Umów rozmowę

Jak napisać przepis kulinarny?

Gotowanie to Twoja pasja? Chcesz podzielić się swoimi najlepszymi przepisami z innymi, jednak pisanie nie jest Twoją mocną stroną? Dowiedz się, jak napisać ciekawy przepis kulinarny, który skradnie serce i żołądek niejednego krytyka kulinarnego.

Czym jest przepis kulinarny?

Przepis kulinarny to nic innego jak instrukcja krok po kroku, jak przygotować posiłek. Zawiera listę składników i szczegółowe wskazówki dotyczące ich przygotowania oraz łączenia.

Dobrze i czytelnie napisany przepis poprawi liczbę Twoich odbiorców, dlatego ważne jest zachowanie precyzji podczas pisania tak, aby każdy czytelnik bez trudności mógł odtworzyć potrawę w swoim domu.

 

Zasady pisania przepisu kulinarnego

Najważniejszy jest tytuł, to on zachęci lub też nie, do odwiedzenia Twojej strony. Pamiętaj, że tytuł:

  • powinien być krótki, ale precyzyjny. Stosuj w nim słowa kluczowe, czyli to, czego przepis będzie dotyczył, np. „makaron/sos pomidorowy” – odmieniaj według potrzeb Twojego przepisu;
  • powinien jasno wskazywać, co jest przedmiotem przepisu. Unikaj ogólnego pisania, np. „makaron”, zamiast tego napisz „makaron z klopsikami w sosie pomidorowym”;
  • możesz opisać jego superlatywy, np. „tani makaron z klopsikami w sosie pomidorowym”, albo “szybki makaron z klopsikami w sosie pomidorowym”.

Wstęp powinien być krótki, żeby jasno nakreślić odbiorcy, czego dotyczy przepis. Może zawierać kilka słów o potrawie, jej pochodzeniu, wyjątkowych cechach lub osobistych doświadczeniach związanych z jej przygotowaniem. Przykładowo:

“Makaron z klopsikami w sosie pomidorowym zachwyca łatwością przygotowania. Dzięki prostym składnikom szybko przygotujesz obiad dla całej rodziny.”

Równie ważna, co tytuł, jest lista potrzebnych składników. Powinna być jasna i przejrzysta. W tym celu użyj wyliczeń, które klarownie zaprezentują listę. Pamiętaj, żeby składniki wymieniać w kolejności, w jakiej będą używane w przepisie. Nie zapomnij również podać ich dokładnej gramatury.

WAŻNE! Pisząc “trochę”, “szczypta” tak naprawdę nie określasz, ile jakiego składnika należy użyć.

Stosuj więc precyzyjne wartości, np.:

  • 400g mięsa wołowego
  • 1 cebula
  • 1 jajko
  • ½ szklanki bułki tartej ...

Sposób przygotowania także powinien być prosty w zrozumieniu, a instrukcje powinny być zwięzłe i precyzyjne. Podziel je na logiczne etapy.

Każdy krok powinien być opisany osobno, zaczynając od czynności przygotowawczych, takich jak mycie i krojenie warzyw, aż po końcowe etapy, jak mieszanie składników czy dekorowanie potrawy. Tutaj również stosuj wyliczenia, które poprawiają wizualny odbiór przepisu kulinarnego. Przykładowo:

Przygotowanie klopsików:

  • W dużej misce wymieszaj mięso mielone, jajko ...
  • Formuj małe klopsiki.
  • Rozgrzej odrobinę oleju na patelni na średnim ogniu ...

Przygotowanie sosu pomidorowego:

  • Na tej samej patelni, na której smażyłeś klopsiki ...
  • Dodaj ...
  • Włóż klopsiki do sosu i gotuj razem ...

Gotowanie makaronu:

  • W dużym garnku zagotuj wodę ...
  • Odcedź makaron i wymieszaj ...

Podanie:

  • Na talerzach serwuj ...
  • Możesz posypać danie ...

Stosuj podkreślenia przy głównych etapach lub ważnych informacjach w przepisie. Taki zabieg sprawia, że odbiorca skupia uwagę na istotnych elementach przepisu, zapamiętując kolejne kroki.

WAŻNE! Podaj czas przygotowania i liczbę porcji!

Orientacyjny czas potrzebny na przygotowanie potrawy, podzielony na czas przygotowania składników i czas samego gotowania, pozwoli na lepszą organizację w kuchni dla odbiorcy. Zwykle zaznacza się to poprzez lakoniczne:

  • Przygotowanie składników: około 15-20 minut
  • Gotowanie: około 30-35 minut
  • Całkowity czas przygotowania i gotowania: około 45-55 minut

Określając liczbę porcji, jakie można uzyskać z podanych składników, pozwalasz lepsze na rozplanowanie zakupów oraz zarządzanie czasem swoim odbiorcom, np.:

  • Porcje: 4

Ciekawym zabiegiem jest zastosowanie porad i wariantów dotyczących Twojego przepisu. W tej sekcji można zamieścić dodatkowe informacje, takie jak możliwe zamienniki składników, sugestie dotyczące serwowania lub inne porady kulinarne. Przykładowo:

  • Wersja wegetariańska: zamiast mięsa użyj mielonych warzyw ...
  • Dodaj odrobinę ostrości, dodając ...
  • Serwuj danie z ...
  • Jeśli przygotujesz większą ilość ...

Tego rodzaju wskazówki stanowią alternatywę dla klasycznego przepisu, dzięki czemu istnieje większe prawdopodobieństwo, że Twój przepis spodoba się większej liczbie odbiorców.

Dodaj zdjęcia swojego posiłku, które pokazują najważniejsze kroki lub gotowe danie. Pomaga to wizualnie zrozumieć, jak powinien wyglądać proces i końcowy rezultat.

Dodatkowe elementy przepisu, o których warto pamiętać

Elementy, które poprawią jakość Twojego przepisu, jednak nie są konieczne to: poziom trudności oraz kaloryczność dania. Jeśli jesteś w stanie je ocenić, wówczas dodaj je do przepisu, aby ułatwić proces gotowania swoim czytelnikom.

Zwróć uwagę na to, jak odnosisz się do swoich odbiorców. Styl, którym piszesz powinien być swobodny i przyjazny. Lepiej, jeśli będzie przypominał rekomendację posiłku dla przyjaciółki niż sztywne, książkowe porady.

Pisz w sposób, który sprawia, że czytelnicy czują się mile widziani i pewni siebie w kuchni. Używaj zwrotów takich jak "Witaj!" lub "Cześć!" na początku przepisu. Natomiast unikaj skomplikowanego języka i terminologii.

Zwracaj się bezpośrednio do odbiorcy, używając "ty" lub "wy", np. “Dodaj/rozgrzej/użyj ...”.

Używaj zwrotów, które dodają pewności, np.: "Nie martw się, jeśli klopsiki nie są idealnie okrągłe – najważniejszy jest smak!".

Jeśli przepis ma osobistą historię, podziel się nią z odbiorcami, np. "Ten przepis jest moim ulubionym od dzieciństwa, zawsze przypomina mi dom".

Kończąc przepis dopisz “Smacznego!” – to miły dodatek, który niejednej osobie sprawi uśmiech na buzi.

 

Przepis kulinarny - przykład

Dla lepszego zrozumienia, jak napisać dobry przepis, możesz posiłkować się tym prostym przykładem:

Przepis na makaron z kremowym sosem z suszonych pomidorów i szpinaku

Cześć!

Dzisiaj podzielę się z Tobą moim sprawdzonym przepisem na makaron z kremowym sosem z suszonych pomidorów i szpinaku, którym moje dzieciaki zajadają się nawet w te dni, kiedy kompletnie nie mają na nic ochoty. Przepis jest prosty i szybki, dzięki czemu zawsze mogę wkraść się w ich łaski ;)

Składniki:

  • 250 g makaronu (np. penne, spaghetti, tagliatelle)
  • 200 g świeżego szpinaku
  • 100 g suszonych pomidorów w oleju
  • 200 ml śmietany 30% lub 18%
  • 2 ząbki czosnku
  • 50 g startego parmezanu (opcjonalnie)
  • 1 łyżka oliwy z oliwek
  • sól i pieprz do smaku
  • świeża bazylia do dekoracji (opcjonalnie)

Przygotowanie składników: około 10-12 minut

Gotowanie: około 10-13 minut

Całkowity czas przygotowania i gotowania: około 20-25 minut

Porcje: 2

Sposób przygotowania

Gotowanie makaronu:

  • W dużym garnku zagotuj wodę z płaską łyżeczką soli.
  • Wrzuć makaron i gotuj go al dente zgodnie z instrukcją na opakowaniu.
  • Odcedź, zachowując pół szklanki wody z gotowania.

Przygotowanie sosu:

  • Na dużej patelni rozgrzej oliwę z oliwek.
  • Dodaj przeciśnięte przez praskę ząbki czosnku i smaż na średnim ogniu przez około 1 minutę, aż czosnek zacznie pachnieć.
  • Pokrój suszone pomidory na drobne kawałki i dodaj je na patelnię.
  • Smaż przez około 2-3 minuty, a następnie dodaj umyty szpinak.
  • Smaż wszystko razem, aż szpinak zwiędnie.
  • Wlej na patelnię śmietanę i dokładnie wymieszaj.
  • Gotuj na małym ogniu przez kilka minut, aż sos lekko zgęstnieje.
  • Dopraw solą i pieprzem do smaku.

Połączenie makaronu z sosem:

  • Dodaj ugotowany makaron do patelni z sosem. Jeśli sos jest zbyt gęsty, dodaj trochę zachowanej wody z gotowania makaronu.
  • Wymieszaj, aby makaron dobrze pokrył się sosem.

Serwowanie:

  • Podawaj makaron gorący, posypany startym parmezanem.
  • Możesz udekorować świeżą bazylią.

Smacznego!

 

Taki przepis zawiera wszystkie najważniejsze elementy, jest prosty i zrozumiały. Jego lakoniczna i przejrzysta formuła przyczynia się do tego, że będzie częstym wyborem wśród odbiorców.

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również