4 min czytania
Funkcjonujące w XX wieku hasło „reklama dźwignią handlu” obecnie nabrało zupełnie nowego wymiaru. Dzisiaj nie chodzi już tylko i wyłącznie o zareklamowanie produktów firmy, wprowadzenie jej na rynek, umocnienie marki, zdobycie nowych klientów i kontrahentów, a także utrzymanie dotychczasowych. Bardzo ważne jest zbudowanie zaufania i społeczności zgromadzonej wokół marki. Zaufanie zbudowane poprzez reklamę i marketing będzie procentowało w przyszłości. W nowe potrzeby idealnie wpisuje się rozszerzona koncepcja mix marketingu, czyli zasada 7p. Marketing 7o ułatwia zbudowanie podwaliny mocnej, nieobawiającej się konkurencji firmy i zapewnienie jej możliwość wszechstronnego rozwoju.
Spis treści
Marketing 7p – co to jest?
Co to jest marketing 7p? Po raz pierwszy termin „marketing mix” pojawił się w 1953 roku. Został on użyty przez wykładowcę Uniwersytetu Harvarda Neil’a H. Bordena. W ciągu kilku lat koncepcja ta zmieniła nieco profil i została rozszerzona o nowy symbol „4p”, a po jakimś czasie przekształciła się w bardziej złożoną strategię, czyli marketing 7p obejmujący aż 7 elementów pozwalających na dopasowanie produktu do potrzeb klientów i zwiększenie sprzedaży.
Elementy marketingu 7p
Symbol 7p odnosi się do stosowanych w tego typu marketingu zadań mających na celu całościowe zajęcie się produktem, który został wytypowany do wypromowania. Nie musi to być jednostkowy produkt – może to być grupa towarów lub usług posiadających wspólne cechy.
Podstawowe elementy marketingu 7p to:
- produkt (product) – jego parametry techniczne, wygląd, jakość, właściwości fizyczne itp.,
- cena (price) – odniesienie pomiędzy cennikiem konkurencji i kosztami własnymi,
- miejsce (place) – dystrybucja obejmującą również umiejscowienie fabryki, magazynu oraz sklepów,
- promocja (promotion) – narzędzia pozyskujące nowych odbiorców.
Warto podkreślić, że literka „p” odnosi się do angielskich wyrażeń, ze względu na etymologię samej koncepcji. Od pierwszego użycia terminu „marketing-mix” minęło 60 lat. Przez ten czas, dzięki dostępowi do coraz nowocześniejszej technologii, marketing mix 4p został poszerzony o dodatkowe składniki.
Dodatkowe elementy 7p to:
- ludzie (people),
- procesy (process),
- świadectwo materialne (physical evidence).
Ludzie (people)
W marketingu czynnik ludzki ma bardzo duże znaczenie. Odnosi się do dwóch grup osób – bezpośrednio związanych z firmą (twórców, współpracowników i kadry menadżerskiej) oraz odbiorców. Pierwsza grupa zajmuje się kontaktem z kontrahentami i klientami firmy, reprezentuje przedsiębiorstwo, odpowiada za wysoką jakość produktu i ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie firmy. Natomiast grupa druga korzysta z towarów poprzez ich zakup i wyraża swoją opinię.
Procesy
Wprowadzenie marketingu mix 7p wiąże się z całościową obsługą towarów i klientów. Pod pojęciem „procesy” należy rozumieć wszystkie elementy składające się na produkt – od jego powstania poprzez promocję aż do sprzedaży.
Pierwszym czynnikiem jest wzbudzenie zainteresowania i zaprezentowanie oferty. Kolejnym finalizacja transakcji, a na końcu obsługa w razie konieczności serwisowania produktu lub jego reklamacji. Należy podkreślić, że czynniki te mają wpływ na kompleksowe postrzeganie marki. To z kolei zaowocuje w przyszłości wzrostem zainteresowania produktem i zdobyciem nowych klientów.
Świadectwo materialne, czyli physical evidence, to następny ważny element marketingu 7p. Oznacza on wszystkie aspekty wiążące się z wizerunkiem marki i mające wpływ na decyzję odbiorców. Niezwykle istotne jest, aby całościowy wizerunek firmy (obowiązujący dress code pracowników, strona internetowa, wygląd siedziby przedsiębiorstwa itp.) były spójne i pozytywnie odbierane przez klientów. Physical evidence wskazuje na wszystkie fizyczne elementy mające związek z konsumentami wchodzącymi w interakcje z firmą. To korzystnie wpływa na zdobywanie doświadczenia we wzajemnych kontaktach.
Marketing mix 7p na przykładzie firmy Marketing mix 7p znajduje zastosowanie w firmach, których celem nadrzędnym jest prowadzenie analizy SWOT, analizy konkurencyjności oraz realizacja zamierzeń ściśle według ustalonych zasad. Korzystanie z technologii marketingu 7p wpływa na podniesieniu szansy na sukces, pozwala na unikanie standardowych błędów i pomaga prawidłowo ocenić projekty zakończone niepowodzeniem. Dzięki koncepcji 7p możliwa jest odpowiedź na wiele pytań dotyczących rozwoju firmy, a także zatrzymania klientów i zdobycia nowych odbiorców.
Czytaj także: Rodzaje marketingu