5 min czytania
Content creator to nowy zawód, który pojawił się wraz z intensywnym rozwojem Internetu i marketingu online. Zapotrzebowanie na dużą ilości wartościowego contentu odpowiadającego na zapytania użytkowników, rozwiewającego ich wątpliwości i pozwalającego im rozwiązywać problemy sprawiło, że wiele sklepów internetowych oraz firm usługowych zainwestowało w kampanie content marketingowe.
Creator content to jedna z osób, która bierze udział w ich opracowaniu i wdrożenie. Kto to jest i czym dokładnie się zajmuje? Jak zostać content creatorem? Przeczytaj i poznaj odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.
Content creator – kto to jest?
Coraz więcej osób podejmuje zawody, które jeszcze w XX były całkowicie nieznane lub niezmiernie rzadkie. Jednym z nich jest SEO copywriting polegający na tworzeniu tekstów użytkowych zoptymalizowanych pod kątem wymogów Google i znajdujących zastosowanie na stronach internetowych. Copywriting został stworzony na potrzeby reklamy i marketingu, aby promować towary oraz usługi firm pragnących pozyskać nowych klientów i kontrahentów, a także mających w zamiar umocnić swoją dotychczasową pozycję.
W związku z popularnością kampanii content marketingowych i dużym zapotrzebowaniem na odpowiednio zaprojektowane treści powstał zawód content creator. Kto to jest? Jest to osoba, której zadaniem jest tworzenie oryginalnych i chwytliwych treści do mediów elektronicznych, na strony internetowe, do biuletynów, mediów społecznościowych, na blogi czy do broszur i firmowych katalogów.
Zakres obowiązków
Pełny zakres obowiązków content creatora jest szeroki i zależny od profilu firmy, jej zaangażowania na rynku, wymogów pracodawcy oraz szeregu innych czynników. Do najważniejszych zadań można zaliczyć:
- optymalizację treści pod SEO,
- pisanie, edytowanie i aktualizowanie treści, wśród których znajdują się artykuły, witryny internetowe,
- broszury, newslettery czy blogi,
- tworzenie scenariuszy i nagrywanie filmów, animacji oraz reklam,
- montowanie treści video i audio (np. podcastów),
- tworzenie postów, wpisywanie komentarzy, zarządzanie kontami społecznościowymi, a także moderowanie tych treści i odpowiadanie na pytania zadawane przez użytkowników zainteresowanych danymi tematami.
Creator content – jakie umiejętności musi posiadać?
Creator content jest zawodem nowoczesnym, który bazuje na kreatywnym myśleniu. Jego nadrzędną cechą jest więc oryginalne podejście, umiejętność spojrzenia na zagadnienie z szerokiej perspektywy oraz zdolność korzystania z własnej, bogatej wyobraźni.
Najbardziej pożądanymi cechami dobrego content creatora są:
- umiejętność tworzenia prezentacji,
- znajomość psychologii odbiorców treści,
- zapoznawanie się z treściami umieszczanymi na mediach społecznościowych i wyciąganie wniosków z ich przekazów,
- znajomość podstaw programowania, programów graficznych oraz e-marketingu,
- łatwość nawiązywania porozumienia z zespołem biorącym udział w danym projekcie,
- umiejętność zarządzania stworzonymi treściami.
Content creator a content manager
Stanowisko content creatora nie może być mylone z content managerem, ponieważ to dwa zupełnie odmienne pojęcia mające różną hierarchię. Content creator to stanowisko podrzędne w stosunku do content managera, a do jego obowiązków zaliczymy przede wszystkim tworzenie treści i komunikatów dostosowanych do odbiorców w takiej formie, by były zrozumiałe przez szerokie grono odbiorców. Można powiedzieć, że do zadań content creatora należy stworzenie przekazu w prostej postaci i powszechnej dostępności.
Content manager z kolei zajmuje się opracowaniem strategi komunikacji pomiędzy firmą a odbiorcą, dba o prawidłowy przekaz treści zamieszczanych w wybranych mediach. Do jego zadań należy również nadzór nad projektami, kontrola efektywności podjętych działań, planowanie nowych działań marketingowych i analizowanie ich skuteczności.
Creator content – jakie pełni obowiązki?
Obowiązkiem content creatora jest nie tylko stworzenie tekstów. Do jego zadań należy również odpowiednie rozmieszczenie grafiki w gotowym contencie, pisanie scenariuszy do filmów reklamowych, montowanie gotowego materiału audio i video, nagrywanie reklam czy tworzenie intrygujących infografik, które przyciągną uwagę czytelników. Każdy element contentu stworzonego przez content kreatora musi odpowiadać zbudowanej identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa, którego treści dotyczą.
Powinien pasować do języka komunikacji, być spójny z logo i innymi materiałami reklamowymi firmy. Bardzo ważne także, aby przekaż był skierowany do konkretnej grupy odbiorców – pisany jej językiem, przystępny i poruszający tematy, które zainteresują grupą docelową.
Jak zostać content creatorem?
Content creator musi mieć wiedzę na temat marketingu. Powinien posiadać ponadprzeciętne umiejętności językowe, łatwość tworzenia dowolnych treści oraz umiejętność optymalizowania treści pod SEO. Musi znać aktualne trendy i tematy przyciągające zainteresowanie w Internecie, działanie mediów społecznościowych.
Ważne, aby był bardzo kreatywny, potrafił wychwytywać, co daną grupę interesuje i zaprojektować treści, które wywołają pozytywne reakcje. Osoba zatrudniona na tym stanowisku powinna umieć wychwytywać ważne informacje z dostępnych treści, być na bieżąco z aktualnymi zagadnieniami i nowymi trendami co pozwoli na stworzenie najbardziej rzetelnych treści.
Dodatkowym atutem ubiegającego się o stanowisko content kreatora jest znajomość programów i aplikacji umożliwiających powstanie, jak również montaż stworzonych treści. To pozwala na szybkie wdrożenie się w pracę bez konieczności nauki obsługi nowych programów i aplikacji od podstaw.
Czytaj także: Jak tworzyc opisy produktów i usług?
Czytaj także: Content Marketing - dlaczego treści są aż tak ważne?