7 min czytania
Publicystyka ma na celu kształtowanie opinii społecznej na bieżące tematy, które są interesujące dla ogółu odbiorców. Jednym z rodzajów należących do tego gatunku jest artykuł publicystyczny, czyli tekst przeznaczony do publikacji w prasie drukowanej lub Internecie. Czym dokładnie jest artykuł publicystyczny, jakimi cechami się wyróżnia i jak go napisać? Przeczytaj i poznaj odpowiedzi na swoje pytania.
Co to jest artykuł publicystyczny?
Artykuł publicystyczny to tekst o charakterze subiektywnym, który odnosi się do aktualnych w dany momencie tematów. Jego celem jest kształtowanie opinii odbiorców, dlatego ma charakter perswazyjny. W odróżnieniu od artykułu informacyjnego, publicystyka nie tylko przedstawia konkretne wydarzenie, sytuację czy osobę, ale także zawiera osobiste poglądy autora. Jest silnie subiektywna i polemiczna. W artykule publicystycznym czytelnik nie znajdzie ogólnych i typowo obiektywnych informacji, ale szczegółowe omówienie konkretnego zagadnienia przez autora, w którym widoczny jest jego stosunek do danej sprawy (wyrażający osobiste poglądy). W artykule publicystycznym może zostać zastosowany styl potoczny, popularnonaukowy, naukowy czy artystyczny (bardzo często są one ze sobą mieszane).
Artykuł publicystyczny może dotyczyć m.in.:
- polityki,
- ogólnie pojętych spraw społecznych,
- nauki,
- kultury,
- ekonomii (gospodarki),
- sportu,
- show biznesu.
Gdzie publikowane są artykuły publicystyczne?
W literaturze charakter publicystyczny miały m.in. traktaty polityczne Andrzeja Frycza Modrzewskiego czy „Kazania sejmowe” Piotra Skargi. Obecnie artykuły publicystyczne publikowane są w prasie oraz Internecie. Można je znaleźć na łamach opiniotwórczych tygodników i miesięczników, w prasie branżowej oraz naukowej i popularnonaukowej. Coraz częściej umieszczane są również w mediach internetowych – głównie na portalach o tematyce społecznej, gospodarczej czy kulturalnej oraz na opiniotwórczych blogach.
Jaki cel spełniają artykuły publicystyczne?
Artykuły publicystyczne od wieków mają jeden główny cel – kształtowanie opinii publicznej. Autorzy nie tylko ukazują tutaj swój punkt widzenia na temat opisywanych zjawisk i poruszanych spraw, ale przede wszystkim przekonują czytelników do swoich opinii i propagują określone poglądy (np. polityczne). Takie artykuły coraz częściej bywają nie tylko polemiczne, ale i kontrowersyjne. Elementy prowokacyjne pozwalają polemizować z innymi poglądami, konfrontować z nimi swoje stanowisko i ukazywać swoje opinie w wyraźnej kontrofensywie dla osób o innych poglądach. Każdy taki tekst jest silnie nacechowany subiektywną opinią autora – w artykułach publicystycznych stanowisko autora jest równie ważne, co sam wybrany temat.
Główne cechy artykułów publicystycznych
Artykuł publicystyczny (na tle obiektywnych artykułów informacyjnych, newsów i innych gatunków dziennikarskich) wyróżnia się:
- oceną faktów z wybranej perspektywy – ze stanowiska autora,
- przystępnym słownictwem trafiającym do jak najszerszego ogółu czytelników,
- logicznym i przejrzystym układem tekstu – artykuł jest podzielony na nagłówki i akapity, zawiera wyraźnie wyodrębnione tezy, które są popierane argumentami, autor ukazuje także przeciwne stanowisko, które obala kontrargumentami,
- tematyką odnoszącą się do popularnych wśród społeczeństwa zagadnień – punktem wyjścia są tematy (informacje), o których aktualnie się dyskutuje, pojawiające się w ogólnopolskich mediach (dzienniki, radio, telewizja, najważniejsze informacyjne portale internetowe),
- silnie subiektywnym ujęciem zagadnienia, które ma na celu kształtowanie konkretnych opinii wśród społeczeństwa.
Jak napisać artykuł publicystyczny?
Punktem wyjścia do napisania artykułu publicystycznego zawsze jest informacja. Należy wybrać aktualne wydarzenie, które budzi duże zainteresowanie i o którym się dyskutuje (w mediach, w prywatnych rozmowach, w social mediach). Kolejnym krokiem jest ustalenie miejsca, w którym taki artykuł ma zostać opublikowany oraz czytelnika, do którego zostanie skierowany. Od odbiorcy zależy styl, który należy wybrać podczas tworzenia tekstu.
Możesz zastosować styl:
- formalny,
- półformalny,
- nieformalny,
- artystyczny.
Ważne, aby styl był dopasowany do języka odbiorcy, ponieważ wtedy najłatwiej jest go przekonać do swoich racji.
Następnie ustal tezę, którą chcesz przekazać czytelnikom. Najlepiej, gdy zawrzesz ją w około 2-5 zdaniach. Teza nie tylko nakreśli czytelnikowi sedno Twojego artykułu i będzie dla niego drogowskazem do zrozumienia dalszej treści, ale i uchroni Cię przed zbytnim odbieraniem od tematu. Tezę musisz poprzeć argumentami, które przekonają odbiorców do Twoich poglądów. Przygotuj również stanowisko przeciwne i obal je kontrargumentami.
Dobrze skomponowany artykuł publicystyczny powinien składać się z 4 podstawowych części:
- tytułu – najlepszy będzie krótki i chwytliwy nagłówek, który przyciągnie uwagę. W publicystyce wydawanej na łamach prasy drukowanej możesz pozwolić sobie na większą dowolność. Tytuł może być tutaj zaskakujący czy kontrowersyjny. Gdy Twój artykuł będzie publikowany w Internecie, musisz dostosować się do zasad SEO Copywritingu i dopasować swój nagłówek do fraz kluczowych wpisywanych przez odbiorców. Tytuł może mieć formę pytania do czytelnika lub zdania oznajmującego,
- wstępu – lead ma na celu zainteresowanie czytelnika i przekonanie go do dalszej reguły. Wielu autorów już tutaj wysuwa swoją główną hipotezę, a w rozwinięciu skupia się na podaniu argumentów, które mają ją poprzeć. W nagłówku możesz jednak także wykorzystać pytanie retoryczne zadane czytelnikowi, opowiedzieć krótką anegdotkę powiązaną z tematem lub opisać sytuację, o której będziesz dyskutować,
- rozwinięcia – to ono stanowi główny trzon artykułu. Powinno składać się co najmniej z 2-3 akapitów (tekst publicystyczny może być także o wiele dłuższy). Ważne, aby każdy akapit dokładnie omawiał poruszane kwestie dotyczące przebiegu zdarzeń, zachowań, zjawisk, decyzji, ludzi czy innej informacji, która stanowi Twój punkt wyjścia do dyskusji. W rozwinięciu musisz ukazać swoje stanowisko dotyczące tematu i przekonać czytelnika, dlaczego to właśnie ono jest właściwe. Tutaj należy także odpowiedzieć na ewentualne kontrargumenty wysuwane przez oponentów,
- zakończenia – powinno w bardzo zwięzły sposób podsumować problem i wysunąć Twoje wnioski. Ta część artykułu publicystycznego spina go w logiczną całość, dlatego nie może być oderwana od poprzednich sekcji. Dobre zakończenie sprawi, że czytelnik na dłużej zapamięta treść Twojego artykułu.
Dostosuj się do najważniejszych zasad dotyczących redakcji tekstów dziennikarskich i internetowych:
- stosuj krótkie akapity – kolejne myśli i wątki segreguj w nowych akapitach, aby artykuł nie zmienił się w długi blok tekstu, przez który mało kto będzie chciał przebrnąć do końca,
- nadawaj śródtytuły (nagłówki h2,h3),
- zastosuj dynamiczny język – używaj czasu teraźniejszego, a tryb bierny zastąp stroną czynną,
- zrezygnuj z zaprzeczeń (lepiej pisać o czymś coś jest, a nie czymś coś nie jest, ponieważ czytelnicy podświadomie mogą nie brać pod uwagę słowa „nie”),
- używaj prostego języka – zrezygnuj z fachowych czy naukowych terminów, a ewentualne pojęcia branżowe wyjaśnij w ramce obok tekstu.
Potrzebujesz dobrego artykułu publicystycznego? Chętnie napiszemy go dla Ciebie. Copywriterzy z agencji Escreo posiadają bogate doświadczenie w tworzeniu różnych form tekstów z wielu dziedzin. Wystarczy, że dostarczysz nam tematykę i argumenty oraz opinie, które chcesz zawrzeć w swoim tekście, a my przygotujemy atrakcyjny tekst zawierający ciekawy nagłówek, przyciągający uwagę lead, przejrzyste rozwinięcie i zwięzłe zakończenie z wnioskami.
Czytaj także: Jak zrobić prawidłowy research?
Czytaj także: Czym jest artykuł preclowy?