Umów rozmowę

Co to ecommerce?

Współczesny rynek handlu został zdominowany przez narzędzia cyfrowe. Coraz więcej osób wybiera bowiem zakupy za pomocą Internetu, nie wychodząc z domu. Rynek ten w ostatnich latach rozrósł się na tyle mocno, że specjaliści wyodrębnili osobny dział handlu cyfrowego, zwany ecommerce. Co warto wiedzieć o handlu elektronicznym? Jakie są jego cechy charakterystyczne i w jaki sposób prowadzić działalność w ecommerce, aby liczyć na sukces?

Współczesny rynek handlu został zdominowany przez narzędzia cyfrowe. Coraz więcej osób wybiera bowiem zakupy za pomocą Internetu, nie wychodząc z domu. Rynek ten w ostatnich latach rozrósł się na tyle mocno, że specjaliści wyodrębnili osobny dział handlu cyfrowego, zwany ecommerce. Co warto wiedzieć o handlu elektronicznym? Jakie są jego cechy charakterystyczne i w jaki sposób prowadzić działalność w ecommerce, aby liczyć na sukces?

Kiedy handel elektroniczny rozpędził się tak bardzo? Tak naprawdę cyfrowa forma świadczenia usług handlowych rozwija się w Polsce już od lat 2000, rosnąc wraz z popularnością takich serwisów jak np. Allegro. Prawdziwy boom na tego rodzaju usługi przyszedł jednak wraz z rozwojem pandemii COVID-19. Zamknięci w domach ludzie zaczęli gremialnie korzystać z handlu w Internecie. Dziś udział e-commerce w sprzedaży ogólnej sięga już 10 proc.

Co to jest ecommerce?

Zacznijmy od wytłumaczenia pojęcia ecommerce. Co to takiego? W dużym uproszczeniu można stwierdzić, że to handel elektroniczny. Skupia się na procesie dokonywania transakcji za pomocą narzędzi cyfrowych. Nie musi dotyczyć wyłącznie produktów w formie cyfrowej. Zarówno sam towar, jak i jego dostawa mogą być realizowane również poza siecią produktu.

Transakcje na rynku ecommerce coraz częściej opierają się też na cyfrowej formie płatności za zakupy. Dokonuje się jej poprzez portfele elektroniczne, karty płatnicze, karty kredytowe, BLIK-a i przelew elektroniczny. Możliwa jest jednak również zapłata w formie tradycyjnej, np. przelewem lub płatnością „za pobraniem”.

Jakie platformy należą do najczęściej spotykanych w handlu elektronicznym?

  • Sklepy internetowe – przedsiębiorstwa, które posiadają sklepy stacjonarne mogą mieć swój dedykowany sklep, gdzie oferują własne towary. Niektóre przedsiębiorstwa rezygnują z handlu stacjonarnego i stawiają wyłącznie na handel elektroniczny.
  • Serwisy aukcyjne – systemy pozwalające na dokonywanie transakcji poprzez system licytacji. Produkt kupuje osoba, która zaproponuje najwyższą cenę.
  • Serwisy ogłoszeniowe – e-commerce służy wyłącznie do publikowania ogłoszeń dotyczących sprzedaży danych towarów. Nie ma możliwości dokonywania tam płatności, czy zamówienia przesyłki.
  • Platformy e-commerce – systemy takie jak np. Allegro, Amazon czy eBay umożliwiające sprzedaż dla różnego rodzaju przedsiębiorstw. Platformy udostępniają swoją infrastrukturę, pomagają w pozyskaniu klientów, umożliwiają pozycjonowanie podstron produktowych, a także mają rozbudowane systemy płatności i dokonywania zamówień.

Zalety ecommerce z puntu widzenia użytkownika i przedsiębiorstwa

Jakie są zalety e-commerce? Jest ich sporo, zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i przedsiębiorstwa, które decyduje się na handel w Internecie.

  • Użytkownik może robić zakupy nie wychodząc z domu, bez żadnej aktywności.
  • Platformy e-commerce działają 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Nie ma ograniczeń.
  • Zakres możliwości zakupionych produktów jest dużo szerszy. Nie trzeba ograniczać się np. do sklepów w okolicy, czy miejscowości zamieszkania.
  • Przedsiębiorstwo może mieć dostęp do szerszej bazy klientów, sprzedając większą liczbę produktów.
  • Ecommerce daje możliwość korzystania z nowoczesnych form reklamy jak np. pozycjonowanie, Google Ads i promocja przez social media itd.
  • Korzystanie z możliwości handlu elektronicznego obniża koszty przedsiębiorstwa (np. nie wymaga wynajmowania miejsca do sprzedaży detalicznej).

Ecommerce – jakie towary możesz sprzedawać?

W praktyce handel internetowy ma nieograniczone możliwości. Nowoczesne szkolenia ecommerce dotyczą dziś każdej branży, wskazując, że praktycznie każdy produkt można sprzedawać za pośrednictwem sklepów internetowych i platform ecommerce.

Zasada ta dotyczy zarówno handlu detalicznego, jak i hurtowego. Z możliwości ecommerce korzysta już branża gastronomiczna, sieci supermarketów, hurtownie budowlane i sklepy z artykułami technicznymi itd. W Internecie możemy znaleźć produkty podstawowe i specjalistyczne.

Coraz częściej w sieci kupujemy nawet leki, książki, sprzęt elektroniczny. Na targach ecommerce reklamują się podmioty, które zajmują się internetowym handlem samochodami (auto po zakupie podstawione jest pod dom nowego właściciela).

Warto pamiętać, że nowoczesne systemy zabezpieczające sprawiają, że płatności dokonywane przez ecommerce są bezpieczne i komfortowe. Użytkownik może usiąść przed komputerem lub smartfonem, wybrać interesujące go produkty (sprawdzając parametry danego towaru), dodać do koszyka, określić preferencje dotyczące wysyłki i po prostu dokonać zakupu.

Ecommerce marketing – zastosowanie i możliwości

Istotne w ecommerce jest prawidłowe promowanie sprzedaży. Ze względu na rosnącą konkurencję, wyodrębniło się pojęcie marketingu w ecommerce. Co to w praktyce oznacza? To zbiór narzędzi umożliwiających reklamowanie sklepu internetowego lub marki w sieci, oferującej sprzedaż poprzez Internet.

Jakiego rodzaju techniki wykorzystuje agencja ecommerce, która będzie prowadziła działania marketingowe? Przede wszystkim to forma digital marketingu skupiająca się na promowaniu usług w Internecie. Najważniejszym elementem ecommerce marketingu jest pozycjonowanie sklepu internetowego. Dzięki temu, zainteresowany użytkownik może znaleźć sklep internetowy w wyszukiwarce, na określone przez niego frazy. SEO daje ogromne możliwości pod względem zwiększenia sprzedaży produktów.

W przypadku sprzedaży internetowej warto inwestować jeszcze w social media marketing i influencer marketing. W utrzymaniu bieżącej bazy produktów pomoże z kolei email marketing, czyli przesyłanie klientom informacji o ofercie danego sklepu, wraz z wyszczególnieniem promocji.

Pamiętajmy, że sklepy internetowe (od małych platform, bo duże narzędzia sprzedażowe) muszą być wykonane przyjaźnie dla użytkownika, w oparciu o czytelne i atrakcyjne grafiki i zdjęcia, a także profesjonalne, przydatne w zakupie teksty prosprzedażowe. To tzw. user experience, czyli przygotowanie contentu w oparciu o potrzeby użytkownika. UX jest istotnym elementem, który wpływa na sprzedaż w ecommerce. Na tego typu kwestie, wraz z odpowiednią reklamą uwagę zwróci każdy specjalista ecommerce. Jeżeli zaczynamy przygodę ze sklepem internetowym, warto zatrudnić taką osobę do wdrożenia działań promocyjnych i dbanie o funkcjonalność sklepu, a także copywritera, który zapewni merytoryczne, poprawne językowo i prosprzedażowe opisy produktów, kategorii czy wpisy na blogu sklepu internetowego. To na pewno korzystnie wpłynie na postrzeganie marki i zwiększy sprzedaż!

 

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również