13 min czytania
Ogromna konkurencja na rynku i łatwy dostęp do ofert z całej Polski (i spoza kraju) sprawiły, że współczesny biznes ma niewielkie szanse na sukces bez odpowiedniej promocji. Reklamy pojawiają się w wielu różnych mediach. Do spotów radiowych i telewizyjnych, ulotek, plakatów i bilboardów dołączyły liczne przekazy w Internecie. Jak napisać reklamę, która nie będzie jedynie suchym komunikatem, ale ma szansę podbić serca odbiorców i przekonać ich do zakupu? Podpowiadamy! Poznaj ogólne zasady i triki, które sprawią, że Twoje reklamy rzeczywiście będą skuteczne.
Dobierz grupę docelową
Produkty lub usługi są kierowane do konkretnych grup osób. Pierwszym krokiem jest odkrycie potrzeb odbiorców i ustalenie, komu tak naprawdę nasza oferta jest potrzebna. Oferowane towary bądź usługi mogą rozwiązywać aktualne problemy, być kapitałem na przyszłość (pomagać dążyć do celu i spełniać marzenia), dostarczać rozrywki. Bardzo ważne jest określenie takiego potencjalnego odbiorcy. Gdy już dowiesz się, o czym on marzy i z jakimi problemami się boryka, o wiele łatwiej będzie Ci przekonać go, że oferujesz mu dokładnie to, czego potrzebuje. Nie ma sensu zadawać sobie pytania, jak napisać reklamę, która będzie skuteczna, gdy nie wiesz, do kogo będzie skierowany Twój przekaz. Nie pomogą Ci ogólne techniki czy sztuczki marketingowe, gdy odbiorca od razu poczuje, że Twoja oferta jest nie dla niego.
Dzięki dokładnej analizie sylwetki potencjalnego klienta, nie będziesz skupiać się na zbyt ogólnych informacjach czy typowo marketingowych frazesach, na które ludzie już dawno się uodpornili. Od odbiorcy powinien być uzależniony język komunikatu reklamowego oraz styl przekazu.
Jak poznać swoich potencjalnych klientów? Bardzo cennym źródłem informacji dla copywritera przygotowującego teksty reklamowe są recenzje produktów i opinie na temat usług. Zapoznaj się z komentarzami dodanymi na firmową wizytówkę w Mapach Google oraz na profilach w mediach społecznościowych. Cennym źródłem informacji będą również tematyczne grupy na FB czy branżowe fora. Wszystkie komentarze klientów są doskonałym źródłem informacji, ponieważ pozwalają dowiedzieć się, czego oczekują oni od produktu lub usługi, które masz opisać. Dzięki opiniom poznasz także aspekty, które warto podkreślić oraz styl komunikacji Twojej grupy docelowej. Zwróć również uwagę na działania bezpośredniej konkurencji. Oczywiście nie możesz jej kopiować czy ślepo naśladować. Skuteczność reklam podpowie Ci jednak, jak inni docierają do konkretnej grupy docelowej i które działania rzeczywiście podnoszą sprzedaż.
Jak napisać dobrą reklamę, która rzeczywiście będzie zachęcać do sprzedaży i na długo stanie się wyróżnikiem firmy? Ważne, aby nie tylko uwypuklała zalety produktu, korzyści płynące z jego zakupu i potrzeby, które może on zaspokoić, ale także była zgodna z wizerunkiem marki. Poszczególne przedsiębiorstwa mogą mieć zupełnie inną politykę sprzedażową. Swoje produkty lub usługi mogą kierować do klientów budżetowych, którym zależy przede wszystkim na rozsądnej cenie. Wartości te należy podkreślić w reklamie. Inne oferują produkty skierowane do bardziej niszowych grup – wtedy ważna jest niepowtarzalność i unikalność. W sektorze Premium liczy się ekskluzywny charakter i dostępność wyłącznie dla wybranych. Pisanie reklam dla konkretnych grup odbiorców ułatwi Ci przygotowanie listy przymiotników kojarzących się polityką konkretnej firmy (w swoich hasłach możesz podkreślić, że coś np. jest tanie i dobre lub ekskluzywne i luksusowe).
Podstawowe zasady tworzenia reklam
Podstawowy schemat tekstów reklamowych opiera się na kilku ważnych zasadach. Ich znajomość ułatwi Ci przygotowanie własnego szablonu. Następnie będziesz rozbudowywać w taki sposób, aby dopasować go do swojej grupy docelowej i jej potrzeb oraz cech produktu, które przekonają, że pozwoli on te potrzeby zaspokoić.
Jak napisać reklamę, która będzie poprawna? Wykorzystaj:
- najważniejsze informacje o produkcie – nazwa, przeznaczenie itp.,
- zalety produktu – wypisz cechy, którymi się on charakteryzuje, a następnie zastanów się, które z nich sprawiają, że wyróżnia się on na tle konkurencji,
- hasło reklamowe – to krótki i zwięzły slogan stanowi sentencję, z którą będzie utożsamiany Twój produkt. Zadbaj, aby była to błyskotliwa i oryginalna sentencja, która zostanie dobrze zapamiętana przez odbiorców,
- komunikaty perswazyjne – to one pomogą Ci przekonać odbiorcę, że potrzebuje Twoich produktów lub usług,
- odwołania do emocji – musisz podkreślić, w jaki sposób zakup produktów z Twojej oferty wpłynie na życie potencjalnego klienta, poprawi je i przyniesie mu korzyści.
W reklamach możesz zastosować oryginalne środki wyrazu. W odróżnieniu od typowych tekstów poradnikowych, blogowych czy eksperckich, nie musisz skupiać się na prostocie przekazu, która zapewnia jego przejrzystość. W hasłach reklamowych i tekstach sprzedażowych możesz zastosować ciekawe porównania, gry słów, metafory czy przekształcone frazeologizmy. Pamiętaj jedynie, aby były one dopasowane do grupy odbiorców. Coś, co jest ciekawe dla współczesnej młodzieży i odnosi się do ich codziennych problemów, może być zupełnie niezrozumiałe dla ich rodziców czy seniorów.
Budowa i schemat reklamy
Pamiętasz rozprawki szkolne, które składały się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia? Te pierwsze wprowadzały w tematykę i stawiały ogólną tezę. Druga część zawierała argumenty, które miały poprzeć i udowodnić wcześniejszą tezę, a zakończenie stanowiły rodzaj klamry dla całej konstrukcji, gdzie miały znaleźć się wnioski. Czy podobny schemat pozwoli Ci określić, jak napisać reklamę? Nie, dlatego zapomnij o nim! Musisz wykazać się o wiele większą kreatywnością.
Teksty i przekazy reklamowe mają zupełnie inny charakter i nie da się ich stworzyć według ściśle określonego schematu. Tutaj liczy się przede wszystkim odkrycie potrzeb odbiorcy, poruszenie go i dotarcie do jego emocji. Tylko w ten sposób masz szansę przekonać go do zakupu, dlatego nie możesz bazować na gotowych wzorcach. Zwłaszcza, że ludzie uodpornili się na reklamy i wiele osób stara się je całkowicie ignorować. Dla twórcy oznacza to konieczność ogromnej kreatywności, aby przekonać czytelnika, że rzeczywiście chce mu pomóc, a oferowany produkt lub usługa poprawią jakość życia kogoś, kto je zamówi.
Weź pod uwagę, że najczęściej masz zaledwie kilka sekund, aby zainteresować odbiorcę. Z tego powodu dobrym pomysłem jest wykorzystanie dziennikarskiej zasady odwróconej piramidy i rozpoczęcie pisania reklamy od wniosku. Schemat ten możesz wykorzystać zarówno podczas pisania długiego tekstu ofertowego, który znajdzie się na stronie typu landing page, jak i do krótkich reklam emitowanych w Google Ads czy haseł umieszczanych na bilboardzie, ulotce lub plakacie. W ten sposób masz gwarancję, że odbiorca rzeczywiście przeczyta to, co chcesz mu przekazać i nie zniecierpliwi się jeszcze zanim dotrze do sedna Twojego przekazu. Na początku możesz umieścić hasło z najważniejszą korzyścią, a z czasem rozwinąć szczegóły, dodatkowe informacje o produkcie czy rekomendacje innych klientów. Gdy przykujesz już uwagę czytelnika, masz dużą szansę, że dotrze dalej zainteresowany dodatkowymi korzyściami, których może dostarczyć mu Twoja oferta.
Pamiętaj o ciekawych nagłówkach
Współczesna rzeczywistość trafia na szybką konsumpcję informacji. Dotyczy to również przekazów reklamowych. Osoby przyzwyczajone do Social Mediów często ograniczają swoje czytanie wyłącznie do nagłówków. Dla twórców jest to trudne do zrozumienia, ale zamiast walczyć z rzeczywistością, może tak… wykorzystasz ją do swoich celów. Gdy zastanawiasz się, jak napisać reklamę, która będzie skuteczna i zachęci do zakupów, wypróbuj moc magnetyzujących nagłówków. Zaintryguj czytelnika już na samym początku i przekonaj się, że w ten sposób naprawdę masz duże szanse, aby skusić go do skorzystania z Twojej oferty.
Jak jednak napisać ciekawy nagłówek, który przyciągnie uwagę odbiorców? Zachowaj kilka podstawowych zasad:
- pisz prostym językiem – nie sil się na skomplikowane składnie, nie stosuj naukowego słownictwa,
- stosuj stronę czynną w miejsce biernej – zrezygnuj z zaczynania zdań od bezokoliczników. Dzięki temu Twoje teksty reklamowe staną się bardziej dynamiczne i nabiorą akcji,
- zwracaj się bezpośrednio do czytelnika – w ten sposób skrócisz dystans i stworzysz wrażenie, że Twój przekaz stanowi luźną rozmowę z bardzo dobrym znajomym, któremu wcale nie chcesz czegoś sprzedać, ale raczej pomagasz mu rozwiązać jego problem. Gdy tylko jest to możliwe, rezygnuj z formy „Państwo” i zwracaj się do odbiorcy na „Ty”,
- staraj się odkryć problem Klienta i dostarczyć mu gotowe rozwiązanie – możesz napisać: „Zacięły się drzwi w Twoim samochodzie? Zadzwoń, a my szybko otworzymy każdy zamek” w miejsce „Oferujemy awaryjne otwieranie samochodów”,
- dopasuj styl do języka komunikacji odbiorcy – inaczej zwracaj się do młodzieży, kobiet w ciąży czy przedsiębiorców, ponieważ każda ta grupa poszukuje czegoś innego i na co dzień ma zupełnie inne priorytety,
- unikaj banałów – powtarzanie informacji o bogatym doświadczeniu, profesjonalnym podejściu czy podkreślanie, że oferowane produkty są najlepsze to informacje, które nie zadziałają w reklamie, ponieważ Twoja konkurencja powtórzyła już je wiele razy. Tak naprawdę nie mówią one nic konkretnego i stanowią jedynie powielanie popularnych twierdzeń, które nie są poparte twardymi faktami. Gdy Twoim atutem jest wiele lat doświadczenia, możesz podkreślić tradycje firmy, ale opisz swoją historię i przekonaj klienta, w jaki sposób wpłynie to na realizację jego zlecenia.
Zastanawiasz się, jak napisać reklamę, która będzie brzmiała wiarygodnie? Wykorzystaj moc liczb, procentów, pozytywnych opinii i badań. „97,5 % naszych klientów jest zadowolonych z zakupionego produktu” zadziała bardziej na wyobraźnię niż długie pochwały oferty czy wypisywanie suchych cech towaru. Musisz jednak pamiętać o rzetelności – podawaj wyłącznie prawdziwe dane i sprawdzone wyniki badań, ankiet czy statystyk.
W nagłówkach reklam możesz wykorzystać także pytania retoryczne zadane czytelnikowi:
- „Chcesz szybko nauczyć się niemieckiego? Poznaj możliwości naszego kursu online”,
- „Trądzik spędza Ci sen z powiek? Wypróbuj krem oparty o nową formułę”,
- „Wybierasz się na wesele i chcesz świetnie wyglądać? Ta sukienka to najmodniejszy fason sezonu”.
Zastanów się, czym wyróżnia się Twój produkt
Dobra reklama musi wyróżniać się na tle wielu podobnych przekazów. Gdy nie działasz w wyjątkowo niszowej branży, z pewnością masz dużą konkurencję. Co zrobić, aby to właśnie od Ciebie ludzie chcieli kupować? Musisz im dostarczyć coś, czego nie dają im inni. Nawet, gdy oferujesz dokładnie ten sam produkt lub usługę co inne przedsiębiorstwa, możesz znaleźć wyróżnik, na którym się skupisz. Dokładnie przemyśl, co jest największym atutem Twojej oferty.
Tak naprawdę wyjątkowe są nie tylko luksusowe produkty Premium (samochody, najlepsze hotele czy restauracje). Nawet niewielki pensjonat czy knajpka może znaleźć coś, co wyróżni ją spośród innych. A może tak zaproponować poniedziałki z domowym ciastem pieczonym według receptury przekazywanej w rodzinie z pokolenia na pokolenie? Podawać wypieki z owocami z własnego sadu? Zaproponować gościom wynajmującym noclegi ognisko z pieczeniem ziemniaków i wspólne śpiewy? Liczy się pomysłowość, którą warto prosto z oferty przenieść do reklamy. Zrób listę rzeczy, które wyróżniają Twoją ofertę i wykorzystaj je w swoich przekazach.
Jak napisać dobry tekst reklamowy? Zastosuj sprawdzone reguły marketingowe
Szukasz odpowiedzi na pytanie, jak napisać reklamę? Pamiętaj, że ma ona nie tyle zachwycać swoją formą, wzruszać, bawić czy intrygować, ale przede wszystkim być skuteczna. Co to oznacza w praktyce? Tekst reklamowy musi sprzedawać. Co zrobić, aby osiągnąć ten cel?
Wykorzystaj:
- język korzyści – dobry tekst reklamowy musi skusić odbiorcę do zakupu. W jaki sposób to zrobić? Pokazać mu, jakie korzyści osiągnie, gdy sięgnie po produkty lub usługi z Twojej oferty. „Drewniany parkiet dębowy – po naszej podłodze możesz chodzić nawet boso” – takie hasło o wiele bardziej zachęci niż tekst mówiący o tym, że drewno jest ciepłe czy wytrzymałe. Zawsze więc najpierw wybierz atuty swoich produktów, a później przymiotniki te przekuj w korzyść dla potencjalnego klienta,
- magię opowieści – ludzie kochają poznawać życie innych. Największe szanse na sprzedaż mają firmy, które pokażą, że za ich marką kryją się konkretni ludzie, którzy pokazują swoją twarz, a rozwój przedsiębiorstwa to ich historia o dążeniu do spełniania biznesowych marzeń. Storytelling w reklamie jest znany od dawna i ma się coraz lepiej, dlatego warto go wykorzystać. W taki sposób możesz także przedstawić swój nowy produkt lub usługę. Ciekawy efekt zyskasz, gdy tekst pisany połączysz ze zdjęciami czy nagraniami video,
- emocje – większość zakupów wcale nie robimy, opierając się na racjonalnych regułach i analizowaniu wszystkich za i przeciw. Ludzie bardzo często kupują pod wpływem chwili. Dobry nastrój i towarzyszące nam akurat emocje bardzo często sprawiają, że do naszego koszyka trafia kolejny produkt, decydujemy się na jeden model samochodu czy konkretny komplet mebli. IKEA sprzedaje komfort i bezpieczeństwo na co dzień, a Coca Cola daje radość z życia. Postaraj się w podobny sposób tworzyć reklamy swoich produktów i usług. Możesz bawić, wzruszać, dodawać otuchy czy inspirować do zmian. Rozbudź pragnienia w swoich klientach, a zobaczysz, że sprzedaż na pewno wzrośnie,
- siłę perswazji – w e-mail marketingu świetnie sprawdzi się reguła wzajemności, dlatego zaproponuj swoim czytelnikom drobny bonus (np. bon za wykonane zakupy czy darmowy e-book). W reklamach dobrze sprawdza się także społeczny dowód słuszności, czyli np. wykorzystanie wypowiedzi o produkcie znanych influencerów czy poleceń klientów,
- wezwanie do działania – swoje teksty reklamowe kończ formułą CTA (Call To Action). W ten sposób doprowadzisz swojego odbiorcę do celu i zachęcisz go do podjęcia działania (zamówienia produktu, zadania pytania ofertowego, zapisania się na newsletter, przejścia na firmową stronę czy odwiedzenia Twojego punktu – biura, lokalu, sklepu). Możesz użyć słów: sprawdź, zadzwoń, napisz, zapytaj, poznaj szczegóły itp.
Czy już wiesz, jak napisać dobrą reklamę?
Poznałeś zasady i sprawdzone wskazówki, które pomogą Ci w tworzeniu skutecznych komunikatów reklamowych. Wiesz już, jak napisać reklamę, która rzeczywiście będzie sprzedawać? A może nie lubisz pisać lub chcesz zająć się swoją podstawową działalnością? Powierz to zadanie specjalistom. Agencja Escreo pisze kreatywne teksty reklamowe dopasowane do konkretnej grupy odbiorców, branży w której działasz oraz sposobu komunikacji klienta. Skontaktuj się z nami i opowiedz nam czego potrzebujesz, a my podpowiemy Ci najlepsze rozwiązania i przygotujemy indywidualną ofertę.
Czytaj także: Jak napisać ogłoszenie?
Czytaj także: Marketing Mix - na czym polega i jak go stosować?
Czytaj także: Czym są cele marketingowe? Przykłady