielone na najpopularniejsze (najczęściej wpisywane) i zyskujące popularność (słowa, których popularność zwiększyła się w stosunku do poprzedniego okresu). Zakładka „Podobne zapytania” ułatwi Ci poznanie zainteresowań swoich klientów. Na tej podstawie możesz stworzyć nowe kategorie produktów w sklepie internetowym czy działy na blogu. Ułatwią Ci one także linkowanie wewnątrz serwisu (możesz odsyłać czytelników artykułu blogowego do tekstów poruszających podobne tematy). Jest to kluczowy element planowania SEO Copywritingu.
Czy statystyki Google Trends są tym samym, co wyszukiwalność słów kluczowych?
Usługa Google Trends jest doskonałym uzupełnieniem, ale nie zastępuje typowych narzędzi SEO służących do planowania kampanii i opracowywania szczegółowej strategii pozycjonowania. Te drugie pozwalają zyskać informacje o wyszukiwalności SEO, która pozwala poznać, ile (mniej więcej) osób wpisało dane słowo kluczowe w ciągu miesiąca w wyszukiwarce Google. Narzędzia SEO najczęściej takie statystyki określają w kolumnie volume, search volume lub średnia miesięczna liczba wyszukiwań. Wiele z nich wskazuje zakres od 10 wyszukiwań miesięcznie w górę (bez ograniczeń).
Google Trends pokazuje popularność słów kluczowych w znormalizowanej skali 0-100, która oparta jest o popularność wyszukiwań, ale nie konkretną liczbę użytkowników wpisujących daną frazę.
Wykorzystaj potencjał Google Trends w swoim biznesie
Dowiedziałeś się, czym jest Google Trends, jak z niego korzystać oraz jakie dane pozwala uzyskać. Jest to bardzo pomocne narzędzie, które pozwoli Ci poznać zainteresowanie określonymi tematami w ujęciach sezonowych i regionalnych. Usługę firma Google udostępnia bezpłatnie, a korzystanie z niej jest bardzo intuicyjne. Świetnie sprawdzi się ono podczas analizy słów kluczowych, opracowywania strategii SEO, content marketingowych i w planowaniu reklam w Social Mediach czy do targetowania reklam Google Ads. Dzięki niemu znajdziesz tematy z dużym potencjałem wyszukiwawczym, które doskonale sprawdzą się na firmowym lub sklepowym blogu, w serwisach branżowych, rozrywkowych czy informacyjnych.
Czytaj także: Czym jest Digital Marketing?
Czytaj także: Kim jest i czym zajmuje się Content Manager?