5 min czytania
E-mail, post, vlog, blog, content marketing to terminy, które weszły do języka potocznego za sprawą Internetu, bez którego większość z nas nie wyobraża już sobie życia codziennego. Wraz ze zmianami w świecie mediów cyfrowych pojawiło się wiele nowych zawodów, które są ściśle związane z digitalem. Jednym z nich jest content manager. Kto to jest i czym się zajmuje? Na jakie zarobki może liczyć w Polsce content manager? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na swoje pytania.
Kto to jest content manager?
Content manager to osoba, której podstawowym obowiązkiem jest zarządzanie przepływem treści marketingowych w danej firmie. Zasadniczym zadaniem content managera jest nadzorowanie i wspieranie zespołu pracowników pozostających pod jego decyzyjnością (copywriterów, grafików, specjalistów SEO) w ich codziennych zajęciach. Celem takiego zarządzania jest uzyskanie przez firmę jak najlepszych rezultatów biznesowych poprzez prawidłowo zoptymalizowane teksty umieszczane na firmowej stronie, blogach, vlogach i w serwisach zewnętrznych (branżowe portale, poczytne blogi, media społecznościowe).
Content manager najczęściej pracuje w:
- agencjach SEM i SEO,
- agencjach Social Media,
- agencjach copywriterskich,
- agencjach reklamowych,
- sklepach internetowych.
Czym zajmuje się content manager?
Działania content managera mają na celu zarządzanie kampaniami content marketingu. Ich główne cele to:
- poprawa czytelności i widoczności strony internetowej firmy,
- budowanie wizerunku marki,
- działanie w kierunku generowania ruchu na stronach firmy,
- przedstawianie oferty w sposób atrakcyjny, profesjonalny i kreatywny,
- zwiększenie ilości potencjalnych odbiorców,
- podtrzymanie poziomu zainteresowania ofertą wśród obecnych klientów,
- pozyskiwanie nowych odbiorców.
Content manager najczęściej pełni rolę kierownika zespołu pracowników. Jako przełożony copywriterów, grafików i innych podległych mu osób opracowuje plan pracy i zleca im zadania, które powinny być wykonane według opracowanego harmonogramu. Do tego celu może wykorzystać narzędzia analityczne ułatwiające stworzenie treści zgodnych z założeniem, ale wykonanych w krótkim czasie. Jest odpowiedzialny za dobór odpowiednich słów kluczowych, które ułatwią pozycjonowanie treści w wyszukiwarkach.
Do zadań content managera należy również monitorowanie wszelkich treści wychodzących spod szyldu marki, prawidłowości działania stron i podstron firmy, by zapewnić jej bieżącą aktualizację, a tym samym atrakcyjność zarówno w treści jak i ofertach.
Warto zauważyć, że praca content managera wiąże się z odpowiedzialnością za wszystkie treści opisujące daną markę.
Śledzenie na bieżąco wydarzeń, nowinek oraz ciekawostek to również zadanie dla content managera. Dzięki wychwyceniu nowych informacji, content manager może natychmiast zlecić copywriterom treści zgodne z aktualnymi wydarzeniami.
Praca content managera jest zależna od wielu czynników. Są to przede wszystkim:
- wysokość budżetu przeznaczonego na profesjonalny marketing,
- wielkość kierowanego zespołu,
- branża, w której działa firma (content managerzy w agencjach SEM i SEO często są odpowiedzialni za strony wielu różnych klientów),
- zasobów marketingowych,
- określonych celów biznesowych,
- kompetencji i zdobytej wiedzy samego content managera.
Jak zostać content managerem?
Content manager musi posiadać szeroką wiedzę z zakresu marketingu i reklamy. Duży potencjał do rozwoju w tym kierunku mają absolwenci studiów z zakresu marketingu i zarządzania, public relations, dziennikarstwa. Ważne jest, aby przyszły pracownik znał specyfikę działania popularnych platform internetowych, potrafił dobrać odpowiednie kanały do dystrybucji treści oraz sposoby docierania do szerokiego grona klientów. Musi również potrafić zarządzać zespołem, mieć wiedzę z zakresu języka, znać systemy zarządzania treścią (popularne CMS) oraz narzędzia analityczne potrzebne do tworzenia harmonogramów publikacji treści i weryfikacji wyników kampanii.
Jaki wybrać kierunek samokształcenia się? Oto kilka propozycji:
- zdobywaj wiedzę z książek, słowników i leksykonów,
- czytaj nowe publikacje na pokrewne zawodowi tematy,
- dogłębnie zapoznaj się z ofertą swojego pracodawcy – podpowiedz mu najlepsze rozwiązania, rozwiąż pojawiające się problemy,
- weryfikuj zdobyte informacje, śledź na bieżąco nowinki branżowe, obserwuj konkurencję,
- korzystaj z wyszukiwarek, ucz się nowych technik marketingowych,
- śledź najnowsze narzędzia analityczne i aktywnie z nich korzystaj.
Content manager – zarobki
Odpowiedzialność ciążąca na zawodzie content managera sprawia, że zarobki w tej profesji mają bardzo szeroki zakres. Content manager kieruje zespołem pracowników, koordynuje ich pracę, monitoruje zadania i odpowiada za ewentualne nieścisłości, co głównie przekłada się na jego wynagrodzenie. Widełki zarobków zależne są od stopnia odpowiedzialności, ilości przydzielonych mu projektów i zadań oraz w dużym stopniu od miejsca pracy i możliwości finansowych pracodawcy. Wpływ na stawkę ma również zdobyte doświadczenie i forma zatrudnienia (bezpośrednio przez pracodawcę czy agencję marketingową). W Polsce średnie zarobki content managera wynoszą 6851 zł miesięcznie. Można jednak znaleźć oferty pracy także duże poniżej tej średniej (około 2500-3000 zł netto miesięcznie) oraz powyżej niej (nawet 10 000 – 15 000 zł netto).
Czytaj także: Rodzaje marketingu