6 min czytania
Tytuły artykułów prasowych, publicystycznych czy dzieł literackich mają na celu wprowadzenie czytelnika w klimat swoich treści i zainteresowanie go ich tematyką. Dodatkowo warto jednak zadbać o atrakcyjne śródtytuły. Obecnie odbiorcy codziennie mają do wyboru ogromne ilości treści, dlatego niewiele osób będzie dokładnie śledzić Twój artykuł. Śródtytuły zwiększą przejrzystości contentu. Czytelnicy najczęściej skanują teksty w poszukiwaniu elementów, które powiedzą im, czego dotyczy dana treść i czy warto przeczytaj całość. Dobre śródtytuły pomogą Ci ich zachęcić do dalszej lektury. Jak jednak je przygotować?
Co to jest śródtytuł?
Śródtytuł to dodatkowy nagłówek wewnątrz tekstu, który pozwala wyróżnić poszczególne fragmenty artykułu lub innego utworu. W książkach dotyczy on tytułów rozdziałów, tomów i sekcji. W Internecie jest to nagłówek h2,h3, h4, h5, h6, który pozwala uporządkować treść, zwiększyć przejrzystość tekstu i podpowiedzieć czytelnikowi, czego dotyczą poszczególne fragmenty.
W czasach, gdy słowo pisane było najważniejszym przekazem informacji, aby wzbudzić zainteresowanie czytelników autorzy tekstów starali się wypracować techniki ich tworzenia w jak najbardziej przyswajalnej formie dla oczu czytelników. Treści musiały być przyjazne w odbiorze, łatwe w czytaniu, a przede wszystkim miały kusić tytułami – im bardziej tajemniczy, tym bardziej intrygujący. Jednak nie zawsze to skutkowało, dlatego też wprowadzenie w gotowy tekst rozdzielających go śródtytułów zrewolucjonizowało prasę codzienną i dodało jej rzetelnego kontekstu.
W momencie pojawienia się Internetu konieczne stało się zainteresowanie jak największej liczby czytelników przekazem płynącym z tekstu. Z tego powodu wstawianie śródtytułów pozwoliło na zastosowanie pewnych zabiegów stylistycznych, zachęcających odbiorców do uważnego czytania artykułu i wgłębienie się w jego treść. Śródtytuły zwiększyły również przejrzystość artykułów. Obecnie niewiele osób chce sięgać po długie bloki tekstu, które po prostu są męczące dla oczu. Śródtytuły pozwalają je przełamać i stworzyć przyjazne artykuły, które odbiorca może czytać fragmentami.
Zastosowanie w śródtytułach gier słownych, kalamburów lub wyrazów dźwiękonaśladowczych
Wprowadzenie zabawnych skojarzeń, tajemniczych zwrotów czy gier słownych do tekstów (w szczególnie w śródtytułach) umożliwi czytelnikowi intelektualną projekcję danego zagadnienia, co jest równoważne ze zrozumieniem treści czytanej. Umieszczenie w śródtytułach sentencji, złotych myśli, czy aktualnych sloganów pomoże zainteresować się tematyką przedstawioną w tekście. Jasno wyrażone przekazy (np. „dbaj o zdrowie!”, „mowa jest srebrem, a milczenie złotem” albo „małe jest piękne”) ułatwi jego zrozumienie, a w wielu przypadkach pomoże zastosować się do zawartych w nim poleceń.
Jakie śródtytuły zastosować w tekście?
Wybierając odpowiedni podtytuł do tekstu warto pilnować, aby był tematyczny (nie może być zbyt ogólny). Dobry śródtytuł musi być krótki, łatwy w odbiorze i zrozumiały dla czytelników, co skłoni ich do zainteresowania się treścią.
Wstawienie śródtytułu w tekstach pisanych przez copywriterów pozwala na dokładną analizę każdego fragmentu artykułu. To oznacza, że cały tekst zostanie lepiej zrozumiany, a jego treść będzie chętniej czytana przez Internautów. Dodatkowe tytuły są również bardzo pomocne w przypadku dużej ilości rozpraszających czytelnika reklam. Dobrze sformatowany tekst, zaopatrzony trafnym śródtytułem, przyciągnie uwagę czytelnika, który (dzięki przejrzystej formie artykułu) skupi na nim uwagę i przeczyta go ze zrozumieniem.
Kiedy dodawać śródtytuły?
Każdy tekst posiada własny nagłówek, który może lecz nie musi być tematycznie związany z treścią artykułu. Jeśli główny tytuł nawiązuje bezpośrednio do treści, dodanie śródtytułów ma charakter rozdzielający poszczególne zagadnienia tekstu. Jeżeli jednak tytuł tekstu ma zagadkowe, dwuznaczne lub obco brzmiące przesłanie, dodane śródtytuły mają za zadanie wyjaśnienie poszczególnych niejasności czy zawoalowanych informacji. Pozwalają na umieszczenie w nich słów kluczowych lub nawiązujących do poruszanych w tekście tematów. Odpowiednia ilość śródtytułów pomoże nie tylko zrozumieć całą treść artykułu, ale również pojąć jej symboliczne znaczenie bądź ukryty przekaz.
Jaką liczbę śródtytułów zastosować w tekście?
Ilość umieszczonych śródtytułów zależna jest od długości artykułu. Ściana tekstu, bez akapitów jest trudna i zbyt monotonna w czytaniu. W artykule krótkim zawierającym do 3 tys. znaków wystarczy wstawić 2-3 tytuły nagłówki h2. W dłuższych formach warto zastosować więcej nagłówków h2 i h3.
Podniesienie wagi śródtytułu
Śródtytuł można podkreślić, pogrubić czy napisać kursywą. To sprawi, że inny rodzaj czcionki lub zastosowanego stylu przyciągnie wzrok odbiorcy i podkreśli wagę wyróżnionego śródtytułem fragmentu, a tym samym zachęci do przeczytania całego tekstu.
Jak napisać dobre śródtytuły?
Szukasz pomysłów na dobre śródtytuły, które sprawią, że Twoje teksty będą lepiej odbierane przez czytelników i korzystnie wpłyną na pozycjonowanie?
Zastosuj kilka podstawowych zasad:
- stosuj jasne i proste sformułowania – śródtytuł powinien mówić czytelnikowi, jakiego tematu dotyczy dana część artykułu,
- twórz krótkie zdania – dobry śródtytuł składa się z kilku słów. Czytelnicy raczej nie będą analizować zdań, które mają powyżej 100 znaków,
- pisz językiem odbiorcy – inny styl zastosuj, gdy artykuł kierujesz do młodzieży, a innych, gdy jego czytelnikami mają być instytucje czy przedsiębiorcy,
- stosuj pytania – ten prosty zabieg pozwoli Ci pokazać czytelnikowi, że w danym akapicie uzyska odpowiedź na swoje wątpliwości. Gdy chcesz, aby artykuł był zoptymalizowany pod SEO, wykorzystaj pytania z narzędzi analizujących najczęściej wpisywane słowa kluczowe. Dzięki temu Twój artykuł ma szansę zdobyć wysokie pozycje w Google,
- wykorzystaj słowa kluczowe – dzięki temu masz szansę zwiększyć widoczność swojej strony na frazy wpisywane w wyszukiwarce.
Ciekawe śródtytuły pomogą Ci zorganizować tekst i zainteresować czytelnika. Staną się także doskonałym wsparciem dla pozycjonowania, dlatego nigdy z nich nie rezygnuj podczas przygotowywania artykułów.