Umów rozmowę

Rodzaje marketingu

Marketing zmieniał się przez lata. Jedne formy reklamy nie dostosowywały się do aktualnej rzeczywistości, dlatego znikały z rynku, a inne ewoluowały i zyskiwały nieco inne formy. Cały czas pojawiają się nowe media, kanały dystrybucji przekazów reklamowych i sposobów docierania do klientów. Jakie rodzaje marketingu są najpopularniejsze? Przygotowaliśmy krótkie zestawienie. Z naszego artykułu dowiesz się, co to jest marketing oraz poznasz jego różne rodzaje i ich charakterystyczne cechy. Przeczytaj i dobierz formy reklamy idealnie dopasowane do swojej branży, potrzeb odbiorców oraz przyjętej strategii sprzedażowej.

Co to jest marketing?

Marketing to ogół działań reklamowych, które mają na celu promocję marki, produktów lub usług, ukazanie ich zalet i wyróżników na tle konkurencji. Mają one za zadanie odkrycie potrzeb klientów i przekonanie ich, że to nasza oferta jest w stanie je zaspokoić. Ostatecznym celem marketingu jest sprzedaż. Działania marketingowe to rozbudowany zakres czynności, które rozpoczynają się już na etapie badań rynku, a kończą na utrzymywaniu długofalowej relacji z klientami.

Ogólnie pojęta definicja marketingu nie odzwierciedla jednak wszystkich obecnie stosowanych działań, ponieważ branża ta cały czas się rozwija i na bieżąco pojawiają się nowe formy, które nieco różnią się od wcześniej stosowanych. Śmiało można powiedzieć, że hasło „Reklama dźwignią handlu” wcale nie straciło na aktualności, ale zyskało nowy image.  Plan działania, którego celem jest wykreowanie jak najlepszego wizerunku danej usługi czy produktu, ustalany jest już w momencie badań rynkowych. Opracowany schemat wieńczy określenie wysokości cen, a także rodzaj komunikacji z hipotetycznymi nabywcami. Chociaż marketing to głównie promowanie usług oraz towarów, to również przyczynia się do zwiększenia sprzedaży towarów już znanych, które dzięki przemyślanym działaniom stały się bardzo popularne.

Rodzaje marketingu

Dotychczasowy marketing, mimo że był prawidłowo przeprowadzany, nie miał zbyt dużego zasięgu. Promowanie towarów i usług odbywało się na billboardach, w spotach telewizyjnych czy radiowych czy w formie ulotek.  Ze względu na brak Internetu, tego typu marketing miał bardzo ograniczone możliwości działania. Obecnie dostęp do mediów, social mediów, radia i telewizji jest nieograniczony, a co za tym idzie przekazywanie treści nabrało mocy i stało się bardziej interesujące.

Wyróżniamy kilka rodzajów marketingu, które ułatwią wypromowanie nawet towaru, który oferują liczne firmy konkurencyjne.

Marketing treści, czyli content marketing.

Ten przekaz polega na tworzeniu oraz dystrybucji powstałych treści skierowanych do wszystkich odbiorców online. Ma to na celu zwiększenie zainteresowania produktami i zachęcenie do kupienia wybranego przedmiotu czy usługi. Marketing treści koncentruje się na grupie ludzi dorosłych i odpowiedzialnych, którym przekazywane są rzetelne informacje. Ten rodzaj marketingu obejmuje pisanie tekstów blogowych, publikowanie postów w mediach społecznościowych, tworzenie e-booków, infografik, treści wideo, podcastów i wielu innych rodzajów contentu. Niezależnie od formy, celem content marketingu jest dotarcie do jak największej liczby odbiorców i przekazanie im merytorycznych i sprawdzonych informacji, których właśnie poszukują. Jest to bardzo nienachlana forma reklamy, ponieważ przekazy mają formą przydatnych poradników, zestawień produktów czy artykułów eksperckich dostarczających odpowiedzi na pytania, rozwiewających wątpliwości i pozwalających zdobyć wiedzę potrzebną na co dzień.

Digital marketing czyli marketing cyfrowy

 Digital marketing dotyczy strategii mieszczącej się w każdej formie z wykorzystaniem technologii cyfrowej. Jest to obecnie dominujący przekaz, wykorzystywany przez specjalistów od marketingu. Wiąże się on bezpośrednio z rozwojem Internetu i powszechnym używaniem smartfonów.

Social media marketing

Social media marketing to według jednych odmiana content marketingu, według innych oddzielne pojęcie. Bez względu jednak na teoretyczne rozważania, marketing w mediach społecznościowych to jedna z najpotężniejszych strategii promowania towarów oraz usług i najbardziej skuteczna. Ten rodzaj marketingu polega na publikacji zalet promowanych towarów i usług na platformach społecznościowych (Instagram, Twitter, Facebook, YouTube i innych). Wybranie grupy docelowej najliczniej zgromadzonej na danej platformie społecznościowej ułatwi Ci wypromowanie swojej oferty wśród osób, które rzeczywiście mogą stać się klientami Twojej firmy.

Search Engine Marketing (SEM)

SEM to marketing w wyszukiwarkach (głównie Google). Wyszukiwarki obecnie są podstawowym narzędziem do ukazywania wszelkich materiałów mających na celu wypromowanie danego produktu. Do tego celu służą linki widoczne na stronach z wyszukanymi propozycjami, dzięki którym użytkownik ma możliwość wejścia bezpośrednio do interesujących go treści.

Tego typu marketing dzieli się na dwa rodzaje:

  • bezpłatne działania SEO – promowanie storn internetowych w naturalnych wynikach Google,
  • płatne reklamy PPC – tutaj opłata naliczana jest w momencie kliknięcia w link, co wiąże się z zakupem reklam. Reklamy PPC są treściami sponsorowanymi.

Marketing organiczny

Organic marketing jest bezpłatną formą reklamy, która wzbudza zainteresowanie wśród odbiorców w sposób naturalny. Ma to ścisły związek z optymalizacją stron internetowych i treści pod kątem SEO, czyli dopasowanie ich w taki sposób, aby spełniały wymogi brane pod uwagę przez algorytmy Google w rankowaniu adresów. Pozycjonowanie wraz z marketingiem treści i przekazem w mediach społecznościowych tworzą najpotężniejszą formę promocyjną.

Marketing wideo

Jest najbardziej przyciągającym zainteresowanie rodzajem marketingu, angażującym szeroką rzeszę użytkowników. Film w bardzo kreatywny sposób pozwala na przedstawienie zalet promowanego produktu, znaczenia marki oraz korzyści związanych z korzystaniem z przedstawianej oferty. Traktowanie filmu wideo w sposób podobny do wpisów blogowych pozwoli dotrzeć do odbiorców w sposób wzbudzający zaufanie. Materiały wideo można publikować na platformie YouTube, Facebook lub własnej (stworzonej na potrzeby promocyjne strony internetowej). W tym celu można skorzystać z kreatora filmów wideo i stworzyć własny projekt, aby zdobyć rzeszę stałych odbiorców.

Influencer marketing, czyli marketing influencerski

Jest związany z wykorzystaniem siły Instagrama oraz innych platform społecznościowych na potrzeby promocji produktów. Obecnie influencerzy są uważani za ekspertów w różnych dziedzinach, dzięki temu zyskują bardzo szerokie grono fanów. Skorzystanie z pomocy influencera do zareklamowania jakiegokolwiek produktu czy usługi pozwoli na wzrost zainteresowania wśród jego obserwujących, a to wiąże się ze zwiększonym popytem na daną markę. Korzyści płynące ze współpracy pomiędzy influencerem a firmą mają wymierną postać. Promujący otrzymuje odpowiednią zapłatę, natomiast firma zyskuje nowych klientów.

Marketing afiliacyjny

Ma ścisły związek z influencer marketingiem. Firma pragnąca wylansować własne produkty nawiązuje kontakty z influencerami (zwanymi tutaj afiliantami) i zawiera z nimi odpowiednią umowę. Afiliant na swojej stronie internetowej reklamuje produkty sprzedawcy, a w zamian otrzymuje ustalony procent od sprzedaży. Taka forma reklamy realizowana jest za pomocą linku do produktu umieszczonego na stronie influencera.

Marketing szeptany

 Marketing szeptany polega na wyrażaniu dobrej opinii o reklamowanych produktach przez zadowolonych klientów. Ma to na celu przekonanie potencjalnych nowych odbiorców, że zakupiony przez liczne osoby produkt jest wart swojej ceny i najwyższej uwagi. Marketing szeptany (buzz marketing) to najpopularniejsza forma strategii marketingowej. Swoją pozytywną opinię wyrażają zadowoleni klienci, a to najlepsza rekomendacja, ponieważ ludzie wolą sięgać po produkty lub usługi, które zostały już wypróbowane przez kogoś innego.

Marketing bezpośredni

 Polega na docieraniu do odbiorców przy pomocy wizualnej formy przekazu, czyli ulotek, broszur, maili czy osobistych wizyt u hipotetycznego odbiorcy. Ta forma reklamy nie zawsze jest dobrze postrzegana. Obecnie papierowa forma promowania produktu jest najmniej popularna i często ignorowana. Większą uwagą cieszą się reklamy na odwiedzanych przez użytkowników stronach internetowych, gdyż zawierają więcej interesujących ich treści. Odpowiednio zaplanowana kampania dopasowana do konkretnej grupy odbiorców może jednak przynieść dobre efekty. Grupą, do której w ten sposób łatwo jest dotrzeć są np. seniorzy, którzy chętnie sprawdzają gazetki reklamowe sklepów.

E-mail marketing  

Łączy się ściśle z wykorzystaniem do promowania produktów i usług poczty elektronicznej. Kampanie pozwalają zbudować własną grupę odbiorców, która zapisze się na newsletter, wysyłać im ciekawe treści i przemycać w nich polecenia oraz reklamy.

 

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również