Umów rozmowę

Środki stylistyczne, czyli słowa malowane

Środki stylistyczne i ich funkcje

Są to różnego rodzaju zabiegi językowe, które mają na celu trafić do wyobraźni czytelnika oraz wywołać u niego odpowiednie emocje. Środki stylistyczne służą do tworzenia nastroju, akcentowania ważnych treści oraz lepszego wyrażania myśli, zwłaszcza tych abstrakcyjnych. W języku polskim ich wachlarz jest bardzo szeroki, dlatego skupmy się na podstawowych środkach poetyckiego wyrazu, które można z powodzeniem używać w tekstach o charakterze reklamowym czy we wpisach blogowych. A są to:

Epitet

To środek stylistyczny o szerokim zastosowaniu, który przyjmuje postać przymiotnika określającą daną rzecz, osobę czy zjawisko. Epitet wskazuje na cechę opisywanego rzeczownika - np. elegancka biżuteria, unikatowe wzornictwo, soczysty odcień zieleni, specjalistyczny sprzęt.

Porównanie

To zabieg językowy, który wykorzystujemy bardzo często w mowie potocznej. Polega na przedstawieniu analogii pomiędzy rzeczami czy zjawiskami. Porównanie najłatwiej rozpoznać po wyrażeniach - jak, jakby, niby, na kształt, niczym. Jest to skuteczny zabieg, który doskonale przemawia do wyobraźni czytelnika, np. delikatny niczym pupa niemowlęcia, miękki jak aksamit, precyzyjny jak szwajcarski zegarek, brązowy jak cappuccino.

Metafora (przenośnia)

Ten środek stylistyczny polega na zestawieniu wyrazów, które tracą swoją dosłowność na rzecz nowego znaczenia. W tekstach reklamowych i artykułach blogowych metafora służy do przekazania nierzadko abstrakcyjnej idei w bardziej zrozumiały dla czytelnika sposób. Przykłady przenośni: oszczędność czasu, eksplozja smaku, oaza spokoju, zwierciadło duszy, szczyt luksusu.

Pytanie retoryczne

Zabieg polegający na zadawaniu pytania, na które odpowiedź jest znana lub oczywista. W tekstach reklamowych ten środek stylistyczny jest często używany do zwrócenia uwagi czytelnika, wywołania u niego emocji czy skłonienia do refleksji – np. czy masz dość suchej skóry? czy nie przeszkadzają Ci niedomyte naczynia w zmywarce?

Hiperbola (wyolbrzymienie)

To środek stylistyczny, który poprzez przesadne stwierdzenie ma podkreślić ogrom i wagę zjawiska czy jego doniosłość, a tym samym zwrócić uwagę czytelnika: np. szczyt doskonałości, czekamy na Ciebie wieki, to Twoja ostatnia szansa, do końca życia.

Wykrzyknienie (eksklamacja)

To zabieg językowy, który wyraża silne emocje i kończy się wykrzyknikiem. W marketingu jest najczęściej stosowany w wezwaniu do działania (tzw. call to action), np.: nie przegap okazji, zamów już dziś i otrzymaj darmowy gratis!

Powtórzenie

To środek stylistyczny, który polega na wielokrotnym użyciu słowa czy wyrażenia. Ma on na celu podkreślenie ważnego fragmentu np.: Co pomoże na bóle stawów? Kolagen, kolagen i jeszcze raz kolagen.

Środki stylistyczne - przykłady

Wszystko pięknie brzmi w teorii, więc przejdźmy do przykładów, dzięki którym dowiesz się, jak skutecznie możesz wykorzystywać środki stylistyczne we swoich tekstach. Porównajmy dwie wersje informacyjną i „literacką”:

  • Biała komoda wykonana w stylu nowoczesnym, posiadająca cztery szuflady.

Elegancka biała komoda w zachwycającym nowoczesnym stylu, posiadająca cztery przestronne szuflady.

  • Zapraszamy do skorzystania z oferty.

Nie czekaj, łap okazję i już dziś zamów nasze wyjątkowe produkty.

  • Pastylki na ból gardła o szybkim działaniu.

Masz dość bólu gardła? Nasze wyjątkowe pastylki na gardło przyniosą Ci natychmiastową ulgę!

  • Kawa rozpuszczalna o mocnym działaniu.

Aromatyczna kawa rozpuszczalna, która obudzi nawet największego śpiocha.

  • Zapraszamy do parku rozrywki.

Poczuj się jak w bajce i koniecznie odwiedź magiczny park rozrywki, w którym czeka na Ciebie całe mnóstwo niespodzianek.

Te powyższe przykłady dowodzą, ile „życia” do tekstu wprowadzają środki stylistyczne. Wzbogacenie tekstu o te zabiegi językowe sprawi, że czytelnik zobaczy żywy i barwny obraz - namalowany słowami.

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również