Umów rozmowę

Lekkie pióro - co to znaczy?

Niemal we wszystkich ofertach pracy dla copywriterów, redaktorów treści w branżowych serwisach, dziennikarzy prasowych oraz w innych zawodach związanych z pisaniem pojawia się jeden wymóg: lekkie pióro. Co to znaczy, że ktoś ma lekkie pióro? Czy umiejętność ta rzeczywiście jest konieczna, aby pisać dobre artykuły, poradniki blogowe, opisy produktów, książki bądź e-booki? I jak mieć lekkie pióro? Czy jest to cecha wrodzona? A może da się jej nauczyć? Dzisiaj na naszym blogu postanowiliśmy rozwiać wątpliwości przyszłych adeptów pisarstwa – postaramy się odpowiedzieć, o co tak naprawdę chodzi z tym niemal już legendarnym lekkim piórem.

Lekkie pióro – co to znaczy?

Słowniki i encyklopedia związane z językoznawstwem niestety nie definiują pojęcia lekkie pióro. Co to znaczy w praktyce? Określenie to wielu z nas pamięta ze szkolnych lekcji języka polskiego, gdy nauczycielka podkreślała taką umiejętność u niektórych uczniów po przeczytaniu ich wypracowania.

Jednak w szerszym kontekście lekkie pióro pojawiło się wraz z rozwojem Internetu i rosnącą popularnością content marketingu wykorzystującego przydatną i ciekawą treść w promocji marek, produktów oraz usług. Zapotrzebowanie na dobrą treść szybko wzrosło. Powstały liczne portale tematyczne, blogi, serwisy branżowe. Praktycznie wszystkie firmy założyły własne strony internetowe stanowiące ich wizytówkę i miejsce do kontaktu z potencjalnymi klientami. Popularność sprzedaży online sprawiła, że zaczęły działać liczne sklepy internetowe. Wszystkie te miejsca w sieci trzeba wypełnić artykułami, opisami produktów, użytecznymi poradnikami, treściami eksperckimi i innymi formami tekstów.

Realia rynkowe sprawiły, że wiele osób chce spróbować swoich sił w pracy copywritera, a podczas poszukiwania stałej pracy lub dorywczych zleceń spotykają się z pojęciem lekkiego pióra. Określenie to pochodzi z czasów, gdy pisano ręcznie, a narzędziem było gęsie pióro maczane w kałamarzu z atramentem. Wówczas bardzo widoczny był indywidualny charakter odręcznego pisma każdej osoby. Obecnie pisarze przenieśli się do oprogramowania komputerowego. Nadal widoczny jest jednak indywidualny styl tekstów stworzonych przez poszczególne osoby. Przyjemny w odbiorze styl określany jest właśnie jako lekkie pióro.

Co znaczy, że ktoś ma lekkie pióro? Jest to specyficzny styl pisania, który wyróżnia treści napisane przez daną osobę od dzieł stworzonych przez innych.

Teksty pisane przez osobę mającą lekkie pióro wyróżniają się kilkoma cechami:

  • szybko się je czyta,
  • są przyjemne w odbiorze,
  • łatwo jest je zrozumieć – nawet, gdy dotyczą specjalistycznej branży (wtedy zawiłe pojęcia są wyjaśnione),
  • są przekonujące – np. opisy produktów w sklepie internetowym rzeczywiście zachęcają do składania zamówień, a artykuły sprzedażowe na stronie typu landing page generują leady,
  • są łatwe do zapamiętania – czytelnik przyswaja z nich informacje bez konieczności zastanawiania się nad tym, co tak naprawdę autor miał na myśli.

Ocenę lekkości pióra najczęściej oceniają czytelnicy. Sam autor może jednak zastanowić się nad tym, jak przebiega jego proces twórczy. Jeżeli ktoś ma lekkie pióro, to nie zastanawia się nad każdym wyrazem i nie tworzy mozolnie zdań, ale przelewa swoje myśli na papier. Oczywiście bardzo ważne jest, aby zdobył merytoryczne i w pełni rzetelne informacje na dany temat, potwierdził je w różnych źródłach i przygotował plan tekstu na podstawie analizy miejsca, w którym ma się on pojawić i specyfiki grupy docelowej. Jednak, gdy już zgromadzi materiał, łatwiej jest mu opracować tekst, który będzie czytelny, przejrzysty i interesujący dla odbiorców.

Jak mieć lekkie pióro? Czy umiejętności tej można się nauczyć?

Znalazłeś ciekawą ofertę pracy lub współpracy, w której ktoś wymaga od kantata lekkiego pióra? Zastanawiasz się, jak mieć lekkie pióro? Czy to wrodzony talent? A może raczej efekt wieloletniej pracy, nauki i doświadczenia? Pojęcie lekkiego pióra jest dość trudne do zakwalifikowania i budzi wiele wątpliwości, ponieważ nie jest w żaden sposób usystematyzowane.

Wymagania dotyczące konkretnego wykształcenia można podeprzeć dyplomem ukończenia danego kierunku studiów, a znajomość języka obcego potwierdzają certyfikaty. Nie ma jednak szkoły, studiów czy kursów, których ukończenie potwierdziłoby, że ktoś ma lekkie pióro. Umiejętności pisarskie można szlifować na studiach dziennikarskich, polonistycznych, edytorskich czy podyplomowych kierunkach o specjalności copywriting lub kreatywne pisanie. Wszystkie z nich skupiają się jednak na swojej podstawowej tematyce. Polonistyka na językoznawstwie i literaturze. Edytorstwo na procesie wydawniczym, a dziennikarstwo na umiejętności zdobywania informacji, jej opracowywania i podawania odbiorcom w atrakcyjnej formie dopasowanej do ich oczekiwań. Lekkie pióro to umiejętność, która niejako „przy okazji” towarzyszy adeptom danego kierunku i jest wymagana podczas przygotowywania prac pisemnych, artykułów czy redakcji książek.

Obecnie dostępne są także liczne kursy z zakresu copywritingu. Wiele z nich skupia się na umiejętności researchu, sprzedaży i pisania. Warto jednak wiedzieć, że studia i kursy pomagają poznać zasady gramatyczne i stylistyczne, gatunki pisarskie, dziennikarskie czy reklamowe. Uczą konkretnych i sprawdzonych formuł pisarskich (np. model AIDA, zasada 5 W, zasada odwróconej piramidy czy umiejętność formułowania CTA).

Teoretyczne wiedza i sprawdzone formuły pomagają szlifować umiejętność pisania, ale lekkie pióro to raczej umiejętność wrodzona. Pisanie to przede wszystkim przelewanie swoich myśli na papier (obecnie do edytora tekstu), dlatego ostateczny efekt uzależniony jest od predyspozycji danej osoby. Tak, jak przyszły malarz bądź aktor musi mieć predyspozycje w danym kierunku, aby osiągać potem coraz lepsze wyniki, tak copywriterom i redaktorom o wiele łatwiej będzie rozwijać swój warsztat, gdy pisanie nie sprawia im trudności. Ich teksty będą brzmiały bardziej naturalnie i będą czytelniejsze dla odbiorcy niż artykuły napisane przez osobę, która podczas pisania mozolnie układała każde zdanie, a sam proces twórczy ją męczy.

Jak szlifować lekkie pióro?

Czy jeśli ktoś ma lekkie pióro, to napisze każdy tekst? Niekoniecznie. Jest to po prostu swoista pasja do pisania i indywidualny styl, który sprawia, że gotowy artykuł, e-book czy książkę łatwo się czyta. W zawodzie copywritera i innych związanych z pisarstwem bardzo ważna jest jednak nie tylko sama umiejętność pisania, ale także badania rynku i wczucia się w potrzeby odbiorcy, zdobywania informacji, korzystania z nowoczesnych narzędzi. Należy na bieżąco śledzić pojawiające się nowości, zdobywać wiedzę z zakresu reklamy, marketingu, psychologii, socjologii, sprzedaży.

Samą umiejętność pisania również warto cały czas ulepszać. Lekkie pióro wymaga przede wszystkim bardzo bogatego zasobu słownictwa. Sposobem na jego zdobycie jest czytanie tekstów stworzonych przez innych. Warto sięgać po różne gatunki literackie i dziennikarski, czytać artykuły pisane przez autorów z dużym doświadczeniem. Ważne jest także regularne pisanie tekstów o różnym przeznaczeniu, podzielenie się swoją twórczością i poproszenie o informacje zwrotne. Opinie doświadczonych redaktorów oraz czytelników pomogą Ci poprawiać pojawiające się błędy, ulepszać swój styl i dopasowywać go do różnych grup odbiorców.

A Ty co myślisz na ten temat? Czy lekkie pióro uważasz za wrodzoną predyspozycję do pisania, czy raczej kompetencję, którą można zdobyć dzięki nauce i popatrywaniu stylu innych? Podziel się swoją opinią na naszym blogu.

Czytaj także: Jak zostać Copywriterem?

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również