4 min czytania
Firma, której zależy na wypromowaniu swoich produktów, zwiększeniu liczby klientów oraz podniesieniu prestiżu branżowego, wyznacza sobie cele marketingowe. To one umożliwiają zaplanowanie i realizację precyzyjnej strategii w celu podniesienia wydajności oraz podwyższenia wskaźników rozwoju. Cele marketingowe należy wyznaczać po przeprowadzonych analizach rynkowych, przewidywanych prognozach wysokości sprzedaży, analizie zainteresowania danym produktem i efektywnością oraz wydajnością pracy. Podejmując cele warto zainteresować się, kim jest nasz konkurent, jaki towar go interesuje oraz gdzie będzie prowadził swoją działalność. W naszym artykule objaśniamy, czym jest cel marketingowy, jakie rodzajów celów są stosowane i dlaczego warto je ustalać.
Czym jest cel marketingowy?
Cel marketingowy to logicznie i jasno sprecyzowane zadania określone konkretnym terminem realizacji i mające prowadzić do poprawy aktualnej kondycji firmy lub zwiększenia osiąganych wyników.
Po co ustalać cele marketingowe?
Ustalenie celów marketingowych, spisanie i wdrożenie ich w życie jest częścią polityki każdej firmy
Jasno określone cele marketingowe pomagają,
- sprecyzować sposób ich osiągnięcia,
- wyszkolić pracowników wyznaczonych do ich realizacji,
- wykonać zadania w określonym czasie,
- wydzielić określone fundusze przeznaczonych na realizację celów,
- poprawić komfortu pracy pracowników,
- zyskać oszczędności poprzez strategiczną działalność firmy,
- zwiększyć szansę na wyższe przychody.
Cele marketingowe powinny być zrozumiałe, możliwe do osiągnięcia bez nadzwyczajnych środków i skuteczne. Najczęściej określa się je mianem SMART, czyli:
S – sprecyzowany,
M – mierzalny (wyrażony przy pomocy wskaźników, liczb oraz mierników),
A – ambitny,
R – (z ang. relevant) istotny, czyli bezpośrednio wpływający na działalność firmy,
T – (z ang.– time-related) ograniczony czasowo, czyli z wyraźnie określonym terminem zakończenia projektu.
Prawidłowo określone cele marketingowe gwarantują precyzyjną i profesjonalną pracę całego zespołu, ułatwiają wykonanie zadań i tworzą przyjemną atmosferę pomiędzy pracownikami. Oprócz tego usprawniają ewentualne dyskusje pomiędzy różnymi działami firmy.
Rodzaje celów marketingowych
Cele marketingowe można podzielić ze względu na czas przewidziany do ich realizacji na:
- cele marketingowe strategiczne – wiążą się z prowadzona strategią marketingu określoną na przewidziany termin realizacji,
- cele marketingowe taktyczne – dotyczą czasu obecnego. Skupiają się na aktualnych projektach oraz na krótkoterminowych działaniach dla poszczególnych usług czy produktów,
- cele marketingowe operacyjne – dotyczą rozwoju samego programu marketingowego, pobierają informacje o sytuacji na rynku, ruchu klientów i popycie na towary.
Cel może także obejmować wprowadzenie towarów na rynki dotychczas niezainteresowane lub pomijane w działaniach, reklamowanie strony internetowej z produktami, sposoby na poprawę finansów firmy, budowanie rozpoznawalności marki, koordynację procesów ułatwiających promowanie usług firmy lub jej produktów.
Cele marketingowe – przykłady
Oto kilka przykładów celów marketingowych:
- pozyskanie w określonym czasie konkretnej liczby klientów,
- zwiększenie sprzedaży produktów o 10%,
- rebranding – zmiana grupy docelowej,
- budowanie wizerunku firmy
- wzrost popytu i podaży towarów,
- zwiększenie rozpoznawalności marki.
Prawidłowo wytyczone cele marketingowe nadadzą firmie sens funkcjonowania, jednocześnie wyznaczą drogę jej korzystnego działania. Cele pozwalają zastanowić się nad tym, co jest dla marki najważniejsze i w jaki sposób możemy osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty. Dzięki precyzyjnemu określeniu celów, możemy z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że firma odniesie sukces, gdy realizacja wyznaczonych celów pójdzie zgodnie z planem.