6 min czytania
Tworzenie contentu wymaga przygotowania wyczerpujących informacji na dany temat. Artykuły sponsorowane i eksperckie, poradniki, teksty blogowe czy opisy produktów dla sklepów internetowych nie powstaną bez gromadzenia danych potrzebnych do ich napisania. Pierwszym krokiem, który wykonują twórcy, jest research, czyli poszukiwanie wiarygodnych źródeł na określony temat i dokładna analiza zgromadzonych informacji. Dowiedz się, co to znaczy research i jak go wykonać, aby przygotować merytoryczny artykuł pozbawiony błędów merytorycznych.
Tworzenie contentu wymaga przygotowania wyczerpujących informacji na dany temat. Artykuły sponsorowane i eksperckie, poradniki, teksty blogowe czy opisy produktów dla sklepów internetowych nie powstaną bez gromadzenia danych potrzebnych do ich napisania. Pierwszym krokiem, który wykonują twórcy, jest research, czyli poszukiwanie wiarygodnych źródeł na określony temat i dokładna analiza zgromadzonych informacji. Dowiedz się, co to znaczy research i jak go wykonać, aby przygotować merytoryczny artykuł pozbawiony błędów merytorycznych.
Research — co to znaczy?
Słowo research pochodzi z j. ang. i w wolnym tłumaczeniu oznacza badanie. W mowie potocznej termin ten nadal należy do sfery badań językowych. Najczęściej jest jednak definiowany jako analizowanie, sporządzanie zestawień oraz dociekanie właściwego sensu jakiegoś projektu. Jest także kluczem do powstania rzetelnego tekstu – wiarygodnego i z dowodami. Research oznacza więc poszukiwanie i gromadzenie wiedzy potrzebnej do napisania ciekawego oraz oryginalnego artykułu.
Każdy copywriter musi wykonywać dokładny research podczas przygotowywania treści na strony internetowe. Bardzo ważna jest dociekliwość i umiejętność zadawania odpowiednich pytań, a następnie dokładna analiza odnalezionych źródeł.
Na czym polega research?
Zastanawiasz się na czym polega research? Jego głównym założeniem jest poszukiwanie wiarygodnych źródeł na dany temat, ich analiza i zdobycie danych, które pozwolą przygotować merytoryczny artykuł. Research wykonują dziennikarze, pisarze oraz copywriterzy. Bez niego trudno wyczerpująco opracować temat, ukazać go z różnych punktów widzenia i dostarczyć odbiorcy w 100% rzetelnej wiedzy.
Jak zrobić research?
Przeprowadzenie dobrego researchu nie skomplikowane, ale wymaga dużej skrupulatności. Jak zrobić research, który pozwoli zdobyć wiarygodne i cenne dane potrzebne do przygotowania wartościowego artykułu, tekstu blogowego czy e-booka? Należy dobrze zastanowić się nad pozyskaniem wiarygodnych źródeł informacji, poprzeć je realnymi dowodami oraz kilkakrotnie sprawdzić ich rzetelność.
Zanim rozpoczniesz pisanie tekstu, powinieneś wybrać jeden główny temat, gdyż omawianie wielu tematów jednocześnie może wywołać zamieszanie. Takie działanie ułatwi Ci zebranie informacji i uporządkowanie ich według przyjętego kryterium. Najlepiej jest skupić się na węższym zagadnieniu. Opracowywanie przekrojowych informacji związanych z daną branżą jest kuszące, ale research do takiego tekstu wymaga bardzo dużego nakładu pracy. Dodatkowo obecnie czytelnicy poszukują bardziej skondensowanych informacji, chcą szybko uzyskać odpowiedź na konkretne pytanie, dlatego długie poradniki, które odbiegają od głównego tematu mogą ich zniechęcać do dalszej lektury.
Research w pracy copywritera
Charakterystyczną cechą copywritera jest fakt, że wykonuje zlecenia nieograniczone żadnymi ramami. Może tworzyć teksty blogowe, artykuły tematyczne, teksty specjalistyczne, opisy produktów, proste notki zapleczowe, artykuły naukowe, poradnikowe oraz wiele innych treści dostosowanych do potrzeb konkretnego medium. Tego rodzaju działalność wymaga przeprowadzenia solidnego badania, zaznajomienia się z faktami umieszczonymi w co najmniej kilku źródłach.
Wykorzystaj informacje z:
- Internetu (wyszukiwarka Google),
- czasopism branżowych,
- filmów instruktażowych zamieszczanych na YouTube,
- podcastów,
- książek i monografii (papierowych, cyfrowych),
- infografik,
- prac naukowych na wybrany temat,
- wywiadów z ekspertami.
Zasada jest prosta – im więcej zdobędziesz prawdziwych i przystępnych w powszechnym rozumieniu informacji, tym artykuł będzie bardziej wartościowy.
Żyjemy w czasach, kiedy technologia osiągnęła swoje apogeum i nadal się rozwija, dostęp do globalnej sieci internetowej stał się powszechny i łatwy dla każdego. Dzięki temu, możesz poszerzać swoją wiedzę przy pomocy publikacji dostępnych na platformach internetowych. Doskonałym źródłem informacji są strony firmowe, rzetelne blogi eksperckie, portale i serwisy branżowe, publikacje naukowe, bazy danych czy dane statyczne. Odnajdziesz tutaj także dostęp do ustaw, przepisów, publikacji cyfrowych uczelni czy bibliotek.
Pamiętaj o weryfikacji źródeł!
Istotną częścią tekstu opisującego podany temat są słowa kluczowe, dlatego, pisząc artykuł często szukamy inspiracji umieszczając w wyszukiwarce frazy, dzięki którym możemy pozyskać interesujące nas treści. Google, najczęściej używana wyszukiwarka świata, na podstawie wpisanych w nią zwrotów, zapytań czy pojedynczych słów kluczowych wyświetli nam listę dostępnych tematów, które mogą być pomocne w stworzeniu naszego tekstu. Jednak warto zaznaczyć, że informacje umieszczone na tych stronach mogą mieć różne przesłanie, niekoniecznie takie, które chcemy zastosować w pisanym artykule. Z tego powodu, sięgnięcie do innych źródeł pozwoli nam potwierdzić zdobyte informacje, a nawet utwierdzić się w przekonaniu, że są one rzetelne i wiarygodne. Zawsze weryfikuj źródła, korzystaj ze sprawdzonych stron, a gdy jakaś informacja jest niejasna lub sprzeczna, postaraj się ją potwierdzić (np. przeglądając publikacje naukowe).
Bądź kreatywny!
Wyszukiwanie informacji w Google to łatwiejsza część researchu. Wpisanie odpowiedniej frazy powoduje wyświetlenie możliwych do dopasowania tematów. Niektóre z nich mogą być bardzo ogólne, inne nie do końca przydatne, a jeszcze inne nieaktualne. Dlatego też, aby uściślić wyszukiwanie, warto zastosować zawężenia, umożliwiające algorytmom wyszukiwarki wyświetlenie najbardziej zbliżonych treści do przez nas poszukiwanych. Można więc do wpisanego słowa czy zwrotu kluczowego dodać cudzysłów, umieścić obok niego konkretną datę, miejscowość czy porę roku, określić typ dokumentu, w którego formacie zostały zapisane informacje.
Zdobyte dane należy potwierdzić w innych publikacjach, najlepiej w wersji papierowej, wydanej przez godne zaufania wydawnictwo.
Rzetelność artykułu napisanego przez copywritera nie zależy tylko i wyłącznie od wpisania w jego treść sprawdzonych informacji. Głównym czynnikiem sprawiającym, że dany tekst jest wiarygodny jest bibliografia oraz odnośniki do artykułów źródłowych, które to pozwolą nam uzyskać potwierdzenie przytoczonych faktów.
Czytaj także: Kim jest Content Manager?
Czytaj także: Content Creator - kto to jest i jakie ma obowiązki?