Umów rozmowę

Jak pozyskiwać klientów?

Celem działania każdej firmy jest aktywne pozyskiwanie klientów, aby poprawić obroty. Aby zdobywać nowych klientów, musisz najpierw przyciągnąć ich uwagę, a później zachęcić do zakupu produktu lub usługi. W tekście wyjaśnimy jak skutecznie pozyskiwać klientów w różnych sektorach, jakie są najbardziej skuteczne techniki pozyskiwania klientów i które kanały promocji pomogą Ci dotrzeć do odbiorców z Twojej branży.

Aktywne pozyskiwanie klientów to proces, który trwa od pierwszego dnia założenia przedsiębiorstwa. Każdy przedsiębiorca na początku ma inny sposób na pozyskiwanie nowych klientów. Jeden chce zdobywać nowych klientów prowadząc profil firmy w social media, inny stawia na sponsoring, kolejny celuje w tzw. marketing szeptany. Niezależnie od tego, jakie działania marketingowe podejmiesz na początku, aby pozyskiwać kolejnych klientów będziesz musiał rozszerzyć zakres działań. Jaki sposób na pozyskanie nowych klientów będzie najlepszy na start? Oto case study i portfolio realizacji misji, jaką jest pozyskiwanie potencjalnych klientów.

Pozyskiwanie nowych klientów - jak się do tego zabrać? Jak zacząć pozyskiwanie klientów?

Proces pozyskiwania klientów jest rozbudowany i wymaga przede wszystkim strategii pozyskiwania. Musisz zastanowić się, jak zwrócić uwagę potencjalnych klientów szukających produktów z Twojej branży. Następnie uwagę musisz przekuć w sprzedaż. Strategia pozyskiwania musi wskazywać działania marketingowe, które przekonają odbiorcę, że właśnie Twoje produkty lub usługi będą najlepszym rozwiązaniem.

W strategii powinieneś wskazać nie tylko źródło pozyskiwania klientów z grupy docelowej, ale też sposób, jak przekuć zainteresowanie na zaufanie potencjalnych klientów. Dzięki temu łatwiej będzie później skutecznie pozyskiwać klientów, ale także utrzymać wysoką sprzedaż. Istotnym elementem strategii jest także budżet planowany na promocję, określone zasoby ludzkie, analiza grupy docelowej klienta i jego upodobań oraz analiza konkurencji. Warto zlecić badania marketingowe, które pokażą jak reagują zadowoleni klienci, czego oczekują od marki i co zrobić, aby grupa odbiorców zwróciła na Ciebie uwagę.

Na czym skupia się uwaga potencjalnych klientów?

Kanały pozyskiwania klientów muszą skupiać się przede wszystkim na tym, co przyciąga rzeczywiście uwagę odbiorcy. Pozyskiwanie nowych odbiorców może opierać się na różnych elementach, które mogą "wpaść w oko" osobie zainteresowanej produktem lub usługą. Pamiętaj, że zdobywanie klientów to zwrócenie na siebie ich uwagi, a dopiero później dbanie o to, aby ten skorzystał z Twojego asortymentu. Potwierdzają to w praktyce liczne badania marketingowe.

W jaki sposób zwrócić uwagę klienta? Otóż uwagę potencjalnych klientów szukających odpowiedniego towaru lub usługi zwraca przede wszystkim cena. Niekoniecznie musi to być cena niska. Np. w przypadku produktów premium, lepiej przyjąć strategię wysokiej ceny, aby wyróżnić markę i pokazać, że jest ona elitarna. Poza ceną możesz przyciągnąć nowych klientów również interesująca promocja czy wyprzedaż, innowacyjnością produktu, wyjątkową kampanią reklamową, wartościami, a niekiedy też kontrowersjami (które jednak musisz w umiejętny sposób kontrolować).

Poza tym uwagę odbiorców mogą zwrócić konkursy (z ciekawymi lub wartościowymi nagrodami). Istotnym elementem skupienia uwagi klienta jest tzw. lejek sprzedażowy. To proces od zwrócenia uwagi klienta na markę, aż po dokonanie sprzedaży. Lejek składa się m.in. z budowy świadomości marki (czyli metody, które umożliwiają pozyskiwanie potencjalnych klientów przez wzbudzenie ich uwagi), zainteresowania (jeżeli chcesz przyciągnąć nowych klientów, zainteresuj ich produktem), etapu rozważania (pozyskanie nowego klienta przez porównanie z konkurencją). Dopiero tu przychodzi czas na decyzję i lokalność (zdobyć potencjalnych klientów to jedno, a utrzymać ich to drugie). Trzy pierwsze etapy mają wpływ na pozostałe.

Jak promować swoją markę, aby dotrzeć do potencjalnych klientów? Skuteczne metody pozyskiwania nowych klientów

Narzędzia pozyskiwania klientów oparte są na budowie świadomości i zainteresowania. Największa grupa odbiorców aktualnie dostępna jest w Internecie, stąd tworzenie rozpoznawalności marki, produktu i usługi można oprzeć na takich elementach jak podcasty, blog firmowy i strona internetowa, newsletter (email marketing) itd. Internet to jednak niejedyne źródło pozyskiwania klientów. Warto o tym pamiętać. Jak przyciągnąć nowych klientów? Na czym oprzeć pozyskiwanie potencjalnych klientów?

Współpraca z influencerami

Współpraca z influencerami pozwoli skutecznie pozyskiwać klientów z młodszej grupy docelowej. Influencer marketing polega na promowaniu produktu lub usługi przez osobę powszechnie znaną i lubianą. Sprawdza się przede wszystkim wśród osób w wieku 18-24 lata. Działania marketingowe oparte na influencerach muszą być dokładnie przemyślane. Jeżeli chcesz zdobyć potencjalnych klientów, musisz wybrać influencera, który jest powiązany z daną branżą. Np. grupa odbiorców zainteresowana motoryzacją może zainteresować się produktami polecanymi przez kierowcę wyścigowego lub dziennikarza motoryzacyjnego.

Wizytówka w Google

Niektórym wydaje się, że strona internetowa wystarczy jeżeli chodzi o promowanie się w wyszukiwarce. To jednak nieprawidłowy tok myślenia. Skutecznie pozyskiwać klientów ułatwi wizytówka Google lub inne serwisy z opiniami, oparte na wskazaniu lokalizacji firmy. Dzięki temu osoby używające np. nawigacji, znajdujące się w obcym mieście mogą znaleźć Twoje przedsiębiorstwo. Jeżeli chcesz pozyskiwać klientów bezpośrednio przez serwisy z opiniami, musisz zadbać, aby partnerzy biznesowi widzieli, że Twoja marka jest godna zaufania. Twoje opinie powinny być nieskazitelne!

Webinary, podcasty i szkolenia dla klientów

Webinary, nagrania w formie audio czy wideo i szkolenia online w celu praktycznego wykorzystania produktu to świetny sposób na pozyskanie klienta. W ten sposób możesz nie tylko pozyskiwać klientów bezpośrednio zainteresowanych zakupem danego towaru, ale też wpływasz na zaufanie odbiorcy, budując wizerunek przedsiębiorstwa eksperckiego, bardzo dobrze znającego rynek. Zwróć uwagę, aby organizowane przez Ciebie webinaria i seminaria online były prowadzone przez ekspertów w branży.

Email marketing

Email marketing to aktywne pozyskiwanie klientów poprzez wysyłanie im informacji o promocjach, nowych usługach i rabatach. Pamiętaj, że nie możesz wysyłać ofert do osób, które nie wyrażą na to zgody. W tym celu połącz siły z inną firmą, proponując np. wpisy gościnne z zachęceniem do zapisania się do newslettera. Email marketing pozwoli przyciągnąć nowych klientów, bo poczują się oni zaopiekowani przez Ciebie.

Outsourcing generowania leadów sprzedażowych

Jeżeli Twoja liczba potencjalnych klientów jest ograniczona, możesz ją rozszerzyć stawiając na outsourcing. To proces pozyskiwania klientów we wsparciu firm trzecich. Te zorganizują bazę potencjalnych odbiorców towarów, zaczną wstępne negocjacje z klientem i pomogą w zwróceniu uwagi potencjalnych klientów na Twój produkt lub usługę. Niekiedy tego typu usługę oferują serwisy ze zleceniami outsouricingowymi.

Content marketing i strona internetowa

Wartościowe treści mają wpływ na pozyskiwanie nowych odbiorców. Wysokiej klasy strona internetowa z wysokiej klasy treściami na firmowym blogu, artykuły sponsorowane publikowane przez portale branżowe czy content marketing na forach internetowych na pewno pomoże budować zaufanie potencjalnych klientów. Pamiętaj, że wartościowe treści są przydatne nie tylko w momencie, kiedy chcesz zacząć pozyskiwanie nowych klientów, ale też gdy chcesz ich przy sobie utrzymać. Pamiętaj, że nowoczesna strona internetowa musi być responsywna i pozbawiona błędów, jeżeli chcesz zdobyć potencjalnych klientów.

Sieć afiliacyjna i programy afiliacyjne

Niekiedy grupa biznesowa Twojej firmy może uzupełniać się z grupą biznesową innego przedsiębiorstwa. Z tego względu połącz siły z inną firmą. Programy afiliacyjne polegają na wymianie odbiorców np. poprzez polecanie ich wzajemne (w zamian za określony procent ze sprzedaży). W ten sposób możesz pozyskiwać kolejnych klientów bez ponoszenia kosztów na start. Zapłacisz dokładnie za pozyskanie klienta, którego dostarczy Ci firma trzecia.

Grupa na Facebooku i działanie w mediach społecznościowych (np. kanał na YouTube)

Aktywne pozyskiwanie na mediach społecznościowych to element budujący zaufanie potencjalnych klientów, poprawiające bezpośredni kontakt z odbiorcą i możliwość dotarcia do nowych osób. Aktywne pozyskiwanie klientów w social media polega nie tylko na profilach, ale też wpisy gościnne na zewnętrznych profilach, tworzenie płatnych kampanii czy content marketing na forach internetowych. Dobrym rozwiązaniem może być np. grupa biznesowa na LinkedIn czy Facebook, albo pozyskiwanie potencjalnych klientów przez tworzenie ciekawych, viralowych treści.

Kampanie płatne za klik (PPC)

Techniki pozyskiwania nowych klientów opierają się też na narzędziach takich jak kampanie płatne za klik (PPC). To kampanie gdzie płacisz za kliknięcie w reklamę. Istotne jest tutaj precyzyjne targetowanie odbiorców i wybranie kanału publikacji reklamy. Dobrym sposobem na kampanię PPC jest pozyskiwanie klientów dzięki Google. Inwestując w reklamy typu Google Ads, Twoje reklamy pojawią się w wyszukiwarce, ale zamieszczą je też portale branżowe.

Sponsoring, eventy i konkursy

Warto niekiedy wyjść z treścią na zewnątrz i zacząć pozyskiwanie klientów dzięki kampanii outdoor. Sponsoring wydarzeń sportowych czy eventów branżowych, eventy, w których weźmiesz udział, konkursy z nagrodami i stanowiska na targach to możliwość kontaktu z klientami, rozwianie ich wątpliwości i przekonanie do własnych racji. Tego typu źródło pozyskiwania klientów jest ważne w przypadku branż specjalistycznych, ale też starszych grup docelowych.

Pozycjonowanie

SEO to kolejny sposób na pozyskiwanie klientów dzięki Google. Jeżeli chcesz zacząć pozyskiwanie klientów, do których nie udało się wcześniej dotrzeć i liczyć na to, że zadowoleni klienci zwiększą sprzedaż, zostając z Tobą na dłużej, warto wypracować wysoką pozycję w wyszukiwarce. Wartościowe treści na stronie landing page lub w sklepie internetowym, artykuły sponsorowane na zewnętrznych serwisach i precyzyjne targetowanie przez słowa kluczowe to element sukcesu.

Wizytówka w serwisach branżowych

Wizytówka w znanych katalogach i wizytówka w serwisach branżowych to ciekawy sposób, aby pozyskiwanie nowych odbiorców przez pośredników. Dobrze zrealizowana reklama, zamieszczona przez branżowe serwisy ogłoszeniowe lub katalogi online (gdzie użytkownicy znajdą wartościowe treści) pozwoli Ci zdobywać nowych klientów w sektorach, w których działa np. Twoja konkurencja. Pamiętaj, że takie wizytówki to content marketing. Musi być przygotowany przez profesjonalnego copywritera i grafika, aby treść była wartościowa i atrakcyjna.

Chcesz przyspieszyć proces pozyskiwania klientów? O tym musisz pamiętać!

Pamiętaj, że proces pozyskiwania klientów nie może skończyć się na tym, że przyciągniesz ich uwagę. Nie ważne czy chcesz zdobywać nowych klientów ze źródeł internetowych czy masz zamiar pozyskiwać klientów bezpośrednio z eventów i targów - musisz ich utrzymać. W jaki sposób to zrobić? Dbaj o ich poczucie zaopiekowania. Dostarczaj im wysokiej jakości treści. Badaj, jak klienci postrzegają Twoją markę. W tym pomoże Ci pozyskiwanie opinii klientów dzięki Google. Opinie mogą publikować także serwisy ze zleceniami.

Nie ograniczaj oferty wyłącznie do nowych odbiorców. Webinaria i seminaria online adresuj także do stałych klientów. Zaoferuj im produkt, którego nie ma konkurencja. W ten sposób nie tylko ograniczysz odpływ partnerów biznesowych, ale też rozpoczniesz pozyskiwanie nowych odbiorców.

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również