9 min czytania
Wraz z błyskawicznym rozwojem Internetu, wzrosło zapotrzebowanie na dobrej jakości content, który wypełni firmowe strony, witryny sklepów online, serwisy i portale, branżowe blogi, profile marek w Social Mediach i inne strony. Teksty te przygotowuje copyrigter. Kim on tak naprawdę jest, czym się zajmuje i jakie umiejętności musi posiadać? Jak wybrać dobrego copywritera? Przeczytaj i poznaj odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.
Kto to jest copyrighter?
Prawidłowo pisze się copywriter, ale wiele osób używa terminu copyrighter, który odnoszą do tego samego zawodu. Ta drobna pomyłka najpewniej wzięła się od ang. określenia copyright, które oznacza prawo autorskie (część prawa własności intelektualnej). Oznaczany jest on symbolem C. Nazwisko figurujące obok tego znaku oznacza, że dany utwór należy do tego twórcy i to jemu przysługują należne z jego tytułu przywileje (honorarium, tantiemy). W książkach drukowanych stosuje się znak C, który ma oznaczać, że istnieje zakaz kopiowania czy powielania, ponieważ dzieło jest chronione prawami autorskimi twórcy.
Obecnie jednak copyrighter często jest rozumiany jako copywriter, czyli autor tekstów reklamowych i zoptymalizowanych pod SEO. Początkowo były to osoby zatrudnione głównie w agencjach reklamowych, które tworzyły hasła brandingowe oraz do kampanii promujących konkretne produkty czy usługi. Copywriterami przed laty często byli znani pisarze oraz dziennikarze (m.in. znany reportażysta Melchior Wańkowicz, który stworzył słynne niegdyś hasło „Cukier krzepi”). Ich dzieła trafiały na ulotki, plakaty reklamowe, billboardy. Były wykorzystywane również w reklamach zamieszczanych w prasie codziennej i kolorowej, spotach radiowych i telewizyjnych.
Obecnie copywriter (copyrighter) przygotowuje także szeroki wachlarz tekstów na strony internetowe. Tworzy on nie tylko nazwy firm i hasła, ale także dłuższe artykuły na portale internetowe, blogi, strony firm czy sklepów online. Wraz z ogromną popularnością wyszukiwarki Google, w której ludzie zaczęli szukać szybkich odpowiedzi na niemal wszystkie pojawiające się pytania, rozwinął się również copywriting SEO.
Umownie copywriting można podzielić na kilka specjalności. Copyrighter to:
- SEO copywriter – osoba przygotowująca treści na potrzeby pozycjonowania w wyszukiwarce Google. Celem jego pracy jest tworzenie tekstów, które zawierają odpowiednie słowa kluczowe najczęściej wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki. Teksty SEO mają odpowiadać na potrzeby odbiorców, być zoptymalizowane pod kątem algorytmów Google, a jednocześnie muszą być przejrzyste i użyteczne dla czytelnika. SEO copywriter przygotowuje m.in. opisy produktów i kategorii dla sklepów internetowych czy poradniki blogowe,
- copywriter kreatywny – wykonuje zadania wymagające dużej pomysłowości, lekkiego stylu i umiejętności zaskakiwania czytelnika. Jest to osoba tworząca m.in. nazwy firm (naming), hasła dla nowych marek i do kampanii promocyjnych, spoty radiowe i TV,
- content writer – osoba tworząca dłuższe teksty na potrzeby kampanii content marketingowych, które wspierają pozycjonowanie stron i promocję marki w Internecie. Jest autorem artykułów sponsorowanych, treści na landing page, wyczerpujących poradników, e-booków, zakładek typu FAQ itp.
Rozwój mediów społecznościowych sprawił, że copyrighter często specjalizuje się również w przygotowywaniu treści na potrzeby firmowych profili dla marek swoich klientów. Wtedy ważne jest, aby znał oczekiwania i mentalność konkretnej grupy docelowej, śledził najnowsze trendy i potrafił przygotować materiały, które będą chętnie czytane, udostępniane i komentowane.
Jakie teksty pisze copyrigter?
Głównym zadaniem copywritera obecnie jest przygotowywanie przejrzystych treści do Internetu (czasami także do materiałów drukowanych, radia czy TV). Pisze on teksty edukacyjne, poradnikowe, sprzedażowe oraz reklamowe, które publikowane są w różnych mediach. Dobry copyrighter musi być elastyczny i potrafić szybko zdobywać informacje na wiele różnych tematów (rzetelny research stanowi podstawę jego pracy). Często współpracuje z działami SEM i SEO, marketingu, PR, aby tworzyć spójne przekazy dobrze wpisujące się w identyfikację danej marki i jej indywidualny język komunikacji.
Obecnie copyrigter najczęściej pisze:
- teksty blogowe – publikacje o charakterze informacyjnym, poradnikowym czy reklamowym publikowane na blogach eksperckich oraz blogach podpiętych pod strony firm usługowych i sklepów internetowych. Ich celem jest wspieranie pozycjonowania oraz budowa wizerunku marki jako eksperta w swojej branży. Blogi często gromadzą także wokół firmy społeczność, a kolejne pojawiające się na nich wpisy są udostępniane na profilach marki w social mediach,
- opisy produktów – teksty mające na celu dostarczenie potencjalnym klientom sklepu wyczerpujących informacji o oferowanych towarach oraz przekonanie ich o korzyściach płynących z wybrania konkretnej oferty,
- opisy kategorii – teksty dla sklepów internetowych pomagające uporządkować asortyment według konkretnych grup towarowych i wspierające pozycjonowanie (zawierające słowa kluczowe i odpowiedzi na pytania użytkowników najczęściej zadawane w Google),
- teksty sprzedażowe – treści na strony firm usługowych oraz strony typu landing page, które reklamują dane usługi bądź produkty i zachęcają do skorzystania z oferty promowanej firmy,
- artykuły sponsorowane – użyteczne i wartościowe dla czytelnika treści łączące funkcję poradników z subtelną reklamą usług, produktów lub marki. Publikowane w serwisach branżowych czy na portalach regionalnych,
- artykuły eksperckie – teksty w bardzo dokładny sposób wyczerpujące określone zagadnienie. Ich celem jest dostarczenie czytelnikowi skondensowanej, merytorycznej i rzetelnej wiedzy na dany temat, podpartej spisem źródeł (bibliografią). Często właściciel danego biznesu dostarcza wiedzy branżowej, a copywriter redaguje ją i tworzy tekst zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy,
- teksty reklamowe – treści do newsletterów, płatnych kampanii reklamowych oraz hasła do kampanii produktów,
- opisy do infografik – copyrighter przygotowuje atrakcyjne treści do grafiki stworzonej przez specjalistę,
- recenzje i rankingi – materiały pomagające budować pozycję eksperta, a jednocześnie dostarczające odbiorcom praktycznej wiedzy, która ułatwia im wybór konkretnych produktów czy usług.
Jakie są cechy dobrego copyrigtera?
Dobry copyrighter musi przede wszystkim posiadać tzw. lekkie pióro. To ono ułatwia przygotowanie przejrzystych tekstów, które będzie się dobrze czytać. Sama łatwość pisania, bardzo dobra znajomość zasad ortograficznych, gramatycznych i interpunkcyjnych jednak nie wystarcza. Profesjonalny copyrighter różni się od pisarza tym, że u niego styl musi być przede wszystkim dostosowany do konkretnego odbiorcy. Ważne jest także, aby poszczególne teksty wpisywały się w ogólny styl komunikacji danej marki i były z nią spójne. To oznacza, że copyrighter jest przede wszystkim rzemieślnikiem, a nie typowym artystą.
Bardzo cenna jest skrupulatność i umiejętność szybkiego researchu. Copyrighter musi szybko odszukiwać informacje na wiele różnych tematów, dlatego istotne jest, aby potrafił weryfikować źródła i czerpać wiedzę wyłącznie ze sprawdzonych miejsc. Dzięki temu informacje wykorzystywane do przygotowania artykułu będą merytoryczne i w pełni rzetelne. Istotna jest umiejętność pracy z danymi, wiedza, skąd je czerpać i w jaki sposób wplatać do tekstu, aby był on bardziej wartościowy dla czytelnika.
Profesjonalny copyrighter bardzo często pisze zarówno artykuły sprzedażowe czy eksperckie, jak i lżejsze posty do social mediów, dlatego musi potrafić dopasować styl do języka odbiorców. Tutaj bardzo cenna jest wiedza z zakresu technik marketingu i reklamy, podstawy psychologii oraz socjologii. Znajomość podstawowych pojęć i formuł marketingowych znacznie ułatwia pracę i pomaga przygotowywać skuteczne teksty, czyli takie, które osiągną wyznaczany im cel (np. zwiększenie ruchu na blogu, zachęcenie społeczności do dyskusji, przekonanie do zakupu produktu).
Kolejną ważną umiejętnością copywritera jest znajomość trendów SEO. Musi on potrafić w naturalny sposób wplatać do swoich tekstów słowa kluczowe (zarówno frazy główne, jak i słowa powiązane z daną branżą).
Jak wybrać dobrego copywritera?
Prowadzisz firmę i potrzebujesz dobrych treści na swoją stronę wizytówkową lub witrynę sklepu internetowego? Chcesz rozkręcić firmowy blog, dostarczać klientom fachowej wiedzy i zbudować pozycję eksperta w swojej branży? A może nie masz czasu samodzielnie przygotować kreatywnych postów do mediów społecznościowych swojej marki? Profesjonalny copyrighter stworzy dla Ciebie skuteczne treści, które pomogą Ci osiągać swoje biznesowe cele. Jak jednak wybrać osobę do współpracy, gdy nie chcesz zatrudniać copywritera na etat w firmie?
Współpracowników możesz poszukać:
- w Google – wtedy wystarczy, że wpiszesz frazę copyrighter i przejrzysz strony osób oferujących pisanie tekstów,
- na portalach rekrutacyjnych i ogłoszeniowych,
- w mediach społecznościowych.
Zawsze jednak dokładnie przeanalizuj umiejętności swoich przyszłych współpracowników. Poproś o portfolio i przykładowe teksty. Treści na tematy zbieżne z Twoją branżą będą cenną wskazówką pokazującą styl danego copywritera. Możesz zlecić płatny tekst próbny na podany temat i ocenić jego wykonanie (styl, język, umiejętność pracy z briefem, zrozumieniem celów Twojej firmy). Cenną wskazówką będą również referencje, które copywriterzy posiadają od innych firm oraz opinie ich dotychczasowych klientów.
Potrzebujesz doświadczonego copyrightera? Skorzystaj z usług agencji Escreo!
Agencja Escreo to zespół doświadczonych copywriterów posiadających różne kierunki wykształcenia i specjalizacje. Na rynku działamy już od 2009 roku i od tego czasu zrealizowaliśmy tysiące zleceń dla klientów z różnych branż. Z wieloma z nich pracujemy już od lat, co świadczy o poziomie zadowolenia ze wzajemnej współpracy. Przygotowujemy teksty w języku polskim, angielskim i niemieckim. Tworzymy teksty sprzedażowe, artykuły blogowe, opisy produktów i kategorii dla sklepów internetowych, artykuły eksperckie, artykuły sponsorowane, treści do social mediów, hasła reklamowe, artykuły publicystyczne i wiele innych treści dopasowanych do aktualnych potrzeb naszych klientów.
Każdy copyrighter z naszej agencji to zaufana osoba, która nie tylko doskonale włada językiem polskim, ale także zna aktualne trendy w SEO, marketingu i reklamie. To pozwala nam tworzyć treści, które są skuteczne i pomagają naszym klientom osiągać ich biznesowe cele.
Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu – chętnie opowiemy Ci o stylu naszej pracy, udostępnimy przykłady dotychczasowych realizacji i ustalimy szczegóły współpracy dopasowanej do oczekiwań obu stron.
Czytaj także: Ile zarabia Copywriter?
Czytaj także: Jak zostać Copywriterem?