Umów rozmowę

Jaką wybrać domenę? Na co zwrócić uwagę?

Nazwa domeny łatwa do zapamiętania to połowa sukcesu biznesowego. Dzięki niej Twój klient zawsze będzie wiedział jaki adres wybrać, aby odwiedzić Twoją stronę internetową. Wybór odpowiedniej domeny nie jest jednak taki prosty, a dostępność nazw na rynku może ograniczać pomysłowość. W jaki sposób wybrać dobrą domenę? Czy wybór dobrej nazwy domeny wpływa na liczbę klientów i wysokość sprzedaży? Jak wybór końcówki domeny może wpłynąć na prace przy pozycjonowaniu strony i czy rejestracja nazwy domeny jest trudna? Podpowiadamy!

Zakładając swoją stronę internetową, musisz wybrać dobrą domenę, aby zachęcić użytkowników do odwiedzenia je. Najlepiej skojarzyć nazwę domeny z firmą. Dobra domena może być kluczem do marketingowego sukcesu, a więc warto na jej wybór poświęcić trochę czasu. Nie powinieneś się w tej kwestii spieszyć. W jaki sposób wybrać nazwę domeny dla swojego sklepu internetowego lub strony wizytówkowej? Jak wybrać domenę i zarejestrować domenę, aby było to korzystne finansowo? Czy nazwa domeny ma znaczenie z punktu widzenia SEO? Wyjaśnienie tych kwestii wymaga dokładnej analizy.

Jeżeli chcesz wybrać domenę dla swojego bloga, sklepu internetowego, strony wizytówkowej albo landing page z ofertą firmową to przede wszystkim pamiętaj, że nie warto opierać się na darmowych domenach, które udostępniają hostingodawcy. To trudne do zapamiętania i pozycjonowania nazwy, które nie będą kojarzone z Twoją marką. Czytelna domena z końcówką .pl lub wybór końcówki domeny z innego kraju (lub z końcówką tematyczną), a do tego idealna nazwa domeny to podstawa sukcesu marketingowego. Dlaczego?

Czy nazwa domeny ma znaczenie? Co to jest odpowiednia nazwa domeny?

Zanim spróbujesz zarejestrować domenę, postaraj się wybrać domenę idealną dla swoich odbiorców. Co to znaczy? Postaw na chwytliwą nazwę domeny, która wpada w ucho i jest łatwa do zapamiętania. Musisz wybrać domenę internetową, która będzie się dobrze kojarzyć swoim użytkownikom, będzie powiązana z marką Twojej firmy (lub produktu) i do tego nie będzie wzbudzać dwuznacznych skojarzeń.

To wszystko jest istotne, ponieważ wybór nazwy domeny wpływa na proces zapamiętania jej przez użytkowników. Skomplikowana, trudna nazwa domeny może być nie do zapamiętania, a co za tym idzie - uniemożliwi uzyskanie organicznego ruchu na stronie internetowej. Pamiętaj, że czeka Cię nie tylko wybór odpowiedniej domeny, ale też wybór końcówki domeny (co zwykle określa, z jakiego kraju lub obszaru jest strona internetowa).

Co ważne, nazwa domeny ma kluczowe znaczenie, jeżeli chodzi o obecność marki w sieci i ma wpływ na wiele elementów powiązanych sprzedażą. Dlaczego wybór odpowiedniej domeny jest tak istotny? Z jakiego powodu lepsza nazwa domeny wpływa na większe możliwości prowadzenia biznesu?

  • Przekłada się na wizerunek marki - domena powinna dobrze się kojarzyć, wzbudzać zaufanie i pozytywne odczucia. Powinieneś wybrać domenę internetową, która spełnia te kryteria, aby budować pozytywny wizerunek marki.
  • Nazwa domeny łatwa do zapamiętania przyciąga użytkowników - chwytliwa, krótka nazwa domeny, łatwa do zapamiętania i zwracająca uwagę przyciąga użytkowników. Taka nazwa domeny ma wpływ na ruch z zewnętrz. Może przełożyć się np. na ruch organiczny (bezpośrednio z paska przeglądarki internetowej).
  • Sugeruje pochodzenie marki - domena z końcówką .eu sugeruje, że firma działa na skalę europejską. Domena z końcówką .fr najczęściej kojarzy się z działalnością we Francji, a domena z końcówką .warszawa z działaniem w stolicy. Domena krajowa lub domena międzynarodowa może w istotny sposób zasugerować odbiorcy, z jakim zakresem działalności ma do czynienia.
  • Jest powiązana z nazwą firmy - istotą dobrej nazwy domeny jest powiązanie jej z nazwą marki lub produktu. W adresie strony powinieneś zawrzeć swój brand albo slogan kampanii reklamowej. Domena to istotny element marketingowy.
  • Może wpływać na SEO - nazwa domeny ma wpływ na SEO. Nie jest to wpływ bezpośredni (o czym szerzej przeczytasz w dalszej części tekstu), ale pośrednio tworzenie nazwy domeny to pierwszy etap w pozycjonowaniu strony.
  • To wizytówka firmowa - nazwa domeny musi być kreatywna i chwytliwa, bo wiąże się z nią nie tylko adres strony internetowej, ale też np. adres poczty e-mail. Wiele elementów jest połączonych z domeną. właśnie.

Ile kosztuje domena? Jak ją zarejestrować?

Rejestracja nazwy domeny to bardzo prosty proces. Powinien poradzić z nim sobie nawet mniej zorientowany użytkownik. Najpierw wybierz dostawcę, który zagwarantuje Ci adres domeny. Możesz powiązać go z hostingiem, aby postawienie strony internetowej było łatwiejsze i tańsze. W kolejnym kroku musisz sprawdzić dostępność domeny i wybrać najlepszą nazwę wraz z końcówką. Pamiętaj, że domena .net, domena .org lub domena .pl sugeruje pochodzenie lub sposób użytkowania strony, ale nie musisz się tym sugerować.

Po rejestracji nazwy domeny przyjdzie czas na opłatę. Ile kosztuje domena? Wszystko zależy od jej rodzaju. Rodzaje nazw domen to tzw. rozszerzenia. To one wpływają na koszt rejestracji. Np. domena .pl kosztuje ok. 100 - 120 zł rocznie. Domena .com lub domena .eu (czyli tzw. domeny ogólne) są tańsze, a ich koszt oscyluje w granicach 60 zł. Najdroższa jest domena rzadka, mało spotykana (tzw. premium). Domena z końcówką .club, domena z końcówką .expert czy domena z końcówką .tv będzie kosztować więcej (niekiedy kilkaset złotych rocznie).

Jak sprawdzić dostępność nazwy domeny?

Dostępność domeny to istotny element wyboru. Szukając nazwy domeny musisz zwrócić uwagę, czy ta np. została już wcześniej zarezerwowana. W jaki sposób to zrobić? Możesz skorzystać z wyszukiwarki dostępnej wśród sprzedawców domen (dostępność nazwy domeny sprawdzisz przez wpisanie potencjalnych nazw domen w formularz). System pokaże zajęte propozycje nazw i wskaże alternatywy. W przypadku, gdy np. prowadzisz organizację pozarządową i domena .pl lub domena .com zx Twoim brandem organizacji jest zajęta, alternatywą może być np. domena z końcówką .org.pl.

Drugi sposób na sprawdzenie tego, czy adres domeny jest zarezerwowany, to skorzystanie ze stron takich jak np. whois.pl lub who.is. Tam znajdziesz też informacje o tym, kto jest właścicielem nazwy domeny.

Domena łatwa do zapamiętania - co to znaczy?

Wiesz już, że należy wybrać nazwę domeny łatwą do zapamiętania. Tylko co to tak naprawdę znaczy? Znalezienie dobrej nazwy domeny, która jest prosta i przystępna dla użytkownika powinna opierać się na kilku zasadach. Na co zwrócić uwagę wybierając adres domeny?

  • Nazwa domeny musi być krótka, prosta i łatwa do zapamiętania - lepsza nazwa domeny pozbawiona jest znaków specjalnych, dodatkowych myślników czy długich wyrażeń. Najlepiej postaw na jedno słowo np. nazwę Twojej firmy.
  • Unikaj słów, które mogą prowadzić do nieporozumień - szukając nazwy domeny nie stawiaj na trudne, skomplikowane, dwuznaczne i niewyrażające nic słowa. Błędy ortograficzne też nie są wskazane.
  • Jeżeli to możliwe, unikaj łączników i cyfr - domena z myślnikiem jest możliwa do zarejestrowania, ale nie zawsze będzie to wskazany wybór. To zawsze utrudnienie dla użytkownika, który będzie miał problem z zapamiętaniem nazwy.

Zwróć uwagę na wybór końcówki domeny - pamiętaj, że końcówka domeny ma znaczenie i sugeruje zawartość treści witryny. Np. domena regionalna (domena z końcówką .krakow lub domena z końcówką .warszawa) czy krajowa (domena z końcówką .it) sugeruje język lub grupę docelową. Domena z końcówką .info to zwykle portal internetowy. Domena z rozszerzeniem .bike to sklep z rowerami albo artykułami rowerowymi.

Jaka domena dla sklepu internetowego? Czy nazwa domeny ma wpływ na sprzedaż?

Jeżeli chcesz wybrać najlepszą nazwę domeny dla swojego sklepu internetowego, powinieneś sugerować się wskazanymi wyżej zasadami, ale też skupić się na tym, aby wybrać nazwę domeny powiązaną ze swoją branżą. To niezwykle ważne z punktu widzenia pozycjonowania i pozyskiwania kolejnych klientów klient powinien wiedzieć jeszcze przed wejściem na stronę, z jakiego rodzaju treściami będzie miał do czynienia.

Wybór domeny, a SEO - czy jedno ma wpływ na drugie?

Teoretycznie wybór dobrej nazwy domeny nie powinien wpływać na pozycjonowanie. W praktyce jednak nazwa domeny łatwa do zapamiętania i typ nazwy domeny może wpływać na SEO. Dlaczego? Zacznijmy od tego, że uzyskanie wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google to wypadkowa wielu elementów. Istotne jest wdrażanie słów kluczowych, wewnętrzne i zewnętrzne linkowanie, ale też wysoki standard walorów użytkowych.

Nazwa domeny łatwa do zapamiętania przekłada się na liczbę użytkowników, zwiększenie ruchu, a także dopasowanie do potrzeb klientów, którzy wymagają prostej, przystępnej i zrozumiałej domeny.

 

Historia domeny

Domena brandowa lub inna może pochodzić z tzw. odzysku, czyli należeć wcześniej do innego właściciela. Jeżeli rejestrujesz taką nazwę strony internetowej, upewnij się, jaka jest historia domeny. Zdarza się, że adres ma czarną historię w SEO, stosował praktyki black hat SEO (np. korzystał z farmy linków) i trudno będzie odbudować jego pozycję w wyszukiwarce. Niekiedy pozornie lepsza nazwa domeny ze słabą historią jest gorsza od bardziej skomplikowanej, która jednak ma "czystą kartę".

Czy generator nazw domeny to dobre rozwiązanie?

Szukając nazwy domeny, możesz posiłkować się narzędziem takim jak generator nazw domen. System ten pozwoli wybrać domenę internetową dopasowaną do Twoich potrzeb, z określoną liczbą znaków, rozszerzeniem i ewentualnym znaczeniem. Sprawdza też dostępność domeny, która Cię zainteresuje. Nie zawsze warianty nazw domen z kreatora będą idealnym rozwiązaniem, ale tego typu narzędzie może się przydać.

W jaki sposób? Wybierając adres domeny możesz się inspirować propozycjami z generatora i wybrać najlepszą nazwę dla siebie. Później możesz bez problemu zarejestrować domenę i cieszyć się adresem strony internetowej, który przyciąga klientów i jest tożsamy z prowadzoną przez Ciebie działalnością.

 

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również