6 min czytania
Sklep internetowy jest serwisem oferującym klientom możliwość zakupu produktów umieszczonych w swoim katalogu. Sprzedaż towarów odbywa się przez Internet, a dostarczeniem zakupionego produktu zajmuje się specjalnie wynajęta firma kurierska lub inny przewoźnik (np. Poczta Polska). Zakupy realizowane są przez wybranie z katalogu pozycji, umieszczenie jej w wirtualnym koszyku, a następnie zapłacenie za dany towar przelewem bankowym. Wiele firm umożliwia także swoim klientom wybranie opcji „za pobraniem”, co oznacza, że za wybrany produkt można zapłacić dopiero po dostarczeniu go pod wskazany adres odbiorcy. Warto nadmienić, że sklepy internetowe działają 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, a robienie w nich zakupów jest niezwykle proste, łatwe i przyjemne.
Nietrudno zauważyć, że sam proces obsługi jest taki sam, dlatego przedsiębiorcy starają się wyróżnić spośród licznej konkurencji. Potencjalni klienci mają tutaj dostęp do ogromnego rynku z całego kraju oraz spoza jego granic. Dobrej jakości asortyment i sprawna obsługa nie wystarczą, aby obecnie odnieść sukces w sieci. Bardzo ważna jest odpowiednia strategia reklamowa. Jej pierwszym krokiem jest nazwa sklepu internetowego, która staje się wizytówką marki.
Nazwa sklepu internetowego – ważny element wizerunku
Jak każdy biznes, sklep internetowy musi zdobywać klientów. Oznacza to, że wszystkie elementy składające się na jego sukces powinny doskonale ze sobą współgrać i umiejętnie przyciągać swoją atrakcyjną ofertą każdą osobę, która zostanie zainteresowana asortymentem. Aby to osiągnąć, należy zgrać ze sobą wiele czynników, które uruchomią sprawne działanie tego przedsięwzięcia. Do części składowych tego mechanizmu należy znalezienie odpowiedniej nazwy sklepu i sprawienie, by wzbudziła ona zainteresowanie oraz przyjęła się w środowisku Internautów. Naming i hasła reklamowe są kluczowymi elementami każdej strategii marketingowej – to właśnie wokół nich buduje się wizerunek firmy.
Dobra nazwa ułatwi zaciekawienie rzeszy odbiorców. Natomiast mało chwytliwa, wzbudzająca złe skojarzenia lub nieciekawa utrudni pozyskiwanie nowych klientów. Jak stworzyć nazwę sklepu? Podpowiadamy.
Jak stworzyć nazwę sklepu internetowego?
Wybór odpowiedniej nazwy dla sklepu online jest jedną z pierwszych ważnych decyzji podjętych w momencie realizacji marzenia o własnym biznesie w sieci. To jeden z pierwszych kroków skutecznego działania marketingowego. Jak wymyślić nazwę firmy, która będzie chwytliwa, łatwa do zapamiętania, a jednocześnie unikalna i jednoznacznie kojarząca się z prowadzoną działalnością oraz oferowanym asortymentem?
Na początek warto ustalić, jakie nazwy sklepów o podobnym do naszego asortymencie funkcjonują już na rynku. Takie działanie ułatwi nam wyeliminowanie zbyt pospolitych określeń, które — podobnie jak konkurencji — przyjdą nam na myśl. Nie powinniśmy również wybierać takich samych nazw jak inne firmy (nawet wtedy, gdy nie stanowią one znaku zastrzeżonego prawnie), ponieważ zdezorientujemy tym potencjalnych klientów. Nikt nie lubi bowiem prowadzić długich poszukiwań w Internecie. Konsumenci chcą błyskawicznie dotrzeć do oferty, poznać korzyści, które daje konkretny asortyment i złożyć zamówienie.
Najlepiej wybrać nazwę sugerującą asortyment oferowany przez nasz sklep. To z pewnością skłoni Internautów do wejścia i przejrzenia listy produktów. Kontrowersyjna czy wprowadzająca w błąd nazwa sklepu online utrudnia pozycjonowanie oraz dotarcie do klientów. Czasami nazwa firmy bywa niezwiązana z towarem oferowanym w katalogu. Jednak, aby takie wyrażenie stało się unikalne, oferowane produkty powinny być albo unikalne, albo skierowane do grona bardzo wymagających klientów. To oznacza, że nietuzinkowe nazwy sprawdzają się głównie dla przedsiębiorstw oferujących niszowe towary skierowane w stronę wąskiej grupy odbiorców (np. pasjonatów konkretnej dziedziny sportowej).
W handlu panuje generalna zasada. Idealna nazwa sklepu internetowego powinna być:
- chwytliwa,
- łatwa do zapamiętania,
- niezbyt długa (najlepiej jednoczłonowa), co ułatwi jej szybkie przyswojenie.
Pomysły na nazwę sklepu – skąd je wziąć?
Zupełnie nie wiesz skąd brać pomysły na nazwę sklepu internetowego? Poznaj ogólne zasady, które ułatwią Ci to zadanie:
- nazwa na zasadzie skojarzeń – jeśli uważasz, że asortyment Twojego sklepu skierowany jest do wąskiego grona odbiorców, postaw na nazwę, która jest jednocześnie opisem towarów (np. gdy w ofercie znajduje się sprzęt wędkarski, wybierz nazwę określającą ten profil),
- unikalność jest w cenie – jeżeli chcesz wzbudzić zaciekawienie wśród potencjalnych klientów, zdecyduj się na nazwę, która jest pozornie niezwiązana z asortymentem przedstawionym w katalogu, ale wzbudza zainteresowanie samym swoim wydźwiękiem,
- uniwersalność – uniwersalne nazwy nadaje się sklepom, które planują rozszerzenie swojej działalności lub dodanie do katalogu nowych produktów o tym samym charakterze. Najczęściej to nazwy abstrakcyjne, niezwiązane z rodzajem artykułów i niebudzące z nimi skojarzeń. To wyrażenia, które zapadną w pamięć w momencie udanych zakupów,
- nazwa łatwa, zrozumiała i krótka – najlepsza nazwa jest łatwa do wymówienia, prosta do zapamiętania i krótka, czyli szybka do wpisywania w pole adresowe przeglądarki. Te cechy najlepiej opisują dobrą i chwytliwą nazwę, a tym samym umożliwiająca jej zapamiętanie.
Na podstawie wskazówek, przygotuj wstępną listę potencjalnych nazw. Teraz możesz przystąpić do eliminacji tych, które nie brzmią najlepiej. Zastanów się nad każdym określeniem i wykreśl te, które wydają Ci się najmniej odpowiednie.
Nazwa sklepu – przykłady
Wszyscy znamy popularne platformy sprzedażowe, których nazwy wyświetlają nam się w przeglądarce po wpisaniu zaledwie trzech początkowych liter. Na taki sukces jednak trzeba będzie poczekać aż nasz sklep zyska popularność i uznanie klientów. W przeszłości nazwa sklepu miała wpływ na pozycjonowanie, dlatego często nawiązywała do asortymentu lub profilu działalności. Obecnie każda nazwa może być wysoko oceniana i umieszczana na czele wyników organicznych w przeglądarce – pod warunkiem, że sama w sobie będzie słowem kluczowym. Ważne, aby jednocześnie zawierała w opisie link prowadzący na stronę sklepu, była unikatowa lub znalazła się w grupie najczęściej wpisywanych znaków.
Jaka nazwa sklepu? Przykłady pokazują, że prostota nadal jest w cenie:
- „Wojażer” – sklep z walizkami, torbami podróżnymi i dodatkami,
- „Kocie Pole” – sklep z akcesoriami i karmą dla kotów,
- „Ucho Igielne” – pasmanteria online,
- „Wehikuł Czasu” – sklep z antykami.
Nie masz pomysłu na nazwę sklepu internetowego? Zapraszamy! Naming jest jedną ze specjalności agencji copywriterskiej Escreo. Dokładnie zapoznamy się ze specyfiką branży, w której działasz, oferowanym asortymentem, Twoją bezpośrednią konkurencją oraz wizerunkiem firmy i przygotujemy pakiet unikalnych propozycji nazw, które staną się wizytówką twojego biznesu.
Czytaj także: Employer branding - wszystko co musisz wiedzieć
Czytaj także: Cele marketingowe - czym są, przykłady